Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen binnen voetbalclubs

Vrije Universiteit Brussel
2023
Matthias
Crauwels
Gezien de invloed op de samenleving, zijn de mogelijkheden om als voetbalclub maatschappelijke verantwoordelijkheden op te nemen enorm. De missie, de visie, het draagvlak en de wijze waarop MVO geïmplementeerd wordt zijn de voorwaarden voor een succesvolle maatschappelijke werking. Indien dit het geval is, bestaat er een duidelijke correlatie tussen maatschappelijk verantwoorde beleidspraktijken en het succes van Belgische professionele voetbalclubs. Op dat ogenblik draagt maatschappelijk verantwoord ondernemen onrechtstreeks bij aan de financiële prestaties, vermenigvuldigt het aanzienlijk de sociale prestaties en heeft het een zeer kleinschalige invloed op de sportieve prestaties.
Meer lezen

Her game too: Hoe gaat het Belgische eersteklassevoetbal om met vrouwelijke supporters?

Hogeschool West-Vlaanderen
2022
Margit
Ghillemyn
Hoe voelen vrouwen zich in de Belgische stadions? Wat gaat er goed, wat kan er beter en waar liggen de kansen volgens zowel dames als heren?
Meer lezen

Het effect van sponsoring in de Jupiler Pro League op de marketingstrategie van bedrijven. Case: OH Leuven

Hogeschool Gent
2021
Moutasim
Benkaddour
Sportsponsoring is de laatste decennia enorm gegroeid. Bedrijven willen naast de klassieke
communicatiekanalen, ook met sport hun marketingdoelstellingen behalen. In dit onderzoek wordt
er gekeken naar het effect van sponsoring in de Jupiler Pro League op de marketingstrategie van
bedrijven.
Deze bachelorproef gaat over hoe bedrijven en voetbalploegen elkaar gemakkelijker kunnen vinden
en waar ze precies op moeten letten om een win-win situatie te verkrijgen. Er werd nagegaan welke
motieven schuilgaan achter de keuze voor het sponsoren van Belgische voetbalclubs. Daarnaast heb
ik gezocht naar de redenen waarom een bedrijf zou investeren in de Belgische markt die minder
bereik en aandacht krijgt van media en fans vergeleken met de absolute top (bv. Premier League).
Daarnaast heb ik onderzoek gevoerd naar de activatiemogelijkheden die gekoppeld zijn aan de
sponsoring. Waarom een bedrijf voor een bepaalde voetbalclub kiest en wat de doorslaggevende
factoren zijn in die keuze.
Het was zeer interessant om met grote bedrijven en voetbalploegen te praten die in de hoogste
klasse van de Belgische competitie aanwezig zijn. Ik ben te weten gekomen dat niet alleen budget
en bereik belangrijk is, maar veel meer dan dat. Grote bedrijven kijken heel erg naar de positionering
en waarden van een club. Als deze in lijn zijn met hun eigen waarden is een deel van de beslissing
voor voetbalsponsoring en de club reeds genomen. Daarna volgen de gesprekken waar er aandacht
wordt gegeven aan wat de club op vlak van creatieve visibiliteit en networking kan doen.
Tot slot moet rekening gehouden worden met de positionering van zowel de voetbalclub als de
potentiële partner. Voor het ene bedrijf zijn sportieve prestaties belangrijker dan voor de ander.
Daarom is het cruciaal om te anticiperen op de sportieve prestaties van het moment. Als het goed
gaat met de club kunnen deze resultaten aangekaart worden. Bij mindere tijden is het de bedoeling
dat de club de nadruk legt op het feit dat Leuven meer is dan alleen voetbal. Er wordt hard ingezet
op networking en de infrastructuur in het stadion. Hoe groter de het bedrijf, hoe creatiever ze
verwachten dat de clubs omgaan met de investeringen.
Meer lezen

Een evolutief perspectief van de terrorismebestrijdingsstrategie van de Europese Unie vóór en na de aanslagen van Parijs en Brussel (2015-2016)

Vrije Universiteit Brussel
2021
Yasmina
Donie
De terrorismebestrijdingsstrategie van de Europese Unie voor en na de terroristische aanslagen in Parijs en Brussel (2015-2016).
Meer lezen

Zou een BeNeLiga opportuun zijn voor het imago en het product Belgisch voetbal?’

Universiteit Gent
2021
Andres
Vandecaveye
  • Thibault
    Plovie
Deze studie onderzocht de socio-economische determinanten van het opzetten van een
BeNeLiga. We koppelen in het eerste deel van de thesis terug naar de literatuur om op zoek
te gaan naar de determinanten die een invloed hebben op de populariteit van het
hedendaagse voetbal. De thesis onderzoekt welk concept draagvlak heeft bij het publiek.
Meer lezen

Studie van de vorming van de iceflowerdefecten in multilayer PVB-films

Odisee
2020
Merel
Demaret
Gelaagd glas zorgt ervoor dat de eigenschappen van glas verbeteren. Een defect dat voorkomt in gelaagd glas is iceflowers. Onderzoek is gedaan naar de invloed van de hoeveelheid lucht in het glas, de temperatuur en de druk op de vorming van iceflowers.
Meer lezen

It's just a game! Een blik op het wat, wie en waarom van e-sportsgokken.

KU Leuven
2020
Maarten
Denoo
Deze scriptie onderzoekt het opkomende fenomeen van e-sportsgokken onder Nederlandstalige jongemannen. Door middel van diepte-interviews wordt gepeild naar de redenen om aan weddenschappen op e-sports (door middel van zowel echt geld als 'skins') deel te nemen.
Meer lezen

De reis van Karel V doorheen Frankrijk (1539-1540)

Universiteit Gent
2020
Maxim
Hoffman
In de winter van 1539-1540 onderneemt Karel V een reis door het land van zijn vroegere rivaal Frans I om het rebelse Gent te gaan onderdrukken. De ontvangst van Karel in Frankrijk was zonder meer bijzonder. Twee vorsten die elkaar niet op het slagveld konden verslaan, trachtten elkaar nu in deugden te overtreffen. De ontmoeting tussen Karel V en Frans I moest niet zozeer bijdragen aan hun vriendschappelijke relaties, maar wel hun eigen beeldvorming alsook de monarchale en mystieke legende rond hun figuur versterken.
Meer lezen

Welk beleid voeren de verschillende actoren tegen racisme in de eerste klasse van het Belgisch voetbal?

Hogeschool West-Vlaanderen
2019
Jarne
Pollie
Winnaar Scriptieprijs
Racistische incidenten bij voetbalsupporters komen nog vaak voor. Normaal moet een club een boete krijgen van de voetbalbond als de supporters zich misdragen, want de club is verantwoordelijk voor de daden van de supporters, maar dat gebeurt niet veel. Daarom moeten clubs supporters zelf straffen en aan sensibilisering doen om racisme uit de voetbalstadions te bannen.
Meer lezen

Corporate Sports Hospitality in Belgisch voetbal: Een winstgevende partnership?

Universiteit Antwerpen
2017
Lisa
De Croocq
  • Aline
    Fobe
Een macro-economische analyse van Corporate Sports Hospitality in de Jupiler Pro League, gevolgd door een zelf-opgebouwd managementraamwerk met als doel een verhoging van de Return on investment te realiseren voor de voetbalclubs en de bedrijven.
Meer lezen

Adverteren in een wereld met andere spelregels: Een kwalitatieve studie naar de mening van gamers over het gebruik van in-game advertising in fantasy MMORPG’s en hun suggesties om de congruentie ervan te verbeteren

Universiteit Antwerpen
2016
Maarten
Cant
  • Sarah
    Desseyn
Het doel van deze masterscriptie is tweeledig.
Enerzijds gaat deze studie na hoe gamers staan tegenover het gebruik van in-game advertising (IGA) in fantasy MMORPG's. Anderzijds werd ook het belang van congruentie bij de implementatie van IGA onderzocht.

Meer lezen

Voetbalclubs en hun socio-culturele werking Van hooliganisme tot communitywerking in Engeland en België. Een casestudy van KAA Gent en RSC Anderlecht.

KU Leuven
2015
DEBORAH
D'HAUWER
RSC Anderlecht, het nieuwe stadion en maatschappelijk verantwoord ondernemenIn de jaren tachtig van de twintigste eeuw waren er protestacties door voetbalsupporters. Om voetbalgeweld (één van de protestacties) aan te pakken, werden er door de voetbalautoriteiten en overheden verschillende acties op poten gezet. Fancoaching –het begeleiden van fans om incidenten tegen te gaan- is daar een voorbeeld van. Het Heizeldrama (1985) en Hillsboroughincident (1989) speelden hierin een belangrijke rol. In Manchester verzetten de supporters zich echter tegen de hypercommercialisering van het voetbal.
Meer lezen

Een exploratief onderzoek naar de filantropische activiteiten van Belgische topsporters

KU Leuven
2015
Laurent
Van Brussel
Oliestaat als nieuw sportparadijs?Qatar lijkt het nieuwe sportwalhalla te worden. Naast het WK voetbal 2022 vindt nu ook het WK wielrennen op de weg 2016 plaats in de steenrijke oliestaat. Deze mondiale gebeurtenis wordt het eerste grote sportevenement dat in het Midden-Oosten zal doorgaan. “Geld en prestige, daar draait het hier om”, weet sporteconoom Trudo Dejonghe. Met Qatar slaat de Internationale Wielerunie (UCI) een volledig nieuwe weg in.
Meer lezen

Het effect van een nieuw stadion op het toeschouwersaantal en de sportieve prestaties van voetbalclubs in Europa

KU Leuven
2014
Lennert
Machtelinckx
De bouw van een nieuw stadion – Impact op de prestaties van voetbalclubsDe laatste decennia komen meer en meer voetbalploegen met het verzoek tot het bouwen van een nieuw stadion. Sport, en voetbal in het bijzonder, kent immers sinds het einde van de 20ste eeuw een grote evolutie. Vanuit economisch standpunt ligt de focus van de huidige generatie voetbalploegen eerder op inkomensmaximalisatie. Eén van de mogelijkheden om hogere inkomsten te verwerven, is de bouw van een nieuw stadion.
Meer lezen

Heilige grond of politieke gril? De politieke achtergrond van de bouw van voetbalstadions in Antwerpen 1933-1938

Universiteit Antwerpen
2010
Alain
van Veldhoven
Het tijdvak 1933-1938 was een cruciale periode voor de Antwerpse stadiongeschiedenis. Dit omdat er hier een keuze werd gemaakt tussen twee opties. De uitbreiding van het Antwerpstadion of het oprichten van een volledig nieuw sportcomplex op Linkeroever. Dat er iets moest gebeuren om de interland België-Nederland voor Antwerpen te behouden, had de kwestie in een stroomversnelling gebracht.
Meer lezen

Ontwerp en Analyse van een Universele Schaarcomponent voor Mobiele Architecturale Toepassingen

Vrije Universiteit Brussel
2010
Lara
Alegria Mira
 De schaar in het U2 podium
 
In september kon je er niet naast kijken. De Ierse rockband U2 was in het land, en wel met een gigantische podium en uitvouwbare megavideoschermen. Misschien besef je het niet maar die Klauw, zoals het U2 podium werd gedoopt, is één van de vele toepassingen van schaarstructuren.
Maar wat is het nut van scharen en wat maakt ze zo interessant?
Waarom verdienen schaarsystemen onze aandacht met het oog op duurzaam bouwen?
Meer lezen

Rood-witte honden en Kielse ratten. De identificatie van supporters met hun club. Een geografische studie naar de breuklijnen bij Antwerp FC en Germinal Beerschot

Universiteit Antwerpen
2007
Vincent
Termonia
“Rood-Witte honden en Kielse Ratten.”

De identificatie van supporters met hun club. Een geografische studie naar de breuklijnen bij Antwerp FC en Germinal Beerschot

Waarom wordt het ene voetbalteam boven het andere voetbalteam gekozen? Hoe komt het bijvoorbeeld dat men supporter is van Antwerp FC en niet van Germinal Beerschot? Tussen rivaliserende voetbalclubs bestaan er steeds breuklijnen of “cleavages” die historisch gegroeid zijn en van uitermate belang zijn om de verwevenheid en identificatie van een supporter met zijn club te verklaren.
Meer lezen

Voetbalcriminaliteit in België anoo 2005: prioriteit of verwaarloosbare last? Een kwantitatief onderzoek

Universiteit Gent
2006
Wim
Hardyns
 
Mei 2006 werd een eerste studie afgerond betreffende de voetbalcriminaliteit gepleegd door supporters bij voetbalwedstrijden in de 1ste en 2de nationale Belgische voetbalcompetitie. Het is de betrachting dit eindwerk in de toekomst als een nulonderzoek te zien opereren voor verdere follow-up.
 
Na een omstandige literatuurstudie werd een empirisch onderzoek op poten gezet.
Meer lezen