Geraadpleegde werken.
Adrichem, van, Jan. De ontvangst van de moderne kunst in Nederland 1910-2000, Picasso als pars pro toto. Amsterdam: Prometheus, 2001.
Allen, Robert C. Vaudeville and Film, 1895-1915: a study in media interaction. New York: Arno Press, 1980.
Allen, Robert C. “A Decided Sensation: Cinema, Vaudeville, and Burlesque.” On the Edge of Your Seat. Popular Theater and Film in Early Twentieth Century American Art. Ed. Patricia McDonnell. New Haver & London: Yale University Press, 2002. 62 – 89.
AMVC databank, http://anet.ua.ac.be/cgi-bin/Acgi?EntryN:WAOEX, 14 mei 2007
Antoine-Dunne, Jean. “Introducing Eisenstein’s Theory”. The Montage Principle. Eisenstein in New Cultural and Critical Contexts. Ed. Jean Antoine-Dunne, Paula Quigley. Amsterdam: Rodopi, 2004. 1 – 13.
Antoine-Dunne, Jean, Paula Quigley. “General Introduction”. The Montage Principle. Eisenstein in New Cultural and Critical Contexts. Ed. Jean Antoine-Dunne, Paula Quigley. Amsterdam: Rodopi, 2004. 15 – 24.
Baekelmans, Lode, Europa Hotel: spel van het bitterzoete leven in drie bedrijven, Antwerpen: De Sikkel, 1921.
Barrès, Maurice, Le culte du moi, Paris: Librairie Plon, 1922.
Bergius, Hanne, “Dada Grotesque”, Comic Grotesque. Wit and Mockery in German Art, 1870 – 1940, München – Berlin – London – New York: Prestel, 2004. 155 – 170.
Bogman, Jef, De stad als tekst: over de compositie van Paul van Ostaijens Bezette stad, Rotterdam: Van Hezik-Fonds, 1991.
Bordwell, David, Kristin Thompson. Film Art. An Introduction. New York: McGraw – Hill, 1990.
Botton, de, Alain. De kunst van het reizen. Amsterdam / Antwerpen: Uitgeverij Atlas, 2004.
Boyens, Piet. Expressionisme in Nederland, 1910 – 1930. Zwolle: Waanders Uitgevers, 1994.
Bürger, Peter, Theory of the Avant-Garde, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004.
Ca Ira! 1920 – 1923, Antwerpen.
Caso, Paul, Henri van Straten, uin maître de la gravure sur bois, Le Soir, 14 juni 1973.
Charney, Leo. “In Order: Fragmentation in Film and Vaudeville”. On the Edge of Your Seat. Popular Theater and Film in Early Twentieth Century American Art. Ed. Patricia McDonnell. New Haver & London: Yale University Press, 2002. 108 – 121.
Cox, Harvey, De stad van de mens. Het levenspatroon van de moderne wereld in theologisch perspectief. Bilthoven: Amboboeken, 1971.
Dostojevski, Fjodor Michailovitsj, Schuld en Boete, Amsterdam: Uitgeverij L.J. Veen, 2003.
Dube, Wolf Dieter, “Painting and the Graphic Arts”, The Concise Encyclopedia of Expressionism, ed. Lionel Richard, Hertfordshire: Omega Books, 1984. 23 – 109.
Dos Passos, John, Manhattan Transfer, London: Penguin Classics, 2000.
Een gedevalueerde Henri Van Straten?, Limburgs Dagblad, 23 november 1961.
Eisenstein, Sergej, “Béla vergeet de schaar”. Het konstructie-principe in de kunst. Nijmegen: Socialistiese Uitgeverij, 1981. 22 – 29.
Eisenstein, Sergej, “Buiten het filmbeeld”. Het konstructie-principe in de kunst. Nijmegen: Socialistiese Uitgeverij, 1981. 30 – 47.
Eisenstein, Sergej, “Dickens, Griffith en wij”. Montage. Het konstructie-principe in de kunst. Nijmegen: Socialistiese Uitgeverij, 1981. 213 – 272.
Eisenstein, Sergei, The General Line, Rusland, 1929.
Eisenstein, Sergej, “Montage van attrakties”. Het konstructie-principe in de kunst. Nijmegen: Socialistiese Uitgeverij, 1981. 15 – 21.
Eisenstein, Sergei, Pantserkruiser Potemkin, Rusland, 1925.
Eisenstein, Sergei, Staking, Rusland, 1925.
Elger, Dietmar, Expressionisme, Köln – Hedel: Taschen / Libero, 2002.
Encyclopedie van de Vlaamse Beweging, deel 1 en 2, Tielt – Utrecht: Lannoo, 1973
Expositie geopend van grafisch werk Henri van Straten, Limburgs Dagblad, 19 november 1961.
Durnez, Gaston, Henri van Straten herleeft, Eindhovens Dagblad, september 1962.
Frisby, David, Mike Featherstone (ed.). Simmel on Culture. London – Thousand Oaks – New Delhi: Sage Publications, 1997.
Gadourek, I et. al. (ed.). Een keuze uit het werk van Georg Simmel. Deventer: Van Loghum Slaterus B.V., 1976.
Ghesquiere, Jozef, Paul François, Liederenkrans voor het middelbaar onderwijs, Brugge – Brussel: De Kinkhoren, 1947.
Goethe, Johann Wolfgang, Het lijden van de jonge Werther, Athenaeum – Polak & Van Gennep: Amsterdam 2003.
Gombrich, E.H., “XXVII. De kunst experimenteert. De twintigste eeuw”, Eeuwige schoonheid. Inleiding tot de kunstgeschiedenis. Bussum: Unieboek B.V., 1975. 419 – 451.
Griffith, David Wark, Intolerance, Verenigde Staten van Amerika, 1916.
Griffith, David Wark, The Birth of a Nation, Verenigde Staten van Amerika, 1915.
Gunning, Thomas. “Présence du narrateur: l’héritage des films Biograph de Griffith.” David Wark Griffith, Etudes sous la direction de Jean Mottet. Ed. Jean Mottet. Paris: Editions L’Harmattan, 1984. 126 – 145.
Gunning, Thomas. “The Cinema of Attractions: Early Film, its Spectator and the Avant-Garde”. Early Cinema: Space, Frame, Narrative. Ed. Thomas Elsaesser. London: BFI Publishing, 1990. 56 – 61.
Hammacher, A.M. Stromingen en persoonlijkheden. Schets van een halve eeuw schilderkunst in Nederland 1900 – 1950. Amsterdam: J.M. Meulenhoff, 1955.
Henri van Straten, De Standaard, 16 november 1961.
Het grafisch werk van HENRI VAN STRATEN bevattend houtsneden, suites, blokboeken, boekillustraties en lithografieën. Hasselt: Culturele Dienst van de Provincie Limburg, 1968.
Hooydonk, Van, Eric, Patric Verhoeven, The Ports Portable. A Cultural Travel Guide to the Port Cities of Antwerp, Hamburg and Rotterdam, Antwerpen: Pandora, 2006.
Hove, Van, Jan, Miljoenendans voor Dora Maar, De Standaard, 22 april 2006.
Humbeeck, Kris, ‘De schrijver, de grote stad en het verval.’ Nawoord bij Louis Paul Boon, De avend vraagt u/3 mensen tussen muren/De voorstad groeit. Verzameld werk, 1 [K. Humbeeck, B. Kennis e.a., eds], Amsterdam: De Arbeiderspers, 2007. (in druk)
Humbeeck, Kris, et.al., “Nawoord” , De atoombom en het mannetje met den bolhoed. Mijn kleine oorlog, Louis Paul Boon, Amsterdam: Arbeiderspers, 2006.
Huygens, G.W. Lode Baekelmans. Brussel: Manteau N.V., 1960.
Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (http://www.iisg.nl, 6 maart 2007 (RSDRP)
Isacker, Van, Karel, Raymond Van Uytven, Antwerpen. Twaalf eeuwen geschiedenis en cultuur, Antwerpen: Mercatorfonds, 1986.
Joos, Erwin. Antwerp New York, Eugeen Van Mieghem (1875 – 1930) en de emigranten van de Red Star Line. Antwerpen: BAI uitgeverij, 2005.
Joos, Erwin. Eugeen Van Mieghem, een kunstenaar van het volk. Antwerpen: Uitgeverij De Brauwere, 2001.
Jurgens-Kirchhoff, Annegret, Technik und Tendez der Montage in der bildenden Kunst des 20. Jahrhunderts, Giessen: Anabas, 1978.
Kint, An, Frans Lauwers, 1200 jaar Antwerpenaren en hun amusement. Waar is de tijd, deel 13, red. An Kint, Menno van der Laan, e.a., Zwolle: Uitgeverij Waanders b.v., 1997.
Köhler, Kurt, Baltazar Krull’s hart zingt maneschijn, Antwerpen – Berlijn – Amsterdam: Uitgeverij Anti, 1933.
Köhler, Kurt, Vade mecum voor de jonge zelfmoordenaar, Antwerpen – Berlijn – Amsterdam: Uitgeverij Anti, 1934.
Kort, Michael, The Soviet Colossus: the Rise and Fall of the USSR, New York – London: Sharpe, 1993.
Kort, Pamela, Comic Grotesque. Wit and Mockery in German Art, 1870 – 1940, München – Berlin – London – New York: Prestel, 2004.
Kort, Pamela, “The Grotesque: Modernism’s Other”, Comic Grotesque. Wit and Mockery in German Art, 1870 – 1940, München – Berlin – London – New York: Prestel, 2004. 12 – 26.
Kovalenko, Georgij. “Russische avant-garde: het constructivisme en de scenografie”. Avant-garde in Rusland 1900 – 1935 ed. Jevgenia Petrova, Jean-Claude Marcadé. Brussel : Mercatorfonds, 2005. 63 – 69.
Kracauer, Siegfried. Theory of Film: The Redemption of Physical Reality. London – Oxford – New York: Oxford University Press, 1971.
Kretsjina, Galina, bijdrage in “Neoprimitivisme”, in Avant-garde in Rusland 1900 – 1935, Brussel: Mercatorfonds, 2005. 108 – 135.
Kroeglov, Vladimir, bijdrage in “Neoprimitivisme”, in Avant-garde in Rusland 1900 – 1935, Brussel: Mercatorfonds, 2005. 108 – 135.
Kuleshov, Lev. “The Origins of Montage”. Cinema in Revolution. The Heroic Era of the Soviet Film. Ed. Luda Schnitzer, Jean Schnitzer, Marcel Martin. New York: Da Capo Press, 1987. 67 – 76.
Lang, Fritz, M – Eine Stadt sucht einen Mörder, Duitsland, 1931.
Lumière, 1919 – 1923, Antwerpen.
Marcadé, Jean-Claude, “De linkse Russische en sovjetkunst: een schitterende en onvermijdelijke esthetische revolutie van de 20e eeuw”, in Avant-garde in Rusland 1900 – 1935, Brussel: Mercatorfonds, 2005. 23 – 36.
Marx, Karl, “Manifesto of the Communist Party”, Karl Marx and Frederick Engels. Selected Works in Two Volumes, Vol. 1, Moskou: Foreign Language Publishing House, 1950. 32 – 61.
Marx, Karl, “Wage Labour and Capital”, Karl Marx and Frederick Engels. Selected Works in Two Volumes, Vol. 1, Moskou: Foreign Language Publishing House, 1950. 74 – 97.
Mayer, August L., Francisco de Goya, London & Toronto: J.M. Dent and Sons Ltd, 1924.
Mitry, Jean, “Cinema”, The Concise Encyclopedia of Expressionism, ed. Lionel Richard, Hertfordshire: Omega Books, 1984. 213 – 243.
Monteyne, Lode. Lode Baekelmans. Een Inleiding tot zijn Werk. Antwerpen: Secelle, 1914.
Moulaert, Jan, De vervloekte staat: anarchisme in Frankrijk, Nederland en België, 1890-1914, Berchem: 1981.
Multatuli, Max Havelaar, of De Koffiveilingen der Nederlandsche Handelmaatschappy, Amsterdam: Athenaeum – Polak & Van Gennep, 2005.
Ostaijen, van, Paul, “Ekspressionisme in Vlaanderen”, De poes voldeed. Essays en kritieken. Amsterdam: Ooievaar, 1996.
Ostaijen, van, Paul. Verzamelde gedichten. Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker, 2005.
Ostaijen, van, Paul, ‘Bezette stad’, Verzamelde gedichten, Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker, 2005. 273 – 419.
Ostaijen, van, Paul, Verzameld proza : grotesken en ander proza, Amsterdam: Uitgeverij Bert Bakker, 1991.
Ozon, François, Goûttes d’eau sur pierres brûlantes, Frankrijk, 1999.
Poggi, Christine, In Defiance of Painting: Cubism, Futurism, and the Invention of Collage, New Haven and London: Yale University Press, 1992.
Poggioli, Renato. The Theory of the Avant-Garde. Trans. Gerald Fitzgerald. Massachusetts: The Belknap Press of Harvard University Press, 1968.
Quigley, Paula. “Eisenstein, Montage, and ‘filmic writing’.” The Montage Principle. Eisenstein in New Cultural and Critical Contexts. Ed. Jean Antoine-Dunne, Paula Quigley. Amsterdam: Rodopi, 2004. 153 – 169.
Raskin, Ludo. Henri van Straten. Oeuvre catalogus van de grafiek. Antwerpen: Pandora, 2002.
Reijt, Van de, Vic. “Reinaert De Ridder of Elsschot De Vos. Het leven van Willem Elsschot (1882 – 1960)”. De Parelduiker, nr. 4/5 2001. 4 – 13.
Ridder, de, Matthijs, Geschiedenis eener generatie (Gaston Burssens en Kurt Köhler 1914 – 1945), 2002.
Ridder, de, Matthijs, “Kurt Köhler”. ZL, jg 3 nr. 1, oktober 2003. 16-33
Ruebens, Martin, Ferdinand Tönnies: gemeenschap en maatschappij: grondbegrippen van de zuivere sociologie. Leuven: Acco, 1990.
Rynck, De, Patrick, De kunst van het kijken. Iconografie van de Europese schilderkunst, 14de – 18de eeuw. Gent – Amsterdam: Ludion, 2004.
Schapiro, Leonard, Les révolutions russes de 1917: les origines du communisme moderne, New York: 1987.
Scheunemann, Dietrich, European Avant-Garde: New Perspectives, Amsterdam : Rodopi, 2000.
Schulte-Sasse, Jochen, “Foreword: Theory of Modernism versus Theory of the Avant-Garde”, Theory of the Avant-Garde, Peter Bürger, Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004. vii – xlvii.
Sombart, Werner, Le bourgeois. Contribution à l’histoire morale et intellectuelle de l’homme économique moderne. Paris: Payot, 1966.
Sombart, Werner, “The Origins of the Capitalist Spirit”, Economic Life in the Modern Age, red. Nico Stehr, Reiner Grundmann. New Brunswick & London: Transaction Publishers, 2001.
Taylor, Richard. “Sergei Eisenstein: The Life and Times of A Boy from Riga”. The Montage Principle. Eisenstein in New Cultural and Critical Contexts. Ed. Jean Antoine-Dunne, Paula Quigley. Amsterdam: Rodopi, 2004. 25 – 43.
Thompson, Kristin, David Bordwell. Film History: An Introduction. New York: McGraw – Hill, 1994.
Tsjechov, Anton, “De kersentuin”, Verzamelde werken deel 4, Amsterdam: G.A. Van Oorschot, 1956. 397 – 487.
Tsjoedinovskaja, Tamara, bijdrage in “Neoprimitivisme”, in Avant-garde in Rusland 1900 – 1935, Brussel: Mercatorfonds, 2005. 132 – 133.
Tzara, Tristan, Œuvres Complètes, Tôme 1, Paris : Flammarion, 1975.
Vanclooster, Stijn. “Lentewinden waaien over Vlaanderen. De Kapel en het tijdschrift Alvoorder”. De Parelduiker, nr. 4/5 2001. 42 – 53.
Vardac, A. Nicholas. Stage to Screen. Theatrical Origins of Early Film: David Garrick to D.W. Griffith. New York: Da Capo Press, 1987.
Vermeylenfonds. 3 december 2006, Vermeylenfonds, 5 februari 2007, <http://www.vermeylenfonds.be>.
Vertov, Dziga, Man with a Movie Camera, Rusland, 1929.
Vos, Herman, “Voorwoord.” In dienst der arbeidersopvoeding. Handboek van de centrale voor arbeidersopvoeding. Edgard Delvo, Deurne – Antwerpen: De Jongh, 1937.
Weber, Max, The City. Trans. Don Martindale, Gertrud Neuwirth. New York: The Free Press, 1966.
Zondervan, Henri (ed.), Winkler Prins’ Geïllustreerde Encyclopaedie. Zevende Deel, Epacris – Genie, Amsterdam: Uitgevers-Maatschappij “Elsevier”, 1907.