Boden, E. (2010). Factoren die drop-out in het tweedekansonderwijs in Vlaanderen beïnvloeden: een kwantitatief onderzoek (Masterthesis). Universiteit Antwerpen, België.
Brutsaert, H. (1986). Gelijke kansen en leerling gerichtheid in het secundair onderwijs. Leuven: Acco.
Coffé, H., & Vandeweyer, J. (2002, Mei). Sociaal kapitaal en partijkeuze. Paper voorgesteld op de tiende sociaal-wetenschappelijke studiedagen, Amsterdam.
De Botton, A. (2004). Status Anxiety. London: Hamish Hamilton Penguin Books.
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: classic definitions and new directions. Comtemporary Educational Psychology, 25 , 54-67 (2000), Academic press.
Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2004). Handbook of self-determination research. Rochester (N.Y.): University of Rochester.
Deleeck, H., Huybrechts, J. & Cantillon, B. (1983). Het Matteüseffect van de sociale overheidsuitgaven in België, Antwerpen: Kluwer.
De Vos, M. (2011, 11 juli). Diploma-inflatie. Knack.
De Win, I. (2001). Situering en analyse van het tweedekansonderwijs in Vlaanderen. Gids sociaal-cultureel werk en educatief werk 31, p. 45-57.
Elchardus, M., Huyse L., & Hooghe, M. (2001). Het maatschappelijk middenveld in Vlaanderen: Een onderzoek naar de sociale constructie van democratisch burgerschap. Brussel: VUBPress.
Elchardus M., Smits, W., & Spruyt. B. (2009). Een typologie van maatschappelijke betrokkenheid: Vormen van maatschappelijke betrokkenheid en hun gevolgen. In: J. Pickery (red.), Vlaanderen gepeild! (pp. 110-142). Brussel: Studiedienst van de Vlaamse Regering.
Feinstein, L., Hammond, C., Woods, L., Preston, J., & Bynner. (2003). The Contribution of Adult Learning to Health and Social Capital, Wider Benefits of Learning Research Report No. 8. London: Centre for Research on the Wider Benefits of Learning.
Field J. (2009)? Good for your soul? Adult learning and mental well-being. International Journal of Lifelong Education, v28 n2, 175-191.
Glorieux, I., Heyman, R., & Jegers, M. (2009), Wie herkanst?: Sociografische schets, leerroutes en beweegredenen van de deelnemers aan het Tweedekansonderwijs en de Examencommissies van de Vlaamse Gemeenschap. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
Haerden H. (1988). Doorstroming en effecten na deelname aan het TKO in Vlaanderen:effectstudie (Ongepubliceerde licentiaatsverhandeling). Katholieke Universiteit Leuven, België.
Hammond, C. (2004). The impacts of learning on well-being, mental health and effective coping. In: T. Schuller (Ed.), The Benefits of Learning: The impact of education on health (pp. 37-56). London: RoutlegeFalmer.
Hammond, C., Feinstein, L. (2005). The effects of adult learning on self-efficacy. London Review of Education, Vol. 3(No. 3), 265-287.
Hattie, J. (1992). Self-concept. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Jarvis, P. (2004). Adult education & Lifelong learning, theory and practice (3nd ed.). Londen: RoutledgeFalmer.
Marks, N., Shah, H. (2004). "A well-being manifesto for a flourishing society". Journal of Public Mental Health, Vol. 3 Iss: 4, 9 – 15. doi: 10.1108/17465729200400023
Marmot, M. (2004). Status syndrome. London: Bloomsbury Publishing Plc.
Klasse (2009, Februari), Sluipweg naar hoger onderwijs?, Vlaams Ministerie van onderwijs en vorming, Klasse voor leraren, nr. 192.
Raes, A. (2008). Effecten op het gebied van sociale, professionele en educatieve redzaamheid na deelname aan het tweedekansonderwijs in Vlaanderen: een kwantitatief onderzoek (Masterthesis). Universiteit Gent, België.
Ryan, R. M., & Connell, J. P. (1989). Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for action in two domains. Journal of Personality and Social Psychology 57, 749-761.
Schuller, T., Preston, J., Hammond, C., Brassett-Grundy A. B., & Bynner, J. (2004). The Benefits of Learning: The impact of education on Health, family life and social capital. London: RoutledgeFalmer.
Schunk, D. H., Pintrich, P. R., & Meece, J. L. (2010). Motivation in education: theory research and application (3nd ed.). Upper Saddle River, N.J. : Pearson/Merrill Prentice Hall.
Smet, P. (2009), Beleidsnota onderwijs 2009-2014. Vlaams Parlement, Stuk 202, nr 26.
Smet, P. (2010), Mensen doen schitteren: Eerste oriëntatienota hervorming secundair onderwijs. http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2010/bijlagen/20100913-hervorming-s…
Steverlynck, C. (2009). ‘Kansen Keren?’: Een evaluatie van de opleidingsprofielen van het studiegebied algemene vorming. Vlaamse overheid – Onderwijsinspectie.
Van Damme, D. (1996). Volwasseneneducatie in Europees perspectief. Leuven/Apeldoorn: Garant.
Van Stegeren, W.F. (1982). Welzijn en emancipatie: ontwerp van een emancipatorische andragologie. Meppel: Boom.
Van Valckenborgh, K. & Douterlungne, M. (2004). Flexibilisering van het volwassenenonderwijs in Vlaanderen: wens of werkelijkheid na het decreet van 1999. Leuven: Hoger instituut voor de arbeid.
Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., & Lens, W. (2007). Willen, moeten en structuur in de klas: over het stimuleren van een optimaal leerproces. Begeleid zelfstandig leren, 16, 37-58.
Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., Luyckx, K., & Lens, W. (2009). Motivationalprofiles from a self-determination perspective: The quality of motivation matters. Journal of Educational Psychology, 101, 671-688.
VDAB (2010), Kansengroepen in kaart: Laaggeschoolden op de vlaamse arbeidmarkt. VDAB Studiedienst.
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. (2002-2011). Statistisch jaarboek van het Vlaams Onderwijs (jaartallen 2002-2011). http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsstatistieken
World Health Organization (2004). Promoting Mental Health: Concepts, emerging evidence, practice. Melbourne: WHO