Internetbronnen
DE BELDER, E., HUYGHE, V. (X). De problemen van kinderen uit niet- Nederlandstalige en taalgemengde gezinnen in het Nederlandstalige onderwijs in Brussel. Geraadpleegd via http://www.briobrussel.be/assets/brusselse%20themas/brusselt3onderwij s.pdf
DEHAIBE, X. Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest - Brussels Instituut voor Statistiek en Analyse. ‘De cahiers van het BISA - Weerslag van de demografische ontwikkeling op de schoolbevolking in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest’. Geraadpleegd via http://www.bisa.irisnet.be/bestanden/publicaties/cahiers-van-het- bisa/cahiers_van_het_bisa_nr_2_juni_2010.pdf
DELABIE, T. ‘De financiering van het Vlaams en Franstalig onderwijs’het artikel “Bijzondere Financieringswet in een notendop (met een illustratie voor het jaar 2009)”, verschenen in het Documentatieblad van de Federale Overheidsdienst Financiën, 2de kwartaal 2009. De auteurs zijn Koen Algoed (HuBrussel en Vives KULeuven) en Wim Van den Bossche (Vlaams Ministerie van Financiën en Begroting). Geraadpleegd via http://www.skolo.org/IMG/pdf/De_financiering_van_het_Vlaams_en_Fran stalig_onderwijs.pdf
DELARUE, S. Ugent (2014). Taalbewaker of taalbegeleider? Over de diverse posities die Vlaamse leerkrachten innemen in het standaardtaal- of- tussentaaldebat. Geraadpleegd via https://biblio.ugent.be/publication/5762554
DIVERSITEITSWIJZER, Website (X). Hoe overbrug je de taalkloof?. Geraadpleegd via http://www.diversiteitswijzer.be/personeel/fiche- 5?showall=1
42
GODDERIS, M. (2003). Allochtone ouderparticipatie in het Vlaamse onderwijs. Geraadpleegd via http://uahost.uantwerpen.be/psw/pswpapers/PSWpaper%202007- 03%20marie%20anne%20godderis.pdf
HARNIE, L. (2015). België: een doolhof van taalbarrières. Geraadpleegd via http://www.wtnschp.be/taal_literatuur/belgie-een-doolhof-van- taalbarrieres/
HARNIE, L. Metro (2015). Talenkennis bij allochtonen is gedeelde verantwoordelijkheid. Geraadpleegd via http://www.scriptieprijs.be/nieuws/talenkennis-bij-allochtonen-gedeelde- verantwoordelijkheid
JANSSENS, R. VUB-onderzoeker. (2013). Derde taalbarometeronderzoek. Geraadpleegd via http://www.bruzz.be/nl/nieuws/taalbarometer- nederlands-houdt-stand-engels-rukt-op
JANSSENS, R., VAN DE CRAEN, P, CARLIER, D. In het (elektronisch) tijdschrift Brusselsstudies verscheen begin 2009 een studie Het (leerplicht)onderwijs in Brussel. Geraadpleegd via www.brusselsstudies.be
ONDERWIJSCENTRUMBRUSSEL, Website (X). Lesgeven in Brussel. Geraadpleegd via http://www.onderwijscentrumbrussel.be/projecten/lesgeven-brussel
STUDIE VAN HET BRUSSELS CONSERVATORIUM VOOR WERKGELEGENHEID. MONITORING & ANTICIPATIE - Werkgelegenheid, opleidingen en arbeidsmarktbemiddeling in Brussel - SECTOR onderwijs Actualiteit en perspectieven. Geraadpleegd via http://www.actiris.be/Portals/36/Documents/NL/Monitoring%20en%20ant icipatie_Onderwijs.pdf
VAN DE CRAEN, P., HUYGHE, V. (X). Het Nederlands van Fransstaligen in het Brusselse Nederlandstalige basisonderwijs. Geraadpleegd via http://www.briobrussel.be/assets/bt3download.pdf
43
VLAAMSE SCHOLIERENKOEPEL, Artikel De Standaard. (2014). Leerlingen zijn ongemotiveerde leerkrachten beu. Geraadpleegd via http://www.standaard.be/cnt/dmf20140425_01080884
Boeken
ALLPORT, G. W. The nature of prejudice. The Perseus Books Group
DALAI LAMA, De kracht van geluk. Meulenhoff Boekerij B.
HAJER M, e.a., (2007). Ogen open voor de kleurrijke klas, perspectieven voor de onderwijspraktijk. Bussem: Uitgeverij Coutinho
LAMERS, I. (2013). Masterthesis: Ouderbetrokkenheid in het middelbaar onderwijs. Universiteit Utrecht, Nederland.
Enquêtes
Resultaten van enquête over ‘klasmanagement in Brussel’ betreffende 37 antwoorden, opgesteld door E. Bronselaer en I. Es Soufi.
Resultaten van enquête over ‘lesgeven in Brussel’ betreffende 56 antwoorden, opgesteld door E. Bronselaer en I. Es Soufi.
Scripties
DE WITTE, N. Kwalitatief onderzoek naar kwaliteitsvolle retentie bij beginnende leraren - Het professioneel zelfverstaan van beginnende leraren secundair onderwijs in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Masterproef II neergelegd tot het behalen van de graad van Master of Science in de Pedagogische Wetenschappen, afstudeerrichting Pedagogiek en Onderwijskunde. Promotor: Prof. dr. Geert Devos
Artikels
SHADID, W.A. Media en minderheden: De rol van de media bij het ontstaan en bestrijden van vooroordelen over etnische minderheden Geraadpleegd via http://www.interculturelecommunicatie.com/download/media.html