Scriptiebank overzicht

De Vlaamse Scriptiebank is een vrij toegankelijke online databank. Deze bevat alle artikels en full text scripties van deelnemende bachelors en masters aan de

Een verkenning van de vormen van co-teaching tussen een ergotherapeut en een leerkracht in het regulier onderwijs. Een aanzet naar meer differentiatie binnen de brede basiszorg.

Hogeschool Gent
2023
Ree
Buysse
  • Lotte
    Desloovere
Een verkenning van de vormen van co-teaching tussen een ergotherapeut en een leerkracht in het regulier onderwijs. Een aanzet naar meer differentiatie binnen de brede basiszorg. Het ondersteuning van een ergotherapeut in een klas en voor de volledige klas.
Meer lezen

Doelmatigheidsbeleving en attitudes ten aanzien van inclusief onderwijs.

Universiteit Antwerpen
2022
Annelies
De Meulenaere
Genomineerde longlist Klasseprijs
De voordelen van inclusief onderwijs voor leerlingen met een beperking, maar ook voor hun medeleerlingen en de maatschappij, zijn groot. Aan de hand van een enquête werd nagegaan hoe student-leraren hiernaar kijken en hoe zij hun capaciteiten inschatten. Op basis van de resultaten werd een brochure gemaakt, om beginnende leraren met veel positiviteit en zelfvertrouwen op weg te zetten.
Meer lezen

ASS in het kleuteronderwijs: Ondersteuningsnoden binnen de klascontext

AP Hogeschool Antwerpen
2021
Johan
D'hooge
Onderzoek naar de noden en draagkracht in de kleuterklas met een kleuter met al dan niet vastgestelde ASS.
Meer lezen

De ondersteunende rol van de school bij de specifieke onderwijsbehoeften van kinderen met kanker: een systematische literatuurstudie

Universiteit Gent
2021
Pauline
Verhelst
De terugkeer naar school tijdens of na de behandeling van kanker is zowel voor het kind, zijn/haar gezin en de school een mijlpaal. Ondanks de verschillende uitdagingen waar kinderen met kanker bij hun terugkeer naar school mee geconfronteerd kunnen worden, blijkt ongeveer de helft van deze kinderen onvoldoende onderwijsondersteuning te krijgen. Het doel van deze masterproef was daarom (1) om via een systematische literatuurstudie de specifieke onderwijsnoden van kinderen met kanker in kaart te brengen en (2) om concrete handvaten voor de onderwijspraktijk uit te schrijven.
Meer lezen

Samenwerking in beeld. Kwalitatief onderzoek naar het perspectief van ondersteuners op de samenwerking met andere actoren.

Universiteit Gent
2021
Jana
De Smet
Vanuit het perspectief van ondersteuners onderzoekt deze masterproef hoe een ondersteuner zich positioneert en welke positieve elementen en obstakels zij ervaren binnen een samenwerkingsverband met andere partners.
Meer lezen

Portrettering van kinderen met moeilijk hanteerbaar gedrag

Odisee
2020
Margot
Van Landuyt
  • Kerlijne
    Van Den Eede
De bachelorproef gaat over de methodiek portrettering. Deze methodiek heb ik samen met een medestudente vertaald naar eenvoudig materiaal dat gebruikt kan worden binnen het lager onderwijs.
Meer lezen

De verkenning van educatieve prentenboeken voor kinderen om wiskundige initiatie te onderrichten, vanuit het perspectief van grafisch en typografisch ontwerp

Hogeschool PXL
2020
Deniz
Kaya
Ontwerpstudie naar hoe een innovatieve benadering van wiskundeonderwijs aan kleuters door middel van grafisch ontwerp - illustratieve en typografische vormgeving - kan bijdragen tot onconventionele methoden voor urgente wiskundige onderwijsbehoeften.
Meer lezen

Start to co-teach: een handleiding om leerkrachten in het kleuteronderwijs te ondersteunen bij het opstarten van co-teaching

Hogeschool PXL
2020
Fien
Leenaerts
Het onderwijs komt steeds meer in contact met onderwijsvernieuwing. Co-teaching kent op dit moment een opmars maar wat is co-teaching? Hoe ga je hier als school/directie en leerkracht mee aan de slag?
Meer lezen

VERBORGEN TALENTEN. De invloed van ouders op faalangst, gecontroleerde motivatie en onderpresteren bij (hoog)begaafde leerlingen in Vlaanderen.

KU Leuven
2019
Sarah
Balcaen
Bij een begaafde steekproef (IQ > 120) uit het Vlaamse project TALENT, wordt er nagegaan in welke mate en waarom deze doelgroep onderpresteert. Specifiek wordt er een model getoetst, met behulp van model- en padanalyses, waarin psychologische controle van de ouders, faalangst en gecontroleerde motivatie gelinkt zijn met onderpresteren.
Meer lezen

The Circle of Courage "Verbondenheid, behulpzaamheid, zelfstandigheid en meesterschap in een inclusieve klas"

VIVES Hogeschool
2019
Lies
Debaillie
Lies Debaillie, studente BanaBa buitengewoon onderwijs aan VIVES Kortrijk, zocht voor haar praktijkonderzoek een manier om de sociaal- emotionele vaardigheden in een inclusieve klas te versterken. Een antwoord vond ze bij de wijsheden van de Sioux indianen. Ze werkte een project uit rond ‘The Circle of Courage’. Deze cirkel bestaat uit vier belangrijke opvoedingswaarden: behulpzaamheid, verbondenheid, zelfstandigheid en meesterschap.
Meer lezen

Handykit/Handykid: Hulpmiddelen voor lagereschoolkinderen met DCD

Arteveldehogeschool Gent
2018
Dorothée
Bogaert
  • Bryan
    Beck
  • Charlotte
    Demasure
  • Michiel
    Windels
De Handykit/Handykid is een toolbox voor kinderen met Devolopmental Coordination Disorder (DCD). De materialen uit deze toolbox ondersteunen kinderen met DCD tijdens de activiteiten op school.
Meer lezen

Meerdaags: allesbehalve alledaags. Het afstemmen van het schoolperspectief op het gezinsperspectief rond meerdaagse schooluitstappen in een context van superdiversiteit.

Arteveldehogeschool Gent
2017
Lies
Cokelaere
Winnaar Klasseprijs
Met mijn bachelorproef wil ik multiculturele en superdiverse scholen inspireren om verder aan de slag te gaan met het thema van meerdaagse schooluitstappen. Dit ondanks de hindernissen die deze scholen vaak ondervinden bij het streven naar een maximaal aantal deelnemende leerlingen aan de uitstappen.
Meer lezen

Uitvoering van het M-decreet in de secundaire scholen van het Vrij CLB regio Gent. Een verkennend onderzoek.

Arteveldehogeschool Gent
2016
Anke
Vanparys
De bachelorproef begint met een korte uitleg over het M-decreet. Vervolgens wordt onderzocht hoe de uitvoering van het M-decreet er in de secundaire scholen van het Vrij CLB regio Gent aan toe gaat. Er worden troeven en werkpunten geformuleerd en tenslotte eindigt het werk met enkele aanbevelingen.
Meer lezen

Inclusief competent: exploratief onderzoek naar de competenties van leraren voor een inclusieve praktijk in het secundair onderwijs.

Universiteit Gent
2016
Dorien
Van Weyenberg
Aan de hand van een kwalitatief interview werd onderzocht hoe leraren uit het secundair onderwijs de 'Basiscompetenties voor Inclusie' toepassen in de praktijk. De resultaten tonen aan dat leraren meer aandacht moeten besteden aan enkele elementen die aan de basis liggen van kwaliteitsvol onderwijs voor alle leerlingen.
Meer lezen

Kwalitatief onderzoek naar de positie van een zorgcoördinator vanuit een historisch perspectief

Universiteit Gent
2016
Lindsey
Lefevre
Deze scriptie tracht een beeld te schetsen van de positie van een zorgcoördinator in het Vlaamse basisonderwijs vanuit een historische invalshoek. Dit werd gerealiseerd aan de hand van verschillende perspectieven van zorgcoördinatoren die reeds meer dan 10 jaar actief zijn in de zorg op school.
Meer lezen

Alles begint bij kinderen. Een gezinswetenschappelijke blik op speelplaatsbeleid.

Odisee
2016
Ingrid
Vehent
Kinderen brengen veel tijd door op de schoolbanken. Om de les even te laten bezinken kunnen zij ontspannen op de speelplaats. Maar is deze speelplaats wel voor iedereen een ontspanning? Vanuit de drie aanwezige factoren- de leerling, de leerkracht en de speelplaats- bekijk ik hoe het anders kan.
Meer lezen

Het geïntegreerd onderwijs: onderzoek naar het welbevinden bij leerlingen met ASS, de leerkrachten en de GON-begeleiders

UC Leuven-Limburg
2013
Fedra
Vos
You + me = us, ook met ASS ?!De autismespectrumstoornis, afgekort ASS, is lang geen onbekend begrip meer in het secundair onderwijs. Onderzoeken, resultaten hiervan en referentiële teksten hierover zijn schering en inslag. Hoogstwaarschijnlijk ken je wel een klasgenootje of een vriend met autisme. Gelukkig laten we hen niet meer aan hun lot over, zodat iemand met ASS vlot kan meedraaien in het gewoon onderwijs. Jij en ik zorgen er samen voor dat deze persoon zich welkom voelt in de groep.
Meer lezen

Het gemotiveerd verslag: beschrijvend onderzoek naar de implementatie van een nieuw instrument voor leerlingenbegeleiding

Universiteit Antwerpen
2010
Geertrui
Van den Berghe
 Een leerling heeft niet langer een probleem, wel een oplossing.
Scholen en Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) worden dagdagelijks geconfronteerd met de hulpvragen van leerlingen. Ouders leggen jaar na jaar uit op het oudercontact dat hun zoon of dochter worstelt met een leerbeperking, zoals dyslexie, of een andere problematiek die ervoor zorgt dat ze niet naar hun volle potentieel kunnen presteren. Jaar na jaar zoekt de school opnieuw een manier om tegemoet te komen aan deze vragen.
Meer lezen

Ontwikkel- en evaluatieonderzoek bij ondersteunings- materiaal voor leerkrachten lager onderwijs bij het omgaan met hoogbegaafden.

Universiteit Gent
2008
Inne
Van Herbruggen
Hoogbegaafdheid: te vaak een onbekend en onbemind talent
 
Artikel bij: Ontwikkel- en evaluatieonderzoek bij ondersteuningsmateriaal voor leerkrachten lager onderwijs bij het omgaan met hoogbegaafden.
 
Hoogbegaafdheid is een begrip dat de laatste jaren in de onderwijswereld steeds meer op de voorgrond is getreden. Naast aandacht in het werkveld en de populaire media wordt de benadering van hoogbegaafde leerlingen ook een onderwerp van beleidsvorming. Met de invoering van het systeem Leerzorg wordt het onderwijs voor leerlingen met specifieke leer- en zorgbehoeften grondig hervormd.
Meer lezen