Kapsels van onder het stof

Gill
Fieu
  • Marie
    Serraes

 

Tijdreizen in stijl 

Als laatstejaarsstudent nestelt de bachelor proef zich in je studentenleven als een klit in je haren. Voor twee creatieve geesten als Marie en mezelf kan deze onvermijdelijke opgave alleen maar een nieuwe uitdaging zijn. Als studenten secundair onderwijs delen we beiden de passie voor het vak haartooi. Daarnaast hebben we ook een interesse voor trends en rages. Zo zijn we op het onderwerp van onze bachelor proef gekomen: “Historische kapsels integreren in de praktijk binnen het vakgebied haartooi, aangepast aan het nieuwe leerplan”. We willen leerlingen een reis door de tijd geven aan de hand van verschillende kapsels.

History repeats itself

Als leerlingen uit het secundair onderwijs wisten we dat geschiedenis en haartooi niet de meest favoriete onderwerpen bij studenten en docenten zijn. Bewapend met enquêtes trokken we naar verschillende scholen waar we leerlingen en docenten interviewden. Ook menig kappers moesten aan onze nieuwsgierige neusjes geloven. Ons doel: op een moderne, aangename manier tijdreizen met de leerlingen en zo hun leergierigheid naar geschiedenis aanwakkeren.

Eerlijk is eerlijk, wanneer we gênante foto’s van drie jaar terug opnieuw zien dan denken we allemaal hetzelfde ‘wat was er aan de hand met mijn haar?’ Toch herkennen we hedendaagse kapsels op oude schoolfoto’s van onze grootouders. Zoals Santayana het zegt: ‘Those who cannot remember the past are condemned to repeat it’. Geschiedenis vormt een basis voor de toekomst en ook in de haartooi sector mogen we dit belang niet ontkennen. Als we vooruit willen moeten we eerst achterom kijken. Oude technieken zoals permanenten of vingergolven kunnen vandaag aanleiding geven tot een nieuwe inspiratiebron. Daarom mag de kennis van deze handelingen niet verloren gaan.

Daarnaast biedt de geschiedenis een algemene culturele achtergrond. Stijlen kunnen onmiddellijk worden gelinkt aan bepaalde periodes uit de geschiedenis. Ook voor themafeestjes kun je zo als kapper showen met je kennis van kapsels als die van de speelse Marilyn Monroe en de elegante Audrey Hepburn. Ook voor shoots en modeshows kan deze informatie alleen maar tot meer inspiratie leiden Dit allemaal zonder wanhopig te moeten grijpen naar je smartphone en zo een flater bij de klant te slaan.

Bingewatchende kapsels

Al snel werd tijdens het onderzoek duidelijk dat er een gebrek is aan concreet werkmateriaal in het secundair onderwijs. De lessen over de historiek van het kapsel kunnen zich nochtans ontplooien in een zee van activerende werkvormen en didactische tools om de leerinhoud te visualiseren. Vanuit deze nood zijn wij dolenthousiast aan de slag gegaan om een kant- en klare handleiding te ontwerpen die zowel leerlingen als docenten willen bingewatchen alsof het hun favoriete Netflix serie zou zijn. Onze tal van uitgeschreven werkvormen stralen dankzij onze geleverde energie. Aan de hand van herbruikbaar en tijdloos lesmateriaal streefden we naar een werkstuk dat voor elke leerling uit de richting haarzorg een meerwaarde kan betekenen.

Download scriptie (1.93 MB)
Universiteit of Hogeschool
Arteveldehogeschool Gent
Thesis jaar
2018
Promotor(en)
Katrien Verbeure Philip Defrancq