Van Dale Middelgroot Woordenboek Duits-Nederlands. (2009).Baarda, B., de Goede, M., & Teunissen, J. (2005). Basisboek kwalitatief onderzoek. Groningen/Houten: Stenfert Kroese.Bamford, A. (2006). The Wow Factor: Global research compendium on the impact of the arts in education. Münster: Waxmann.Bamford, A. (2007). Kwaliteit en consistentie, Kunst-en cultuureducatie in Vlaanderen. Brussel: Agentschap voor Onderwijscommunicatie.Bieri, P. (2008, Augustus 22). Hoe zou het zijn om ontwikkeld te zijn? Bildung volgens Prof Dr. Peter Bieri. De Groene Amsterdammer.Biesta, G. (2002). How general can Bildung be? Reflections on the future of a modern educational ideal. Journal of Philosophy of Education, 36(3), 377-390.Bleicher, J. (2006). Bildung. Theory, culture & society, 23(2-3), 364-365.Bottelberghs, P. (sd). Opgeroepen op Februari 1, 2011, van Platform rond mediawijsheid: http://www.ingebeeld4.beBrysbaert, M. (2006). Psychologie. Gent: Academia Press.Canon Cultuurcel. (sd). Opgeroepen op Februari 1, 2011, van Canon Cultuurcel: http://www.canoncultuurcel.beCanon Cultuurcel. (2008). Gedeeld/Verbeeld. Brussel: Agentschap voor Onderwijscommunicatie.Claiborne Park, C. (1984). A reconsideration: Werner Jaeger's paideia. Modern Age, 28(2-3), 152-155.Commissie Monard. (2009). Kwaliteit en kansen voor elke leerling: Een visie op de vernieuwing van het secundair onderwijs.Deleuze, G., & Guattari, F. (1994). What is philosophy? New York: Columbia University Press.Delors, J. (2005). Learning the treasure within. UNESCO.Fejes, A., & Nicoll, K. (Red.). (2008). Foucault and lifelong learning: Governing the subject. London: Routledge.Fromm, E. (2010). Dromen, sprookjes, mythen: Inleiding tot het verstaan van een vergeten taal. Utrecht: Bijleveld.Gur-ze'ev, I. (2002). Bildung and critical theory in the face of postmodern education. Journal of philosophy of education, 36(3), 391-408.HUB, faculteit taal en letterkunde. (2010). APA-richtlijnen. Opgeroepen op Mei 8, 2012, van HU Brussel: http://www.hubrussel.net/Pub/HUBrussel/HUBNET-PUBLIC-NL-(PUBLIC)/Bijlag…, E. (2006). Interculturele intoxicaties: Over kunst, cultuur en verschil. Berchem: Uitgeverij EPO.Klafki, W. (2000). The significance of classical theories of Bildung for a contemporary concept of Allgemeinbildung. In I. Westbury, S. Hopmann, & K. Riquarts, Teaching as a reflective practice: the German didaktik tradition (pp. 85-107). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.Koller, H.-C. (2003). Bildung and radical plurality: Towards a redefinition of Bildung with reference to J.-F. Lyotard. Educational philosophy and theory, 35(2), 155-165.KOPERGIETERY. (sd). Opgeroepen op December 23, 2011, van Website van KOPERGIETERY: http://www.kopergietery.beKOPERGIETERY. (2011). Nieuw beleidsplan 2013-2016. Gent.KOPERGIETERY. (2011). Seizoen 2011-2012. Gent, Oost-Vlaanderen, België.KOPERGIETERY. (2011). Werkingsverslag 2010. Gent.Levering, B. (1999). Conceptuele analyse als empirische methode. In B. Levering, & S. Paulus, Opvoeding en onderwijs leren zien. Een inleiding in interpretatief onderzoek. (pp. 257-275). Amsterdam: Boom.Lüth, C. (1998). On Wilhelm von Humboldt's theory of Bildung dedicated tot Wolgang Klafki for his 70th birthday. Journal of curriculum studies, 30(1), 43-60.Masschelein, J. (2004). How to conceive of critical educational theory today? Journal of philosophy of education, 38(3), 351-367.Masschelein, J., & Ricken, N. (2003). Do we (still) need the concept of Bildung? Educational philosophy and theory, 35(2), 139-154.Masschelein, J., & Simons, M. (2007). Competentiegericht onderwijs: voor wie? Over de 'kapitalistische' ethiek van het lerende individu. Ethische perspectieven, 17(4), 398-421.Masschelein, J., & Simons, M. (2008). Our 'will to learn' and the assemblage of a learning apparatus. In A. Fejes, & K. Nicoll, Foucault and lifelong learning: governing the subject (pp. 48-60). London: Routledge.Mbuyamba, L. (2006). Closing Session of the World Conference on Arts Education: Building creative capacities for the 21st century. Lissabon: UNESCO.Meus, R. (2012, Mei). Groeipijnen in groeien in cultuur. Rekto Verso.Mollenhauer, K. (1986). Vergeten samenhang. Amsterdam: BoomMeppel.MUZES. (sd). Algemeen. Opgeroepen op Mei 4, 2012, van MUZES: http://www.muzes.be/Over_Muzes/Algemeen.htmlNussbaum, M. (1999). Leerscholen in menselijkheid: Liberaal onderwijs en burgerschap. Krisis, 19(4), 73-87.Nussbaum, M. (2011). Niet voor de winst: Waarom de democratie de geesteswetenschappen nodig heeft. Amsterdam: Ambo.O'Farrell, L. (2010). Closing session on the second World Conference on Arts Education. Seoul: UNESCO.Olssen, M. (2008). Understanding the mechanisms of neoliberal control: Lifelong learning, flexibility and knowledge capitalism. In A. Fejes, & K. Nicoll, Foucault and lifelong learning: Governing the subject (pp. 34-47). London & New York: Routledge.Onderwijsinspectie. (2012). Onderwijsspiegel 2012. Brussel: Vlaamse Overheid.Paletschek, S. (2002). Die Erfindung der Humboldtschen Universität. Die Konstruktion der deutschen Universitätsidee in der erste Hälfte der 20. Jahrhundert. Historische Antropologie. Kultur - Gesellschaft - Alltag, 10(2), 183-205.Peukert, H. (2002). Beyond the present state of affairs: Bildung and the search for orientation in rapidly transforming societies. Journal of philosophy of education, 36(3), 421-435.Prange, K. (2004). Bildung: a paradigm regained? European Educational Research Journal, 3(2), 501-509.Sanctorum, J. (2007, November). Is er cultuur voorbij het Wow-effect? Kritisch-filosofische achtergrondreflecties rond het Bamford-rapport in Vlaanderen. Opgeroepen op Mei 12, 2012, van Visionair België: http://www.visionair-belgie.be/pdf/Bamford.pdfSchauvliege, J., & Smet, P. (2011, Januari 19). In september komt er een eerste topcultuurschool. Kunst en cultuur in het onderwijs. (E. Bracke, Interviewer) Knack.Schauvliege, J., & Smet, P. (2012). Groeien in cultuur: conceptnota cultuureducatie.Schönau, D. (2008). De wow-factor van goede kunsteducatie. In M. van Hoorn, Conferentie onderzoek in cultuureducatie 2008: een keuze uit gepresenteerde papers (pp. 70-78). Utrecht: Cultuurnetwerk Nederland.Smet, P. (2009). Onderwijs Beleidsnota 2009-2014.Soetaert, R., Mottart, A., & Verdoodt, I. (2004). Culture and pedagogy in teacher education. Review of education, pedagogy, and cultural studies, 26(2-3), 155-174.Speeltheater/Kopergietery. (sd). Manifest. Gent.UNESCO. (2010). Seoul Agenda: Goals for the development of arts education. Seoul.Van den Branden, K. (2004). Taalbeleid: een hefboom voor gelijke onderwijskansen? School en samenleving(5), 49-66.Van den Branden, K., & Van Avermaet, P. (2000-2001). Taal, onderwijs en ongelijkheid: quo vadis? Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid(5-6), 394-404.Van Heusden, B. (2008). Cultuur in de spiegel, projectplan voor subsidiepartners.Van Heusden, B. (2008). Onderzoeksvoorstel 'Cultuur in de Spiegel': naar een theoretisch kader en een raamleerplan cultuureducatie.Van Heusden, B. (2010). Cultuur in de spiegel, naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs.Van Mechelen, M. (2010). Samenwerking met scholen, eindtermen muzische vorming als kader. Brussel: Locus.Vasterling, V. (2003). Body and language: Butler, Merleau-Ponty and Lyotard on the speaking embodied subject. International journey of philosophical studies, 11(2), 205-223.Verhaeghe, P. (2012, februari 4). Een gif dat het slechtste uit ons naar boven haalt. De Standaard.Verhaeghe, P. (2012). Inleveren voor of tegen neoliberalisme. We strike back (pp. 1-8). Gent: Vooruit.Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. (sd). Lager onderwijs: eindtermen muzische vorming. Opgeroepen op December 23, 2011, van Onderwijs Vlaanderen: http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/basisonderwijs/lager/eindtermen/muzisc… Ministerie van Onderwijs en Vorming. (sd). Secundair onderwijs - Eerste graad - Vakoverschrijdende eindtermen en ontwikkelingsdoelen - Uitgangspunten. Opgeroepen op Mei 2, 2012, van Onderwijs Vlaanderen: http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/vakoverschr… Humboldt, W. (1970). On the spirit and the organisational framework of intellectual institutions in Berlin. Minerva, 8(2), 243-250.