Bibliografie
Algan, Y., Bisin, A., Manning, A., & Verdier, T. (2012). Cultural Integration of Immigrants in Europe. Oxford, UK: University Press.
Alsulaiman, A., Abicht, L., Bossuyt, M., Charkaoui, N., Floblets, M., Torfs, R., & Vermeersch, E. (2006). Eindverslag Commissie “ter invulling van de cursus maatschappelijke oriëntatie”. Brussel, Belgium: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Team diversiteit en inburgering.
AMIF (2014). Europees fond voor Asiel, Migratie en Integratie: Proeftuinen “Inburgering op maat voor laaggeletterde vrouwen met jonge kinderen”. Retrieved Oktober 20, 2015, from http://www.esf-agentschap.be/sites/default/files/attachments/calls/opro…
Arendt, H. (1961). Tussen verleden en toekomst. Vier oefeningen in politiek denken. Leuven, Belgium: Acco.
Baarda, D.B., de Goede, M.P.M., & van der Meer‐Middelburg, A.G.E. (1996). Basisboek open interviewen. Praktische handleiding voor het voorbereiden en afnemen van open interviews. Houten, The Netherlands: Stenfert Kroese.
Berry, J.W. (1997). Immigration, Acculturation, and Adaptation. Applied Psychology, 46(1), 5-34.
Biesta, G., Lawy, R., & Kelly, N. (2009). Understanding young people’s citizenship learning in everyday life: The role of contexts, relationships and dispositions. Education, Citizenship and Social Justice, 4(1) 5-24.
Biesta, G.J.J. (2006). Waar wordt democratie geleerd? In M. de Winter, T. Schillemans, & R. Janssens (Eds.), Opvoeding in democratie (pp.51-63). Amsterdam, The Netherlands: SWP.
Billiet, J., Carton, A., & Huys, R. (1990). Onbekend of onbemind?: een sociologisch onderzoek naar de houding van de Belgen tegenover migranten. KU Leuven, Sociologisch onderzoeksinstituut, Belgium.
Bloemraad, I. (2000). Citizenship and immigration a current review. Journal of International Migration and Integration, 1(1), 9-37.
Bloemraad, I., Korteweg, A., & Yurdakul, G. (2008). Citizenship and Immigration: Multiculturalism, Assimilation, and Challenges to the Nation-State. Retrieved November 12, 2015, from http://www.annualreviews.org.kuleuven.ezproxy.kuleuven.be/doi/pdf/10.11…
Bosniak, L. (2006). The Citizen and the Alien: Dilemmas of Contemporary Membership. Retrieved Oktober 25, 2015, from http://press.princeton.edu/chapters/s8319.pdf
Bouverne-De Bie, M., & De Visscher, S. (2008). Participatie: een sleutelbegrip in de samenlevingsopbouw. Niet-gepubliceerd artikel. Gent, Belgium: Universiteit Gent.
Bouverne-De Bie, M., De Droogh, L., & Verschelden, G. (2006). Sociaal-cultureel werk: van burgerdeugd naar realisatie van burgerschap? In J. Cockx. & F. De Vriendt (Eds.), WisselWERK-Cahier ’06 “Ne zanger in een groep”: over gemeenschapsvorming. (pp. 122-135). Schaarbeek, Belgium: Socius.
Buysse, A. (2008). Opvoedingsondersteuning. Ondersteuning van gezinnen vandaag: een onderzoek in opdracht van de Vlaamse Gezinsbond. Gent, Belgium: UGent, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Vakgroep Experimenteel- klinische en Gezondheidspsychologie.
Cambré, B., & Waege, H. (2008). Kwalitatief onderzoek en dataverzameling door open interviews. In J. Billiet & H. Waege (Eds.), Een samenleving onderzocht. Methoden van sociaal-wetenschappelijke onderzoek (pp. 315-342). Antwerpen, Belgium: De Boeck nv.
Carton, A., Dejaeghere, Y., Callens, M., & Hooghe, M. (2009). Burgerschapsconcepten in Vlaanderen: een internationale vergelijking, Vlaanderen Gepeild! Brussel: Studiedienst van de Vlaamse Regering, 30-63.
Cockx, F. (2010). De functie(s) van sociaal-cultureel werk: resultaten van een visieontwikkelingstraject met, door en voor het sociaal-cultureel volwassenwerk in Vlaanderen. Retrieved April 6, 2016, from http://www.socius.be/wp-content/uploads/2016/01/Functies2010.pdf
De Cuyper, P., & Wets, J. (2007). Diversiteit in integratie. Een evaluatie van de vormgeving, efficiëntie en effectiviteit van het Vlaamse inburgeringsbeleid. Retrieved November 13, 2015 via http://inburgering.be/sites/default/files/Het%20Vlaamse%20Inburgeringsb…
De Groof, S., Elchardus, M., Franck, E., & Kavadias, D. (2009). International Civic and Citizenship Education Study (ICCS). Brussel, Belgium: Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming.
De Groof, S., Franck, E., Elchardus, M., & Kavadias, D. (2010). Burgerschap bij 14-jarigen. Vlaanderen in internationaal perspectief. Vlaams eindrapport van de International civic and citizinship education study. Brussel, Belgium: Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming.
De Mobil (2016). De Mobil: plekken om te spelen en te groeien. Retrieved February 20, 2016, from https://www.demobil.be/
De Visscher, S. (2008). De sociaal-pedagogische betekenis van de woonomgeving voor kinderen. Gent, Belgium: Academia Press.
De Waal, V. (2015). Pleidooi voor een handelingsgerichte benadering van burgerschap. Over waardeontwikkeling en betekenisvolle communicatie in burgerschapspraktijken. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 24(2), 4-27.
De Winter, M. (2005). Democratieopvoeding versus de code van de straat. Retrieved March 20, 2016, from file:///C:/Users/marlo/Downloads/winter_2005_oratie%20(2).pdf
Dekker, P., & de Hart, J. (2005). Goede burgers? In P. Dekker & J. de Hart (Eds.), De goede burger. Tien beschouwingen over een morele categorie (pp. 11-19). Den Haag, The Netherlands: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Delanty, G. (2002). Communitarianism and citizenship. In E. F. Isin & B. S. Turner (Eds.), Handbook of citizenship studies (pp. 159-175). Londen, UK: Sage.
Devos, R. (2006). Filosofische visies over gemeenschapsvorming. In Cockx, J. & De Vriendt, F. (Eds.), WisselWERK-Cahier ’06 “Ne zanger is een groep”: over gemeenschapsvorming (pp. 14-27). Schaarbeek, Belgium: Socius.
Elchardus, M. (1993). Cultuurstrijd rond het burgerschap. De gids op maatschappelijk gebied, 48(11), 895- 912.
Europese Commissie (2016). Retrieved April 15, 2016, from http://ec.europa.eu/index_nl.htm
EXPOO (n.d.). Doelgroep en doelen. Retrieved April 15, 2016, from http://expoo.be/doelgroep-en-doelen
EXPOO (red.). (2010). Dialoogmoment Ontmoetingsplaatsen – eindverslag. Retrieved March 5, 2016, from www.expoo.be/sites/default/files/kennisdocument/eindverslagdialoogmomen…
Fermin, A. (2009). Burgerschap en multiculturaliteit in het Nederlandse integratiebeleid. Retrieved Oktober 25, 2015, from http://rebond.nl/wp-content/uploads/2012/07/Bervoets-e.a.-2009-in-bm-36…
François, W., & Moyaert, M. (n.d.). Moderniteit en tolerantie, Levensbeschouwelijke diversiteit in de publieke ruimte. Retrieved April 20, 2016, from file:///C:/Users/marlo/Downloads/uitgebreide-tekst-tolerantie-en-moderniteit%20(2).pdf
Geïntegreerd Doelenkader (2008). Geïntegreerd doelenkader voor het primaire inburgeringstraject. (Unpublished). Belgium: Inburgering.
Ghesquière, P., & Staessens, K. (1999). Kwalitatieve gevalsstudies. In B. Levering & P. Smeyers (Eds.), Opvoeding en onderwijs leren zien: Een inleiding in interpretatief onderzoek (pp. 192-213). Amsterdam: Boom.
Gowricharn, R., Postma, D.W., & Trienekens, S. (2012). Geleefd burgerschap: van eenheidsdwang naar ruimte voor verschil en vitaliteit. Amsterdam, The Netherlands: SWP.
Gryp, D., Loobucyk, P., & Verschelden, G. (2015). Burgerschap in inburgering: eenstemmigheid of politieke consensus? Een onderzoek naar discourscoalities in het Vlaamse inburgeringsdecreet. Retrieved November 10, 2015, from https://biblio.ugent.be/publication/3010736/file/3010757.pdf
Hagen, A. (2011). Streven naar het actieve leven, Neoliberale government als vorm van moderne politieke macht binnen het activerend arbeidsmarktbeleid. Krisis: tijdschrift voor actuele filosofie, 2, 20-30.
Hens, T. (2015). Deeleconomie als actief burgerschap. In J. Peeters (Ed.), Veerkracht en burgerschap, sociaal werk in transitie (pp. 245-253). Berchem, Belgium: EPO
Homans, L. (2014). Beleidsnota Integratie en Inburgering: 2014-2019. Retrieved Oktober 10, 2015, from https://docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2014-2015/g137-1.pdf
Hoskins, B., Abs, H., Han, C., Kerr D., & Veugelers, W. (2012). Contextual Analysis Report: Participatory Citizenship in the European Union Institution of Education. Retrieved February 20, 2016 from http://ec.europa.eu/citizenship/pdf/report_1_conextual_report.pdf
Hurenkamp, M., & Tonkens, E. (2008). Wat vinden burgers zelf van burgerschap? Burgers aan het woord over binding, loyaliteit en sociale cohesie. Den Haag, The Netherlands: Nicis institute.
Hurenkamp, M., & Tonkens, E. (2011). De onbeholpen samenleving: burgerschap aan het begin van de 21e eeuw. Amsterdam,The Netherlands: University Press.
Inburgering (2015) Het primaire inburgeringstraject. Retrieved Oktober 20, 2015, http://www.inburgering.be/nl/inburgeringstraject
Isin , E.F., & Wood, P.K. (1999). Citizenship and Identity. London, UK: Sage.
Isin, E. F., & Turner, B.S. (2002). Handbook of citizenship studies. London, UK: Sage.
Jaarverslag De Mobil (2013). (Unpublished). Leuven, Belgium: De Mobil.
Jacobs, D., & Maier, R. (2000). Europese Identiteit en Europees burgerschap als constructie, feit en fictie. Retrieved February 14, 2016, from http://www.oikos.be/archief-oikos/jaargang-2000/oikos-15-3-2000/312-15-…
Jans, M. (2014). Solidariteit in Superdiversiteit. Retrieved March 20, 2016, from http://www.solidariteitdiversiteit.be/uploads/docs/bib/diegem_d411.pdf
Kind & Gezin. (2013). Jaarverslag Kind & Gezin. Retrieved February 20, 2016, from http://www.kindengezin.be/img/jaarverslag-2013.pdf
Kind & Gezin. (2014). Jaarverslag Kind & Gezin. Retrieved february 20, 2016, from http://www.kindengezin.be/img/JV2014.pdf
Kivisto, P., & Faist, T. (2007). Citizenship: Discourse, Theory and Transnational Prospects. Oxford, UK: Blackwell publishing.
Kymlicka, W., & Norman, W. (1994). Return of the citizen: A survey of recent work on citizenship theory. Ethics, 104(2), 352-381.
Lawy, R., & Biesta, G. (2006). Citizenship‐as‐practice: the educational implications of an inclusive and relational understanding of citizenship. British Journal of Educational Studies, 54(1), 34‐50.
Leenders, H., & Veugelers, W. (2004). Waardevormend onderwijs en burgerschap. Een pleidooi voor een kritisch democratisch burgerschap. Pedagogiek, 24(4), 361‐375.
Lleshi B., & Coene, G. (2010). Identiteit en interculturaliteit: identiteitsconstructie bij jongeren in Brussel. Brussel, Belgium: VUBPRESS.
Loobuyck, P. (2003). Het Vlaams minderhedenbeleid. Een status quaestionis. Migrantenrecht, 17(3), 84-88.
Loobuyck, P. (2006). Wat hebben Thomas, Kevin en Mohammed met elkaar van doen? Burgerschap en nationaliteit als politiek-filosofische concepten. Samenleving en politiek , 13(2), 45-55.
Loobucyk, P. (2011). Multicultureel burgerschap. Voorbij integratie, assimilatie, segregatie en marginalisatie. Ons Erfdeel, 45(3), 399-411.
Marshall, T. H. (1950). Citizenship and social class and other essays. Cambridge, UK: University Press.
Maso, I., & Smaling, A. (1998). Kwalitatief onderzoek: praktijk en theorie. Amsterdam, The Netherlands: Boom.
Masschelein, J., & Simons, M. (2007). Competentiegericht onderwijs: voor wie? Over de ‘kapitalistische’ ethiek van het lerende individu. Ethische perspectieven, 17(4), 398-421. doi: 10.2143/EPN.17.4.2024709
Masschelein, J., & Simons, M. (2008). De schaduwzijde van onze welwillendheid. Kritische studies van de pedagogische actualiteit. Leuven, Belgium: Acco.
Mathijssen, C., Wildemeersch, D., Stoobants, V., & Snick, A. (2003). Activeren tot actief burgerschap: de casus van buurt- en nabijheidsdiensten. Vorming 18(2), 79-102.
Moris, M., & Spijkers, F. (2015). Rapport Retrospectieve case study De Lijn Antwerpen. Retrieved April 20, 2016, from http://www.solidariteitdiversiteit.be/uploads/docs/cases/24092015rappor…
Nederlandse Encyclopedie. (2016) Veerkracht. Retrieved April 25, 2015, from http://www.encyclo.nl/begrip/Veerkracht
Noens, P., & Ramaekers, S. (2011). Opvoedingsondersteuning in Ontmoeten: Onderzoeksverslag ter ontwerp van een bronnenboek. Leuven, Belgium: Laboratorium voor Educatie en Samenleving, K.U. Leuven.
Packer, M. (2002). The science of qualitative research. New York, NY: Cambridge University Press.
Parekh, B. (2000). Rethinking Multiculturalism: Cultural Diversity and Political Theory. London, UK: MacMillan Press.
Phinney, J. S., Horenczyk, G., Liebkind, K., & Vedder, P. (2001). Ethnic Identity, Immigration, and Well-Being: An Interactional Perspective. Journal of Social Issues, 57(3), 493-510. doi:10.1111/0022-4537.00225
Pierik, R. (2012). Burgerschap en inburgering. Retrieved February 25, 2016, from http://www.rolandpierik.nl/%5Cdownloads/Pierik_Burgerschap_en_Inburgeri…
Pols, J. (2006). Washing the citizen: Washing, cleanliness and citizenship in mental health care. Culture, Medicine and Psychiatry, 30, 77-104.
Powerpoint De Mobil. (2014). De Mobil, plekken om te spelen en te groeien. (niet gepubliceerd).
Putnam, R. (2000). Bowling alone: the collapse and revival of the American community. New York, US: Simon and Schuster.
Raad voor het Openbaar Bestuur (Ed.). (2011). Etniciteit, binding en burgerschap. Retrieved November 18, 2015, from http://www.rob-rfv.nl/documenten/migratie/etniciteit_binding_en_burgers…
Ramaekers, S. (2010). Pedagogy of the encounter? Philosophical notes on the idea of ‘meeting places’ as forms of parent support, Retrieved November 10, 2015 from file:///C:/Users/marlo/Downloads/RAMAEKERS%20Paper%20not%20anonym%20(3).pdf
Ramaekers, S. (2015). Opvoeders zijn geen managers: Een pedagogisch perspectief op opvoedingsondersteuning. Retrieved April 5, 2016, from http://sociaal.net/analyse-xl/opvoeders-zijn-geen-managers/
Sassen, S. (2003). Citizenship Destabilized. Liberal Education, 89(2), 14-21.
Savin-Baden, M., & Howell Major, C. (2013). Qualitative Research: The essential guide to theory and practice. London, UK: Routledge.
Schinkel, W. (2008). De Gedroomde samenleving. België: Klement.
Schinkel, W. (2010). The Virtualization of Citizenship. Critical Sociology, 36(2), 265-283.
Snauwaert, B., Soenens, B., Vanbeselaere, N., & Boen, F. (2003). When integration does not necessarily imply integration: different conceptualizations of acculturation orientations lead to different classifications (a study of the integration of ethnic minority members in Belgium). Journal of Cross-cultural Psychology, 34(2), 231-239.
Soenen, R. (2006). Het kleine onmoeten: over het sociale karakter van de stad. Antwerpen, Belgium: Garant.
Tonkens, E. (2009). Tussen onderschatten en overvragen. Actief burgerschap en activerende organisaties in de wijk. Amsterdam, The Netherlands: SUN Trancity.
Tonkens, E., & Kroese, G. (2008). Oefeningen in burgerschap in de multiculturele samenleving: Case study Omwana. Amsterdam, The Netherlands: Universiteit van Amsterdam, afdeling sociologie en antropologie.
Uitermark J., & Duyvendak, J.W. (2006). Sociale integratie. Straataanpak in de praktijk: Ruimte maken voor straatburgerschap. Retrieved April 4, 2016, from http://justusuitermark.nl/files/uitermark-duyvendak-mms-essay.pdf
Van Dale. (2015). Inburgeren. Retrieved November 20, 2015 from http://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/betekenis/nederlands/inburgere…
Van Dale. (2016). Integratie. Retrieved April, 15, 2016, from http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=integratie&lang=nn#.VyoDY_mLTIU
Van Dale. (2016). Participatie. Retrieved February 10, 2016, from http://www.vandale.be/opzoeken?pattern=participatie&lang=nn#.Vy9G5vmLTIU
Van Den Bossche, G., & Zemni, S. (2002). Allochtonen aller landen: burger u in. Wat het debat over inburgeringsplicht ons kan vertellen over identiteit(en). In A. Van den Brande (Ed.), Identiteiten: functies en dysfuncties (pp. 107-143). Gent, Belgium: Academia Press.
Van den Brink, B. (1994). De civil society als ‘kloppend hart’ van de maatschappij: drie filosofische visies. In P. Dekker (Ed.), Civil society: verkenningen van een perspectief op vrijwilligerswerk (pp. 49-65). Leuven, Belgium: Acco.
Van Der Mespel, S. (2011). Ontmoetingsplaatsen voor kinderen en ouders: van buitenbeentje naar hype. Pow Alert, 37(4), 47- 56.
Van Gunsteren, H.R. (1992). Eigentijds burgerschap. Retrieved 15 November, 2015 from file:///C:/Users/marlo/Downloads/439428.pdf
Van Houten M., & Winsemius A. (2010). Participatie ontward. Vormen van participatie uitgelicht. Belgium: Movisie.
Van Noije, L., Jonker, J., Veldheer, V., & Vrooman, C. (2012). Verschuivende verantwoordelijkheden. In V. Veldheer, J. Jonker, L. van Noije & C. Vrooman (Eds.), Een beroep op de burger. Sociaal en Cultureel Rapport (pp. 300-319). Den Haag, The Netherlands: Sociaal en Cultureel Planbureau.
Van Vyve, L. (n.d.). De B(r)abbelkaravaan, een project van inloopteam De Mobil. Niet-gepubliceerd artikel. Leuven, Belgium: De Mobil
Van Zwieten, M., & Willems, D. (2004). Waardering van kwalitatief onderzoek. Retrieved March 10, 2016, from http://link.springer.com/article/10.1007/BF03083653#page-1
Vandenabeele, J., Reyskens, P., & Wildemeersch, D. (2011). Beelden van burgerschap vandaag. Retrieved Oktober 20, 2016, from https://lirias.kuleuven.be/bitstream/123456789/296129/1/beelden%20van%2…
Vandenborre, R. (2014). Van aanraakbaarheid rijk. Leuven, Belgium: Bibliofiel genootschap Literarte.
Vandenbroeck, M., & Geens, N. (2010). Evaluatierapport van Baboes, de Brusselse ontmoetingsplaats voor kinderen en ouders. Retrieved February 20, 2016, from http://www.vbjk.be/files/Evaluatierapport%20Baboes%20september%202010.p…
Vandenbroeck, M., Boonaert, T., Van der Mespel, S., & De Brabandere, K. (2009). Dialogical Spaces to reconceptualize Parent Support in the Social Investmment State. Contemporary Issues in Early Childhood, 10(1), 66-77.
Vandenbroeck, M., Boonaert, T., Van der Mespel, S., & De Brabandere, K. (2007). Opvoeden in Brussel. Retrieved February 19, 2016, from http://stop4-7.be/files/Opvoeden%20in%20Brussel%20-%20eindrapport.pdf
Verhoeven, S. (2012). Democratisch burgerschap. Retrieved February 25, 2016, from file:///C:/Users/marlo/Downloads/Democratisch-burgerschap-Onderzoeksrapportage%20(2).pdf
Vettenburg, N., & Walgrave, L. (2002). Een integratie van theorieën over persisterende delinquentie: maatschappelijke kwetsbaarheid. In P. Goris & L. Walgrave (Eds.), Van kattenkwaad tot erger. Actuele thema’s uit de jeugdcriminologie (pp. 44-59). Leuven, Belgium: Garant.
Veugelers, W.M.M.H. (2003). Waarden en normen in het onderwijs, Zingeving en humanisering: autonomie en sociale betrokkenheid. Utrecht, The Netherlands: Oratie, Universiteit voor Humanistiek.
Vranken, J., Geldof, D., & Van Menxel, G. (1999). Armoede en sociale uitsluiting, Jaarboek 1999. Leuven, Belgium: Acco.
Wardekker, W. (2007). Criteria voor de kwaliteit van onderzoek. In B. Levering & P. Smeyers (Eds.), Opvoeding en onderwijs leren zien. Een inleiding in interpretatief onderzoek (pp. 50-63). Amsterdam, The Netherlands: Boom.
Weil, S.W., Wildemeersch, D., & Jansen, T. (2005). Chapter 11: Restrictive and Reflexive Activation. In Weil, S.W., Wildemeersch, D. & Jansen, T. (Eds.), Unemployed Youth and Social Exclusion in Europe: Learning for Inclusion? Discourses Explored (pp. 196-219). Aldershot, UK: Ashgate.
Wets, J. (2007). Wat is inburgering in Vlaanderen? Conceptnota “inburgering” in het kader van het VIONA-onderzoek ‘ Evaluatie van de inhoudelijke en financiële aspecten van het Vlaamse inburgeringsdecreet’. Leuven-Antwerpen, Belgium: Associatie van de KU Leuven, HIVA en de Universiteit Antwerpen, OASeS/CeMIS.
Wildemeersch, D. (2009). Kwesties van burgerschap: Naar buiten treden en het verschil openhouden. Retrieved Oktober 29, 2015, https://lirias.kuleuven.be/handle/123456789/230800
WWR (2007). Identificatie met Nederland. The Netherlands: Amsterdam University Press.