Methodologie
- MAINGUEN EAU D. (2004), Le discours littéraire – Paratopie et scène d’énonciation, Parijs: Armand Colin.
Maturiteit
LUONG J. en MAZIERS A. (2010), “Les éternels visionnaires”, in: Victoire, nummer 158, april 2010, pp. 36-43.
X, “In Cannes gaat men niet met pensioen”, in: De Morgen, 22.05.2010, pp. 41, 46-47.
ANZIEU D. (1980), Le corps de l’œuvre – Essais psychanalytiques sur le travail de créateur, Parijs: Gallimard.
ASTIER A., “Bertolt Brecht”, in: Analyse de la mise en scène 1, 18.12.2009, Université Paris X Nanterre.
BARTHES R. (1984), “La mort de l’auteur”, in: Le débruissement de la langue, Parijs: Le Seuil, pp. 61-67.
DECREUS F. (2010), Ritueel Theater of de droom over onze verloren oorsprong, Gent: Academia Press.
FRIED M. (1980), Absorption and Theatricality: Painting and Beholder in the Age of Diderot, Berkeley: University of California Press.
LEHMANN H.-T. (2007), Postdramatic Theatre, New York: Routlegde.
SCHECHNER R. (2006), Performance Studies – An introduction (Second edition), Londen: Routledge.
STALPAERT C., “Antonin Artaud”, in: Geschiedenis van de Podium- en Mediale Kunsten, 14.11.2007, Universiteit Gent.
UTRECHT L. (1988), Van Hofballet tot Postmoderne-dans, Zutphen: Walburg Pers.
HEINICH N. (1996), Etre Artiste, Parijs: Klincksieck.
POGGIOLI R. ( 1968), The theory of the Avant-Garde, Londen: The Belknap Press of the Harvard University Press Cambridge.
Pina Bausch
ALOFF M., BANES S., BERNHEIMER M. e.a. (1986), “What Critics Say about Tanztheater”, in: The Drama Review, jaargang 30, nummer 2, zomer 1986, pp. 80-84.
ASLAN O. (ed.) (1998), Danse/Théâtre/Pina Bausch II – D’Essen à Wuppertal, Théâtre/Public, nummer 139, januari-februari 1998.
AUBRY C., “Bausch Philippine dite Pina”, in: Website Encyclopediae Universalis (www.universalis.fr/encyclopedie/bausch-philippine-dite-pina/), geraadpleegd op 14.05.2010.
BENSON M. en MANNING S. A. (1986), “Interrupted Continuities – Modern Dance in Germany”, in: The Drama Review, jaargang 30, nummer 2, zomer 1986, pp. 30-45.
BENTIVOGLIO L. en DE GUBERNATIS R. (1986), Pina Bausch, Malakoff: Editions Solin.
BIRRINGER J. (1986), “Pina Bausch – Dancing Across Borders”, in: The Drama Review, jaargang 30, nummer 2, pp. 85-97.
BOISSEAU R., “Trente façons de voir Pina Bausch’, in: Le Monde, 24.01.2010, p. 18.
CAPITTA G., “Pina dans la ville”, in: BACHELIER P. (ed.)(2002), Sur les traces de Pina, San Gregorio di Catania, Prix Europe pour le théâtre, pp. 237-243.
CLIMENHAGA R. (2009), Pina Bausch, Serie Routlegde Performance Practiciones, Londen: Routledge.
CRAINE D. (ed.)(2000), The Oxford Dictionary of Dance, Oxford: Oxford University Press.
DALY A. (1986), “Tanztheater – The Thrill of the Lynch Mob or the Rage of a Woman?”, in: The Drama Review, jaargang 30, nummer 2, zomer 1986, pp. 46-56.
DE BONNAY L., “Vollmond”, in: Website Les Trois Coups (http://www.lestroiscoups.over-blog.com/article-vollmond-de-pina-bausch-…), geraadpleegd op 14.05.2010.
DE GUBERNITAS R., “La Dame de Wuppertal”, in: IZRINE A. (ed.)(2009), Hommage à Pina Bausch, Danser Hors-série, juli 2009, pp. 16-19.
DEMARCY-MOTA E. (ed.), Programmaboekje Vollmond, 11.11.2009-17.11.2009, Théâtre de la Ville, Parijs.
ENDICOTT J. A. (2007), “Die Heldin: Pina Bausch”, in: Ballett International, tanz aktuell, nummer 8-9, pp. 44-47.
FELCIANO R., “Bausch, Pina”, in: BENBOW-PFALZRAF T. (ed.)(1998), International dictionary of modern dance, Detroit: Saint James Press, pp. 42-44.
FEUER D., “Cinquante et un dix-neuvième rue Ouest quelques réflexions personnelles”, in: BACHELIER P. (ed.)(2002), Sur les traces de Pina, San Gregorio di Catania, Prix Europe pour le théâtre, pp. 294-302.
FINKEL A., “Bausch, Pina”, in: SELMA J.C. (ed.)(1998), International Encyclopedia of Dance: a project of Danse perspectives Foundations, Oxford: Oxford University Press, volume 1, pp. 388-390.
FRANKO M., “Bausch and The Symptom”, in: BRANDSTETTER G. en KLEIN G. (eds.)(2007), Methoden der Tanzwissenschaft – Modellanalysen zu Pina bauschs »Le Sacre du printemps«, Bielefeld: Transcript Verlag, pp. 255-266.
GAUTHIER B. (2008), Le Langage chorégraphique de Pina Bausch, Parijs: L’Arche.
GOLDBERG M. (1989), “Artifice and Authenticity: Gender Scenarios in Pina Bausch’ Dance Theatre”, in: Women & Performance: a journal of feminist theory, jaargang 4, nummer 2, pp. 104-117.
HOFFMAN E., “Pina Bausch: Catching Intuitions on the Wing”, in: New York Times, 11.09.1994, p. 12.
HOGHE R. en TREE S. (1980), “The Theatre of Pina Bausch’, in: The Drama Review, jaargang 24, nummer 1, maart 1980, pp. 63-74.
IZRINE A., “Edito”, in: IZRINE A. (ed.)(2009), Hommage à Pina Bausch, Danser Hors-série, juli 2009, p. 3.
KLETT R., “Les répétitions du Kontakthof”, in: BACHELIER P. (ed.)(2002), Sur les traces de Pina, San Gregorio di Catania, Prix Europe pour le théâtre, pp. 254-262.
LACROIX C., “La colère « élégante » de Pina Bausch’, in: X (1997), Pina Bausch – Mot pour Mot, Parijs: Van Dieren, pp. 31-35.
LAMBERTI O., “Vollmond, les passions-lunes”, in: Website Planete Campus (http://www.planetecampus.com/culture/4350-pina-bausch-vollmond-les-pass…), geraadpleegd op 14.05.2010.
LE MOAL P., “Bausch Pina”, in: LE MOAL P. (ed.)(2008), Dictionnaire de la danse, Parijs: Larousse, pp. 40-41.
LOOSELEAF V. (2008), “Pina Bausch tanztheater Wuppertal”, in: Dance Magazine, jaargang 82, februari 2008, pp. 134-136.
MANNING S. A. (1986), “An American Perspective on Tanztheater”, in: The Drama Review, jaargang 30, nummer 2, zomer 1986, pp. 57-79.
MARTY D. (2004), “Danse avec les mots”, in: Vie sociale et traitements, nummer 83, 3/2004, p. 125-129.
MEISNER N. (1992), “Come Dance With Me”, in: Dance and Dancers, september/october, pp. 12-16.
NAGEL I., “Le « nouveau » de Pina Bausch”, in: BACHELIER P. (ed.)(2002), Sur les traces de Pina, San Gregorio di Catania, Prix Europe pour le théâtre, pp. 292-294.
NOISETTE P., in: “Vollmond”, in: Persdossier Vollmond, 11.11.2009-17.11.2009, Théâtre de la Ville, Parijs, p. 2.
PRICE D. W. (1990), “The Politics of the Body: Pina Bausch’ Tanztheater”, in: Theatre Journal, jaargang 42, nummer 3, pp. 322-331.
SCHLICHER S., “L’évolution du Tanztheater en Allemagne”, in: X (1995), Pina Bausch, parlez-moi d'amour : un colloque, Parijs: L'Arche, p. 33-47.
SCHMIDT J., “De la Modern Dance au Tanztheater”, in: X (1995), Pina Bausch, parlez-moi d'amour : un colloque, Parijs: L'Arche, pp. 77-95.
SERVOS N., LE PARC D. (vert.)(2001), Pina Bausch ou l’Art de dresser un poisson rouge, Parijs: L’Arche.
SERVOS N., MORRIS S. (vert.), “Tanztheater Wuppertal”, in: Website Tanztheater Wuppertal (http://www.pina-bausch.de/en/dancetheatre/index.php), geraadpleegd op 14.05.2010.
VERRIELE P., “Pina Bausch – Les grandes dates”, in: IZRINE A. (ed.)(2009), Hommage à Pina Bausch, Danser Hors-série, juli 2009, pp. 6-9.
WAKIN D. J., “Pina Bausch, a German Iconoclast Who reshaped Dance, Dies at 68”, in: The New York Times, 01.07.2009, p. 31.
WENDERS W., BATAILLON M. (vert.), “Pour Pina”, uitgesproken ter ere van de uitreiking van de Goethe Prijs, in Frankfurt-am-Main op 28 maart 2008, verkregen via DEMARCY-MOTA E. (ed.): Programmaboekje Vollmond, Théâtre de la Ville van Parijs, 11-17.11.2009, pp. 13-15.
X (1995), Pina Bausch, parlez-moi d'amour : un colloque, Parijs: L'Arche.
X, “Vollmond”, in: Website Tanztheater Wuppertal (http://www.pina-bausch.de/en/pieces/vollmond.php) geraadpleegd op 14.05.2010.
WENDERS W., Pina – Ein Tanzfilm in 3D, Duitsland, 2011.
ASLAN O. (ed.)(1997), Danse/Théâtre/Pina Bausch I – Des chorégraphies aux pièces, Théâtre/Public, nummer 138, november-december 1997.
MEHAT X., “Vollmond, par la compagnie de Pina Bausch”, in: Website Evmag (http://www.evmag.fr/site.php?page=ecouter203), geraadpleegd op 14.05.2010.
MANNING S. A. (1993), “German Rites Revisited: An Addendum to a History of Le Sacre du Printemps on the German Stage”, in: Dance Chronicle, jaargang 16, nummer 1 pp. 115-120.
X (2008), “20 Questions”, in: American Theatre, jaargang 25, nummer 5, pp. 96-97.
Peter Brook
ANCION L., “« Je déteste l’idée de donner des leçons »”, in: Le Soir, 09.01.2004, s. p.
BANU G. (ed.)(1985), Les voies de la création théâtrale XIII – Brook, Parijs: Editions du Centre National de la Recherche Scientifique.
BANU G., “Peter Brook et la coéxistence des contraires”, in: BANU G. (ed.)(1985), Les voies de la création théâtrale XIII – Brook, Parijs: Editions du Centre National de la recherche Scientifique, pp. 13-79.
BANU G., “Entretien avec Bruce Myers”, in: BANU G. (ed.)(1985), Les voies de la création théâtrale XIII – Brook, Parijs: Editions du Centre National de la Recherche Scientifique, pp. 363-367.
BANU G., HUSEMOLLER A., JOUANNEAU J., LA BARDONNIE M. en SCHECHNER R. (1986), “Talking with Peter Brook”, in: The Drama Review: TDR, volume 30, nummer 1, lente 1986, pp. 54-71.
BANU G., “BROOK Peter”, in: CORVIN M. (ed.)(1995), Dictionnaire encyclopédique du théâtre A-K, Parijs: Bordas, pp. 139-140.
BORIE M. (2006), “L’ailleurs, tremplin pour un langage renouvelé – Artaud et Brook, Grotowski, le Living, Barba, Mnouchkine”, in: Alternatives théâtrales, Festival d’Avignon 2006, nummer 89, pp. 10-15.
BROOK P., “Preface”, in: GROTOWSKI J. (1968), Towards A Poor Theatre, New York: Simon and Schuster, pp. 13-14.
BROOK P. (1987), The Shifting Point: Theatre, Film, Opera – 1946-1987, New York: Theatre Communications Group.
BROOK P. (1995), The Open Door – Thoughts on Acting and Theatre, New York: Theatre Communications Group.
BROOK P. (1998), Threads of Time: A Memoir, Londen: Methuen Drama.
CHAMPAGNE L. (2006), “Peter Brook and a Handful of Hamlets”, in: PAJ: A Journal of Performance and Art, PAJ 82, jaargang 28, nummer 1, januari 2006, pp. 111-115.
COLE KING H. (2008), “The Echo from Within: The Role of Stage Music in Peter Brook’s Performance of Shakespeare”, in: Contemporary Theatre Review, jaargang 18, nummer 4, pp. 412-424.
CROYDEN M. (2003), Conversations with Peter Brook 1970-2000, Londen: Faber and Faber.
DARGE F., “Le royaume en chantier du sorcier Brook”, in: Le Monde, 02.11.2004, s. p.
ESTVANIK N. (2005), “A Story in 3 Acts”, in: American Theatre, mei/juni 2005, p. 58.
GARRETT S.-M. (2006), “Tierno Bokar”, in : Theatre Journal, jaargang 58, nummer 1, maart 2006, pp. 99-101.
GOOSSENS J., “Een mozaïek van stemmen”, in: Knack, 17.04.1996, pp. 88-91.
HARTNOLL P. (ed.) (1983), The Oxford Companion to the Theatre (Fourth Edition), Oxford: Oxford University Press.
HEPTONSTALL G.(2001), “Peter Brook on Being Peter Brook”, in: Contemporary Review, mei 2001, pp. 312-313.
HUNT A. en REEVES G. (1995), Peter Brook, Cambridge: Cambridge University press.
IYER P., “Autumn of The Rebel Patriarch”, in: Time, 18.02.1991, pp. 68-70.
KALB J. (2010), “The Mahabharata Twenty-Five Years Later”, in: PAJ: A Journal of Performance and Art, PAJ 96, jaargang 32, nummer 3, september 2010, pp. 63-71.
KOTTMAN P., “Voorlichting over geestelijke stoornissen”, in: NRC-Handelsblad, 23.06.1994, s. p.
MILLON M., “Shakespeare: source et utopie”, in: BANU G. (ed.)(1985), Les voies de la création théâtrale XIII – Brook, Parijs: Editions du Centre National de la Recherche Scientifique, pp. 82-112.
MITTER S. (1992), Systems of Rehearsal – Stanislavsky, Brecht, Grotowski and Brook, Londen: Routledge.
PERRIER J.-L., “ « Tierno Bokar est dans la ligne de ce qui me touche le plus chez Shakespeare »”, in: Le Soir, 30.09.2004, s. p.
RILEY C. A. (1998), “Curtain Raised”, in: WE Magazine, volume 2, nummer 6, november/december 1998, p. 91.
SCHRA E. (1995), Peter Brook en het eiland van verbeelding, Amsterdam: International Theatre & Film Books.
SELS G., “Akteurs en toeschouwers, spel en een ruimte”, in: De Morgen, 14.12.1995, s. p.
SHELLARD D. (1999), British Theatre Since the War, New Haven: Yale University Press.
SOLIS R., “Peter Brook enlève le bâ”, in: Libération, 21.11.2009, s. p., verkregen via Website Libération (http://www.liberation.fr/theatre/0101604174-theatre-peter-brook-enleve-…), geraadpleegd op 07.04.2011.
STRAATMAN T., “Peter Brook of de kracht van het lege toneel”, in: Gazet van Antwerpen, 16.06.1994, s. p.
TAYLOR P., “Master of Criticism: Why spirituality plays a crucial role in Peter Brook’s work”, in : The Independent, 04.02.2010, s. p., verkregen via : Website The Independent (http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/theatre-dance/features/…), geraadpleegd op 07.04.2011.
TRUSSLER S. (ed.)(1994), The Cambridge Illustrated History of British Theatre, Cambridge: Cambridge University Press.
WILLIAMS D. (1991), Peter Brook and The Mahabharata – Critical Perspectives, Londen: Routlegde.
WINKELSESSER K. (2005), DHOOGHE L. (vert.), “Lege ruimte wil niet zeggen dat er niets is...”, in : Proscenium, jaargang 9, nummer 36, september 2005, pp. 5-9.
X, “Peter Brook passe le flambeau”, in: Libération, 11.12.2010, s. p., verkregen via Website Libération (http://www.liberation.fr/theatre/01012301853-peter-brook-passe-le-flamb…), geraadpleegd op 07.04.2011.
X, “Eleven and Twelve/11 and 12”, in: Website Théâtre des Bouffes du Nord (http://www.bouffesdunord.com/saison_fiche.cfm?id=79932), geraadpleegd op 07.04.2011.