- TER INLEIDING
Benjamin, W. (1994). Eenrichtingstraat. Groningen: Historische Uitgeverij.
Burbules, N.C., & Callister, T.A. (2000). Watch it: The risk and promises of information technology for education. Colorado: Westview.
Cuyvers, W. (2005). Tekst Over Tekst. Den Haag: Stroom/ Voorkamer.
Cuyvers, W., Gerets, K., & Vandermarliere, K. (red.) (1995). Wim Cuyvers. Antwerpen: Internationaal Kunstencentrum De Singel.
Hacking, I (1990). The Taming of Chance. Cambridge: The Cambridge University Press.
Illich, I (1972). Ontscholing van de maatschappij. Het einde van een illusie? Bussum: Het Wereldvenster.
Larossa, J. (1998). Apprendre et être. Langage, literature et experience de formation. Parijs: ESF éditeur.
Ward, G. (red.) (2000). The Certeau Reader. Oxford : Blackwell Publishers.
- EEN PEDAGOGIE(K) VAN STAPVOETS LEZEN
Arendt, H. (1958). Vita Activa. Amsterdam: Boom.
Bataille, G. (1989). De innerlijke ervaring. Hilversum: Gooi en Sticht.
Benjamin, W. (1994). Eenrichtingstraat. Groningen: Historische Uitgeverij.
Coetzee, J.M. (2001). Dierenleven. Amsterdam: Ambo.
Larossa, J. (1998). Apprendre et être. Langage, literature et experience de formation. Parijs: ESF éditeur.
Masschelein, J. (2003). De leerling en de kindheid of infantia: over het pedagogische. K.U. Leuven, Manuscript, 5 pp.
Masschelein, J., & Simons, M. (2003). Globale immuniteit. Een kleine cartografie van de Europese ruimte voor onderwijs. Leuven: Acco.
Medvedev, V. (1994). Dialogic Discourse. In: The Bakhtin Reader. Selected writings of Bakhtin.
Nancy, J. (2000). De stad in de verte. In: J. Nancy, De indringer (pp.37-76). Amsterdam: Boom.
Porchia, A. (1989). Voces. Buenos Aires: Edicial.
Projectgroep CIOP (2004). Een reis naar het volk van Antwerpen. Eindrapport Projectgroep CIOP. Niet gepubliceerd eindrapport. Centrum voor sociale en beroepspedagogiek. K.U. Leuven.
Rancière, J. (1990). Un enfant se tue. Dans: Courts voyages au pays du peuple (pp.139-171). Paris: Seuil.
Ward, G. (red.) (2000). The Certeau Reader. Oxford: Blackwell Publishers.
*Deze fragmenten zijn te vinden op het forum van de studenten architectuur waarmee de pedagogen tijdens hun stapproject te Albanië samen op pad gingen.
www.archi-art.net/forum
1 Larossa, Jorge: ‘Se salir la langue’
2 Illouz, Tiphaine : ‘Promesses de Tirana’
3 Cuyvers, Wim: ‘Better word for public space’
- EEN PEDAGOGIE(K) VAN ERVARINGEN
- Ervaringen geven te denken
Bataille, G. (1989). De innerlijke ervaring. Hilversum: Gooi en Sticht.
Beckett, S. (1988). Wachten op Godot, Eindspel, Krapp’s Laatste Band, Gelukkige Dagen, Spel. Amsterdam: De Bezige Bij.
Coetzee, J. M. (2003). Mr. Foe en Mrs Barton. Amsterdam: Cossee BV.
Foucault, M. (1985). Schrijven vanuit een ervaring. In: Ervaring en Waarheid. Nijmegen: SUN, pp. 7-16.
Foucault, M. (2002). Cours du 6 janvier 1982. In: L’herméneutique du sujet. Cours au Collège de France, 1981-1982. Paris: Gallimard.
Hertmans, S. (2002). Zich de schrijvende vingers branden. Over de onmogelijke ethiek van het schrijven. In: Het putje van Milete. Amsterdam: Meulenhoff, pp. 39-61.
Larossa, J. (1998). Apprendre et être. Langage, literature et experience de formation. Parijs: ESF éditeur.
Masschelein, J. (2002). Ervaring als mee-maken. In: 20 jaar Oikoten. K.U. Leuven, Manuscript, 8 pp.
Rancière, J. (1990). Un enfant se tue. Dans: Courts voyages au pays du peuple (pp.139-171). Paris: Seuil.
Een pedagogie(k) van overgave
Bataille, G. (1989). De innerlijke ervaring. Hilversum: Gooi en Sticht.
Benjamin, W. (1994). Eenrichtingstraat. Groningen: Historische Uitgeverij.
Butler, J. (2003). Giving an account of oneself. A critique of ethical violence. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
Coetzee, J.M. (2001). Dierenleven. Amsterdam: Ambo.
Cuyvers, W., Gerets, K., & Vandermarliere, K. (red.) (1995). Wim Cuyvers. Antwerpen: Internationaal Kunstencentrum De Singel.
Cuyvers, W. (2005). Tekst Over Tekst. Den Haag: Stroom/ Voorkamer.
Altamira (2005). Godot is Godot. Gaat ge me morgen weer zeggen dat ge me vandaag niet gezien hebt. Niet gepubliceerd script theatergroep Altamira. Leuven: Altamira- Leren Ondernemen.
Bataille, G. (1989). De innerlijke ervaring. Hilversum: Gooi en Sticht.
Beckett, S. (1978). Waiting for Godot. Londen: Faber.
Beckett, S. (1988). Wachten op Godot, Eindspel, Krapp’s Laatste Band, Gelukkige Dagen, Spel. Amsterdam: De Bezige Bij.
Benjamin, W. (1994). Eenrichtingstraat. Groningen: Historische Uitgeverij.
Cuyvers, W. (2005). Tekst Over Tekst. Den Haag: Stroom/ Voorkamer.
Laermans, R (2001). Ruimten van cultuur. Van de straat over de markt naar het podium. Essays. Leuven: Uitgeverij Van Halewyck.
Larossa, J. (1998). Apprendre et être. Langage, literature et experience de formation. Parijs: ESF éditeur.
Nancy, J.L. (2000). De indringer. Amsterdam: Boom.
Bataille, G. (1989). De innerlijke ervaring. Hilversum: Gooi en Sticht.
Braeckman, A. (2003). Stromingen in de hedendaagse wijsbegeerte. Leuven: Acco.
Coetzee, J.M. (2001). Dierenleven. Amsterdam: Ambo.
Larossa, J. (1998). Apprendre et être. Langage, literature et experience de formation. Parijs: ESF éditeur.
EEN PEDAGOGIE(K) VAN SCHRIJVEN EN SPREKEN
Bataille, G. (1989). De innerlijke ervaring. Hilversum: Gooi en Sticht.
Benjamin, W. (1994). Eenrichtingstraat. Groningen: Historische Uitgeverij.
Foucault, M. (1985). Schrijven vanuit een ervaring. In: Ervaring en Waarheid. Nijmegen: SUN, pp. 7-16.
Hertmans, S. (2002). Zich de schrijvende vingers branden. Over de onmogelijke ethiek van het schrijven. In: Het putje van Milete. Amsterdam: Meulenhoff, pp. 39-61.
Larossa, J. (1998). Apprendre et être. Langage, literature et experience de formation. Parijs: ESF éditeur.
Walser, M. (2000). Über das Selbstgespräch. Ein flagranter Versuch. In: Die Zeit, n. 3, 13 januari 2000, pp. 42-43.
**Deze fragmenten komen uit een bespreking van ‘Waiting for Godot’ die te vinden is op het internet.
http://users.pandora.be/geert/Cursus_Bespreking/Literatuurlezingen/Over…
1 Robert D. Lane: ‘Beckett’s Godot: A bundle of broken mirrors’
2 Martin Esslin, vermeld in: ‘Wachten op Godot:Exponent van het Absurdisme’
- EEN PEDAGOGIE(K) VAN GEMEENSCHAP
Bataille, G. (1989). De innerlijke ervaring. Hilversum: Gooi en Sticht.
Blanchot, M. (1985). De onuitsprekelijke gemeenschap. Amsterdam: Hölderlin.
Butler, J. (2003). Giving an account of oneself. A critique of ethical violence. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
Collin, F. (1990). Het poëtische en het politieke. Van Maurice Blanchot naar Hannah Arendt. In: Tijdschrift voor vrouwenstudies, 41, jaargang 11-1, pp.34.
Larossa, J. (1998). Apprendre et être. Langage, literature et experience de formation. Parijs: ESF éditeur.
Masschelein, J., & Simons, M. (2003). Globale immuniteit. Een kleine cartografie van de Europese ruimte voor onderwijs. Leuven: Acco.
EINDE
Bataille, G. (1989). De innerlijke ervaring. Hilversum: Gooi en Sticht.
Blanchot, M. (2000). Literatuur en het recht op de dood. Kampen: Agora. Blanchot, M. (2000). Literatuur en het recht op de dood. Kampen: Agora.
Larossa, J. (1998). Apprendre et être. Langage, literature et experience de formation. Parijs: ESF éditeur.