ANGELETTI N. en OLIVA A., In Vogue: the illustrated history of the world’s most famous fashion magzine, New York, Rizzoli, 2006.
BACK A., Porn/fashion photography [1 alinea], 2005, laatst geraadpleegd op 26 juli 2008, op http://www.showstudio.com/projects/dressmeupdressmedown/onpornography/a…, zie blijlage p. 135.
BAILEY D., Shots of style: great fashion photographs (tentoonstellingscatalogus), Londen,Victoria and Albert Museum, 9 oktober 1985 -19 januari 1986
BAILEY D. en SHERWOOD J., Models close-up, New York, Universe Publishing, 1999.
BAILEY F. en BARBATO R. (reg.), Inside deep throat [doumentaire], VSA, Brian Grazer, 2005.
BAKKER A., De modefotograaf als mensfotograaf. De hedendaagse Nederlandse fotograaf en zijn model, (onuitgegeven licenciaatsverhandeling), Utrecht, Universiteit Utrecht, 2007.
BALLASTER R. et al., Women’s worlds: Ideology, femininity and the women’s magazine, Londen, Macmillan, 1991.
BARNARD M., Fashion as communication, Londen, Routledge, 1996.
BELLER A., Fat and Thin: a natural history of obesity¸ New York, Farrar, 1977.
BERGER J., Ways of seeing, Londen, British Broadcasting Company en Pinguin Books, 1972.
BOURCILLIER P., Androgynie et anorexie, ou le désir de devenir une seule chair, Wuppertal, Flying Publisher & Kamps, 2007 (1992).
BREWARD C., Fashion, Oxford, Oxford University Press, 2003.
BRIGHT S., Art photography now, Londen, Thames & Hudson, 2005.
BRUBACH H., “Beyond shocking” [7 alinea’s] in: The New York Times, 18 mei 1997, laatst geraadpleegd op 26 juli 2008, op: http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9D05E5D91E38F93BA25756C0…, zie bijlage pp. 135-138.
BRUZZI S. en CHURCH GIBSON P., Fashion cultures. Theories, explorations and analysis, Londen, Routledge, 2001.
BUCKLEY C. en FAWCETT H., Fashioningthefeminine: representation and women’s fashion from the fin du siècle to the present, Londen, Tauris, 2002.
CARDELLA A. “Prêt-à-porter porn”, in: LOVATT-SMITH L. (ed.), Fashion Images de Mode n° 5, Göttingen, Steidl, 2000, pp. 10-21.
CASKEY N., “Interpreting anorexia nervosa”, in: SULEIMAN S. (ed.), The female body in western culture, Cambridge, Harvard University Press, 1986, pp. 176-188.
CAUGHIE J. (ed.), The sexual subject: a screen reader in sexuality, Londen, Routledge, 1992.
CONNOR S., Postmodernist culture: An introduction to theories of the contemporary, Oxford, Blackwell, 1999.
CRAIG S. (ed.), Men, masculinity, and the media, Londen, Sage Publications, 1992.
CRAIK J., The face of fashion: cultural studies in fashion, Londen, Routledge, 1994.
DE BEAUPRÉ M., Archeology of elegance: 1980-2000: Twenty years of fashion photography, Londen, Thames & Hudson, 2002.
DEN HERDER C., Guy Bourdin. De motieven van een fotograaf (onuitgegeven scriptie), Breda, St-Joost Academie voor beeldende kunst, 2006.
DE VILLIERS J. “On pornography and fashion” [4 alinea’s], 2005, laatst geraadpleegd op 26 juli 2008, op http://www.showstudio.com/projects/dressmeupdressmedown/onpornography/j…, zie bijlage pp. 139-140.
DEVLIN P. en LIBERMAN A., Vogue book of fashion photography 1919-1979, Londen, Thames & Hudson, 1979.
DOANE M. A., “Film and the masquerade: theorizing the female spectator” in CAUGHIE J., The sexual subject: a screen reader in sexuality, Londen, Routledge, 1992, pp. 227-243.
DWORKIN A., “Pornography” [6 alinea’s], in: Pornography: men possessing women, 2005 (1981), laatst geraadpleegd op 26 juli 2008, op http://www.showstudio.com/projects/dressmeupdressmedown/onpornography/a…, zie bijlage pp. 140-141
DYER R. “Don’t Look Now: The Male Pin-Up”, in: CAUGHIE J. (ed.), The sexual subject: a screen reader in sexuality, Londen, Routledge, 1992, pp. 265-276.
ELKINS J., The Object Stares Back: On the Nature of Seeing, New York, Simon & Schuster, 1996.
EVANS C. en GAMMAN L., “The Gaze Revisited, Or Reviewing Queer Viewing,” in BURSTON P. en RICHARDSON C. (eds.), A Queer Romance: Lesbians, Gay Men and Popular Culture, London, Routledge, 1995, pp. 13-56.
FOUCAULT M., De wil tot weten, Nijmegen, SUN, 1992 (1976).
FRASER K., On the edge: images from 100 years of Vogue, New York, Random House, 1992.
FUCHS C., “Desperately seeking a subject: postmodern sexuality, Seidelman and Madonna”, in: DOTTERER R. en BOWERS S., Sexuality, the Female Gaze, and the Arts: Women, the Arts, and Society, Selinsgrove, Susquehanna University Press, 1992, pp. 37-52.
GARNER P., “Guy Bourdin”, in: LOVATT-SMITH L. en REMY P. (eds.), Fashion Images de Mode n° 2, Göttingen, Steidl, 1997.
GARNER P., “Fashion photography and pornography” [4 alinea’s], 2005, laatst geraadpleegd op 26 juli 2008, op http://www.showstudio.com/projects/dressmeupdressmedown/onpornography/p…, zie bijlage pp. 142-143
GOFFMAN E. Gender advertisements, Cambridge, Harvard University Press, 1979.
HALL-DUNCAN N., The history of fashion photography, New York, Alpine, 1979.
HARRISON M., Appearances. Fashion photography since 1945, Londen, Jonathan Cape, 1991.
HARRISON M., Fashion faces up, Göttingen, Steidl, 2000.
HUMBLET S., “Picturing fashion. Over jagers en prooien (en Britney Spears)” in: DECAN L. (ed.), Debuut. Cahier fotografie #1, Brussel, Hogeschool Sint-Lucas, 2007, pp. 74-81.
HUMBLET S. [hoorcollege], Gent, Fotogeschiedenis: actuele fotografie, Hogeschool Gent, 18 februari 2008.
IRIGARAY L., Ce sexe qui n'en est pas un, Parijs, Editions de Minuit, 1977.
JAY M., Downcast eyes, Berkeley, University of California Press, 1993.
JOBLING P., Fashion spreads: word and image in fashion photography since 1980, Oxford, Berg, 1999.
JONES T. en MAIR A. (eds.), Fashion Now: i-D selects the world's 150 most important designers, Keulen, Taschen, 2003.
JOOS N., Het schoonheidsideaal en de rol van de massamedia : casestudy: analyse van Flair en Libelle, (ontuigegeven licenciaatsverhandeling) Gent, Universiteit Gent, 1996.
KAPPELER S., The pornography of representation, Cambridge, Polity Press, 1986.
KISMARIC S. en RESPINI E., Fashioning fiction in photography since 1990, [tentoonstellingscatalogus], New York, The Museum of Modern Art, 16 april-28 juni 2004.
KRESS G. en VAN LEEUWEN T., Reading Images: The Grammar of Visual Design. London, Routledge, 1996.
LAERMANS R., ‘De mannequin-maatschappij: over look, lijfstijl en lichamelijkheid’, in: De Gids, nr. 4, 1990, pp. 266-270.
LAUWAERT D., “Het beeld van de mode. Enkele beschouwingen bij Vogue” [10 alinea’s] in: Nieuwzuid 16, jaargang 4, 2003/2004, laatst geraadpleegd op 25 juli 2008, op http://www.picturingfashion.com/Publicaties.htm, zie bijlage pp. 143-146.
LAUWAERT D., “Mode als fantasie/Kledij als fantasma. Guy Bourdin, Helmut Newton”, in: De Witte Raaf, nummer 111, september 2004, pp. 15-17.
LEHMAN U., ‘Fashion photography’, in: N. N., Chic Clicks: Creativity and commerce in contemporary fashion photography [tentoonstellingscatalogus], Boston, Institute of Contemporary Art, 23 januari-18 augustus 2002, pp. 12-18.
LICHTENBERG-ETTINGER B., The matrixial gaze, Leeds, Feminist arts and histories network, 1995.
LIPOTEVSKY G., ‘More than fashion’, in: N. N., Chic Clicks: Creativity and commerce in contemporary fashion photography [tentoonstellingscatalogus], Boston, Institute of Contemporary Art, 23 januari-18 augustus 2002, pp. 8-11.
LOVATT-SMITH L. (ed.), Fashion Images de Mode n° 3, Göttingen, Steidl, 1998.
LOVATT-SMITH L. (ed.), Fashion Images de Mode n° 4, Göttingen, Steidl, 1999.
LOVATT-SMITH L. (ed.), Fashion Images de Mode n° 5, Göttingen, Steidl, 2000.
LOVATT-SMITH L. en REMY P. (eds.), Fashion Images de Mode n° 2, Göttingen, Steidl, 1997.
LUKAS S., “The gender ads project. The male gaze” [3 alinea’s], maart 2006, laatst geraadpleegd op 17 juli 2008, op http://www.ltcconline.net/lukas/gender/pages/gaze.htm, zie bijlage pp. 146-147.
LÜTGENS A., ‘Neither clearly fashion, nor clearly art’, in: N.N, Chic Clicks: Creativity and commerce in contemporary fashion photography [tentoonstellingscatalogus], Boston, Institute of Contemporary Art, 23 januari-18 augustus 2002, pp. 22-27.
LUTZ C. en COLLINS J., 'The Photograph as an Intersection of Gazes: The Example of National Geographic', in TAYLOR L. (Ed.), Visualizing Theory, New York: Routledge, 1994.
ANTONELLI C., The innovative activity in the fashion industry, in: MALOSSI G. (ed.), The style engine,, New York, Monacelli Press, 1998, pp. 184-190.
MCCRAKEN E., Decoding women’s magazines, Londen, Pandora Press, 1988.
MELKERT L., “De vrouw als paspop” in: Items nr. 2, 2003, pp. 58-59.
MELKERT L., “Modefotografie: kunst of gekunsteld?” in: Items nr. 2, 2003, pp. 70-75.
MERTENS V., Beantwoordt het vrouwbeeld in de hedendaagse advertentie wel aan het ideaalbeeld van de hedendaagse vrouw? (onuitgegeven licenciaatsverhandeling) Gent, Universiteit Gent, 1999.
MESSARIS P., Visual Persuasion: The Role of Images in Advertising, Londen, Sage, 1997.
MORRIS D., De andere sekse. Waarin mannen en vrouwen verschillen, Houten, Van Holkema & Warendorf/ Standaard Uitgeverij, 1997.
MULVEY L., “Visual pleasure and narrative cinema” in CAUGHIE J. (ed.), The sexual subject: a screen reader in sexuality, Londen, Routledge, 1992 (1975), pp. 22-34.
NEALE S., “Masculinity as Spectacle: Reflections on Men and Mainstream Cinema” in: Screen, jaargang 24, 1983, pp. 12-16.
NICKERSON C. en WAKEFIELD N., Fashion Photography of the Nineties, Zurich/Berlijn/New York, Scalo, 1996.
N.N, “Calvin Klein: a case study” [6 alinea’s], 2008, laatst geraadpleegd op 26 juli 2008, op http://www.media-awareness.ca/english/resources/educational/handouts/et…, zie bijlage pp. 138-139.
N.N, Chic Clicks: Creativity and commerce in contemporary fashion photography [tentoonstellingscatalogus], Boston, Institute of Contemporary Art, 23 januari-18 augustus 2002.
OSSELAER A., Male en female gaze herbekeken : een literatuurstudie en een filmanalyse van American Beauty, (onuitgegeven licenciaatsverhandeling) Gent, Universiteit Gent, 2006.
POLIVY, J., GARNER, D.M. en GARFINKEL, P. “Causes and consequences of the current preference for thin female physiques”, in HERMAN C.P., ZANNA M.P. en HIGGINS E.T. (eds.), Physical appearance, stigma. and social behavior: Proceedings of the third Ontario Symposium in Personality and Social Psychology, Hillsdale: N.J., Erlbaum Associates, 1986, pp. 89-112.
POLHEMUS T., ‘Vakantiekiekjes uit het land van ooit’, in: TERREEHORST P., Rauw op het lijf: hedendaagse Nederlandse modefotografie, Rotterdam,Nederlands Fotoinstituut, 1998, pp. 78-86.
POLLOCK G. “What’s wrong with ‘images of women’?” in CAUGHIE J., The sexual subject: a screen reader in sexuality, Londen, Routledge, 1992, pp. 135-145.
REID J. “The male gaze” [4 alinea’s], geen datum, laatst geraadpleegd op 17 juli 2008, op http://it.stlawu.edu/~global/glossary/gaze1.html, zie bijlage pp. 147-148.
RIVIERE J., “Womanliness as masquerade” in The International Journal of Psychoanalysis, vol. 10 (1929) pp. 36-45
SANDERS M., The impossible image: fashion photography in the digital age, Londen, Phaidon, 2000
SCHAKNAT K., “Unbeschreiblich weiblich!” in: TEUNISSEN J. en BRAND J. (eds.), De ideale vrouw, Amsterdam, Uitgeverij Sun, 2004, pp. 99-106.
SMELIK A., Effectief beeldvormen, Assen, Van Gorcum, 1999.
STACEY J. “Desperately seeking difference”, in: CAUGHIE J. (ed.), The sexual subject: a screen reader in sexuality, Londen, Routledge, 1992, pp. 244-259.
STICE E., en SHAW H. E., “Adverse effects of the media portrayed thin-ideal on women and linkages to bulimic symptomatology” in Journal of Social and Clinical Psychology, nr. 13, 1994, pp. 288-308.
STICE E., et al., “The relation of media exposure to eating disorder symptomatology: an examination of mediating mechanisms” in Journal of abnormal psychology, nr. 103, 1994, pp. 836-841.
STREETER T. ea. “This is not sex. A web essay on the male gaze, fashion advertising and the pose” [19 alinea’s], 18 april 2005, laatst geraadpleegd op 25 juli 2008, op de Vermont University website, op http://www.uvm.edu/~tstreete/powerpose/index.html, zie bijlage pp. 148-151.
SULEIMAN S. (ed.), The female body in western culture, Cambridge, Harvard University Press, 1986
TERREEHORST P.(ed.), Rauw op het lijf: hedendaagse Nederlandse modefotografie, Rotterdam, Nederlands Fotoinstituut, 1998.
TEUNISSEN J. en BRAND J. (eds.), De ideale vrouw, Amsterdam, Uitgeverij Sun, 2004.
VAN DEN BERG N., “Echter dan echt. Over hedendaagse modefotografie”, in De Gids, jg. 166, nr. 1, 2003, pp. 11-31.
VAN DIJCK R., “Van haute couture naar hungry look” in: Foto nr. 5, 1998, pp. 24-27.
VAN LIEROP L., “Mensen zonder eigenschappen” in: Filosofie Magazine, nr. 8, jg. 7, 1998, pp. 14-17.
VAN WINKEL C., “Het ergonomische carrousel. Over modefoto’s, supermodellen en pornografie”, in De witte raaf, nr. 93, sept-okt 2001, pp. 8-10.
VAN ZOONEN L., Feminist media studies, Londen, Sage, 1994/2007.
VISSER W., “Glamoureuze wreedheid is tijdloos. De foto’s van modefotograaf Guy Bourdin.” [6 alinea’s], 10 oktober 2004, laatst geraadpleegd op 17 juli 2008, op http://www.8weekly.nl/index.php?art=1908, zie bijlage pp. 151-152.
VOIGHT R. “Fashion’s walk on the wild side” [alinea’s], in: International Herald Tribune, 5 juli 2000, laatst geraadpleegd op 17 juli 2008, op http://www.iht.com/articles/2000/07/05/rporn.t.php, zie bijlage pp. 152-154.
WEIL B. “Van Lamsweerde & Matadin discussed”, in: LOVATT-SMITH L. en REMY P. (eds.), Fashion Images de Mode n° 2, Göttingen, Steidl, 1997, pp. 32-33.
WOODS V., ‘Is fashion racist?’ in: Vogue, juli 2008, (vol 198 nr 2), pp. 134-141 en p. 159.
ZAHM O., ‘On the marked change in fashion photography’, in: N. N., Chic Clicks: Creativity and commerce in contemporary fashion photography [tentoonstellingscatalogus], Boston, Institute of Contemporary Art, 23 januari-18 augustus 2002, pp. 28-35.