Welke ondersteuning kan men bieden aan kwetsbare jongeren in het secundair onderwijs?

Anastassiya
Kachshenko

Als studente van het laatste jaar bachelor secundair onderwijs haartooi en bio-esthetiek, zijn de mogelijkheden voor een geschikt onderwerp eindeloos.  Het zijn twee vakken die heel wat interessants te bieden hebben en die ook continu evolueren. 

Toch koos ik bewust voor een pedagogisch onderwerp rond kwetsbare jongeren in het secundair onderwijs, aangezien ik tijdens mijn stages hier vaak mee in aanraking ben gekomen. Steeds meer jongeren in het secundair onderwijs zijn meer bezig met hun persoonlijke ontwikkeling in plaats van met hun leertraject op school.

Deze leerlingen worden vaak door de leerkrachten bekeken als ongeïnteresseerde, storende en soms zelf onhandelbare leerlingen.

Wat deze leerkrachten in deze situatie vaak vergeten  is dat deze leerlingen zich niet bewust zijn van hun  gedrag dat ze op dat moment uiten. De leerlingen zitten in de knoop met hun eigen emoties en/of gedachtes waardoor dit (onbewust) gedrag een signaal kan zijn voor hulp.

Deze leerlingen worden vaak door de leerkrachten in het verkeerde schuifje gestoken, waardoor talenten van de leerlingen verloren kunnen raken.

Tijdens mijn stageperiodes heb ik gemerkt dat de pedagogische ondersteuning van de leerlingen belangrijker kan zijn dan het aangeboden leertraject. Als er geen juiste pedagogische ondersteuning  is voor de leerling  dan is de kans groot dat het leertraject onvoldoende gevolgd kan worden waardoor deze leerling vroegtijdig  stopt met het onderwijs en kans heeft kwetsbaar te staan in de maatschappij.

 

Veel leerkrachten willen  kwetsbare jongeren  helpen, maar weten niet altijd hoe.

Elke leerling is anders en heeft een ander verhaal. Daarom is het belangrijk om onze toekomstige jongeren de juiste ondersteuning te bieden in het secundair onderwijs. Onze jongeren maken de toekomst, maar voordat dit kan gebeuren moeten wij als leerkrachten de eerste stap zetten door onze jongeren in het secundair onderwijs op de juiste manier te ondersteunen.

 

Hoe ver kunnen leerkrachten de jongeren in het secundair onderwijs ondersteunen?

Welke grenzen mogen wij als leerkrachten bewaken en in welke situatie zijn wij verplicht om extra hulp in te schakelen?

Wat mogen wij als leerkrachten zeker niet doen bij kwetsbare jongeren?

Moeten de kwetsbare jongeren altijd naar een psycholoog doorverwezen worden als hij/zij het emotioneel  zwaar heeft?

Zijn er buitenschoolse organisaties die kwetsbare jongeren beter kunnen ondersteunen?

 

Dit zijn enkele vragen die beantwoord zullen worden in deze bachelor.

Als toekomstige leerkracht is dit een mooie start om een onderzoek te doen naar welke ondersteuning onze kwetsbare jongeren in het secundair onderwijs nodig  hebben en op welke manier wij als leerkrachten dit het beste kunnen aanbieden.

Download scriptie (3.79 MB)
Universiteit of Hogeschool
Erasmushogeschool Brussel
Thesis jaar
2020
Promotor(en)
Elke Frisch
Thema('s)
Kernwoorden