Van een gebroken vriendschap tot uitsluiting op de speelplaats: meestal moeten leerkrachten tussenbeide komen en de brokken lijmen. Maar wat als je kinderen opleidt zodat ze zelf de conflicten op de speelplaats aanpakken? Jana Vincke (Odisee) zag de problemen tussen leerlingen afnemen.
Veel volwassenen maken zich zorgen. Als gevolg van de chattaal zouden de spellingvaardigheden van jongeren ook in andere omstandigheden onder druk staan. Dat klopt niet, aldus communicatiewetenschapper Gitte Truijen (Universiteit Gent): “Jongeren maken wel degelijk gebruik van een ‘nieuwe taal’ om met elkaar te communiceren, maar het idee dat ze deze niet kunnen loskoppelen van het Standaardnederlands is onterecht.”
Minder kopen. Meer delen, ruilen, herstellen... Hoewel veel volwassenen intussen overtuigd zijn van het belang van consuminderen, lukt het hen niet altijd om het in de praktijk te brengen. Kleuteronderwijzeressen Margot Denys en Sophie Catteuw (VIVES) mikten daarom op de allerjongsten. “De kinderen hielpen ons om de ouders te overtuigen.”
Natuurkundige en computerwetenschapster Hannah Pinson (VUB) onderzocht hoe de neuronen in onze hersenen met elkaar communiceren. Dat deed ze niet door levende hersenen te bestuderen, maar door een netwerk van gekweekte hersencellen op een supergevoelige sensor te plaatsen. Dit artikel verscheen ook op de Eos-website.
Een gespecialiseerde arts is vaak een wandelend woordenboek vol medische terminologie. Master in de meertalige communicatie Vincent Cochez (KU Leuven) onderzocht of ook mensen zónder medisch diploma deze termen voldoende begrijpen. Doe zelf de test!