Couper, L. (2011) Putting play back in into the playground.
Kairaranga, 12, 39
Creswell, J. (2003). Research design: Qualitative, quantitative and mixed methods approaches (second edition) United States of America
Deboutte, G. (2008).
Pesten en geweld op school: Handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. Brussel: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming
Dusenbury, L., Falco, M., Lake, A., Branigan, R.,& Bosworth, K.(1997). Nine critical elements of promising violence prevention programs.
Journal of School Health, 67(10), 409-414.
Decreet basisonderwijs, 25 februari 1997, B.S. 17-04-1997
Elliott, D.S., Grady, J.M., Heys, L., Ntepp, R., & Williams, S. (2002).
Safe Communities Safe Schools Safe School Planning and Law Related Issues: A Tool for Community Violence Prevention Efforts (SCSS-002). Opgehaald op 25 november 2012, van http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED498030.pdf
Eurydice. (2009).
Education on Online Safety in Schools in Europe. Opgehaald op 20 april 2012, van http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports…
Fiscus, J.W.& Pollack, I. (Eds.) (2000). The safety zone.
Northwest Regional Education Lab, 2, 1-3.
Glover, D., Cartwright, N., Gough, G. & Johnson, M. (1998). The introduction of anti-bullying policies: do policies help in the management of change?
School Leadership & Management, 18( 1), 89-105.
GLSEN and Harris (2012),Interactive,
Playgrounds and Prejudice: Elementary School Climate in the United States, A Survey of Students and Teachers. Opgehaald op 24 maart, van http://njbullying.org/documents/GLSENelementaryschoolsurvey2012.pdf
Greene, M.B.(2000) Bullying and harassment in schools, in: Moser, R.S. & Franz, C.E. (Eds.), Shocking violence: Youth perpetrators and victims- A multidisciplinary perspective, Charles C. Thomas, Springfield, IL, 72-101.
Hammarberg, T. (1998)
A School for Children with Rights: The significance of UN Convention on the Rights of the Child for modern education policy, UNICEF International Child Development, Italy
Kinderrechtencommissariaat. (2011).
Jaarverslag 2010-2011.Opgehaald op 24 april 2012 van http://www.sociaalcultureel.be/jeugd/kinderrechten/KRC-jaarverslag2010-…
Lambert, P., Scourfield, J., Smalley, N. & Jones, R. (2008). The social context of school bullying: evidence from a survey of children in South Wales.
Research Papers in Education, 23 (3), 269-291.
Lauwers, G., ‘De doorwerking van het VRK bij het verstrekken van kennis en het aanleren van vaardigheden en attitudes in school en de betekenis ervan bij de opleiding van onderwijzers’, in druk
Limits (2009).
Preventieplan voor leerlingen ter voorkoming van geweld, pesten en ongewenst seksueel gedrag. Opgehaald op 25 oktober 2012 van www.ond.vlaanderen.be/antisociaalgedrag/.../preventieplan-leerlingen.doc 46
Lindeman, L., Reulink, N. (2005)
Kwalitatief onderzoek. Opgehaald op 15 mei 2012, http://www.cs.ru.nl/~tomh/onderwijs/om2%20(2005)/om2_files/syllabus/kwa…
Mansouri, F., Jenkins, L. (2010). School as sites of race relations and intercultural tension.
Australian Journal of teacher education,7, 93-108.
Mooij, T.(1992) Pesten in het onderwijs. Nijmegen: ITS/Radboud Universiteit
Olweus, D. (1993).
Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford: Blackwell Publishers.
Pinheiro, P. S. Chapter 4. Violence against children in schools and educational settings.
World Report on Violence Against Children, 109-157.
Plischewski H., Tveitereid K. (2008) International Network on School Bullying and Violence.(2008).
Policy overview of school bullying and violence among 8 members of the SBV network. Opgehaald op 17 november 2011 van
http://www.ond.vlaanderen.be/antisociaalgedrag/nuttig/69827%20Rapport%2…
Sensoa (2012)
Raamwerk seksualiteit en beleid. Opgehaald op 28 april 2012 van http://www.seksuelevorming.be/download/pub/RaamwerkSeksualiteitEnBeleid…
Slee, P.T. & Mohyla, J.(2007). The PEACE Pack: an evaluation of interventions to reduce bullying in four Australian primary schools.
Educational Research, 49(2), 103-114.
Smith, K., Smith, C., Osborn, R. & Samara, M. (2008) A content analysis of school anti-bullying policies: progress and limitations.
Educational psychology in practice, 1-12.
Steinberg, M. P., Allensworth, E., & Johnson, D. W. (2011).
Student and teacher safety in Chicago Public Schools: The roles of community context and school social organization. Consortium on
Chicago School Research at the University of Chicago Urban Education Institute.
Stephens, R.D.(1994). Planning for safer and better schools: School violence prevention and intervention strategies.
School psychologie Review, 23 (2), 204-215.
Stone, C.(1995). School community collaboration: comparing three initiatives,
Phi Delta Kappan, 76, 3-11.
T.O.R.B. (Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid), ‘Geweld op School’, mei-juni, 2011-2012.
Verheyde, M.(2006-2007) De betekenis van het VN-Kinderrechtenverdrag voor het onderwijs,
Tijdschrift voor onderwijs en onderwijsbeleid.2-3-4,244-257.
Vlaams instituut voor wetenschappelijk en technologisch aspectenonderzoek. (2004).
Cyberpesten bij jongeren in Vlaanderen onderzoeksrapport. Opgehaald op 13 mei 2012 van http://www.samenlevingentechnologie.be/ists/nl/pdf/rapporten/rapportcyb…
Willms, J.(1992)
Monitoring school performance: A Guide for Educators. Londen: Falmer.