Bronnen
Onuitgegeven bronnen
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Brief van kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek aan het KIK-IRPA waarin gevraagd wordt om een restauratie (1966).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: L. Maes onderwerpt twee monsters uit het retabel aan een microsonde onderzoek (1983).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: J. Vynckier, dendrochronologisch onderzoek van zeven beeldjes uit het Mariaretabel van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek (1987).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Laatgotiek in Brabant: kultuurhistorisch beeld ten koste van kunstwerk? De Standaard (16/10/1971).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Wereldberoemd retabel geroofd uit de kerk van O.-L.-Vrouw Lombeek. De Standaard (25/01/1981).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Konservator Marijnissen: “De politici beslissen, vakmensen moeten zwijgen”. Het Nieuwsblad (30-31/01/1981).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Brabant, een gegeerd jachtterrein voor kerk- en kunstrovers. Het Nieuwsblad (1/02/1981).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Qui retrouvera le retable? Dernière Heure (2/02/1981).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Alarmsysteem voor vleermuizen. De Standaard (10/02/1981).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Beeldjes van Lombeeks retabel teruggevonden. De Standaard (28/04/1981).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Le retable de Lombeek Sainte-Catherina retrouvé à Liège par la B.S.R. Dernière Heure (28/04/1981).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Le retable de Lombeek N.D. au Cinquantenaire. Dernière Heure (29/04/1981).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Beeldjes uit Lombeek zitten veilig in restaurateurshanden. Leuvenaar (29/04/1981).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Lombeekse beeldjes bij restaurateurs. De Standaard (29/04/1981).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Geboorte in heropbouw. De Standaard (24-26/12/1982).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: On voudrait compléter le retable de Lombeek. Dernière Heure (13/04/1982).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Wie deed wat aan Lombeeks retabel? De Standaard (20/06/1983).
Brussel, Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK-IRPA), Dossier 2L/31 1981:02325: Mariaretabel terug in kerk van Lombeek. De Standaard (7/07/1983).
Den Haag, Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (RKD), Archief Herman De Smedt, Map Lombeek: Fotomateriaal Mariaretabel van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek.
Den Haag, Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (RKD), Archief Herman De Smedt, Map Lombeek: Bibliografie Mariaretabel van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek.
Den Haag, Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (RKD), Archief Herman De Smedt, Map Lombeek: Krantenartikels over diefstal Mariaretabel van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek (1969/1981).
Den Haag, Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (RKD), Archief Herman De Smedt, Map Lombeek: Mariaretabel van O.L.V.-Lombeek kende bewogen geschiedenis. “Profeetjes” reeds tweemaal verdwenen en terug opgedoken. Gazet van Antwerpen (19/09/1969).
Den Haag, Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis (RKD), Archief Herman De Smedt, Map Lombeek: Notities H. De Smedt over Mariaretabel van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek.
Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven), Archief Hans Nieuwdorp, AN 2: Krantenartikels over diefstal Mariaretabel van Onze-Lieve-Vrouw- Lombeek (1981).
Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven), Archief Hans Nieuwdorp, AN 2: Artikel over herontdekking beeldjes uit het retabel van Boussu-Lez-Mons. De Antiquair (december 1976).
Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven), Archief Hans Nieuwdorp, AN 21: Bibliografie-fiche retabel van Boussu-Lez-Mons.
Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven), Archief Hans Nieuwdorp, AN 21: Bibliografie-fiche retabel van Bonn.
Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven), Archief Hans Nieuwdorp, AN 21: Bibliografie-fiche retabel van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek.
Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven), Archief Hans Nieuwdorp, AN 21: Bibliografie-fiche retabel van Saluzzo.
Leuven, Illuminare – Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven), Archief Hans Nieuwdorp, AN 8: Fotomateriaal retabels van Viller-La-Ville.
Leuven, Rijksarchief Leuven, inv. 607: Inventaris Parochiearchief Onze-Lieve-Vrouw- Lombeek.
Leuven, Rijksarchief Leuven, inv. 607 – I.1: Register met de inventaris van de documenten bewaard op de pastorie; verscheiden afschriften in extenso; inventaris van de ornamenten (1822, 1838); lijst van pastoriegoederen en jaargetijden; achteraan lijst van offeranden ter ere van Onze-Lieve-Vrouw en de H. Hubertus, Lichtmis 1736-1747 (1305-1880).
Leuven, Rijksarchief Leuven, inv. 607 – IV.48: Betalingsopdracht ten voordele van meester- koopwerker Judocus Stevens voor twee kanderlaars op het O.L.Vrouwaltaar (1/08/1712).
Leuven, Rijksarchief Leuven, inv. 607 – IV.50: Betalingsopdrachten voor stenen en arbeid aan de kerk (1713).
Leuven, Rijksarchief Leuven, inv. 607 – IV. 62: Uitreksel uit het register van de kerkfabriek betreffende de eenstemmige goedkeurig voor het plaatsen van twee nieuwe biechtstoelen en het herstellen van het “hout- en loofwerk” der kerk (1876).
Leuven, Stadsarchief Leuven – Samen Actief voor het Leuvens Stadsarchief VZW, Archief Edward Van Even, 70A, 70B, 71, Varia VII – 19, 20, 21, 22, 23.
Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, Parochiearchief Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, zonder signatuur: Kerkfabriek betaalt Duray en Maes voor het maken van een barokaltaar (31/08/1775).
Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, Parochiearchief Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, zonder signatuur: Kerkfabriek beslist om het retabel opnieuw naar het hoogkoor over te brengen (5/01/1896).
Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, Parochiearchief Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, zonder signatuur: Bespreking dat de onderdelen van het voormalige hoofdaltaar verkocht mogen worden (20/04/1913).
Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, Parochiearchief Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, zonder signatuur: vermelding van brief verzonden naar koning Leopold I (31/07/1846).
Werken
Monografieën
Andersson, Aron. Medieval wooden sculpture in Sweden. vol 3, Late Medieval Sculpture. Stockholm: Almqvisit and Wiksell international, 1979.
Berasain, Salvarredi Ion. Het retabel van de Kroning van Maria. Kerk van Maria- Tenhemelopneming te Errentera. Brussel: Le Livre Timperman, 2013.
Buyle Marjan en Christine Vanthillo. Vlaamse en Brabantse retabels in Belgische monumenten. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Monumenten en landschappen, 2000.
Buyle, Marjan. “Schitterende Kijkkasten van de Middeleeuwse beeldenwereld.” In Vlaamse en Brabantse retabels in Belgische monumenten, uitg. door Marjan Buyle en Christine Vanthillo, 9-19. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Monumenten en landschappen, 2000.
Debaene, Marjan. Brusselse gebeeldhouwde houten retabels uit het tweede derde van de vijftiende eeuw (ca. 1430-1470). Leuven: Katholieke Universiteit Leuven, ongepubl. masterthesis, 2001.
De Boodt, Ria. “Productiecentra en arbeidsorganisatie.” In Vlaamse en Brabantse retabels in Belgische monumenten, uitg. door Marjan Buyle en Christine Vanthillo, 19-33. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Monumenten en landschappen, 2000.
De Boodt, Ria. Retabelkasten, ornamentiek en beeldsnijwerk. Onderzoek naar de mate van formele standaardisatie in de Antwerpse retabelproductie van de zestiende eeuw. Brussel: Vrije Universiteit Brussel, lic.verh., 2004-2005.
De Boodt, Ria. “Catalogue des retables bruxellois.” In Miroirs du sacré: les retables sculptés à Bruxelles XVe-XVIe siècles: production, formes et usages, uitg. door Brigitte D’Hainaut- Zveny, 182-184. Brussel: CFC, 2005.
De Boodt, Ria, Ulrich Schäfer en Johan Geleyns. Vlaamse retabels: een internationale reis langs laatmiddeleeuws beeldsnijwerk. Leuven: Davidsfonds, 2007.
de Borchgrave d’Altena, Joseph. De Brabantsche retabels 1450-1550. Brussel: Kunstkringuitgaven, 1942.
de Borchgrave d’Altena, Joseph. Les retables brabançons, conservés en Suède. Brussel: Lesigne, 1948.
De Jonge, Krista. “Style and Manner in Early Modern Netherlandish Architecture (1450- 1600). Contemporary Sources and Historiographical Tradition.” In Stil als Bedeutung in der Nordalpinen Renaissance.Wiederentdeckung einer methodischen Nachbarschaft, uitg. door Stephan Hoppe, Matthias Müller en Norbert Nussbaum, 102-123. Regensburg: Schnell & Steiner, 2007.
De Jonge, Krista en Konrad A. Ottenheym. Unity and discontinuity: architectural relationships between the southern and northern low countries, 1530-1700. Turnhout: Brepols, 2007.
De Maegd, Christiane. Bouwen door de eeuwen heen: inventaris van het cultuurbezit in België: architectuur. 2n: Vlaams Brabant, Halle-Vilvoorde. Gent: Snoeck-Decaju, 1975.
Derveaux-Van Ussel, Ghislaine. Houten retabels. Brussel: Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis, 1977.
De Smedt, Herman. De Antwerpse gebeeldhouwde retabels van 1470 – 1540. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven, lic.verh., 1954.
De Smedt, Herman. “Merktekens op enkele Antwerpse retabels.” In Merken opmerken: merk- en meestertekens op kunstwerken in de Zuidelijke Nederlanden en het Prinsbisdom Luik: typologie en methode, uitg. door Christine Van Vlierden en Maurits Smeyers, 145-185. Leuven: Peeters, 1990.
Destrée, Joseph. “Le retable de Lombeek-Notre-Dame.” In Société de l’art ancien en Belgique. Orfèvrerie, dinanderie, ferronerie, tissus, broderies, miniatures, ivoires, mobilier en céramique, uitg. door. J. Helbig. Brugge: Van de Vyvere-Petyt, 1892.
D’Hainaut-Zveny, Brigitte. Miroirs du sacré: les retables sculptés à Bruxelles XVe-XVIe siècles: production, formes et usages. Brussel: CFC, 2005.
Duverger, Jozef. Brussel als kunstcentrum in de XIVe en de XVe eeuw. Antwerpen: De Sikkel, 1935.
Eckstein, Dieter. “Wood science and art history – interdisciplinary research illustrated from a dendrochonological point of view.” In Constructing wooden images: proceedings of the symposium on the organisation of labour and working practices of late Gothic carved altarpieces in the Low Countries, uitg. door Carl Van de Velde. Brussel: VUB press, 2005.
Fossion, Brigitte. “Retabel van Claudio Villa en Gentina Solaro.” In Brusselse gids van retabels uit de Zuidelijke Nederlanden (15de-16de eeuw): omgeving van Brussel, uitg. door Catheline Périer-D’Ieteren en Nicole Gesché-Koning, 48-53. Brussel: Tempora, 2000.
Gijselings, Bert. Het Stefanusretabel in de St.-Bartholomeuskerk van Korbeek-Dijle (1522). Bijdrage tot de studie van Brabantse laatgotische retabels. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven, lic.verh., 2004 – 2005.
Guillot de Suduiraut, Sophie. Sculptures brabançonnes du Musée du Louvre: Bruxelles, Malines, Anvers XVe-XVIe siècles. Parijs: Réunion des Musées Nationaux, 2001.
Guillot de Suduiraut, Sophie. “Le retable de Skepptuna. Contribution à l’étude des retables bruxellois conservés en Suède.” In Retables brabançons des XVe et XVIe siècles. Parijs: Louvre, 2002.
Jacobs, Lynn F. Early Netherlandish carved altarpieces, 1380 – 1550. Medieval tastes and mass marketing. Cambridge: University Press, 1998.
Jacobs, Lynn F. “Fabrication et modes de productions.” In Miroirs du sacré: les retables sculptés à Bruxelles XVe-XVIe siècles: production, formes et usages, uitg. door Brigitte D’Hainaut- Zveny. Brussel: CFC, 2005.
Kavaler, Ethan Matt. “On vegetal Imagery in Renaissance-Gothic.” In Le gothique de la Renaissance (De Architectura), uitg. door M. Chatenet, K. De Jonge, E. M. Kavaler en N. Nussbaum, 297-312. Parijs: Picard, 2011.
Lefftz, M. “Contribution à l'étude de la petite statuaire de l'église de Brou: entre France et anciens Pays-Bas.” In Les échanges artistiques entre les anciens Pays-Bas et la France, 1482-1814, uitg. door G. Maes en J. Blanc, 91-102. Turnhout: Brepols, 2008.
Mercier, Emmanuelle. Study and treatment of a unique example of partial polychromy in the Low Countries: the altarpiece from the Church of Saint-Denis in Liège, 17e conférence triennale de l’ICOM-CC. Melbourne: 2014.
Périer-D’Ieteren Catheline en Nicole Gesché-Koning. Brusselse gids van retabels uit de Zuidelijke Nederlanden (15de-16de eeuw): omgeving van Brussel. Brussel: Tempora, 2000.
Périer-D’Ieteren, Catheline. “Inleiding.” In Brusselse gids van retabels uit de Zuidelijke Nederlanden (15de-16de eeuw): omgeving van Brussel, uitg. door Catheline Périer-D’Ieteren en Nicole Gesché-Koning, 5-9. Brussel: Tempora, 2000.
Périer-D’Ieteren, Catheline. “Brabantse gebeeldhouwde retabels met beschilderde luiken.” In Het retabel van de Kroning van Maria. Kerk van Maria-Tenhemelopneming te Errentera, uitg. door Salvarredi Ion Berasain, 19-29. Brussel: Le livre Timperman, 2013.
Rousseau, Henry. Notes pour servir à l’histoire de la sculpture en Belgique: les retables. Brussel: Baertsoen, 1896.
Route van gebeeldhouwde retabels met beschilderde luiken in de Zuidelijke Nederlanden (15de en 16de eeuw: Europa en de uitstraling der Brabantse ambachten). Brussel: Ministère de la Communauté française Raad van Europa, 2000.
Ruwest, Valerie, A. Wielick en V. Maenhout. Het Mariaretabel van de OLV Basiliek van Tongeren. Tongeren: Uitgave Basiliek Tongeren, 1984.
Schäfer, Ulrich. “Is it possible to describe the personal style of an Antwerp carver?” In
Constructing wooden images: proceedings of the symposium on the organisation of labour and working practices of late Gothic carved altarpieces in the Low Countries, uitg. door Carl Van de Velde, 27-51. Brussel: VUB press, 2005.
Serck-Dewaide Myriam en Dephine Steyaert. “Lombeek: Onze-Lieve-Vrouwkerk. Retabel met het leven van de H. Maagd.” In Brusselse gids van retabels uit de Zuidelijke Nederlanden (15de en 16de eeuw): omgeving van Brussel, uitg. door Catheline Périer-D’Ieteren en Nicole Gesché- Koning, 134-141. Brussel: Tempora, 2000.
Serck-Dewaide, Myriam. “Materialen, technieken en polychromie.” In Vlaamse en Brabantse retabels in Belgische monumenten, uitg. door Marjan Buyle en Christine Vanthillo, 87-105. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Monumenten en landschappen, 2000.
Serck-Dewaide, Myriam. “Onderzoek, conservering en restauratie.” In Vlaamse en Brabantse retabels in Belgische monumenten, uitg. door Marjan Buyle en Christine Vanthillo, 105-116. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Monumenten en landschappen, 2000.
Serck-Dewaide, Myriam. “Retables non polychromés ou retables décapés?” In Retables brabançons des XVe et XVIe siècles, 39-80. Parijs: Louvre, 2002.
Serck-Dewaide, Myriam. “Matériaux et techniques.” In Miroirs du sacré: les retables sculptés à Bruxelles XVe-XVIe siècles: production, formes et usages, 55-62. Brussel: CFC, 2005.
Smets, Leon. “Polychromie.” In Laat-gotische beeldhouwkunst in de Bourgondische Nederlanden, uitg. door John Steyaert, 31-35. Gent: Ludion, 1994.
Smeyers, Maurits. “Voorwoord.” In Merken opmerken: merk- en meestertekens op kunstwerken in de Zuidelijke Nederlanden en het Prinsbisdom Luik: typologie en methode, uitg. door Christine Van Vlierden en Maurits Smeyers, VII-1. Leuven: Peeters, 1990.
Steyaert, Delphine en Catheline Périer-D’Ieteren. “Het retabel van Saluzzo.” In Brusselse gids van retabels uit de Zuidelijke Nederlanden (15de-16de eeuw): omgeving van Brussel, uitg. door Catheline Périer-D’Ieteren en Nicole Gesché-Koning, 12-19. Brussel: Tempora, 2000.
Steyaert, Delphine en Catheline Périer-D’Ieteren. “Mariaretabel Museum van de stad Brussel.” In Brusselse gids van retabels uit de Zuidelijke Nederlanden (15de-16de eeuw): omgeving van Brussel, uitg. door Catheline Périer-D’Ieteren en Nicole Gesché-Koning, 20- 25. Brussel: Tempora, 2000.
Steyaert, Delphine en Emmanuelle Mercier. “Villers la Ville: visitatiekerk, Mariaretabel.” In
Brusselse gids van retabels uit de Zuidelijke Nederlanden (15de-16de eeuw): omgeving van Brussel, uitg. door Catheline Périer-D’Ieteren en Nicole Gesché-Koning, 150-155. Brussel: Tempora, 2000.
Vandamme, Erik. De polychromie van gotische houtsculptuur in de Zuidelijke Nederlanden. Leuven: Katholieke Universteit Leuven, lic.verh., 1978.
Vandamme, Erik. De polychromie van gotische houtsculptuur in de Zuidelijke Nederlanden: materialen en technieken. Brussel: Verhandelingen van de Koninklijke Academie voor Wetenschappen, Letteren en Schone Kunsten van België, Klasse der Schone Kunsten, 1982.
Van der Stock, Jan. “Antwerps beeldhouwwerk: over de praktijk van het merkteken.” In
Merken opmerken: merk- en meestertekens op kunstwerken in de Zuidelijke Nederlanden en het Prinsbisdom Luik: typologie en methode, uitg. door Christine Van Vlierden en Maurits Smeyers, 127-145. Leuven: Peeters, 1990.
Van der Stock, Jan. Beeld in veelvoud te Antwerpen (15de eeuw– 1585). Produktie – controle – consumptie. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven, lic.verh., 1995.
Van de Velde, Carl. Constructing wooden images: proceedings of the symposium on the organisation of labour and working practices of late Gothic carved altarpieces in the Low Countries. Brussel: VUB press, 2005.
Van Laarhoven, Jan. De beeldtaal van de christelijke kunst. Geschiedenis van de iconografie. Nijmegem/Amsterdam: SUN, 2011.
Van Ostaeyen, Mieke. Het retabel van Saluzzo (ca. 1500-1510) uit het Broodhuis te Brussel: “een iconografisch enigma.” Leuven: Katholieke Universiteit Leuven, lic.verh., 2007.
Van Thienen, F. Beeldhouwkunst uit de Late Middeleeuwen in de Nederlanden. Amsterdam: Nederlandse stichting openbaar kunstbezit, 1966.
Vanthillo, Christine. “Iconografie.” In Vlaamse en Brabantse retabels in Belgische monumenten, uitg. door Marjan Buyle en Christine Vanthillo, 53-63. Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Afdeling Monumenten en landschappen, 2000.
Van Vlierden, Christine en Maurits Smeyers. Merken opmerken: merk- en meestertekens op kunstwerken in de Zuidelijke Nederlanden en het Prinsbisdom Luik: typologie en methode. Leuven: Peeters, 1990.
Vlaamse en Brabantse retabels van de late Middeleeuwen. Brussel: Maison d’à coté, 2003. Wauters, Alphonse. Histoires des environs de Bruxelles. Ch. Auwera: 1855.
Woods, Kim. “Centres of Excellence.” In Constructing wooden images: proceedings of the symposium on the organisation of labour and working practices of late Gothic carved altarpieces in the Low Countries, uitg. door Carl Van de Velde, 51-75. Brussel: VUB press, 2005.
Artikels in wetenschappelijke tijdschriften
Crooy, F. “Le retable de Lombeek-Notre-Dame.” Bulletin du Touring Club de Belgique 34 (1936).
De Maisières, Thibaut. “L'église de Lombeek-N.-D. au XVIIIe siècle.” Bulletin de la Société Royale d’Archéologie de Bruxelles 1 (1929): 7-8.
De Mol, A. “Het altaarstuk van Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek.” Brabant. Tweemaandelijks tijdschrift der Toeristische Federatie 12 (1963): 46.
De Naeyer, A. “Het retabel van O.L.Vr. Lombeek.” Brabant. Tweemaandelijks tijdschrift der Toeristische Federatie 6 (1966): 22-30.
De Naeyer, A. “De Kerk en het Retabel van O.L.V.-Lombeek.” Brabant. Tweemaandelijks tijdschrift der Toeristische Federatie 5 (1969): 50-56.
Derveaux-Van Ussel, Ghislaine, Hans Nieuwdorp en Jan Karel Steppe. “Retabels.” Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen 17 (1979): 35.
De Zutter, Elodie, Jeroen Reyniers en Hilke Arijs. “Een verleden vol toekomst... Conserveren en valoriseren door digitalisering.” Science Connenction 45 (2014): 36-40.
De Zutter, Elodie, Jeroen Reyniers en Hilke Arijs. “Here Comes the Sun. Digital Springtime for a Collection in Hibernation.” Depth of Field 6, 1 (2015).
Ewing, Dan. “Marketing Art in Antwerp, 1460-1560: Our Lady’s Pand.” Art Bulletin 74, 4 (1990): 558-584.
Hedicke, Robert. “Der Meister des Lombeeker Altars.” Repertorium für Kunstwissenschaft 30, 1 (1907): 244 – 357.
Jacobs, Lynn F. “The Marketing and Standardization of South Netherlandish Carved Altarpieces: Limits on the Role of the Patron.” The Art Bulletin 71, 2 (1989): 208-229.
Jacobs, Lynn F. “The Inverted "T"-Shape in Early Netherlandish Altarpieces: Studies in the Relation between Painting and Sculpture.” Zeitschrift für Kunstgeschichte 54, 1 (1991): 33- 65.
Jansen, A. “De Meester van het retabel van Lombeek.” Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen 16 (1967): 16.
Kavaler, Ethan Matt. “Renaissance Gothic in the Netherlands: The Use of Ornament.” The Art Bulletin 82, 2 (2000): 226-251.
L., P. “De kerk van O.L.Vr. Lombeek.” Eigen Schoon. West-Brabantsch Tijdschrift voor Geschiedenis, Oudheidkunde, Folklore en Taalkunde 1 (1914): 87-92.
Rousseau, J. “Le prétendu vol du retable de Lombeek.” Bulletin royaux du Cinquantenaire 12 (1913): 73-74.
Shapley, John. “The Antwerp Exhibition of Old Flemish Art.” Parnassus 2, 7 (1930): 6-8.
Van Damme, Erik. “Gestoffeerd of niet? Enkele bedenkingen over onbeschilderde gotische houtsculpturen in de Zuidelijke Nederlanden.” Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten (1985): 7-17.
Van Even, Edward. “Maître Jean Borman, le grand sculpteur belge de la fin du XVe siècle.” Bulletin des Commissions Royales d’Art et d’Archéologie 23 (1884): 397-426.
V ercruysse, J. “Mariaverering te O.L.V . Lombeek.” Eigen Schoon en De Brabander . Maandschrift van het Geschied- en Oudheidkundig Genootschap van Vlaams-Brabant 1-2 (1965): 429-433.
Woods, Kim. “Five Netherlandish carved Altar Pieces in England and the Brussels School of Carving.” The Burlington Magazine 138, 1125 (1996): 788-800.
Catalogi
Tentoonstellingscatalogi
Asaert, Gustaaf. “Antwerpse retabels – economische aspecten.” In Antwerpse retabels in de 15de en 16de eeuw. uitg. door Hans Nieuwdorp, 17-22. tent.cat., Antwerpen, Museum voor Religieuze Kunst. Antwerpen: vzw Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen, 1993.
Belkin, Kristin Loshe en Nico Van Hout. ExtravagAnt!: a forgotten chapter of Antwerp painting 1500 – 1530. tent.cat., Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 2005.
Born, Annick. “Antwerp Mannerism: a fashionable style?” In ExtravagAnt!: a forgotten chapter of Antwerp painting 1500 – 1530. uitg. door Kristin Loshe Belkin en Nico Van Hout, 10-17. tent.cat., Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 2005.
De Madonna in de Kunst. tent.cat. Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 1954.
Dervaux-Van Ussel, Ghislaine. Aspecten van de Laatgotiek in Brabant. tent.cat., Leuven, Stedelijk Museum. Leuven: Imprimerie Orientaliste, 1971.
De Smedt, Herman. “Retabeltje met Aanbidding der Wijzen.” In Aspecten van de Laatgotiek in Brabant. uitg. door Ghislaine Dervaux-Van Ussel, 367-372. tent.cat., Leuven, Stedelijk Museum. Leuven: Imprimerie Orientaliste, 1971.
De Smedt, Herman. “De Antwerpse retabels en hun iconografie: een overzicht van onderwerpen en veranderingen.” In Antwerpse retabels in de 15de en 16de eeuw. uitg. door Hans Nieuwdorp, 23-46. tent.cat., Antwerpen, Museum voor Religieuze Kunst. Antwerpen: vzw Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen, 1993.
Destrée, Joseph. Exposition d’Art Ancien Bruxellois. Cercle Artistique et Littéraire de Bruxelles (Waux-Hall). tent.cat., Brussel, Librairie Nationale d’Art en d’Histoire. Brussel: G. Van Oest, 1905.
Konowitz, Ellen. “Jan Gossaert - A Standing soldier / A Walking soldier.” In ExtravagAnt!: a forgotten chapter of Antwerp painting 1500 – 1530. uitg. door Kristin Loshe Belkin en Nico Van Hout, 46-47. tent.cat., Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 2005.
Madou, Mireille. “Het gebeeldhouwde retabel: een open venster op de laat-middeleeuwse leefwereld?” In Antwerpse retabels in de 15de en 16de eeuw, uitg. door Hans Nieuwdorp, 9-17. tent.cat., Antwerpen, Museum voor Religieuze Kunst. Antwerpen: vzw Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen, 1993.
Nieuwdorp, Hans. Antwerpse retabels. 15de-16de eeuw. tent.cat., Antwerpen, Museum voor Religieuze Kunst. Antwerpen: Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen, 1993.
Nieuwdorp, Hans. “De oorspronkelijke betekenis en interpretatie van de keurmerken op Brabantse retabels en beeldsnijwerk (15de en begin 16de eeuw)?” In Het laatgotische beeldsnijcentrum Leuven, uitg. door Roos Van Hove. tent.cat., Leuven, Stedelijk Museum. Leuven: Stedelijk Museum, 1979.
Reusen, Edmond Henri Joseph. Exposition rétrospective d'art industriel, organisée par le gouvernement sous le haut patronage de sa majesté le roi des Belges. tent.cat. Brussel, Ministére de l’agriculture, de l’industrie et des travaux publics. Brussel: Weissenbruch, 1888.
Serck-Dewaide, Myriam. “Les retables anversois sous le regard des restaurateurs.” In Antwerpse retabels in de 15de en 16de eeuw. uitg. door Hans Nieuwdorp, 114-128. tent.cat., Antwerpen, Museum voor Relgieuze Kunst. Antwerpen: vzw Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen, 1993.
Serck-Dewaide, Myriam. “Examen et restauration de huit retables anversois.” In Antwerpse retabels in de 15de en 16de eeuw, uitg. door Hans Nieuwdorp, 129-141. tent.cat., Antwerpen, Museum voor Religieze Kunst. Antwerpen: vzw Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen, 1993.
Van Damme, Erik. “De polychromie van houtsculptuur: cultuurhistorische achtergronden.” In Antwerpse retabels in de 15de en 16de eeuw, uitg. door Hans Nieuwdorp, 165-170. tent.cat., Antwerpen, Museum voor Religieuze Kunst. Antwerpen: vzw Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen, 1993.
Van Damme, Jan. “Omtrent het aandeel van de Antwerpse schrijnwerkers in de retabelproductie.” In Antwerpse retabels in de 15de en 16de eeuw, uitg. door Hans Nieuwdorp, 48-56. tent.cat., Antwerpen: Museum voor Religieuze Kunst. Antwerpen: vzw Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen, 1993.
Van der Stock, Jan. “De organisatie van het beeldsnijders- en schildersatelier te Antwerpen. Documenten 1580-1530.” In Antwerpse retabels in de 15de en 16de eeuw, uitg. door Hans Nieuwdorp, 47-52. tent.cat., Antwerpen: Museum voor Religieuze Kunst. Antwerpen: vzw Museum voor Religieuze Kunst Antwerpen, 1993.
Van Hove, Roos. Het laatgotische beeldsnijcentrum Leuven. tent.cat., Leuven, Stedelijk Museum. Leuven: Stedelijk Museum, 1979.
Wereldtentoonstelling voor Koloniën, Zeevaart en Oud-Vlaamsche Kunst. Afdeeling der Oud- Vlaamsche Kunst. tent.cat., Antwerpen. Antwerpen: Impr. Samyn, 1930.
Internetadressen
Hurx, Merlijn. Architect en aannemer. De opkomst van de bouwmarkt in de Nederlanden 1350- 1530. Nijmegen: Vantilt, 2012. Laatste toegang 1 april 2015, http://bulletin.knob.nl/article/view/151.
Marijnissen, R.H. “Wordt het openbaar kunstbezit in België beschermd?” Ons Erfdeel 27: 211- 217. Laatste toegang 13 maart 2015, http://dbnl.org/tekst/_ons003198401_01/_ons003198401_01_0049.php.
Mortier, Karel. De verdwenen rechters. Analyse van een kunstroof. Gent: Academia Press, 2005. Laatste toegang 13 maart 2015,http://books.google.be/books?id=THmLXbL97BMC&pg=PA334&lpg=PA334&dq=onz e +lieve+vrouw+retabel+lombeek&source=bl&ots=A5TPwNpYnS&sig=hRpIxqBFNTg048Pj Dn7ORE0dvFQ&hl=nl&sa=X&ei=p2rfU5yLEseG4gTT- oCwAQ&ved=0CGYQ6AEwCQ#v=onepage&q=onze%20lieve%20vrouw%20retabel%20lo mbeek&f=false.
Supernaut. Laatste toegang 15 maart 2016. https://supernaut.info/2015/06/jubelparkmuseum-musee-du-cinquantenaire
Van Even, Edward. “Een woord over het spitsboogstijl-altaar der kerk van Onze-Lieve- Vrouw – Lombeek (Brabant).” Dietsche Warande 9 (1896): z.p.. Laatste toegang 25 februari 2015, http://www.dbnl.org/.3.
Niet-wetenschappelijke werken
Cuyvers, John. Onze-Lieve-Vrouw van Wuustwezel. 1991.
Provincie Vlaams-Brabant. De Onze-Lieve-Vrouwekerk te Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek. 2006.
Van Schepdael, Yves. Het retabel terug van zijaltaar naar hoofdaltaar. Kerk en Leven: Onze-Lieve-Vrouw-Lombeek, z.d.