"Het blijft wachten op wettelijk kader autodelen"

Scriptie

AutodelenSteeds meer mensen delen, via deelplatformen, hun auto met anderen. Maar dit brengt problemen mee op juridisch en verzekeringstechnisch vlak. Vijf bachelorstudenten rechtspraktijk van de Arteveldehogeschool in Gent onderzochten de moeilijkheden voor hun scriptie en schreven een brochure met tips en advies.

Misschien heb je al eens gehoord van Drivy of CarAmigo. Dit zijn voorbeelden van deelplatformen voor auto's. Via een app kan je een auto van een andere persoon lenen die misschien maar een straat van jou verwijderd is. Maar het delen brengt juridische en verzekeringstechnische moeilijkheden met zich mee. Met die problemen gingen vijf studenten aan de slag. Dean Messany, Ellen Decock, Leen Standaert, Lorenzo Risack en Natasja Vandenberghe, studenten rechtspraktijk aan de Arteveldehogeschool in Gent, onderzochten de voorwaarden van vier autodeelplatformen. Daarnaast namen ze interviews af van zowel experts als beheerders van de platformen om tot een genuanceerd beeld te komen van het autodelen.

Risico
“De problemen beginnen al op verzekeringsvlak. Wanneer je een auto op de weg brengt, moet je een geschikte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid hebben. Maar wanneer je je auto verhuurt stijgt het risico. Bovendien kent de verzekeraar ook niet het rijverleden van de andere bestuurders. Het probleem blijft hier bij de verzekeraar liggen: de wagen is namelijk als eigendom verzekerd en niet het gebruik ervan. Wanneer een persoon, die aangesloten is bij een autodeelplatform, een ongeval met iemand anders zijn of haar auto krijgt, draait de verzekeraar dus óók op voor de kosten”, aldus Lorenzo Risack.

Er is nog geen enkel mobiliteitsplatform erkend

Risack: “Ook op juridisch en fiscaal vlak zijn er vragen. Er is geen concreet wettelijk kader rond autodelen. Wanneer je bijvoorbeeld bij Blablacar meer dan drie passagiers meeneemt, gaat het niet meer om kosten delen, maar dan ben je eigenlijk winst aan het maken. Dit moet natuurlijk worden belast. In de Programmawet van 1 juli 2016 voorziet de wetgever een wettelijk kader voor erkende platformen, maar die voldoet niet. Zo geldt de wet enkel voor erkende platformen, maar: er is nog geen enkel mobiliteitsplatform erkend. Bovendien hebben deze platformen ‘roerende inkomsten’ wat fiscaal gezien een andere behandeling nodig heeft.

Brochure
Om alles rond het autodelen transparanter te maken, ontwikkelden de studenten van de Arteveldehogeschool een brochure. Risack: “Hierin staan tips en advies op maat gemaakt voor verschillende deelplatformen. Je komt er alles te weten over de juridische, fiscale en verzekeringsproblemen. Zo kan je bijvoorbeeld lezen wat je moet doen bij schade wanneer je Uber(POOL) gebruikt.”



Download hier de brochure 

Brochure

Meer lezen: www.scriptiebank.be/autodelen

Promotoren: Wim De Bruyn & Vicky Franssen