Brochure 'Eerste hulp bij lesgeven aan ketjes'

Elissa
Bronselaer
  • Ikrame
    Es Soufi

Zie brochure in bijlage.

Bibliografie

Internetbronnen

DE BELDER, E., HUYGHE, V. (X). De problemen van kinderen uit niet- Nederlandstalige en taalgemengde gezinnen in het Nederlandstalige onderwijs in Brussel. Geraadpleegd via http://www.briobrussel.be/assets/brusselse%20themas/brusselt3onderwij s.pdf

DEHAIBE, X. Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse. ‘De cahiers van het BISA - Weerslag van de demografische ontwikkeling op de schoolbevolking in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest’. Geraadpleegd via http://www.bisa.irisnet.be/bestanden/publicaties/cahiers-van-het- bisa/cahiers_van_het_bisa_nr_2_juni_2010.pdf

DELABIE, T. ‘De financiering van het Vlaams en Franstalig onderwijs’het artikel “Bijzondere Financieringswet in een notendop (met een illustratie voor het jaar 2009)”, verschenen in het Documentatieblad van de Federale Overheidsdienst Financiën, 2de kwartaal 2009. De auteurs zijn Koen Algoed (HuBrussel en Vives KULeuven) en Wim Van den Bossche (Vlaams Ministerie van Financiën en Begroting). Geraadpleegd via http://www.skolo.org/IMG/pdf/De_financiering_van_het_Vlaams_en_Fran stalig_onderwijs.pdf

DELARUE, S. Ugent (2014). Taalbewaker of taalbegeleider? Over de diverse posities die Vlaamse leerkrachten innemen in het standaardtaal- of- tussentaaldebat. Geraadpleegd via https://biblio.ugent.be/publication/5762554

DIVERSITEITSWIJZER, Website (X). Hoe overbrug je de taalkloof?. Geraadpleegd via http://www.diversiteitswijzer.be/personeel/fiche- 5?showall=1

Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd.

42

GODDERIS, M. (2003). Allochtone ouderparticipatie in het Vlaamse onderwijs. Geraadpleegd via http://uahost.uantwerpen.be/psw/pswpapers/PSWpaper%202007- 03%20marie%20anne%20godderis.pdf

HARNIE, L. (2015). België: een doolhof van taalbarrières. Geraadpleegd via http://www.wtnschp.be/taal_literatuur/belgie-een-doolhof-van- taalbarrieres/

HARNIE, L. Metro (2015). Talenkennis bij allochtonen is gedeelde verantwoordelijkheid. Geraadpleegd via http://www.scriptieprijs.be/nieuws/talenkennis-bij-allochtonen-gedeelde- verantwoordelijkheid

JANSSENS, R. VUB-onderzoeker. (2013). Derde taalbarometeronderzoek. Geraadpleegd via http://www.bruzz.be/nl/nieuws/taalbarometer- nederlands-houdt-stand-engels-rukt-op

JANSSENS, R., VAN DE CRAEN, P, CARLIER, D. In het (elektronisch) tijdschrift Brusselsstudies verscheen begin 2009 een studie Het (leerplicht)onderwijs in Brussel. Geraadpleegd via www.brusselsstudies.be

ONDERWIJSCENTRUMBRUSSEL, Website (X). Lesgeven in Brussel. Geraadpleegd via http://www.onderwijscentrumbrussel.be/projecten/lesgeven-brussel

STUDIE VAN HET BRUSSELS CONSERVATORIUM VOOR WERKGELEGENHEID. MONITORING & ANTICIPATIE - Werkgelegenheid, opleidingen en arbeidsmarktbemiddeling in Brussel - SECTOR onderwijs Actualiteit en perspectieven. Geraadpleegd via http://www.actiris.be/Portals/36/Documents/NL/Monitoring%20en%20ant icipatie_Onderwijs.pdf

VAN DE CRAEN, P., HUYGHE, V. (X). Het Nederlands van Fransstaligen in het Brusselse Nederlandstalige basisonderwijs. Geraadpleegd via http://www.briobrussel.be/assets/bt3download.pdf

Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd. Afbeelding verwijderd.

43

VLAAMSE SCHOLIERENKOEPEL, Artikel De Standaard. (2014). Leerlingen zijn ongemotiveerde leerkrachten beu. Geraadpleegd via http://www.standaard.be/cnt/dmf20140425_01080884

Boeken

ALLPORT, G. W. The nature of prejudice. The Perseus Books Group

DALAI LAMA, De kracht van geluk. Meulenhoff Boekerij B.

HAJER M, e.a., (2007). Ogen open voor de kleurrijke klas, perspectieven voor de onderwijspraktijk. Bussem: Uitgeverij Coutinho

LAMERS, I. (2013). Masterthesis: Ouderbetrokkenheid in het middelbaar onderwijs. Universiteit Utrecht, Nederland.

Enquêtes

Resultaten van enquête over ‘klasmanagement in Brussel’ betreffende 37 antwoorden, opgesteld door E. Bronselaer en I. Es Soufi.

Resultaten van enquête over ‘lesgeven in Brussel’ betreffende 56 antwoorden, opgesteld door E. Bronselaer en I. Es Soufi.

Scripties

DE WITTE, N. Kwalitatief onderzoek naar kwaliteitsvolle retentie bij beginnende leraren - Het professioneel zelfverstaan van beginnende leraren secundair onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Masterproef II neergelegd tot het behalen van de graad van Master of Science in de Pedagogische Wetenschappen, afstudeerrichting Pedagogiek en Onderwijskunde. Promotor: Prof. dr. Geert Devos

Artikels

SHADID, W.A. Media en minderheden: De rol van de media bij het ontstaan en bestrijden van vooroordelen over etnische minderheden Geraadpleegd via http://www.interculturelecommunicatie.com/download/media.html 

Download scriptie (2.02 MB)
Universiteit of Hogeschool
UC Leuven-Limburg
Thesis jaar
2016
Promotor(en)
Ine Bogaerts
Thema('s)