Bibliografie
Almanij (2004a) ‘Nieuwe structuur Almanij/KBC Groep. Aankondiging – 23 december 2004: Persbericht’ [online] (geciteerd op 12 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://www.almanij.be/site_images/pers_nl.pdf
Almanij (2004b) ‘Dit is Almanij. Profiel’ [online] (geciteerd op 12 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://www.almanij.be/main/Frameset.asp?reference= 0301.0301&lang=nl&sess=1050953169&
Axa (2004a) ‘Axa in België’ [online] (geciteerd op 12 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://solutions.vacature.com/axasite-be/display-page.asp?ContentID =25
Axa (2004b) ‘Beleidsnota Competentiemanagement 2004’, Axa, 2004
Baisier, L (2002) ‘Competenties als leidraad van personeelsbeleid: op een tweesprong?’ in Klare kijk op Competentiemanagement, Supplement bij ‘De gids op maatschappelijk gebied: tijdschrift voor syndicale, culturele en sociologische problemen, Garant, Antwerpen, p. 7-18
Ballings, B (2005) Interview competentiemanagement bij ING, Marnixlaan 24, 1000 Brussel, ING Belgium, 02/03/2005, 80 min.
Beeckmans, A , De Pues, V, De Sutter, G, Dillen, D, Grommen, F, Janssens, E & Tibau, E (2001) Human Resource Management 27: Competentie-management : meer dan een hype, Ced.Samsom, Diegem
Bracke, P (2002a) ‘Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP). Reisformule voor een dynamische loopbaan’, Human Resources Magazine, april 2002, p. 34-38
Bracke, P (2002b) ‘Competentiebeheer. Een moeilijk traject’, Human Resources Magazine, mei 2002, p. 30-37
Buskermolen, F & de la Parra, B (2000) ‘Een wereld in beweging’, in Buskermolen, F, de la Parra, B & Slotman, R (eds.) Het belang van competenties in organisaties, Lemma BV, Utrecht, p. 17-28
um
Buskermolen, F, de la Parra, B & Slotman, R (2000) Het belang van competenties in organisaties, Lemma BV, Utrecht
Castelijns, MT & Visser, FC (1993) ‘Werving en selectie. Methoden, effectiviteit en rendement. Gepubliceerd in het Vakboek Human Resource Management, Kluwer Bedrijfswetenschappen’ [online] (geciteerd op 23 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://www.m-cc.nl/Werving%20en%20selectie.doc
Cootjans, A, Delaere, K, De Saeger, L & Vandermeulen, S (2000) ‘Werken met competenties. Medewerkers als strategisch voordeel voor het bedrijf’, in Hermans, R (ed.), Vademecum voor personeelsbeleid: Inspiratiegids voor een dynamisch personeelsbeleid. Jaarboek 2000, Academici Roularta Media, Deurne, p. 247-255
De Graaff, M (1998) ‘Trainbaarheid of veranderbaarheid van competenties’, in Van Beirendonck, L (ed.) Competentiemanagement. The essence is human competence, Acco, Leuven/Leusden, p.127-134
de la Parra, B, Slotman, R, Spannenburg, T & Tillema, H (2000), Managen van competenties in organisaties, Lemma BV, Utrecht
De Ridder, M (2004) Interview competentiemanagement bij KBC, KBC Toren, Schoenmarkt 35, 2000 Antwerpen, KBC Bank & Verzekering, 12/11/2004, KBC Bank, 90 min.
Derous, E, De Visch, J & Dumoulin, P (1997) Human Resource Management 15: Competentiemanagement: Praktisch werken met een ongrijpbaar concept?, Ced.Samsom, Diegem
Dexia (2005) ‘Dexia Bank : bijna anderhalve eeuw ervaring’ [online] (geciteerd op 23 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://www.dexia.be/Infodexia_ nl/Transform.asp?XML=dexiabanque.xml&XSL=Infodexia.xsl
Dielen, I (2002) ‘Competentiemanagement: boetseerklei of ontplooiingskansen? De volledige werknemer op maat van het bedrijf of van zichzelf?’, in Klare kijk op Competentiemanagement, Supplement bij ‘De gids op maatschappelijk gebied: tijdschrift voor syndicale, culturele en sociologische problemen, Garant, Antwerpen, p. 51-58
Duyck, R, Jacobs, L & Van Tilborgh, C (2003) Management Jaarboek 2003, Roularta, Zellik
Fisscher, OAM, Lap, HHM & Reijn, MC (1998) HRM in de praktijk: Issue paper 13. Competenties en competentiemanagement: mode of succesformule? Competenties, competentieprofielen, competentieontwikkeling, Kluwer Bedrijfsinformatie, Deventer
Fisscher, OAM & Seegers, JJL (1998) HRM in de praktijk: Issue Paper 16. Competentie-assessment: competentiemanagement, assessment-centermethode, 360°-assessment, Kluwer Bedrijfsinformatie, Deventer
Fjeldstad, Ø & Haanes, K (2000) ‘The strategic link between competition and competences’, in Heene, A & Sanchez, R (eds) Implementing competence-based strategies, JAI Press Inc., Stamford, p. 111-124
Fombrun, CJ & van Riel, CBM (2004) Reputatiemanagement. Hoe succesvolle ondernemingen bouwen aan sterke reputaties, Pearson Education, Amsterdam
Fortis Bank (zj) ‘Geschiedenis Fortis Bank. De feiten.’ [online] (geciteerd op 23 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://www.fortisbank.nl/fbnl/ do/textPage.do?baseName=fbHistory&menuId=04_01_02
Garant (2002) Klare kijk op Competentiemanagement, Supplement bij ‘De gids op maatschappelijk gebied: tijdschrift voor syndicale, culturele en sociologische problemen’, Garant, Antwerpen, jaargang 93 nr. 7
Goemare, H & Lievens, F (1999) ‘A different look at assessment centers: View of assessment center users’, International Journal of Selection and Assessment [online] (geciteerd op 15 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://allserv.rug.ac.be/~flievens/goemaere.pdf
Hamel, G (1994) ‘The concept of core competence’, in Hamel, G & Heene, A (eds.) Competence-based competition, John Wiley & Sons, Chichester, p.11-33
Hamel, G & Heene, A (1994) Competence-based competition, John Wiley & Sons, Chichester
Hamel, G & Prahalad, CK (1996) Competing for the future, Harvard Business School Press, Boston
Harris, MM & Lievens, F (2003) ‘Privacy and attitudes towards internet-based selection systems: a cross-cultural comparison’ [online] (geciteerd op 22 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://allserv.rug.ac.be/~flievens/privacy.pdf
Heene, A & Sanchez, R (2000) Implementing competence-based strategies, JAI Press Inc., Stamford
Heene, A & Vermeylen, S (1999), De stille kracht van de onderneming: competentiedenken in strategisch management, Lannoo, Tielt
Hermans, R (2000) Vademecum voor personeelsbeleid: Inspiratiegids voor een dynamisch personeelsbeleid. Jaarboek 2000, Academici Roularta Media, Deurne
Human Resource Management (1997) Human Resource Management: HRM-items 14, Ced.Samsom, Diegem
Human Resource Management (2000) Human Resource Management: HRM-items 22, Ced.Samsom, Diegem
ING (2005a) ‘Geschiedenis van ING. Acquisities sinds 1991’ [online] (geciteerd op 26 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://www.ing.com/group/ showdoc.jsp?docid=063396_NL&menopt=abo%7Chis
ING (2005b) ‘Geschiedenis van ING. Het ontstaan van de ING Groep’ [online] (geciteerd op 26 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://www.ing.com/group/ showdoc.jsp?docid=074177_NL&menopt=abo|his
Iversen, IO (2000) ‘Managing people towards a multicultural workforce, Part A – Managerial competencies. An investigation into the importance of managerial competencies across National Borders in Europe – Differences and Similarities’ [online] (geciteerd op 24 maart 2005). Verkrijgbaar op URL: http://www.eapm.org/pdf/mpmf_part_a.pdf
Junggeburt, H (2000) ‘Van natuurlijke over fysieke naar mentale gesteldheid. De geschiedenis van een toekomstige arbeidsmarkt’, in Buskermolen, F, de la Parra, B & Slotman, R (eds.) Het belang van competenties in organisaties, Lemma BV, Utrecht, p. 31-43
Keursten, P (2000) ‘Het organiseren van competentieontwikkeling’, in de la Parra, B, Slotman, R, Spannenburg, T & Tillema, H (eds.) Managen van competenties in organisaties, Lemma BV, Utrecht, p. 54-66
Klarus, R, Tillema, H & Veenstra, J (2000) ‘Vergelijken van competenties en kwalificaties. Het bijeenbrengen van onderwijs en bedrijfsleven’, in de la Parra, B, Slotman, R, Spannenburg, T & Tillema, H (eds.) Managen van competenties in organisaties, Lemma BV, Utrecht, p.93-107
Lerouge, D (2000) ‘Competentieverloning’, in Human Resource Management: HRM-items 22, Ced.Samsom, Diegem, p.11-15
Malfliet, B (2001) ‘Competentiemanagement. Een atlas van competenties’, Human Resources Magazine, juni 2001, p.88-91
Moreels, A (2005a) Competentiemanagement: wat doe je er praktisch mee? Seminarie Posthogeschoolvorming, Lessius Hogeschool, Antwerpen, 12/04/2005 en 19/04/2005
Moreels, A (2005b) Telefoongesprek competentiemanagement, 013/77 81 55, 02/05/2005, 100 min.
PASO Flanders (Panel Survey of Organisations Flanders) (2004) ‘Competentiemanagement als hefboom voor de professionalisering van HRM’ [online] (geciteerd op 12 maart 2004). Verkrijgbaar op URL: http://www.paso.be/flits9.htm
Peters, TJ & Waterman, RH (1982) In Search of Excellence: Lessons from America’s Best-Run Companies , Harper & Row, New York
Quintessence Consulting (zj a) ‘Competentiebeoordeling. Richtlijnen en ethische overwegingen voor assessment centers’ [online] (geciteerd op 27 maart 2005). Verkrijgbaar op URL:, http://www.quintessence.be/defaultnl.asp? inframe=1&gotopage=knowledgebase&detail3=2&detail2=824734&detail=5
Quintessence Consulting (zj b) ‘Quintessence Competence and Performance Management Model’ [online] (geciteerd op 12 februari 2005). Verkrijgbaar op URL: http://www.quintessence.be/defaultnl.asp?inframe=1&gotopage=products andservices
Schipper, E (2000) ‘Aan de slag met competenties’, in de la Parra, B, Slotman, R, Spannenburg, T & Tillema, H (eds.) Managen van competenties in organisaties, Lemma BV, Utrecht, p.109-118
Schmit, J & Strobbe, I (2001) Resultaatgericht competentiemanagement. Iedereen kan bijzonder competent zijn, Nelissen, Soest
Tillema, H (2004) Assessment van competenties: Van beoordelen naar ontwikkelen, Kluwer, Mechelen
Van Aeken, P (2005) Interview competentiemanagement bij Axa, Vorstlaan 25, 1170 Brussel, Axa Belgium, 11/02/2005, 80 min.
Van Baalen, P (2000) ‘Competenties, activiteiten en strategieën. Over de ontbrekende schakel tussen organisationele en individuele competenties’, in Buskermolen, F, de la Parra, B & Slotman, R (eds.) Het belang van competenties in organisaties, Lemma BV, Utrecht, p.157-176
Van Beirendonck, L (1998) Beoordelen en ontwikkelen van competenties: Assessment centers, development centers en aanverwante technieken, Acco, Leuven/Leusden
Van Beirendonck, L (2001) Competentiemanagement: The essence is human competence, Acco, Leuven/Leusden
Van Beirendonck, L (2004) Iedereen competent. Handleiding voor competentiemanagement dat werkt, Lannoo, Tielt
Vanleke, L (2005) Interview competentiemanagement bij Dexia, Oostenstraat 50, 2018 Antwerpen, privé-woning mevrouw Vanleke, 08/04/2005, 80 min.
Van Oss, L & Ykema-Weinen, P (2002) ‘Competenties als basis voor ontwikkeling én beloning: een (on)mogelijkheid?’, in de la Parra, B, Slotman, R, Spannenburg, T & Tillema, H (eds.) Managen van competenties in organisaties, Lemma BV, Utrecht, p.131-138
Van Soest, M (2005) Interview competentiemanagement bij Fortis, Coolsingel 93, 3012 AE Rotterdam, Fortis Bank, 07/02/2005, 90 min.
Verbrugge, L (2003) ‘De cruciale rol van het lijnmanagement bij development centers. Ontwikkelen van medewerkers: een illusie?’, in Duyck, R, Jacobs, L & Van Tilborgh, C (eds.) Management Jaarboek 2003, Roularta, Zellik, p.219-224
Vloeberghs, D (1997) Handboek Human Resource Management: Managementcompetenties voor de 21ste eeuw, Acco, Leuven/Leusden
Weytjens, K (1997) ’Competentiemanagement. Interview’, in Human Resource Management: HRM-Items 14, Ced.Samsom, Diegem, p. 7-14