Albarracin, D., Johnson, B. T., & Zanna, M.P. (Eds). (2005). The handbook of Attitudes. London: Lawrence Erlbaum Associates.
Bolhuis, S., & Kools, Q. (2012). Praktijkonderzoek als professionele leerstrategie in onderwijs en opleiding. Tilburg: Fontyn Hogescholen.
Ardies, J., De Maeyer, S., Gijbels, D., & van Keulen, H. (2014). Students attitudes towards technology. International Journal of Technology and Design Education (2014), doi: 10.1007/s10798-014-9268-x
Ardies, J., De Maeyer, S., & Gijbels, D. (2015a). The effect of classroom activities on students’ interest and career aspirations towards technology. Australasian Journal of Technology Education, 2(2015), doi: 10.15663/ajte.v2i1.30
Ardies, J., De Maeyer, S., & Gijbels, D. (2015b). A longitudinal study on boys’ and girls’ career aspirations and interest in technology, Research in Science & Technological Education, 33(3), 366-386. doi: 10.1080/02635143.2015.1060412
Bates, T., Swennen, A., & Jones, K. (Eds) (2011). Professional development of teacher educators. Abingdon/New York: Routledge.
Ben-Peretz, M., Kleeman, S., Reichenberg, R., & Shimoni, S. (2013) Teacher Educators as Members of an Evolving Profession. New York: Rowman & Littlefield Education.
Benenson, G. (2001). The unrealized potential of everyday technology as a context for learning. Journal of Research in Science Teaching, 38(7), 730-745.
Boeije, H., ‘t Hart, H., & Hox, J. (2009). Onderzoeksmethoden. Utrecht: Boom onderwijs.
Bruggink, M., & Harinck, F. (2012). De onderzoekende houding van leraren, wat wordt daaronder verstaan? Tijdschrift voor lerarenopleiders, 33(3), 46-53.
Campbell, D. T. (1963). Social attitudes and other acquired behavioral dispositions. Psychology: A study of a science, 6, 94 -172. New York: McGraw-Hill.
Cochran-Smith, M. (2005) Teacher educators as researchers: Multiple perspectives. Teaching Teachers, 21 (2), 219-225. doi:10.1016/j.tate.2004.12.003
Cohen, L., Manion, L., & Morisson, K. (2012). Research methods in education. New York: Routledge.
Crick, D. R., & Goldspink, C. (2014) Learner dispositions, self-theories and student engagement. British Journal of Educational Studies, 62(1), 19-35. doi: 10.1080/00071005.2014.904038
Deci, E., & Ryan, R. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: human needs and the selfdetermination of behavior. Pschological Inquiry, 11(4), 227-268.
De Groot, A. D. (1961). Methodologie: Grondslagen van onderzoek en denken in de gedragswetenschappen. Assem: Van Gorcum.
De Groot, A. D. (1993). Denken over onderwijs: Analyses en kritieken van A.D. de Groot. Den Haag: SVO.
Donche, V. (2010). Wetenschappelijke reflectie bij onderwijs- en opleidingsvraagstukken. Antwerpen: Instituut voor Onderwijs en informatiewetenschappen.
Donche, V., & De Mayer, S. (2011). Het semi-gestructureerde interview – een open leerpakket. Antwerpen: Universiteit Antwerpen.
European commission, (2013). Supporting Teacher Educators. Brussels: European Commission.
Harinck, F., Kienhuis J., & de Wit, T. (2009). Waarom zijn de bananen krom? Antwerpen: Garant Uitgevers.
Hattie, J. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Londen: Routledge.
Hutchings, W. (2006). Enquiry-based learning: Definitions and rationale (Report). Center for Excellence in Enquiry-Based Learning-Essays and Studies, Manchester: The University of Manchester.
Katz, L. G, & Raths, J. D. (1985) Dispositions as goals for teacher education. Teaching and Teacher Education, 1(4), 301-307. doi 10.1016/0742-051X(85)90018-6.
Kelchtermans, G. (1994). Actie-onderzoek, een strategie voor professionele ontwikkeling.
Schoolleiding en begeleiding, 12, 137-167.
Kuhlthau, C. C., Maniotes, L. K., & Caspari, A. K. (2007). Guided Inquiry: Learning in the 21st Century. Westport CT: Libraries Unlimited.
Leeman, Y., & Wardekker, W. (2010). Verbetert onderzoek het onderwijs? Tijdschrift voor lerarenopleiders, 31(1), 19-22.
Lingard, B., & Renshaw, P. (2010) Teaching as a research-informed and research-informing profession, In A. Campbell & S. Groundwater-Smith (Eds.), Connecting Inquiry and Professional Learning in Education: Joining the Dots (26-39). London: Routledge.
Loughran, J. (2014). Professionally developing as a teacher educator. Journal of Teacher Education, 65(4), 1-13. doi 10.1177/0022487114533386.
Lunenberg, M., Dengerink, J., & Korthagen, F. (2014) The Professional Teacher Educator: Professional Roles, Behaviour and Development of Teacher Educators. Rotterdam: Sense Publishers.
Martens, R. (2010). Zin in onderzoek, docentenprofessionalisering. Heerlen: Open Universiteit.
Marzano, R., Pickering, D., & Pollock, J. (2001) Classroom Instruction that Works. Research-based Strategies for Increasing Student Achievement (Alexandria, VA, Association for Supervision and Curriculum Development).
Maso I., & Smaling, A. (1990). Objectiviteit in kwalitatief onderzoek. Meppel: Uitgeverij Boom.
Mets, B., & Van den Hauwe, J. (2015) Ontwikkelingsprofiel Vlaamse Lerarenopleider. Antwerpen: VELOV.
Miles, M., & Huberman, M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks CA: Sage.
Mortelmans, D. (2011). Kwalitatieve analyse met Nvivo. Leuven: Acco.
Munn, P. (2008). Building research capacity collaboratively: Can we take ownership of our future? British Educational Research Journal, 34(4), 413-430. doi 10.1080/01411920802065664
Onderwijskiezer. (2016). STEM. Geraadpleegd op 10 03 2016, via http://www.onderwijskiezer.be
Osborne, J., Simon, S., & Collins, S. (2003). Attitudes towards science: A review of the
literature and its implications. International Journal of Science Edudaction, 25(9), 1049-
1079. doi: 10.1080/0950069032000032199
Perkins, D. N., Jay, E., & Tishman, S. (1993) Beyond abilities: A dispositional theory of thinking. Merrill-Palmer Quarterly: Journal of Developmental Psychology, 39 (1), 1-21.
PISA. (2009). Technical report. Geraadpleegd via http://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/
42025182.pdf
Pihlgren, A.S. (2008). Socrates in the classroom, Geraadpleegd via https://vpn1.uantwerpen.be/+CSCO+0h756767633A2F2F6A6A6A2E78686166786E63…
Placklé, I., Cools, W., & Meeus, W. (2015). De lerende lerarenopleider: Onderzoek naar de professionaliseringsnoden van lerarenopleiders en kwaliteitscriteria voor opleidingstrajecten voor lerarenopleiders in Vlaanderen. Antwerpen: Vereniging Lerarenopleiders Vlaanderen.
Reekmans, K., Beunckens, I., & Hendrix, G. (2014). Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen. Hasselt: Novelle project 4, Geraadpleegd via http://www.uhasselt.be/Documents/NOvELLe/Brochure%20adviserende%20leerl…
Richardsson, J. T. E. (1999). The concept and methods of phenomenographic research. Review of Educational Research, 69(1), 53-82.
Roche, M. (2014). Developing Researcherly Dispositions in an initial Education Context: Successes and dilemma’s. International Journal for Transformative Research, 1(1), 45-62.
Silverman, D. (2000). Doing qualitative research. A practical handbook. London: Sage publications.
Smaling, A. (1994). The pragmatic dimension. Paradigmatic and pragmatic aspects of choosing a qualitative or quantitative method. Quality & Quantity, 28(3), 233-249.
Snoek, M. (2012). Praktijkonderzoek door leraren: doelen, dilemma’s en kwaliteit. Geraadpleegd op 17 04 2016, via http//:kennisbank.hva.nl/nl/record/440393
Stem-monitor. (2015). Geraadpleegd via http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2015/doc/STEM-monitor-2015-nota.pdf
Straus, A., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative Research. London: Sage.
Tack, H., & Vanderlinde, R. (2014) Teacher Educators’ Professional Development: Towards a Typology of Teacher Educators’ Researcherly. British Journal of Educational Studies 62(3), 297-315.
Tack, H., & Vanderlinde, R. (2015). Teacher educators' professional development: the development of a researcherly disposition. Annual Meeting of the American Educational Research Association 2015. AERA.
Van der Rijst, R. M., Visser‐Wijnveen, G. J., Kijne, J. W., Verloop, N., & Van Driel, J. H. (n.d.). Exploring scientific research disposition from the perspective of academics. Geraadpleegd via: http://www.ecent.nl/servlet/supportBinaryFiles?referenceld=11|supportld…
Van Keulen, H. (2010). Wetenschap en Techniek, ijkpunten voor een domein in ontwikkeling. Den Haag: Platform Bèta Techniek.
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. (2016). STEM. Geraadpleegd op 25 03 2016, via http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/stem
VLOR, (2011). Advies over een stimuleringsplan voor wetenschappen en techniek in het onderwijs. Geraadpleegd via http://www.vlor.be/sites/www.vlor.be/files/ar-adv-013-1011.pdf
VLOR, (2012). Actieplan voor het stimuleren van loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek 2012-2020. Geraadpleegd via http://www.ond.vlaanderen.be/STEM/Beleidsdocumenten
/STEM-actieplan.pdf
Van Houte, H., Merckx, B., De Lange, J., & De Bruyker, M. (2013). Zin in wetenschappen en techniek, leerlingen motiveren voor STEM. Leuven: Acco.
Vlaamse Raad voor Wetenschap en Innovatie (2012). Studiereeks 25 - Kiezen voor STEM. Geraadpleegd via http://www.vrwi.be/publicaties/studiereeks-25-kiezen-voor-stem-de-keuze…
Van der Rijst, R. M., Kijne, J. W., Verloop, N., & Van Driel, J. H. (2008). Exploring scientific research dispositions from the perspective of academics: A case study approach. Paper presented at the annual international meeting of the National Association of Research in Science Teaching, Baltimore, MD, USA
Zwart, R., Lunenberg, M., & Volman, M. (2010). Inleiding op het themanummer: onderzoekende leraren en lerarenopleiders. Pedagogische Studiën, 87(4), 227-231.