Allen, G. (2011). Early Intervention: Smart Investment, Massive Savings. London: Cabinet Officie. Geraadpleegd van https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/fi…
Amerijckx, G., & Humblet, P. (2015). The transition to preschool: a problem or an opportunity for children? A sociological perspective in the context of a ‘split system’. European Childhood Education Research Journal, 23(1), 99-111. Geraadpleegd van http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/1350293X.2014.991098
Baarda, D. Benjamin, De Goede, M. P. M, & Teunissen, J. (2001). Basisboek kwalitatief onderzoek: praktische handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. Groningen: Stenfert Kroese.
Bohan-Baker, M., & Little, P. (2002). The Transition to Kindergarten: A Review of Current Research and Promising Practices to Involve Families. Geraadpleegd van https://www.pakeys.org/uploadedcontent/docs/ELinPA/Transition%20Toolkit…
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development : experiments by nature and design. Cambridge : Harvard University Press.
Broström, S. (2005). Transition Problems and Play as a Transitory Activity. Australian Journal of Early Childhood, 30(3), 17-25.
Broström, S. (2006). Curriculum in preschool. International Journal of Early Childhood, 38, pp. 65-76.
Crevits, H. (2014a). Kleuterparticipatie – Doelgroepen. Geraadpleegd via https://pincette.vsko.be/Website/VSKO/VSKO_algemeen/Parlementaire_vrage…
Crevits, H. (2014b). Vol vertrouwen en in dialoog bouwen aan onderwijs. Beleidsnota Onderwijs 2014-2019. Geraadpleegd via https://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/beleidsnota-2014-2019-o…
De Bie, M. (2015). Sociale agogiek: een sociaal-pedagogisch perspectief op sociaal werk. Gent: Academia Press.
Declercq, B. & Vandormael, R. (2014). De ‘onzichtbare’ assistenten. Kleuters en Ik, 30(2), 2-6.
Desjean-Perrota, B. (2008). Five Essential Reasons to Keep Naptime in the Early Childhood Curriculum. Dimensions of Early Childhood, 2008 36(3), pp.3-12. Geraadpleegd van http://www.southernearlychildhood.org/upload/pdf/89666_Fall_08_Dimensio…
Eurochild (2014). Eurochild statement on Early Childhood Education and Care. Geraadpleegd via http://www.eurochild.org/fileadmin/public/05_Library/Thematic_prioritie…
Europese Commissie (2011). Communication from the Commission: ECEC – Providing all our children with the best start for the world of tomorrow. Geraadpleegd van http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0066:FIN…
Europese Commissie (2014). Study on the effective use of early childhood education and care in preventing early school leaving. Executive Summary. Brussels: European Commision. Geraadpleegd van http://www.vbjk.be/files/Study%20on%20the%20effective%20use%20of%20ECEC…
Fauth, B., & Thompson, M. (2007). Young children’s well being. Domains and contexts of development from birth to age 8. Londen: NCB.Geraadpleegd van http://www.ncb.org.uk/media/91821/young_childrens_well_being_final.pdf
Glesne, C. (2011). Prestudy tasks: Doing what is good for you. In G. Van Hove & L. Claes (Ed.) Research and educational sciences: A reader about useful strategies and tools. Harlow: Pearson, 1-36.
Groenez, S., Van den Brande, I.,& Nicaise, I. (2003). Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs. Een verkennend onderzoek op de Panelstudie van Belgische Huishoudens. Leuven: Steunpunt LOA.
Groen (2016). De Refterrevolutie. Geraadpleegd van https://www.groen.be/sites/www.groen.be/files/uploads/Bestandsbijlages/…
Groenez, S. & Vandenbroeck, M. (2013). Positieve effecten van voorschoolse voorzieningen voor kinderen in armoede. Bijlage 1 bij de Society Case over ‘Early Childhood Education and Care’ (ECEC), Bijlage 1 bij VLAS-Studies 5, Antwerpen: Vlaams Armoedesteunpunt.
Guerin, B. (2014). Breaking the cycle of disadvantage: early childhood interventions and progression to higher education in Europe. Santa Monica, CA: RAND Corporation. Geraadpleegd van http://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR500/RR553/…
Hirtt, N., Nicaise, I., & De Zutter, D. (2013). De school van de ongelijkheid. Berchem, Antwerpen: EPO.
Howitt, D. (2010). Introduction to Qualitative Methods in Psychology. In G. Van Hove & L. Claes (Ed.) Research and educational sciences: A reader about useful strategies and tools. Harlow: Pearson, 179-202.
Kaga, Y. (2008). What approaches to linking ECEC and primary education. In: UNESCO Policy Brief on Early Childhood, 44. Geraadpleegd van http://unesdoc.unesco.org/images/0017/001799/179934e.pdf
Kaga Y., Bennett, J., & Moss, P. (2010). Caring and learning together: A cross-national study on the integration of early childhood care and education within education. Paris: UNESCO.
Kind & Gezin (2014). Een betere wereld voor jonge kinderen: investeren in hun omgeving [visietekst]. Brussel: Kind en Gezin.
Laevers, F., Daems, M., De Bruyckere, G., Declercq, B., Moons, J., Silkens, K;, Snoeck, G., & van Kessel, M. (2005). ZiKo. Zelfevaluatie-instrument voor welbevinden en betrokkenheid van kinderen in de opvang. Brussel: Kind & Gezin.
Laevers, F. & Depondt, L. (2008). Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs. Leuven: CEGO Publishers.
Laevers, F., Heylen, L., & Maes, J. (2013). Een procesgerichte aanpak voor 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs. (Herz. Ed.). Averbode: CEGO (Centrum voor ervaringsgericht onderwijs).
Moss, P. (2013). The relationship between early childhood and compulsory education: A properly political question. In P. Moss (Ed.), Early Childhood and Compulsory Education. Reconceptualising the relationship (pp. 2-49): Routledge.
Naudeau S., Kataoka N., Valerio, A., Neuman M. & Elder K.L. (2011). Investing in young children. An early childhood development guide for policy dialogue and project preparation. Washington DC: World Bank.
OECD (2006). Starting Strong II, Early Childhood Education and Care. Paris: OECD.
OECD (2012). Starting Strong III, A quality toolbox for Early Childhood Education and Care. Paris: OECD.
Peeters, J. & Hulpia, H. (2015). Kinderopvang en kleuterschool als basis voor het levenslang leren. Resultaten van het onderzoek naar het effectief gebruik van kinderopvang en kleuterschool in het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. Kinderen in Europa, 5, 8-9. Geraadpleegd van http://www.vbjk.be/files/Kinderen%20in%20Europa%20_%20EXTRA%20NUMMER%20…
Peleman, B., Boudry, C., Bradt, L., Van de Walle, T., & Vandenbroeck, M. (2014). Schoolkinderen en hun opvang. Wat leren ze ons over kwaliteit? Gent: VBJK. Geraadpleegd van http://www.vbjk.be/files/20141125%20-%20Onderzoeksrapport%20BKO%20Onder…
Peters, L., Ortiz, K., & Swadener, B.B. (2015). SomethingIsn’t Right: Deconstructing Readiness with Parents, Teachers and Children. In. J. Iorio, W., Parnell & K. Borch (Eds.), Rethinking Readiness in Early Childhood Education (pp. 33-45): Palgrave Macmillan.
Pinedo-Burns, H.J. (2015). Puffins, Butterflies, and Clouds in the Preschool: The Importance of Wonder. In Iorio, J.M., & Parnell, W. (Ed.), Rethinking Readiness in Early Childhood Education: Implications for Policy and Practice (pp.165-178): Palgrave macmillan.
Roberts, W. (2015). Enabling change through education for children and their families experiencing vulnerability and disadvantage: the understandings of early childhood professionals. Australasian Journal of Early Childhood, 40(2).
Sayers, M., West, S., Lorains, J., Laidlaw, B., & Robinson, R. (2012). Starting school. A pivotal life transition for children and their families. Family Matters, 90, 45-56. Geraadpleegd van https://aifs.gov.au/sites/default/files/fm90d.pdf
Smit, F., Driessen, G., Sluiter, R., & Meijvogel, R. (2007). Brood en spelen. Condities voor een optimale tussenschoolse opvang. Nijmegen: ITS. Geraadpleegd van https://www.nro.nl/wp-content/uploads/2014/11/Brood-en-spelen-Condities…
UNICEF (2012). School Readiness: A Conceptual Framework. New York: UNICEF. Geraadpleegd van http://www.unicef.org/earlychildhood/files/Child2Child_ConceptualFramew…
Urban, M. et al. (2011). Competence Requirements in Early Childhood Education and Care. CoRe Final Report. Brussels: European Commision.
Van Daalen, R. (2005). Overgebleven werk. Kinderen tussen de middag op school. Amsterdam, Nederland: Het Spinhuis.
Vandenbroeck, M., De Stercke, N., & Gobeyn, H. (2013). What if the rich child has poor parents? The relationship from a Flemish perspective. In P. Moss (Ed.), Early Childhood and Compulsory Education. Reconceptualising the relationship (pp.174-191): Routledge.
Vandenbroeck, M. (2014-2015). Gezinspedagogiek [Cursus]. Gent: Universiteit Gent
Vandenbroucke, F. (2004-2009). Beleidsnota 2004-2009 Onderwijs en Vorming. Geraadpleegd va http://www.ond.vlaanderen.be/beleid/archief/2004-2009.pdf
Vandenbroucke, F. (2007). NON PAPER. Betreft: Maatregelen ter stimulering van de participatie aan het kleuteronderwijs. Geraadpleegd van http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/archief/2007/2007p/files/kleuterpar…
Van Laere, K., Peeters, J., & Vandenbroeck, M. (2012). The education and care divide: the role of the early childhood workforce in 15 European countries. European Journal of Education, 47(4), 527-541.
Van Laere, K. & Peleman, B. & Pulinx, R. (2015). De instap: een een warme opstap? Onderzoek naar de transitie naar het kleuteronderwijs. In: Kleuters en Ik, Jrg. 31/4, 2014-2015.
Van Oudenhove, M. (2013). Ervaringen en betrokkenheid van ouders bij de instap in het kleuteronderwijs [Masterproef]. Universiteit gent, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen.
VBJK (2016). CoRe. Geraadpleegd van http://www.vbjk.be/nl/node/3581
Vlaamse Overheid (2015). Lokale Inburgerings- en Integratiemonitor Zele. Geraadpleegd van http://aps.vlaanderen.be/lokaal/pdf/integratiemonitor/Zele.pdf
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming (2015a). Naar de kleuterklas vanaf 2,5 jaar. Geraadpleegd van http://onderwijs.vlaanderen.be/naar-de-kleuterklas
Vlaamse Ministerie van Onderwijs en Vorming (2015b, 7 december). Hoge kleuterparticipatie in het Nederlandstalige onderwijs in Vlaanderen en Brussel. [Persbericht]. Geraadpleegd via http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2015/12-07-hoge-kleuterparticipatie…
Vlaamse Ministerie van Onderwijs en Vorming (2015c). Schooljaar, schoolweek, schooldag in het basisonderwijs. Geraadpleegd via http://onderwijs.vlaanderen.be/schooljaar-schoolweek-schooldag-in-basis…
VLOR (2012). Beleidsinitiatieven kleuterparticipatie: een balans. Geraadpleegd op 23 maart 2015 via http://www.vlor.be/sites/www.vlor.be/files/rapport_kleuterparticipatie…
Vrinioti, K., Einarsdottir, J., & Broström, S. (n.d.). Transitions from Preschool to Primary School. In. Early Years Transition Programme, Transitions from pre-school to school: emphasizing early literacy (pp. 2-6). Duitsland: EU Agency, Regional Government of Cologne.
Yin, R.K (2011). Qualitative Research from Start to Finish. New York: The Guilford Press. Geraadpleegd via https://teddykw2.files.wordpress.com/2012/05/qualitative-research-from-…