Waarom leidinggevenden ook voor de gezondheid van hun werknemers de trap moeten nemen

Sanne
van Driel

Maar liefst een derde van de volwassen wereldbevolking beweegt te weinig. Dit betekent een zorgwekkend gezondheidsrisico voor ongeveer 1,5 miljard mensen wereldwijd. In de huidige samenleving lijkt fysieke activiteit steeds meer naar de achtergrond verdrongen te worden. Door de vele innovaties en technologieën is men tegenwoordig niet meer genoodzaakt te bewegen. Een groot deel van de bevolking is daardoor onvoldoende fysiek actief, met vele gezondheidsrisico’s tot gevolg. Het is daarom belangrijk om interventies te ontwikkelen die ervoor zorgen dat men, al dan niet onbewust, fysieke activiteit integreert in het dagelijks leven. Een mogelijke manier om dit te bekomen is door het promoten van trapgebruik.

 

In de huidige studie ben ik daarom op zoek gegaan naar een innovatieve interventie om het trapgebruik te bevorderen. Meerbepaald heb ik getracht om trapgebruik als gedragsnorm vanuit de leidinggevende van het bedrijf neer te zetten. Gedurende drie weken werd gekeken wat het effect was van een motivationeel bord op het keuzepunt tussen de trap en de lift. Op dit bord was een groot logo van het bedrijf te zien, alsook de tekst “haal energie uit de trap: neem de trap in plaats van de lift”. Vervolgens werd er een gezondheidsvideo verspreid onder de werknemers. In deze video is een medewerker te zien die in de richting van de lift loopt. Zodra hij op het knopje van de lift drukt, verschijnt de leidinggevende van het bedrijf in beeld. Deze leidinggevende spreekt de werknemer aan en wijst naar het motivationele bord. Onder in het beeld verschijnt de tekst: “Kom op, joh. Bij Essent nemen we de trap, duurzamer en efficiënter”. Samen lopen de werknemer en leidinggevende vervolgens de trap op en geven elkaar een high five wanneer ze bovenaan de trap zijn. Onderin beeld verschijnt ten slotte de tekst: “en vooral beter voor jezelf!”, waarna de mannen met een lach op het gezicht het beeld uitlopen.  

 

Wat bleek? Het plaatsen van het motivationele bord op het keuzepunt verhoogde het trapgebruik met 9,1% ten opzichte van de beginsituatie. Na het verspreiden van de gezondheidsvideo onder de werknemers steeg het trapgebruik nog eens verder met 4,4% ten opzichte van de situatie waarin enkel het motivationele bord werd getoond.

 

Na afloop van deze interventies werden de werknemers via een online enquête bevraagd over de subjectieve invloeden van de interventies en de mate waarin zij zich geïdentificeerd voelen met het bedrijf. Ook hier werd een interessant resultaat bevonden: werknemers die zich sterker geïdentificeerd voelen met het bedrijf gaven aan meer beïnvloed te worden door het motivationele bord dan werknemers die zich zwakker geïdentificeerd voelen.

 

De resultaten uit deze studie tonen dus aan dat een motivationeel bord en een door een leidinggevende ingesproken gezondheidsvideo een positieve invloed kunnen hebben op het trapgebruik van werknemers. Daarnaast had een motivationeel bord een groter effect op werknemers die zich sterker identificeren met het bedrijf dan op werknemers die zich zwakker geïdentificeerd met het bedrijf voelen.

 

Met andere woorden, het is voor een leidinggevende belangrijk om het goede voorbeeld te geven: als ze de trap nemen maken ze niet alleen hun eigen levensstijl gezonder, maar ook die van hun werknemers!

Download scriptie (2.45 MB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2017
Promotor(en)
Prof. dr. F. Boen