Back to CLIL - creativiteit in de klas maakt CLIL populairder dan ooit!

Lenka
Van Broeck

Back to CLIL: creativiteit in de klas maakt CLIL populairder dan ooit!

Content and Language Integrated Learning

CLIL lijkt op een afkorting die gebruikt zou kunnen worden in jongerentaal zoals Yolo or BRB. Dit is echter niet waar! Het is een afkorting die steeds meer wordt ingevoerd in het onderwijs, maar toch weet niet iedereen waarvoor het staat. CLIL is het geven van een zaakvak in een vreemde taal. Er wordt bijvoorbeeld het vak Economie gegeven in het Engels.

Creativiteit in de klas

Het volgen van lessen voor zeven tot acht uren per dag kan vermoeiend zijn. Hierdoor kan de concentratie wel eens verloren gaan en zal er niet veel meer onthouden worden van de les. Het is dan ook een grote uitdaging om de 'perfecte' activiteiten te vinden als leerkracht om de lessen zo aangenaam mogelijk te maken. Het gebruiken van het kader van CCR (creatieve klas) kan hiervoor een oplossing bieden.

Onderzoek plezierlevels

In de broederschool Humaniora te Sint-Niklaas namen 65 leerlingen deel aan een kleinschalig onderzoek over creativiteit in de klas. Hierbij werd er gepeild naar het algemene welzijn in de traditionele lessen en de lessen gegeven in een CLIL-context.

Hieruit werd duidelijk dat het CLIL-onderwijs al reeds voor een hoger level van plezier zal zorgen. Er is namelijk een stijging van 6,2 tot 7,1 op een waardeschaal van 1-10.

Vervolgens, namen de leerlingen deel aan een aantal activiteiten die de lessen aangenamer zouden moeten maken. Er werden activiteiten uitgevoerd zoals een yachtzee spel voor woordenschat; het lezen van een cartoon; debatten voeren; enzovoort. Als laatste hebben de leerlingen hun ervaringen gedeeld waarbij er werd aangeduid hoeveel plezier men had bij het uitvoeren van de activiteiten. 

Conclusie

Het gebruik van creativiteit in de klas leidde ertoe dat de resultaten met 0,6% stegen. Creativiteit maakt CLIL dus effectief nog populairder!

 

Het effectief gebruikte journalistiek artikel voor mijn thesis.

Download scriptie (1.63 MB)
Universiteit of Hogeschool
Odisee
Thesis jaar
2021
Promotor(en)
Ada Peters en Griet Bernaers