Arthur, M. (2004). Patterns amongst behavior states, sociocommunicative and activity
variables in educational programs for students with profound and multiple disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 16(2), 125-149.
Arthur-Kelly, M., Bochner, S., Center, Y., & Mok, M. (2007). Socio-communicative
perspectives on research and evidence-based practice in the education of students with profound and multiple disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 19, 161-176. doi: 10.1007/s10882-007-9045-9
Ault, M.M., Guy, B., Guess, D., Bashinski, S., & Roberts, S. (1995). Analyzing behavior state
and learning environments: Application in instructional settings. Mental Retardation, 33(5), 304-316.
Baarda, D. B., & De Goede, M. P. M. (1999). Basisboek methoden en technieken: praktische
handleiding voor het opzetten en uitvoeren van onderzoek. Houten: Stenfert Kroese/ Educatieve Partners.
Besluit van de Vlaamse regering van 13 december 2003 betreffende de integratie van
leerlingen met een matige of ernstige verstandelijke handicap in het gewoon lager en secundair onderwijs (B.S. 2. III. 2004) Geraadpleegd op 22 november, 2011, op http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=13454
Borrey, G., Jennes, A., Ranschaert, I., & Ghesquière, P. (2005). Het buitengewoon onderwijs
op nieuwe wegen. In H. Grietens, J. Vanderfaeillie, & W. Hellinckx (red.), Handboek orthopedagogische hulpverlening (pp. 199-233). Leuven: Acco.
Buntinx, W. H. E. (2003). Wat is een verstandelijke handicap? Definitie, assessment en
ondersteuning volgens het AAMR-model. Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan verstandelijk gehandicapten, 29(1), 4-24.
Carante Groep. (2009). De tijd van je leven: Over vrijetijdsbesteding van mensen met ernstig
verstandelijke en meervoudige beperkingen. Sliedrecht.
Decreet van 25 februari 1997 houdende het basisonderwijs. (B.S. 17. IV. 1997). Geraadpleegd
op 22 november, 2011, op http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=12254
Downing, J.E. (2001). Meeting the communication needs of students with severe and multiple
disabilities in general education classrooms. Exceptionality, 9(3), 147-156.
Ford, A., Schnorr, R., Meyer, L., Dayern, L., Black, J., & Dempsey, P. (2008). The Syracuse
Community-Referenced Curriculum Guide for Students with Moderate and Severe Disabilities. Baltimore, London, Sidney: Brookes Publishing.
Grove, N., Bunning, K., Porter, J., & Olsson, C. (1999). See what I mean: Interpreting the
meaning of communication by people with severe and profound intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 12, 190-203.
Guess, D., Roberts, S., Siegel-Causy, E., Ault, M., Buy, B., & Thompson, B. (1993). Analysis
of behavior state conditions and associated environmental variables among students with profound handicaps. American Journal on Mental Retardation, 97(6), 634-653.
Healy, D., & Walsh, P. N. (2007). Communication among nurses and adults with severe and
profound intellectual disabilities: Predicted and observed strategies. Journal of Intellectual Disabilities, 11(2), 127-141.
Horrocks, E. L., & Morgan, R. L. (2011). Effects of inservice teacher training in correct
implementation of assessment and instructional procedures for teachers of students with profound multiple disabilities. Teacher Education and Special Education: The Journal of the Teacher Education Division of the Council for Exceptional Children, 34(4), 283-319. doi: 10.1177/0888406410397556
Hostyn, I., & Maes, B. (2009). Interaction between persons with profound intellectual and
multiple disabilities and their partners: A literature review. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 34(4), 296-312.
Katholieke Hogeschool Limburg, & Multiplus. (2009). Wijzer worden over activiteiten: Een
activiteitenwijzer voor personen met EMB. Geraadpleegd via https://ppw.kuleuven.be/ogop/dagbestedingmultiplus/docs/activiteitenwij…
Kelchtermans, G. (2003). Kwalitatieve methoden in onderwijskundig onderzoek:
internationale ontwikkelingen en de situatie in Vlaanderen. In B. Levering & P. Smeyers (Red.), Opvoeding en onderwijs leren zien: Een inleiding in interpretatief onderzoek (p.75). Amsterdam: Uitgeverij Boom.
Koninklijk besluit van 28 juni 1978 houdende de omschrijving van de types en de organisatie
van het buitengewoon onderwijs en vaststellende de toelatings- en behoudsvoorwaarden in de diverse niveaus van het buitengewoon onderwijs (B.S. 29. VIII. 1978). Geraadpleegd op 22 november, 2011, op http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?docid=12926
Logan, K.R., Jacobs, H.A., Gast, D.L., Smith, P.D., Daniel, J., & Rawls, J.A. (2001).
Preferences and reinforcers for students with profound and multiple disabilities: Can we identify them? Journal of Developmental and Physical Disabilities, 13(2), 97-122.
Maes, B., Penne, A., De Maeyer, J., & Vandervorst, N. (2008). Inventarisatie-onderzoek:
Kinderen en jongeren met EMB: Eindrapport (onderzoeksrapport). Leuven.
Maes, B., & Petry, K. (2006). Kwaliteit van leven bij personen met verstandelijke
beperkingen. Gerag en Gezondheid, 34(4), 192-201.
Maes, B., Vos, P., & Penne, A. (2010). Analysis of daytime activities for children with
profound intellectual and multiple disabilities in specific settings. British Journal of Developmental Disabilities, 56(2), 123-136.
McEwen, I. R. (1992) Assistive positioning as a control parameter of socio-communicative
interactions between students with profound multiple disabilities and classroom staff. Physical Therapy, 72(9), 634-644.
Munde, V. S., Vlaskamp, C., Ruijsenaars, A. J. J. M., & Nakken, H. (2009). Allertness in
individuals with profound and multiple disabilities: A literature review. Research in Developmental Disabilities, 30(3), 462-480. doi: 10.1016/j.ridd.2008.07.003
Nakken, H. (1997). L’ education des personnes polyhandicapées. Revue Européenne du
Handicap Mental, 4(13), 21-29.
Nijland, M. (2011). Passend onderwijs. In B. Maes, C. Vlaskamp, & A. Penne (red.),
Ondersteuning van mensen met EMB (pp. 215-227). Leuven: Acco.
Orlove, F. P., Sobsey, D., & Silberman, R. K. (2004). Educating Children with Multiple
Disabilities: A Collaborative Approach. Baltimore, London, Sydney: Brookes Publiching.
Partner Passend Onderwijs. (2012). De Vijfwijzer. Geraadpleegd op 23 oktober, 2012, op
http://www.devijfwijzer.nl
Petitiaux, W. S. D., Elsinga, G. M., Cuppen-Fonteine, H., & Vlaskamp, C. (2006). Alertheid
van kinderen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen: Een casestudy. Nederlands Tijdschrift voor Zorg aan mensen met een verstandelijke beperking, 32(4), 241-254.
Petitpierre, G., Wolf, D., Dietrich, A., Benz, M., & Adler, J. (2007). Integration of education
and care given to children with profound multiple disabilities in Switzerland. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 4(2), 141-151.
Petry, K. (2011). Onderwijs aan kinderen en jongeren met EMB: Cursustekst, Leuven: KU
Leuven.
Petry, K., & Maes, B. (2005). De ondersteuningsbehoeften van kinderen en jongeren met diep
verstandelijke en meervoudige beperkingen aan de hand van het AAMR-model: Een
literatuurstudie. Nederlands Tijdschrift voor Zorg aan mensen met een verstandelijke
beperking 2, 87-107.
Petry, K., Maes, B., & Vlaskamp, C. (2004). Domains of quality of life of people with
profound multiple disabilities: The perspective of parents and staff. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 18, 35-46.
Reid, D. H., Philips, J. F., & Green, C. W. (1991). Teaching persons with profound multiple
handicaps: A review of the effects of behavioral research. Journal of Applied Behavior Analysis, 24(2), 319-336.
Roberts, M. C., & Ilardi , S. S. (2005). Qualitative Methods. In M. C. Roberts & S .S. Ilardi
(Red.), Handbook of Research Methods in Clinical Psychology (pp. 181-185). Oxford:
Blackwell.
Smith, P. D., Gast, D. L., Logan, K. R., & Jacobs, H. A. (2001). Customizing instruction to
maximize functional outcomes for students with profound multiple disabilities. Exceptionality Journal, 9(3), 135-145.
Tadema, A. (2007). From policy to practice. Developments in the education of children with
profound intellectual and multiple disabilities (Doctoraatsthesis). Geraadpleegd via http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=2&ved=0CDcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fdissertations.ub.rug.nl%2FFILES%2Ffaculties%2Fgmw%2F2007%2Fa.c.tadema%2Ftitlecon.pdf&ei=kwBDUei1HKSa1AXF8ICICg&usg=AFQjCNFgv5AngTd-1t3gIqdmrHv_FuLDCw
The Scottish Government (2006). The Elaborated 5-14 Curriculum &Associated Programmes
of Study. Geraadpleegd via http://www.scotland.gov.uk/Resource/Doc/158403/0042919.pdf
UNESCO. (1994). The Salamanca Statement and Framework for action on Special Needs
Education. Geraadpleegd op 22 november, 2011, op http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000984/098427eo.pdf
Van der Putten, A., Vlaskamp, C., Reynders, K., & Nakken, H. (2005). Movement skill
assessment in children with profound multiple disabilities: A psychometric analysis of the top down motor milestone test. Clinical Rehabilitiation, 19, 635-643. doi: 10.1191/0269215505cr862oa
Van der Putten, A., Vlaskamp, C., & Schuivens, E. (2011). The use of a multisensory
environment for assessment of sensory abilities and preferences in children with profound multiple disabilities: A pilot study. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 24, 280-284.
Van Hoof, C., & van Dijen, J. (2009). Hun goed recht. Passend onderwijs voor leerlingen met
zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Appeldoorn: Garant.
Van Rompu, W., Mardulier, T., De Coninck, C., Van Beeumen, L., & Exter, E. (2007).
Leerzorg in het onderwijs. Antwerpen, Apeldoorn: Garant.
Verenigde Naties. (1989). Internationaal verdrag inzake de rechten van het kind.
Geraadpleegd op 22 november, 2011, op http://www.kinderrechtencommissariaat.be/sites/default/files/bestanden/kinderrechtenverdrag_officiele_nederlandse_vertaling.pdf
Verenigde Naties. (2009). Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap.
Geraadpleegd op 22 november, 2011, op http://www.ond.vlaanderen.be/specifieke-onderwijsbehoeften/leerzorg/VN/…
Vlaamse Onderwijsraad. (2006). Onderwijs en opvang voor kinderen en jongeren met EMB.
Visietekst. Brussel: Vlaamse Onderwijsraad. Geraadpleegd via http://www.vlor.be/sites/www.vlor.be/files/tekst_visietekst.pdf
Vlaamse Onderwijsraad. (2008). Advies over onderwijs aan kinderen en jongeren met EMB.
Advies Algemene Raad. Brussel: Vlaamse Onderwijsraad. Geraadpleegd via http://www.vlor.be/sites/www.vlor.be/files/advies/ar-adv014-0708.pdf
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. (2011). Vrijstelling van de leerplicht voor
kinderen met een ernstige handicap. Geraadpleegd op 12 december, 2011, op http://www.ond.vlaanderen.be/basisonderwijs/ouders/vrijstelling
Vlaskamp, C. (1997). Meervoudig gehandicapten. In G. H. Van Gemert, & R. B. Minderaa
(red.), Zorg voor mensen met een verstandelijke handicap (pp.418-425). Assen: Van Gorcum.
Vlaskamp, C., Fonteine, H., Tadema, A., & Munde, V. (2010). Handleiding bij de lijst
alertheid van mensen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen. Geraadpleegd via http://www.opvoedingsprogramma.nl/alertheid/doc/handleiding.pdf
Vlaskamp, C., Hiemstra, S. J., Wiersma, L. A., & Zijstra, B. J. H. (2007). Extent, duration and
content of day services’ activities for persons with profound intellectual and multiple disabilities. Journal of Policy and Practice in Intellectual Dicabilities, 4(2), 152-159.
Vlaskamp, C., & Nakken, H. (1999). Missing in execution: Therapies and activities for
individuals with profound multiple disabilities. British Journal of Developmental Disabilities 45(89), 99-109.
Vlaskamp, C., Poppes, P., & Zijlstra, R. (2005). Een programma van jezelf: een opvoedingsprogramma voor kinderen met zeer ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen.Assen: Van Gorcum.
Waege, H. (2003). Operationaliseren. In J. Billiet & H. Waege (Red.), Een samenleving
onderzocht: methoden van sociaal-wetenschappelijk onderzoek (p.154). Antwerpen: De Boeck.
Welsh Assembly Government. (2006a). Routes for learning, additional guidance: assessment
materials for learners with profound learning difficulties and additional disabilities. Cardiff, Welsh Assembly Government. Geraadpleegd via http://dera.ioe.ac.uk/15670/1/routes_for_learning_additional_guidance.pdf
Welsh Assembly Government. (2006b). Routes for learning, assessment booklet: assessment
materials for learners with profound learning difficulties and additional disabilities. Cardiff, Welsh Assembly Government. Geraadpleegd via http://wales.gov.uk/docs/dcells/publications/090915routeslearningbookleten.pdf
Westland, M. (2007). Samenwerking zorg en onderwijs, hoe doen we dat? (scriptie).
Geraadpleegd via http://www.emgplatform.nl/docs/Samenwerking_onderwijs-zorg.pdf
Zijlstra, H. P. R. (2003). Dansen met olifanten. Een onderzoek naar de implementatie van het
opvoedingsprogramma in de zorg voor mensen met EMB. Groningen, Stichting Kinderstudies.