Bibliografie
Juridische bronnen
Richtlijn 2001/83/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 november 2001 tot vaststelling van een communautair wetboek betreffende geneesmiddelen voor menselijk gebruik, Publicatieblad, nr. L 311, 28 november 2001, blz. 67-128.
Richtlijn 2004/27/EG van het Europees Parlement en de Raad van 31 maart 2004 tot wijziging van Richtlijn 2001/83/EG tot vaststelling van een communautair wetboek betreffende geneesmiddelen voor menselijk gebruik, Publicatieblad, nr. L 136, 30 april 2003, blz. 34-56.
25 maart 1964, Wet van op de geneesmiddelen, Belgisch Staatsblad, 17 april 1964
9 juli 1984, Koninklijk Besluit betreffende de voorlichting en de reclame inzake geneesmiddelen, Belgisch Staatsblad, 29 augustus 1984.
14 juli 1991, de wet betreffende de handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument, Belgisch Staatsblad, 29 augustus 1991
7 april 1995, Koninklijk Besluit betreffende de voorlichting en de reclame inzake geneesmiddelen voor menselijk gebruik, Belgisch Staatsblad, 12 mei 1995.
9 juni 2003, Koninklijk Besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 7 april 1995 betreffende de voorlichting en de reclame inzake geneesmiddelen voor menselijk gebruik, Belgisch Staatsblad, 30 juni 2003.
Artikels en boeken
Algemene Vereniging van de Geneesmiddelenindustrie (AVGI), (2001), Generics. 4 februari 2005. On-line beschikbaar op: http://www.pharma.be/fr/publications/pg21.html
Algemene Vereniging van de Geneesmiddelenindustrie (AVGI), 2 oktober 2002, Voorlichting en Reclame voor Voorschriftplichtige Geneesmiddelen - Standpunt, september 2002, blz. 1-13. On-line beschikbaar op: http://www.pharma.be/nl/standpunten/standpunt voorlichting en reclame.pdf
Algemene Vereniging van de Geneesmiddelenindustrie (AVGI), 23 februari 2005, Zelfzorggeneesmiddelen. On-line beschikbaar op: http://www.pharma.be/nl/avgi02.html
Anoniem, (1998), Doctor, Doctor, Let Advertisers Tell Europe’s Patients More About Drugs, The Economist, Vol. 348 (8080), blz. 18.
Anoniem, (2000), Time Inc. Survey on DTC Advertising Highlights Pharmacists’ Role, Drug Store News, 14 augustus, blz. 44.
Anoniem, (2001), Over-the-Counter Drugs: How Safe? Consumers Reports on Health, augutus, blz. 1-6.
Anoniem, (2002), Europe on the Brink of Direct-to-Consumer Drug Advertising, The Lancet, Vol. 359, 18 mei, blz. 1709.
Argo, J.J., Huhmann, B.A. en Main, K.J., (2004), Pharmaceutical Advertising in the USA: Information or Influence?, International Journal of Advertising, Vol. 23 (1), blz. 119-142.
Auton, F., (2004), The Advertising of Pharmaceuticals Direct to Consumers: a Critical Review of the Literature and Debate, International Journal of Advertising, Vol. 23 (1), blz. 5-52.
Bell, R. A., Kravitz, R. L. en Wilkes, M. S., (1999), Direct-to-Consumer Prescription Drug Advertising and the Public, Journal of General Internal Medicine, Vol. 14, November 1999, blz. 651-657.
Bell, R.A., Kravitz, R.L. en Wilkes, M.S., (2000), Direct-To-Consumer Prescription Drug advertising: Trends, Impact, and Implications, Health Affairs, Vol. 19 (2), blz. 110-128.
Berndt, E.R., (2001), The U.S. Pharmaceutical Industry: Why Major Growth in Times of Cost Containment?, Health Affairs, Vol. 20 (2), blz. 100-114.
Bonaccorso, S.N. en Sturchio, J.L., (2002), For and Against: Direct to Consumer Advertising is Medicalising Normal Human Experience: Against, British Medical Journal, Vol. 324 (7432), 13 april, blz. 910-911.
Bonner, C.J. en Carr, B., (2002), Medication Compliance Problems in General Practice: Detection and Intervention by Pharmacists and Doctors, Australian Journal of Rural Health, Vol. 10, blz. 33-38.
Brichacek, A., (2000), DTC Strategies Target Compliance, Pharmaceutical Executive, december, blz. 74-75.
Calfee, J.E. en Ringold, D.J., (1994), The 70% Majority: Enduring Consumer Beliefs About Advertising, Journal of Public Policy & Marketing, Vol. 13 (2), blz. 228-238.
Calfee, J.E., (2002), Public Policy Issues in Direct-to-Consumer Advertising of Prescription Drugs, Journal of Public Policy & Marketing, Vol. 21 (2), blz.174-193.
Calfee, J.E., Gendall, P. en Hoek, J., (2004), Direct-to-Consumer Advertising of Prescription Medicines in the United States and New Zealand: an Analysis of Regulatory Approaches and Consumer Responses, International Journal of Advertising, Vol. 23 (2), blz. 197-227.
Chamberlain, K. en Eagle, L.C., (2002), A Doctor’s Dilemma: Does Direct to the Consumer Promotion of Prescription Drugs Change Marketing Communication Channels and Doctor-Patient Relationships?, Massey University, College of Business, Department of Commerce Working Paper 02/12.
Chamberlain, K., Eagle, L.C. en Zou, L., (2002), Direct to the Consumer Promotion of Medication and Retail Pharmacists: A Missing Link in the Debate, Massey University, College of Business, Department of Commerce Working Paper Series 02.14.
Chamberlain, K. en Eagle, L.C., (2003a), Consumer Perspectives on Medications, Medical Professionals and the Impact of the Promotion of Medications Direct to Consumers, Massey University, College of Business, Department of Commerce Technical Report 03.02.
Chamberlain, K. en Eagle, L.C., (2003b), DTC: Dogma, Doubts, Diversity and Divergence. Perspectives from Medical Professions Regarding the Impact of the Promotion of Medications Direct to Consumers, Massey University, College of Business, Department of Commerce Technical Report 03.01.
Chamberlain, K. en Eagle, L.C., (2004), Prescription Medication Advertising: Professional Discomfort and Potential Patient Benefits – Can the Two be Balanced?, International Journal of Advertising, Vol. 23 (1), blz. 69-90.
Christelijke Mutualiteit, 17 november 2004, Generische Geneesmiddelen. Kwaliteit voor Iedereen Tegen een Betaalbare Prijs, 2004 (2), blz. 1-51. On-line beschikbaar op:http://www.cm.be/images/GVO/Servicepublicaties/2004/Gpro_Generische2004…
Christelijke Mutualiteit, 23 maart 2005, Aanvullende en Alternatieve Geneeswijzen. On-line beschikbaar op: http://www.cm.be/asp/homepage/Frameset.asp?id=5-1.4-1.29-1&zip=2860&zie…
Coëlho, M.B. en Kloosterhuis, G., (1971), Praktisch Verklarend Zakwoordenboek der Geneeskunde, Den Haag, Van Goor Zonen.
Coffey, P.R., (2001), Clinical Pharmacist: Physicians Should not View Collaboration as Defeat, American Medical News, 6 augustus, Vol. 44 (29).
Cohodes, D.R., (1995), Through The Looking Glass: Decision Making and Chemotherapy, Health Affairs, Vol. 14 (4), blz. 203-206.
Corstjens, M., 1991, Marketing Strategy in the Pharmaceutical Industry, Cambridge, Chapman & Hall University Press.
De Grève, P. en Mast, C., 23 maart 2003, Koop en Verkoop van geneesmiddelen, Jura Falconis, 2001-2002 (4). On-line beschikbaar op: http://www.law.kuleuven.ac.be/jura/38n4/degrevemast.htm
De Pelsmacker, P., e.a., (2002), Marktonderzoek met SPSS, Antwerpen - Apeldoorn, Garant.
De Pelsmacker, P. en Van Kenhove, P., (2002), Marktonderzoek, Methoden en Toepassingen, Antwerpen - Apeldoorn, Garant.
Deshpande, A.D., e.a., (2004), A Model Assessing the Effectiveness of Direct-to-Consumer Advertising: Integration of Concepts and Measures from Marketing and Healthcare, International Journal of Advertising, Vol. 23 (1) blz. 91-118.
Diels, J., 15 juli 2004, Naar een Prijsbewust(er) Geneesmiddelenvoorschrift? Generische Geneesmiddelen in een Ruimer Kader, Dossier Landsbond der Christelijke Mutualiteiten. On-line beschikbaar op: http://www.cm.be/images/100/Generische/Genericadossier_20040715.pdf
Draves, L.P., e.a., (2004) “Ask Your Doctor !” Measuring the Effect of Direct-to-Consumer Communications in the World’s Largest Healthcare Market, International Journal of Advertising, Vol. 23 (1) blz. 53-68.
Driessens. K., 23 mei 2003, Witte of generische Geneesmiddelen, Gazet Van Antwerpen, Dossiers. On-line beschikbaar op: http://www.gva.be/dossiers/-g/generics/default.asp
Driscoll, B., (2001), The Internet and Prescription Medicines: a Legal Minefield?, International Journal of Medical Marketing, Vol. 1 (4), blz. 319-325.
Eagle, L.C., (2001), Direct to the Consumer Promotion of Prescription Drugs: A Review of the Literature and the New Zealand Experience, Massey University, College of Business, Department of Commerce Working Paper Series 01.01.
Eagle, L.C. en Kitchen, P.J., (2002), Direct Consumer Promotion of Prescription Drugs: a Review of the Literature and the New Zealand Experience, International Journal of Medical Marketing, Vol. 2 (4), blz. 293-310.
Ecodata, 2 mei 2005, Bevolking 1 januari 2004. On-line beschikbaar op: http://www.ecodata.mineco.fgov.be
Frederick, J. en West, D., (2001), Pharmacy Group Urges Caution Amid Widespread Supplement Use, Drug Store News, 5 maart. Vol. 23 (3), blz.45-46.
Friedewald, V.E., (2000), The Internet’s Influence on the Doctor-Patient Relationship, Health management Technology, november, blz. 79-80.
Gendall, P. en Hoek, J., (2002), To Have or Not to Have? Ethics and Regulation of Direct to Consumer Advertising of Prescription Medicines, Journal of Marketing Communications, Vol. 8, blz. 71-85.
Glass, N., (2001), European Commission may Reform Drug Advertising Legislation, The Lancet, Vol. 358, 28 juli, blz. 306.
Goldberg, R., (1999), Ten Myths About the Market for Prescription Drugs, Policy Report nr. 230, oktober 1999. National Centre for Policy Analysis. 11 maart 2005. On-line beschikbaar op www.drugstorenews.com
Goetz, J. en Lund, D., (2000), What the Law Allows, Pharmaceutical Executive, augustus, blz. 76-84.
Jacobs. F., 20 december 2002, Generische Geneesmiddelen niét Duurder na Nieuwjaar, Gazet van Antwerpen. On-line beschikbaar op: http://www.gva.be/dossiers/-g/generics/duurder.asp
Kahn, C., (2001), How the Media Influences Women’s Perceptions of Health Care, Marketing Health Services, Spring, blz. 13-17.
Kdr, 1 maart 2005, Test-Aankoop Klaagt ‘Schimmel’-Spot aan, De Standaard, blz. 3.
Korcock, M., (2002), DTC Ads in US Having Huge Impact on Drug Sales, Canadian Medical Association Journal, Vol. 167 (3), 6 augustus, blz. 289.
Leeflang, P.S.H. en Wittink, D.R., (2002), Promotie van Geneesmiddelen, Economisch Statistische Berichten, Vol. 87, Vol. 4352, blz. 228-230.
Lexchin, J. en Mintzes, B., (2002), Direct-to-Consumer Advertising of Prescription Drugs: the Evidence says No, Journal of Public Policy & Marketing, Vol. 21 (2), blz. 194-201.
Lipsky, M. S. en Taylor, C. A., (1997), The Opinions and Experiences of Family Physicians Regarding DTCA, Journal of Family Practice, Vol. 45 (6), blz. 495-499.
Lyles, A., (2002), Direct Marketing of Pharmaceuticals to Consumers, Annual Review of Public Health, Vol. 23 (1), blz. 73-91.
McCabe, S., (2002), Complementary Herbal and Alternative Drugs in Clinical Practice, Perspectives in Psychiatric Care, Vol. 38 (3), blz. 98-107.
McInturff, B., (2001), While Critics May Fret, Public Likes DTC Ads, Advertising Age, Vol. 72 (13), blz. 24.
Medsafe, 6 september 2004, New Zealand Regulatory Guidelines for Medicines - Fifth Edition. On-line beschikbaar op: http://www.moh.govt.nz/moh.nsf/0/d15a2a1457c9f4834c256a9b00042a70/$FILE…
Meek, C., (2001), Direct-to-Consumer Advertising of Prescription Medicines: a Review of International Policy and Evidence, Report for the Royal Pharmaceutical Society of Great Britain, november.
Miller, K.E. en Waller, D.S., (2004), Attitudes Towards DTC Advertising in Australia: an Exploratory Study, International Journal of Advertising, Vol. 23 (3), blz. 389-405.
Ministry of Health, 16 augustus 2001, Health Report: Direct to Consumer Advertising of Prescription Medicines – Policy options. On-line beschikbaar op: http://www.executive.govt.nz/minister/king/dtca/01.htm
Mintzes, B., (2001), Direct-to-Consumer Prescription Drug advertising: The European Commission’s Proposals for Legislative Change. Health Action International (HAI). 10 januari 2002. On-line beschikbaar op: http://www.haiweb.org/campaign/DTCA/BMintzes_en.pdf
Mintzes, B., (2002), For and Against: Direct to Consumer Advertising is Medicalising Normal Human Experience: For, British Medical Journal, Vol. 324 (7342), blz. 908-909.
National Institute for Health Care Management (NIHCM), (2000), Prescription Drugs and Mass Media Advertising, NIHCM Foundation Research Brief, september 2000.
Osman, L.M., (1997), How do Patients’ View About Medication Affect their Self-Management in Asthma?, Patient Education and Counseling, Vol. 32 (Supplement 1), blz. S43-S49.
Palihawadana, D., Reast, J.D. en Spickett-Jones, G., (2004), UK Physicians’ Attitudes Towards Direct-to-Consumer Advertising of Prescription Drugs: an Extension and Review, International Journal of Advertising, Vol. 23 (2), blz. 229-251.
Petersen, C., (1999), If You Want To Help Asthma Patients, Treat Their Minds, Managed Healthcare, Vol. 9 (4), blz. 40-43.
Quill, T.E. en Brody, H., (1996), Physician Recommendations and Patient Autonomy: Finding a Balance between Physician Power and Patient Choice, Annals of Internal Medicine, Vol. 125 (9), blz. 763-769.
Researched Medicines Industry (RMI), (2000), DTC Advertising can Enhance Public Health. The Case for Direct to Consumer Prescription Medicine Advertising. 11 maart 2005. On-line beschikbaar op: http://www.rmianz.co.nz/pdfs/fulldtc.pdf
Saunders, B., (2003), Direct to Consumer Advertising of Prescription Drugs in New Zealand. Professors’ ‘Protest to Government‘ Placed under the Microscope, Advertising Standard Authority, 7 april, blz. 1-49. On-line beschikbaar op: http://www.asa.co.nz/Research_Papers/medicine_advertising/DTCA.rtf
Schrijf.be Medisch, 12 november 2004, Goedkoop Geneesmiddel. On-line beschikbaar op: http://www.goedkoopgeneesmiddel.be
Siegel, L., (2000), DTC Advertising: Bane or Blessing? Pharmaceutical Executive, oktober, Vol. 20 (10), blz. 140-152.
SKEPP trekt bewijs voor homeopathie in twijfel, Vrtnieuws, 18 november 2004.
Spurgeon, D., (1999), Doctors Feel Pressurised by Direct to Consumer Advertising, British Medical Journal, 20 november, Vol. 319.
Test-Aankoop, 1 maart 2005, Novartis Omzeilt Schaamteloos de Wet. On-line beschikbbaar op: http://www.test-aankoop.be/map/src/339081.htm
Toenders, W., (2000), Medicijnen die je Liever Niet Moet Slikken, Den Haag, Consumentenbond.
Tromp, D., 12 augustus 2002, Het Belangrijkste Dat Je Moet Onthouden is Dat Farmacie Over Mensen Gaat. Foliolum. On-line beschikbaar op: http://www.farm.rug.nl/coofarm/foliolum/artikel1.html
Van Dale, Handwoordenboek Hedendaags Nederlands, (2001), Utrecht-Antwerpen, uitgegeven op CD-ROM door Van Dale Lexicografie.
Van Dijk, P., (1990), Alternatieve Geneeswijzen, Zeist, Vereniging van Nederlandse Zorgverzekeraars.
Vanvelck, M., 25 juli 2003, De Apotheek Vandaag! Hoe Kan ze Morgen Zijn? On-line beschikbaar op: http://www.aposite.be/apotheekvanvelk/aktuell.cfm
Wade, J.C., (1995), The Patient/Physician Relationship: One Doctor’s View, Health Affairs, Vol. 14 (4), blz. 209-212.
Wang, J.C., (1999), Beyond DTC: What to Do If FDA Scales Back DTC Advertising? Pharmaceutical Executive, juli, blz. 58-60.
Wechsler, J., (2000), Advertising Under Attack, Pharmaceutical Executive, juli, blz 26-34.
Weissman, R.X., (1998), But First, Call your Drug Company, American Demographics, blz. 27-30.
Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid, (2002), Gezondheidsenquête door middel van Interview, België, 2001, Deel 5: Medische Consumptie, IPH/EPI Reports nr. 2002 – 22, 17 februari 2005. On-line beschikbar op: http://www.iph.fgov.be/epidemio/epinl/crospnl/hisnl/his01nl/his411nl.pdf
Wilhelm, C., (2000), Growing the Market for Anti-obesity Drugs, CMR Focus, 15 mei 2000, blz. 23-24.