de Groot, R. (2009). Spelenderwijs wijzer worden: Spel, speelgoed en het opgroeiende kind. Antwerpen: Garant
De Lange, R., Schuman, H., Montesano, N. (2011). Praktijkgericht onderzoek voor reflectieve professionals. Antwerpen: Garant
De onthaalouderacademie, (z.j.). De onthaalouderacademie: onthaalouders sterker maken. Geraadpleegd op 22 mei 2016 via http://www.vbjk.be/files/De%20Onthaalouderacademie%20-%20onthaalouders%…
de Valck, M. (2005). Speelboek: Eerste hulp bij het leuk houden van spelen. Amsterdam: SWP
Galama – Koolen, H. (2006). Werken met Montessori-materiaal. De wereld van het jonge kind, 33 , 276 – 279
Hermans, W. (z.j.). Over Speelbank. Geraadpleegd op 1 mei 2016 via http://www.speelbank.be/over
Hoogeveen, K. (16 april 2015). Creativiteit stimuleren, hoe doe je dat? Geraadpleegd op 7 mei 2016 via http://www.sardes.nl/uploads/publicaties_downloads/sardes_special_16_ar…
Houtekees, H. (30 maart 2015). Baby’s en peuters leren spelen in de opvang. [persbericht]. Geraadpleegd op 28 april 2016 via http://www.vvsg.be/nieuws/paginas/Baby’s-en-peuters-leren-spelen-in-de-opvang.aspx
Lewis, P. & Thornhill, A. (2011). Methoden en technieken van onderzoek. (5e editie). Amsterdam: Pearson Benelux B.V.
Lotisseliti, L. (2003). Using Focus Groups in Research. London: Continuum.
Meeuwig, M., Schepers, W. Van der Werf, T. (2007). Sporen van Reggio: een introductie in de sporen-pedagogiek. Amsterdam: SWP
Opleidingsteam PJK (2013-2014). Kinderopvang als rijke omgeving. [cursus]. Gent: Arteveldehogeschool Bachelor in de pedagogie van het jonge kind.
Pijl, M. (2011). Duurzaam spelen: met andere ogen naar materialen kijken. KIDDO, 12 (2), 36-38
Plochg, T. (z.j.). Kwalitatief onderzoek. Geraadpleegd op 25 mei 2016 via http://www.myrawanzwieten.com/pdf/pub_articles_chapters/handboek_Gezond…
Rink, J.E. (2004). Praktische pedagogiek: Opvoeden, Pedagogische verwaarlozing, opvoedingsdiagnostiek en opvoedingsbehandeling. Antwerpen: Garant
Schuman, H. (2010). The transition to adulthood – A shared responsibility. The education of visually impaired teenagers with learning difficulties and their exclusion from mainstream schools. Saarbrüncken: VDM Verslag.
Van Bostelen, E., van Gerven, A., Hols, H., Lindeman, B. D., Rozema, M., van Veen, D., de Winter, F. (11 september 2011). Internationaal vergelijkend onderzoek kinderopvang. Geraadpleegd op 12 mei 2016 via http://www.bredeschool.nl/fileadmin/PDF/2011/2011-09-11_Capgemini_verge…
Vandenbroeck, M. (2012). Pedagogisch management in de kinderopvang. (vijfde druk). Amsterdam: SWP
Van Laecke, S. (2014). Kwaliteitshandboek. [onuitgegeven intern document]. Gent: Partena Dienst voor onthaalouders.
Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw. (2016). Speelgoedlijst [onuitgegeven intern document]. Brussel: VVSG
Vlaamse regering (2013). Het besluit van de Vlaamse regering van 22 november 2013 (BS 13 januari 2014) houdende de vergunningsvoorwaarden en het kwaliteitsbeleid voor gezinsopvang en groepsopvang van baby’s en peuters. Geraadpleegd op 28 april 2016 via http://www.kindengezin.be/img/vergunning-bvr-bp.pdf
z.n. (18 december 2009). Milieubewust werken in de kinderopvang. Geraadpleegd op 23 mei via http://www.mens-en-samenleving_infonu.nl/pedagogiek/47966-milieubewust-…