Employer Branding bij Skatteetaten - Hoe kan sociale media bijdragen aan de profilering van een organisatie?

Christophe
Proost

 

Employer Branding bij Skatteetaten
Hoe kan sociale media bijdragen aan de profilering van een organisatie?


Het doel van Skatteetaten is om zich bij studenten in Noorwegen te profileren als een aantrekkelijke werkgever. Het heeft een relatief oud personeelsbestand en employer branding is eveneens interessant met het oog op retentiemanagement. De hoogste prioriteit gaat naar IT-studenten. Te weinig IT’ers benoemen Skatteetaten als potentiële werkgever. Dit terwijl het een van de grootste IT-werkgevers van het land is. De andere doelgroepen voor de organisatie zijn studenten rechten en economie. 

Uit een onderzoek van TNS (2012) bleek dat de organisatie niet zozeer onbemind is, maar eerder onbekend. Het was moeilijk voor mensen om te benoemen in welke mate bepaalde jobeigenschappen ingevuld worden bij Skatteetaten. Intern werden gelijkaardige eigenschappen positief onderstreept en heeft de organisatie een goed merk. Om die goede identeit te communiceren naar de buitenwereld toe deed het beroep op sociale media. Elk kanaal heeft een bepaalde functie in de organisatie. LinkedIn wordt gebruikt voor employer branding en online-rekrutering. 

Aanwezig zijn op dit platform maakt dat de organisatie meer in de beeld komt. Bekendheid begint namelijk met zichtbaarheid. Om te meten of Skatteetaten met zijn employer branding strategie ook resultaten behaalt, doet het onder andere beroep op de jaarlijkse lijsten van Universum. De rangschikking daarop is een indicator van de aantrekkelijkheid van de organisatie, waar het zich kan vergelijken met de concurrentie. 


Op de Universum-lijsten van 2013 steeg Skatteetaten voor al de voor hen interessante doelgroepen. In welke mate sociale media daarin heeft bijgedragen is moeilijk te zeggen. Wel blijkt LinkedIn een goed middel te zijn voor IT’ers. De vacatures werden vier keer zo vaak bekeken als het een IT-job betrof. Ook de contactpersoon bij LinkedIn gaf positieve feedback aan Skatteetaten. Het scoort hoger dan het gemiddelde wat betreft aantal views, apply clicks en het lezen van InMails. Naarmate Skatteetaten wilt klimmen op de lijsten, zal de concurrentie harder worden. Het zal daarom grondiger moeten onderzoeken hoe het de doelgroepen moet aanspreken.. 2 

In zijn toekomstige employer branding activiteiten en online aanwezigheid kan Skatteetaten letten op volgende punten:

- Direct contact is essentieel. Daarbij is het belangrijk te weten wie de organisatie representeert en op welke manier.

- Beeldmateriaal spreekt meer aan dan blokken tekst (video-getuigenissen).

- Toon de diversiteit van de organisatie.

- Wees aanwezig op de sociale media waar je doelgroepen aanwezig zijn.

- Grondiger onderzoek naar de doelgroep, en dus de boodschap en de kanalen.

- Probeer creatie uit de hoek te komen en up-to-date te blijven.

- Houd bij wat men over de organisatie schrijft (Google Adwords & Analytics). 

 

Bibliografie

Amanda. (2013). Turning a Happy Employee into a Brand Advocate.

Geraadpleegd op 6 mei 2013 via

http://excelsiorrpaa.sharedby.co/share/6eT9nE

Barrow, S. & Mosley, R. (2005). The Employer Brand: Bringing the Best of Brand Management to People at Work. Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons Ltd.

Geraadpleegd op 11 maart via

http://books.google.be/books?id=NCJOQ31td9cC&printsec=frontcover&dq=the+employer+brand&hl=nl&sa=X&ei=jZ6LUfzxBOv14QTH6ICoBA&sqi=2&ved=0CDQQ6AEwAA#v=onepage&q&f=false

Bullhorn Reach. (2012). The 2012 Social Activity Report: The Definitive Look at Social Media Usage in Recruiting. Boston, MA: Bullhorn Reach.

Business Review: Skatteetaten.

(2013). Oslo: LinkedIn Corporations.

Callebert, M. (2011). Werving en Selectie. Antwerpen: Karel de Grote-Hogeschool

COMM Collection. (2013). Employer branding en rekruteringscommunicatie: Gids voor de federale communicatoren. Geraadpleegd op 7 maart 2013 via

http://www.fedweb.belgium.be/nl/binaries/COMM%2024%20N%20-%20Internet_tcm120-199524.pdf

Dejaegere, G. (z.d.). Employer Branding: the Basics (according to us).

Geraadpleegd op 18 februari 2013 via

http://www.engaging-people.be/presentatie/employer-branding-the-basics-according-to-us/

Dejaegere, G. (2012). Uw merk als werkgever: Wie het kleine niet eert, het grote niet weerd. Geraadpleegd op 18 februari 2013 via

http://www.engaging-people.be/nieuws/uw-merk-als-werkgever-wie-het-kleine-niet-eert-het-grote-niet-weerd/

Drees, M. (2010). Employer branding is volstrekt overbodig. Geraadpleegd op 18 mei 2013 via

http://recruitmentmatters.nl/2010/07/19/employer-branding-is-volstrekt-overbodig/

Employer Brand Insights.

(z.d.). Een sterk werkgeversmerk start met de Employer Brand Scan [Brochure]. Houten: Employer Brand Insights.

Engaging people. (2013). 25 feiten voor elk employer branding project. Geraadpleegd op 18 februari 2013 via

http://www.engaging-people.be/nieuws/25-feiten-voor-elk-employer-branding-project/

Ernst, B. (2013). Honest and trustworthy from generation to generation: a communication tool that offers an inside perspective for an employer brand.

Geraadpleegd op 20 mei 2013 via

http://www.employerbrandingtoday.com/blog/2013/03/26/honest-and-trustworthy-from-generation-to-generation-a-communication-tool-that-offers-an-inside-perspective-of-an-employer-brand/

Franzen, G. & Berg, M. van den. (2001). Strategische management van merken. Leiden: Kluwer. Geraadpleegd op 20 maart 2013 via http://books.google.be/books?id=ebFVsfr2PdAC&printsec=frontcover&dq=Str…

Hendrikse, M. (2011). Employer Branding voor de generatie Y. Geraadpleegd op 16 mei 2013 via

http://www.penoactueel.nl/Personeel/Algemeen/2011/3/Employer-Branding-voor-de-generatie-Y-PENO006627W/

Jacobsen, K. (2013). Arbeidsgiverprofilering. Geraadpleegd op 21 februari 2013 via het intranet van Skatteetaten

Kenvold, S. (2012). How to use Social Media for Employer Branding and Recruitment. Geraadpleegd op 15 mei 2013 via

http://www.mindjumpers.com/blog/2012/07/social-media-recruitment/

Lemento. (z.d.). Employer branding.

Geraadpleegd op 7 maart 2013 via http://www.lemento.com/nl/employer_branding/employer_branding.asp

Macintosh, L. (2011). Employer Branding: The Next Frontier in the War for Talent.

Geraadpleegd op 11 maart 2013 via

http://www.hrvoice.org/employer-branding-the-next-frontier-in-the-war-for-talent/

Meyer, E. B. (2013). Are Your Social Media Policies Education Workers About Social Media?.

Geraadpleegd op 15 mei 2013 via

http://www.tlnt.com/2013/03/21/are-your-social-media-policies-educating-workers-about-social-media/?utm_source=
feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+tlnt+%28TLNT%3A+The+Business+of+HR%29

Michaels, E., Handfield-Jones, H. & Axelrod, B. (2001). The war for talent. Boston: Harvard Business School Press.

Geraadpleegd op 11 maart 2013 via

http://books.google.be/books?id=simZCd_YUC4C&pg=PR4&lpg=PP1&dq=the+war+for+talent&hl=nl

Minchington, B. (2006). Your Employer Brand: Attract, engage, retain. Sidney: CLA Collective Learning Australia.

Geraadpleegd op 21 maart 2013 via

http://books.google.be/books?id=i2rpNAAACAAJ&dq=your+employer+brand:+attract,+engage,+retain&hl=nl&sa=X&ei=b5-LUbXAKsSK4AT8t4HoBQ&ved=0CC4Q6AEwAA

Næss, A. & Dynna, T. E. (2013). 2013 Personalstatus Skatteetaten: 1. kvartal. Oslo: Skatteetaten

Parry, E. & Urwin, P. (2009). Tapping into talent: The age factor and generation issues.

Geraadpleegd op 16 april 2013 via

http://employeeengagement.com/wp-content/uploads/2010/08/TappingintotalentFINAL.pdf

Protiviti. (2013). 2013 Internal Audit Capabilities and Needs Survey Report: Assessing the Top Priorities for Internal Audit Functions.

Geraadpleegd op 15 mei 2013 via

http://www.protiviti.com/en-US/Documents/Surveys/2013-IA-Capabilities-Needs-Survey-Protiviti.pdf

Scheel, H. H. (2012). Statistical Yearbook of Norway 2012. Kongsvinger, Oslo: Statistics Norway.

Silverman, M., Bakhshalian, E. & Hillman, L. (2013). Social media and employee voice: the current landscape.

Geraadpleegd op 15 mei 2013 via

http://www.cipd.co.uk/binaries/6133%20SOP%20Social%20Media%20(WEB).pdf

Skatteetaten (2013). Skatteetatens profileringsaktiviteter vår 2013: Karrieredager og Messer.

Geraadpleegd op 21 februari 2013 via het intranet van Skatteetaten

St. Aubin, D. de & Carlsen, B. J. (2008). Attract, Engage & Retain Top Talent: 50 Plus One Strategies Used By The Best. Bloomington, IN: AuthorHouse.

Stevens, M. (2013). Leaders' lack of 'social media savvy' holding organisations back. Geraadpleegd op 10 mei 2013 via

http://www.cipd.co.uk/pm/peoplemanagement/b/weblog/archive/2013/03/25/leaders-lack-of-social-media-savvy-holding-organisations-back.aspx?utm_medium=email&utm_source=cipd&utm_campaign=pmdaily&utm_content=250313_news_1

Sullivan, J. (2012). Next Year's Recruiting Headlines, Trends, and Next Practices.

Geraadpleegd op 26 februari 2013 via

http://www.ere.net/2012/11/05/next-year%E2%80%99s-recruiting-headlines-trends-and-next-practices/

Talent In Progress. (z.d.). The War For Talent.

Geraadpleegd op 11 maart 2013 via

http://www.talentinprogress.com/war-for-talent.php

TNS Gallup. (2012). Ansatte-Omdømme Skatteetaten 2012.

(z.p.): TNS Gallup.

Universum. (z.d.). About Employer Branding. Geraadpleegd op 26 februari 2013 via

http://www.universumglobal.com/Employer-Branding---Universum/About-Employer-Branding

Universum. (2012). Norway's Ideal Employers 2012. Geraadpleegd op 26 februari 2013 via

http://www.universumglobal.com/IDEAL-Employer-Rankings/The-National-Editions/Norwegian-Student-Survey

Universum. (2013). Norway's Ideal Employers 2013. Geraadpleegd op 1 mei 2013 via

http://www.universumglobal.com/IDEAL-Employer-Rankings/The-National-Editions/Norwegian-Student-Survey

Walker, P. & Platt Higgins, A. (z.d.). Employer branding: A no-nonsense approach.

Geraadpleegd op 11 maart 2013 via

http://www.cipd.co.uk/NR/rdonlyres/D0AC3CB0-BC5F-44F5-886D-4C00276F2208/0/empbrandguid.pdf

Wikipedia. (z.d.). The war for talent.

Geraadpleegd op 11 maart 2013 via

http://en.wikipedia.org/wiki/The_war_for_talent

Download scriptie (1.22 MB)
Universiteit of Hogeschool
Karel De Grote Hogeschool
Thesis jaar
2013