Geschreven bronnen
Boeken
Berk, L.E. (1997). The Family. Child development (4th ed.) (pp. 538-576). Massachusetts: Needham Heigths.
Boekaerts, M., & Simons, P.R.J. (1995). Leren en leertheorieën. Leren en instructie: psychologie van de leerling en het leerproces (pp. 1-22). Assen: Van Gorcum.
Boekaerts, M., & Simons, P.R.J. (1995). Instructie en instructietheorieën. Leren en instructie: psychologie van de leerling en het leerproces (pp. 169-222). Assen: Van Gorcum.
Boone, R., & McFarlane, S. (1994). Voice therapy for Young children. The voice and voice therapy (5th ed.) (pp. 147-150). New Jersey: Prentice hall.
Bracke, R. (2003). Bewegingsopvoeding voor kleuters (4de dr.). Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
Bracke, R. (2003). Uitgangspunten – Ervaringsgericht werken in de kleuterschool. Bewegingsopvoeding voor kleuters (4de dr.) (pp. 19-64). Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
Bracke, R. (2003). Doelen van bewegingsopvoeding voor kleuters. Bewegingsopvoeding voor kleuters (4de dr.) (pp. 65-76). Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
Bracke, R. (2003). Activiteitsdomeinen. Bewegingsopvoeding voor kleuters (4de dr.) (pp. 99-287). Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
Craeynest, P. (2005). De psychologie van de levensloop (2de dr.). Leuven: Acco
Craeynest, P. (2005). De kleuterjaren. De psychologie van de levensloop (2de dr.) (pp. 171-199). ( Leuven: Acco
De Bodt, M., Heylen, L., Mertens, F., Vanderwegen, J. & Van de Heyning, P. (2008). Specifieke populaties: Kinderdysfonie. Stemstoornissen (pp. 302-307). Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
de Jager, M., & Lebeer, J. (1995). Denken kun je leren (herziene druk). Den Haag: Sardes.
de Jager, M., & Lebeer, J. (1995). Het optimaliseren van de leeromgeving. Denken kun je leren (herziene druk) (pp. 48-55). Den Haag: Sardes.
de Valck, M. (2006). Speelgoed van 0 -12 jaar. Het speelgoedboek: Eerste hulp bij het kiezen van speelgoed (2de herziene dr.) (pp. 11-29). Amsterdam: Uitgeverij SWP.
de Valck, M. (2006). Over speelgoedkeuze. Het speelgoedboek: Eerste hulp bij het kiezen van speelgoed (2de herziene dr.) (pp. 227-234). Amsterdam: Uitgeverij SWP.
Hesselink, B. (2005). Skillslab-serie voor logopedische vaardigheden: Pahn-methodiek (2de dr.). Utrecht: Lemma.
Hunt, J., & Sater, A. (2003). Principles of therapy and management. Working with children’s voice disorders (pp. 47-54). Bicester: Speechmark publishing limited.
Hunt, J., & Sater, A. (2003). The origins of pediatric dysphonia. Working with children’s voice disorders (pp.12-30). Bicester: Speechmark publishing limited.
Kernberg, P., Buhl-Nielsen, B., & Normandin, L. (2006). Beyond the reflection: the role of the mirror paradigm in clinical practice. New York: Other Press.
Kernberg, P., Buhl-Nielsen, B., & Normandin, L. (2006). Self-development, mirror behaviors, and attachment. Beyond the reflection: the role of the mirror paradigm in clinical practice (pp. 3-51). New York: Other Press.
Kernberg, P., Buhl-Nielsen, B., & Normandin, L. (2006). Mapping and measuring mirror behavior. Beyond the reflection: the role of the mirror paradigm in clinical practice (pp. 81-177). New York: Other Press.
Laishley, J. (1987). Working with Young children, Looking at how children learn (2nd ed.) (pp. 72-80). Baltimore: Edward Arnold.
Laishley, J. (1987). Making the most of children’s learning opportunities. Working with Young children (2nd ed.) (pp. 103-119). Baltimore: Edward Arnold.
Laishley, J. (1987). Adult behavior with children – some general approaches to dealing with problems. Working with Young children (2nd ed.) (pp. 133-157). Baltimore: Edward Arnold.
Laishley, J. (1987). Parent involvement as a development in work with young children. Working with Young children (2nd ed.) (pp. 185-191). Baltimore: Edward Arnold.
Laishley, J. (1987). Making parent involvement work well – the planning. Working with Young children (2nd ed.) (pp. 192-203). Baltimore: Edward Arnold.
Laishley, J. (1987). Making parent involvement work well – the people. Working with Young children (2nd ed.) (pp. 204-220). Baltimore: Edward Arnold.
Morris, D. (2010). Vertrekpunt. Kind: De ontwikkeling van het kind van 2 tot 5 jaar (pp.9-27). London: Hamlyn, a devision of Octopus Publishing Group Ltd.
Morris, D. (2010). Intellect in ontwikkeling. Kind: De ontwikkeling van het kind van 2 tot 5 jaar (pp. 29-117). London: Hamlyn, a devision of Octopus Publishing Group Ltd.
Morris, D. (2010). Emotie in ontwikkeling. Kind: De ontwikkeling van het kind van 2 tot 5 jaar (pp. 119-165). London: Hamlyn, a devision of Octopus Publishing Group Ltd.
Nijzink-Van Grinsven, C.W., Smit-Hermer, S.A.L., & Waar, C.H. (1994). Kinderheesheid, achtergronden en suggesties voor therapie. Bussum: Dick Coutinho.
Nijzink-Van Grinsven, C.W., Smit-Hermer, S.A.L., & Waar, C.H. (1994). De ontwikkeling van kinderheesheid. Kinderheesheid, achtergronden en suggesties voor therapie (pp. 21-29). Bussum: Dick Coutinho.
Nijzink-Van Grinsven, C.W., Smit-Hermer, S.A.L., & Waar, C.H. (1994). Signalering en verwijzing. Kinderheesheid, achtergronden en suggesties voor therapie (pp. 30-35). Bussum: Dick Coutinho.
Nijzink-Van Grinsven, C.W., Smit-Hermer, S.A.L., & Waar, C.H. (1994). De rol van de ouders. Kinderheesheid, achtergronden en suggesties voor therapie (pp. 53-58). Bussum: Dick Coutinho.
Nijzink-Van Grinsven, C.W., Smit-Hermer, S.A.L., & Waar, C.H. (1994). Van beleid naar therapie. Kinderheesheid, achtergronden en suggesties voor therapie (pp. 59-69). Bussum: Dick Coutinho.
Nijzink-Van Grinsven, C.W., Smit-Hermer, S.A.L., & Waar, C.H. (1994). Oefensituaties adem en ontspanning. Kinderheesheid, achtergronden en suggesties voor therapie (pp. 70-75). Bussum: Dick Coutinho.
Nijzink-Van Grinsven, C.W., Smit-Hermer, S.A.L., & Waar, C.H. (1994). Pahn. Kinderheesheid, achtergronden en suggesties voor therapie (pp. 97-102). Bussum: Dick Coutinho.
Pahn., J., & Pahn., E. (2000). De nasaleermethode: oefenmethode voor de spreek- en zangstem (2de dr.). Lisse: Swets & Zeitlinger.
Vermeulen, E., & Staelens, N., (2011). Tem je stem. Belsele: Vlaamse vereniging voor logopedisten.
Eindwerken
Coenjaerts, L., & De Jonghe, S. (2011). De nasaleermethode van Pahn voor kinderen: Voor kinderen van zes t.e.m. tien jaar. Gent: Arteveldehogeschool.
Van Assche, E. (2001). Auditief discriminatievermogen voor suprasegmentele aspecten van spraak: screening van auditieve vaardigheden bij kinderen in functie van stemtherapie. Gent, Hogeschool Gent.
Artikels
Kuiper, J.H. (2004). De kinderstem, Symposium ‘De stem door het leven heen: multidimensionaal – multidisciplinair (pp. 71-79). Nijmegen: UMC St. Radboud.
Verdonck-de Leeuw, I. (2003). Leerpsychologische analyse van een therapiemethode: De Nasaleermethode van Pahn. Logopedie en foniatrie, 75 (9), 270-275.
Audiovisuele bronnen
Internetbronnen
Boon, A., ten Cate, L., Snijders, W., & Nannes, R. (s.d.) Stemproblemen. Geraadpleegd op 4 april 2011, op http://www.ieder1stem.nl/problemen.htm
Houfflijn, N. (2005) Vijf uitdagingen voor elke opvoeder volgens Pnina Klein. Geraadpleegd op 4 april 2011, op http://www.kiddo.net/100470
Rubinstein, N. (2007). The elements of good therapy. Geraadpleegd op 4 april 2011, op http://www.goodtherapy.org/what-is-good-therapy.html
Elektronische bronnen
Verduyckt, I., Remacle, M., Jamart, J., Benderitter, C., & Morsomme, D. (2010). Voice-related complaints in the pediatric population [electronic version]. Journal of voice, 25 (3), 373-380.
Connor, N.P., Cohen, S.B., Theis, S.M., Thibeault, S.L., Heatly, D.G., & Bless, D.M. (2008). Attitudes of children with dysphonia [electronic version]. Journal of voice, 22 (2), 197-209.
Lee, E.K., & Son, Y.I. (2005). Muscle tension dysphonia in children: Voice characteristics and outcome of voice therapy [electronic version]. International journal of pediatric otorhinolaryngology, 69 (), 911-917.
Lens, W. (2001) Ik wil niet naar school [electronic version]. Klasse voor ouders, 52 (198), 4-5.
Martin, A., Ryan, R.A., & Brooks-Gunn, J. (2006). The joint invluence of mother and father parenting on child cognitive outcomes at age 5 [electronic version]. Early childhood research quarterly, 22 (2007), 423-439.
Stollman, M.H.P., van Velzen, E.C.W., Simkens, H.M.F., Snik, A.F.M., & van den Broek, P. (2004). Development of auditory processing in 6-12-year-old children: a longitudinal study [electronic version]. International journal of audiology 43 (1), 34-44.
Martins, R.H.G.M., Defaveri, J., Domingues, M.A.C., Silva, R.A. & Fabro, A. (2009). Vocal nodules: Morphological and immunohistochemical investigations [electronic version]. Journal of voice 24 (5), 531-539.
Nienkerke-Springer, A., McAllister, A., & Sundberg, J. (2005). Effects of Family therapy on children’s voices [electronic version]. Journal of voice, 19 (1), 103-113.
Peralta de Mendoza, O.A., & Salsa, A.M. (2003). Instruction in early comprehension an use of a sumbol-referent relation [electronic version]. Cognitive development, 18 (2003), 269-284.
Sigafoos, J., Roberts-Pennell, D., & Graves, D., (1999). Logitudinal assessment of play and adaptive behavior in young children with developmental disabilities [electronic version]. Research in developmental disabilities 20 (2), 147-162.
Simkens, H.M.F., & Verhoeven, L. (2003). Auditieve vaardigheden bij kinderen in de basisschoolleeftijd: ESM-kinderen scoren slechter [electronic version]. Logopedie en foniatrie, 12 (9), 378-385.
Trani, M., Ghidini, A., Bergamini, G., & Presutti, L. (2007). Voice therapy in pediatric functional dysphonia: A prospective study [electronic version]. International journal of pediatric otorhinolaryngology, 71 (), 379-384