Inernet en social mediagebruik door zelfstandige retail ondernemers van Maastricht

Sven Jongen
Persbericht

Toepassing social media en internet trends voor zelfstandige retailondernemers

De laatste jaren worden Internet én sociale media, de draadloze verbindingstools, meer en meer opgemerkt in de professionele wereld. Deze digitale tools worden niet meer enkel en alleen in privéomgeving gebruikt, maar ook ondernemers hanteren deze mogelijkheden individueel of collectief. Mits de juiste strategie en toepassing van beide, zal er een maximaal rendement gehaald worden uit de ondernemersactiviteiten. De juiste integratie van deze digitale mogelijkheden verschillen zowel sectoraal, alsook binnen verschillende (concurrerende) ondernemingen. Enorm belangrijk is dat we niet naar vandaag de dag kijken, maar in onze glazen bol waar trends en toekomstverwachtingen geleidelijk aan zichtbaar worden. Op deze manier kunnen ondernemers zo snel en correct mogelijk inspelen op een continu veranderende marktomgeving.

 

Tijdens zijn stage bij Centrummanagement Maastricht onderzocht Sven Jongen in de eerste helft van dit jaar het gebruik van internet en social media door kleine zelfstandige retailondernemers in de binnenstad. Hij zocht uit welke trends er zijn en in hoeverre daarin voorop dan wel achterop gelopen wordt.

Onderzoek toepassing Social Media

Sven studeerde Bedrijfskunde en marketing aan de Hogeschool PXL in Hasselt. In januari begon hij aan zijn stage bij Centrummanagement Maastricht. Naast het meewerken aan verschillende projecten, bestond zijn stage tevens uit het uitvoeren van een onderzoek dat tegelijkertijd ook het onderwerp van zijn bachelorproef was. In de eerste twee maanden van 2016 bezocht Sven met behulp van een uitgebreide enquête een honderdtal ondernemers in de binnenstad. Hij ging met hen de conversatie aan over hun onlineactiviteiten en de toepassing van social media in hun onderneming. Sven: ”Centrale vraag in het onderzoek was hoe (kleine) zelfstandige retailondernemers vandaag de dag social media inzetten voor hun onderneming. Daarnaast heb ik de trends voor de toekomst in beeld gebracht om te achterhalen hoe groot het gat is tussen de huidige situatie en de situatie waar we naartoe willen.

Bevindingen

De uitkomsten van het onderzoek laten zien dat social media voor velen nog steeds als een ‘wirwar’ aan mogelijkheden, uitdagingen én bedreigingen ervaren wordt. Bovendien wordt gebrek aan tijd door veel ondernemers aangegeven als de grootste valkuil. Het ontwikkelen van een goede onlinestrategie in combinatie met het runnen van de offline winkel, blijkt voor velen een lastige combinatie te zijn. Sven: “in tegenstelling tot wat ik verwachtte, kunnen we niet stellen dat een bepaalde sector het beter doet dan een andere, het verschilt vooral tussen ondernemers afzonderlijk. Waar de één dagdagelijks heel actief is en een heel plan heeft, is de ander nog nauwelijks online te vinden.

Volgens Sven is het belangrijk goed te kijken naar waar de eigen doelgroep zich bevindt, wat ze doen op dit kanaal en eens na te denken hoe je doelgericht aan het werk kan gaan. In tegenstelling hiermee concluderen we dat vele ondernemers een kopieergedrag vertonen en bijvoorbeeld een Facebookpagina aanmaken omdat ‘iedereen’ dat heeft. Vervolgens wordt deze dan te weinig of op de verkeerde manier gebruikt.

Onterechte angst voor online

Dan is er nog de angst die vaak heerst voor onlineactiviteiten, zoals webshops. Sven: “men denkt vaak dat potentiële klanten offline komen kijken en het vervolgens online elders kopen. Dat wordt door velen gezien als een bedreiging. Uit onderzoek blijkt echter dat het merendeel van de kopers andersom handelt en online kijkt of iets in een bepaalde winkel te krijgen is en dan naar de betreffende winkel gaan om het te kopen. De angst voor online concurrentie is dus niet altijd terecht. Uiteraard is het goed om een online shop te overwegen, maar het hebben van een webwinkel betekent niet automatisch meer inkomen. Het kan ook voor een verschuiving zorgen: klanten die eerst offline bij je kochten, kopen het nu misschien online.

“Je online aanwezigheid moet een uitbreiding zijn van je fysieke winkeletalage.”

We mogen er van uitgaan dat de opmars die digitale media de laatste jaren gerealiseerd hebben, zich in stijgende lijn zullen voorzetten door de komst van meer én betere digitale alternatieven. Er zal steeds meer en meer online aangekocht en gecommuniceerd worden, maar dat betekent niet direct dat het belang van de fysieke retailwinkel afneemt. De ondernemer die zijn online strategie perfect kan combineren met zijn business strategie weet dat de combinatie van online en offline de sleutel tot succes is, anders genoemd een crosschannel. 

Kleine en middelgrote retailondernemingen kunnen de strijd niet aangaan met grote multinationals en internetgiganten op vlak van ‘prijs’. Waarin ze echter wel in kunnen uitblinken én bijgevolg zichzelf ook kunnen onderscheiden is het leveren van een unieke service en het creëren van een speciale beleving. Zo moeten winkelstraten bijvoorbeeld een sterk DNA ontwikkelen en het verschil gaan maken. Zich onderscheiden van de grote concurrenten als geheel. Een gezamenlijke visie en een collectieve financiering van marketing zijn hiervoor van groot belang. Het is vandaag de dag – en zeker naar de toekomst toe – noodzakelijk dat er naar een synergie gezocht wordt en een duurzame samenwerking (platformen). Kleine ondernemers, straten, regio’s, sectoren, … moeten dit samen gaan regelen zodat ze een goede concurrentiepositie kunnen maken en behouden tegenover de online giganten. Door een goede samenwerking creëren ze een unieke ervaring voor de consument en deze beleving is net wat dat consumenten naar de fysieke retailwinkel brengt.

 

Met zijn scriptie wilde Sven duidelijk maken dat het online gebeuren als een opportuniteit moet gezien worden en niet als een bedreiging voor de eigen ondernemingsactiviteiten. Het is moeilijk om voor iedere sector en ondernemer te moeten zeggen welke stappen ze moeten en kunnen ondernemen. Dit is voor ieder verschillend. Het is echter wel van groot belang dat ondernemers alle kansen ook verstaan en daarnaast ook zullen implementeren in de mate waarin mogelijk om op hun beurt het maximale uit hun ondernemersactiviteiten te halen in de snelle en veranderende marktomgeving waarin digitale mogelijkheden steeds in aantal toenemen.

Scriptie  |  Centrummanagement Maastricht  |  Digitaal  |  Social media  |  internet  |  retail  |  marktomgeving  |  Marketing  |  PXL

 

 

Bibliografie

Geciteerde werken

ABN Amro. (2015, September 28). Opgehaald van Adformatie: http://www.adformatie.nl/blog/5-redenen-waarom-de-fysieke-winkel-nog-la…

ABN AMRO. (2016, februari ). ABN Amro Insights. Opgehaald van ABN Amro: https://insights.abnamro.nl/2016/02/concurrentie-in-detailhandel-noopt-…

Checkmarket. (sd). Checkmarket. Opgehaald van https://nl.checkmarket.com/marktonderzoek-hulpbronnen/steekproefcalcula…

Guapa media. (sd). De toekomst van de online markt. Opgehaald van Guapa media: https://www.guapamedia.nl/de-toekomst-van-de-online-retailmarkt/

Inretail. (sd). Retail en winkelen in de toekomst. Opgehaald van Inretail: https://www.inretail.nl/kennis-en-inspiratie/retail-en-winkelen-in-de-t…

ManagementSite. (sd). Social media. Opgehaald van ManagementSite: https://www.managementsite.nl/kennisbank/social-media

NSZ. (2016, mei 2). NSZ. Opgehaald van NSZ.be: http://www.nsz.be/nl/nieuws/detail/verboden-te-fotograferen-in-een-wink…

Pazdeal. (sd). Pazdeal. Opgehaald van Pazdeal: https://www.pazdeal.com/nl#

Q&A Research & Consultancy; ABN AMRO. (2014). Cross channel retail update.

Retailtrust. (2016, maart 16). een seminar, drie thema's. Opgehaald van Retailtrust: http://retailtrust.eu/2016/03/16/een-seminar-drie-themas/

Retailtrust. (2016, februari 28). Hoe krijg je een retailer in onbalans. Opgehaald van Retailtrust: http://retailtrust.eu/2016/02/28/hoe-krijg-je-een-retailer-in-onbalans/

Retailtrust. (2016, februari 10). Waarom juist wel een nieuwsbrief versturen? Opgehaald van Retailtrust: http://retailtrust.eu/2016/02/10/blog-waarom-juist-wel-nieuwsbrieven-ve…

Schipper, R. (sd). Fidene. Opgehaald van Fidene.nl: http://fidene.nl/blog/social-media/welke-social-media-moet-een-retailer…

Shopping Tomorrow. (2013). Andere consumententrends. Opgehaald van Shopping Tomorrow: https://www.shoppingtomorrow.nl/Kernbevindingen_Shopping2020/De_consume…

Shopping Tomorrow. (2013). De consument gaat delen. Opgehaald van Shopping Tomorrow: https://www.shoppingtomorrow.nl/Kernbevindingen_Shopping2020/De_consume…

Shopping Tomorrow. (2013). De consument van 2020. Opgehaald van Shopping Tomorrow : https://www.shoppingtomorrow.nl/Kernbevindingen_Shopping2020/De_consume…

Shopping Tomorrow. (2013). De consument wordt almachtig. Opgehaald van Shopping Tomorrow: https://www.shoppingtomorrow.nl/Kernbevindingen_Shopping2020/De_consume…

Shopping Tomorrow. (2013). De digitale Grijsaard. Opgehaald van Shopping Tomorrow: https://www.shoppingtomorrow.nl/Kernbevindingen_Shopping2020/De_consume…

Shopping Tomorrow. (2013). De totale retailmarkt in 2020. Opgehaald van Shopping Tomorrow: https://www.shoppingtomorrow.nl/Kernbevindingen_Shopping2020/De_retailm…

Shopping Tomorrow. (2013). Hoe verder? Groot & klein. Opgehaald van Shopping Tomorrow: https://www.shoppingtomorrow.nl/Kernbevindingen_Shopping2020/Shopping_i…

Shopping Tomorrow. (2014). Handelsplatformen voor kleine ondernemers. Opgehaald van Shopping Tomorrow: https://www.shoppingtomorrow.nl/Handelsplatformen_(2014)/Handelsplatfor…

Shopping Tomorrow. (2014). Retailconcepten. Opgehaald van Shopping Tomorrow: https://www.shoppingtomorrow.nl/images/1/1a/Retailconcepten.pdf

Shopping Tomorrow. (2014). Retailconcepten. Opgehaald van Shopping Tomorrow: https://www.shoppingtomorrow.nl/images/1/1a/Retailconcepten.pdf

Tomorrow, S. (2013). Totale retailmarkt. Opgehaald van Shopping Tomorrow: https://www.shoppingtomorrow.nl/Kernbevindingen_Shopping2020/De_retailm…

Wolters, M., Piana, G., & Polak, I. (2015, November 13). The future of shopping according to the consumer. GfK - Shopping Tomorrow. Opgehaald van GfK: https://www.shoppingtomorrow.nl/images/4/47/ShoppingTomorrow_GfK_-_The_…

 

Universiteit of Hogeschool
Bedrijfskunde Marketing - International Business
Publicatiejaar
2016
Promotor(en)
Guy Storms
Kernwoorden
Share this on: