ACTION INNOCENCE,
LEE, C.,
Preventing Bullying in Schools: A Guide for Teachers and Other Professionals, London, Sage, 2004, p. 128
MILHORN, H.T., Cybercrime: How to avoid becoming a victim, Florida, Universal Publishers, 2007, p. 324 NESBARY, D.K., Survey research and the World Wide Web, Boston, Allyn and Bacon, 2000, p. 139
NIKKEN, P., Kind en media: weet wat ze zien, Amsterdam, Boom, 2002, p. 156 OLWEUS, D., Bullying at school, Cambridge, Blackwell, 1993, p. 140
PARDOEN, J. en PIJPERS, R., Verliefd op internet: Over het internetgedrag van pubers, Amsterdam, Uitgeverij SWP, 2006, p.140
RIKKEN, M., ‘sociale weerbaarheid van kinderen in groep 6,7 en 8’ in Pesten, X (ed.), Alphen aan den Rijn, Samson, 2000, p. 47-93
RITCHIE, J. en LEWIS, J., Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers, London, Sage, 2003, p. 336
ROCHE, S., Protect Your Children From Internet And Mobile Phone Dangers, s.l., Sparkwave, 2005, p. 96
SAUNDERS, M., LEWIS, P. en THORNHILL, A., Methoden en technieken van onderzoek, Amsterdam, Pearson Education, 2004, p.523
SCHREUDER PETERS, R.P.I.J., Methoden en technieken van onderzoek: principes en praktijk, Schoonhoven, Academic Services, 2000, p.340
SHORE, K., The ABC’s of bullying prevention: a comprehensive schoolwide approach, New York, Dude publishing, 2006, p. 115
Internet schokt 2 op 3 kinderen. Brussel, September 2007, p. 2 (persbericht) ALLPORT, G.W., The nature of prejudice, Cambridge, Perseus Books, 1954, p. 537
ARKSEY, H. en KNIGHT, P., Interviewing for social scientist, London, Sage, 1999, p. 208
BAARDA, D.B. en DE GOEDE, M.P.M., Basisboek methoden en technieken, Antwerpen, Stenfert Kroese, 1992, p. 304
BANDURA, A., Social learning theory, Englewood Cliffs, Prentice Hall, 1977, p. 247 BAUWENS, J., Jongeren en internet, 2007, p. 7 (dossier)
BEEMSTER, J., en VAN GILS, J., Een goed begin...: het begeleidingsplan voor beginnende leraren, Alphen aan den Rijn, Samson, 1999, p. 313
BIJLEVELD, C.C.J.H., Methoden en technieken in de criminologie, Den Haag, Boom, 2006, p. 316 BILLEN, G., Een school met goede afspraken, Antwerpen, Garant, 2006, p. 115
BILSEN, R., LAGASSE, L. en VAN WATERSCHOOT, W., Marketingbeleid, Antwerpen, De Bouck, 2005, p. 768
BOEIJE, H., Analyseren in kwalitatief onderzoek. Denken en doen, Amsterdam, Boom, 2005, p. 180
BUDDENBERG, L., ‘Bullying in cyberspace’ in No room for bullies: from the classroom to cyberspace, BOLTON, J. en GRAEVE, S. (eds.), Nebraska, Boys town Press, 2005, p. 51-60
DEBOUTTE, G., Pesten: gedaan ermee!, Brussel, BJD – Jeugd & Vrede, 1995, p. 179
DE HAAN, J., VAN ’T HOF, C. en VAN EST, R., ‘De digitale generatie’ in Jaarboek ICT en samenleving 2006. De digitale generatie, DE HAAN, J. en VAN ’T HOF, C. (eds.), Amsterdam, Boom, 2006, p. 11-24
DE MEYER, A., HEURCKMANS, N. en VANBILLOEN, E., Pesten: preventiepakket voor het onderwijs, Leuven, Acco, 1994, p. 76 DELVER, B. en HOP, L., Pesten is laf! Cyberpesten is laffer, Haarlem, Vives Media B.V., 2007, p. 157
DELNOOZ, P., Onderzoekspraktijken, Breda, Boom, 1996, p. 244
DEREVENSKY, J.L. en GUPTA, R., Gambling Problems in youth, New York, Plenum Publisher, p. 263 DUTHOO, J., ‘Pesten’ in Probleemgedrag op school, Comité Bijzondere Jeugdzorg (ed.), Leuven, Garant, 2000, p.215-228
EMMERECHTS, S., Pesten op school, Antwerpen, Manteau, 2001, p.
EMMERECHTS, S., Pesten: wat doen we eraan?, Antwerpen, Icarus, 1999, p. 278
FLICK, U., An introduction to qualitative reserarch: theory, method and applications, London, Sage, 1998, p. 443
FOWLER, F.J., Survey research methods, Thousand Oaks, Sage, 2002, p.179 FREEDSMAN, J.M., Easing the teasing: Helping Your Child Cope with Name-calling, Ridicule, and verbal bullying, New York, Mc Graw-Hill, 2002, p. 256
JORDAN, T., Cyberpower: the culture and politics of cyberspace and the internet, London/New York, Routledge, 1999, p. 254
LANE, D.A. en TATTUM, D.P., Bullying in schools, Oakhill, Trentham Books, 1989, p. 117
SWANBORN, P.G.,
Basisboek sociaal onderzoek, Amsterdam, Boom, 2002, p. 319
’T HART, H., VAN DIJK, J., DE GOEDE, M., JANSEN, W. en TEUNISSEN, J.,
Onderzoeksmethoden, Amsterdam, Boom, 1998, p. 381
VAN DER MEER, B., School en geweld: oorzaken en aanpak, Assen, Van Gorcum, 2000, p. 116 VAN DER MEER, B., De zondebok in de klas, Nijmegen, Katholiek pedagogisch centrum, 1988, p. 181
VAN EGMOND, G., KOETSHEID, D. en WIJNGAARDS, G., ‘MSNen’ in Jongeren en hun digitale wereld, WIJNGAARDS, G., FRANSEN, J. en SWAGER, P., (eds.), Assen, Van Gorcum, 2006, p. 14-23
VAN OOSTRUM, J. H. A., Toevallige weetbaarheden, Den Haag, Boom, 2002, p. 341
VAN ‘T HOOFT, M. en SWAN, K., Ubiquitous computing in education: invisible technology, visible impact, New Jersey, Lawrence Erlbaum Association, 2007, p. 369
VERHOEVEN, N., Wat is onderzoek? Praktijkboek methoden en technieken voor hoger onderwijs, Amsterdam, Boom, 2004, p. 271
X, Pesten, Brussel, BJD – Jeugd en Vrede, 2007, p. 78
X, Pesten in het jeugdwerk, Brussel, BJD – Jeugd en Vrede, 1996, p. 79 Uw beveiligingshulp [WWW]. Symantec: http://www.yoursecurityresource.com/nl/articles/online_laws/index.html [04/01/2008]
X (z.d.), ‘Technologie en kinderen: zelfbeeld en zelfexpressie’ in Onze kinderen veilig online [WWW]. Child Focus: http://www.vo.comeandgo.be/weblog [04/01/2008] Education Week, 2003, afl. 22, p. 6-6 Cooper, A., ‘Sexuality and the Internet: Surfing into the new millennium’, CyberPsychology & Behavior, 1998, p.181–187
DE GREVE, K., ‘Internet en jongeren: psychologische aspecten’, Info UVV, 2007, afl. 24, p. 8-11
GUADAGNO, R.E. en CIALDINI, R.B., ‘Online persuasion and compliance: social influence on the internet and beyond’, Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 2002, afl. 6, p. 38-51
SPITZBERG, B.H. en HOOBLER, G., ‘Cyberstalking and the technologies of interpersonal terrorism’, New media & society, 2002, afl. 4, p. 71-92
STROM, P.S. en STROM, R.D., ‘When teens turn cyberbullies’, The Education Digest, 2005, afl. 4, p. 35-42
VALCKE, M., VAN KEER, H., SCHELLENS, T. en GERARTS, M., ‘Primary school children’s safe and unsafe use of the Internet at home and at school: an exploratory study’, Computers in Human Behavior, 2005, p. 2838-2850
VANLANDUYT, L. en DE CLEYN, I., ‘Invloed van internet op jongeren: op school en thuis?’, Info UVV, 2007, afl. 24, p. 12-17
Grijze literatuur
KANMAZ, M., ‘Over ‘conventionele’ en ‘verkennende’ surfers’,
X, ‘Internet schokt twee op drie kinderen’,
De Standaard, 13 feb. 2008 Klasse voor leerkrachten, 2007, p. 10-15
X (15/01/2008), ‘fashionphones: zelfexpressie belangrijk’ in elektrozine [WWW]. Elektozine.be: http://www.elektrozine.be/functions/reportages.asp?lang=nl&pag=16&Versl… [11/01/2008]
X (z.d.), ‘het ABC van internet’ in Digikids.be: het educatief portaal [WWW]. Smash: Multimedia: http://www.digikids.be/dk_NL/index.html [02/02/2008]
Tijdschriften
BLAIR, J., ‘New Breed of Bullies Torment Their Peers on the Internet’,
Internet
DOLCOURT, J. (30/03/2007), ‘Top 5 Internet dangers for kids: A resource guide’ in CNET Download [WWW]. CNET Networks: http://www.cnet.com/4520-13384_1-6721368-1.html
GIELEN, G. (z.d.) Informatieve website over cyberpesten [WWW]. GIELEN GERARD: http://www.cyberpesten.be/
MARTINEZ, J. (z.d.), ‘Vijf wetten die u kinderen online misschien overtreden’ in