Hoe wordt u een sterk merk? Personal branding

astrid
boelen

Ik, een merk?

Zichzelf verpakken als een merk, het is geen nieuw concept. Bij celebrities en toppolitici zien we al jaren sterke merken die zichzelf uitstekend verkopen. Hierbij denken we bijvoorbeeld aan Goedele Liekens, Oprah Winfrey of Madonna. Personal branding werd als eerste beschreven door de Amerikaan Tom Peters, hetgeen later uitgroeide tot een globaal fenomeen.Hierbij wordt aanbevolen om op zoek te gaan naar unieke kwaliteiten en deze verder te ontwikkelen en te gebruiken als verkoopsargumenten in de zoektocht naar werk.

Deze masterproef verkent het concept personal branding online via elf diepteinterviews bij Vlaamse en Nederlandse freelance journalisten. Aan de hand van onderzoeksvragen wordt ten eerste gekeken wat de invloed is van de financieel en economisch gevoelige situatie op de freelance journalistiek. Uit de resultaten blijkt dat de strategie die de redacties hierbij toepassen het ontslaan van de journalisten in loondienst betreft en meer beroep doen op freelancers, hetgeen kostenbesparend is.

Ten tweede worden het gebruik van personal branding online geanalyseerd. De respondenten geven bijna unaniem toe dat ze gebruik maken van personal branding online. Dit gebeurt hoofdzakelijk door het onderhouden van een blog, persoonlijke website en de sociale netwerk sites Facebook, LinkedIn en Twitter. Bij het gebruik van deze sociale netwerksites maakt men een onderscheid tussen persoonlijk en professioneel gebruik, al is deze niet erg strikt. Professioneel gebruik van de sociale netwerksites sluit namelijk een persoonlijke toon niet uit. Tevens worden er algemene richtlijnen opgesomd waaraan de respondenten zich online houden. Vervolgens betreft een derde onderzoeksvraag de motivaties achter dit gebruik. Hierbij valt het op dat men eerder vanuit recreatieve motieven aan personal branding online doet dan vanuit economische motieven.

Tot slot heeft een vierde onderzoeksvraag een overkoepelende functie door het vergelijken van de Nederlandse met de Vlaamse antwoorden. De Nederlandse freelance journalistiek lijkt harder en concurrentiëler, hetgeen een mogelijke verklaring biedt waarom Nederlandse respondenten meer gedreven zijn in personal branding online.

Bibliografie

  •  Aaker, D.A. (1991), Managing Brand Equity. New York, NY: Free press.
  • Ackerman, F. Goodwin, N. R., Dougherty, L., & Gallagher, K. (1998). The changing nature of work. Washington, DC: Island Press.
  • Ambler, T. (1992). Need-to-Know-Marketing. London: Century Business.
  • Andrusia, D., Haskins, R. (2000). How to create an identity for a brilliant career. New York: Ballantine Books.
  • Arruda, W. (2002). An introduction to personal branding: A revolution in the way we manage our careers. In Lair, D., Sullivan, K., Cheney, G. (Reds.), Marketization and the recasting of the professional self. Londen: Sage Publications.
  • Bakker, P., & Scholten, O. (2007). Communicatiekaart van Nederland. Overzicht van media en communicatie. Amsterdam: Kluwer.
  • Baran, S. & Davis, D. (1995). Mass Communication Theory. Belmont, CA: Wadsworth.
  • Bardoel, J., Deuze, M., (2001). Network Journalism: Converging Competences of Media Professionals and Professionalism. Australian Journalism Review 23(2), pp. 91-103.
  • Barnes, S. B. and Hair, N. (2009). From banners to YouTube: Using the rear-view mirror to look at the future of internet advertising. International Journal of Internet Marketing and Advertising, 5(3), pp. 223–239.
  • Berelson, B. (1949). What “missing the newspaper” means. In Lazarsfeld, P.F., & Stanton, F. (Eds.), Communication research 1948–1949 (pp. 111–129). New York: Harper.
  • Bergstrom, M.J., & Holmes, M.E. (2003). Organizational communication and aging: Age-related processes in organizations. Onuitgegeven manuscript. Salt Lake city: University of Utah.
  • Biltereyst, D. (1995). Qualitative Audience Research and Transnational Media Effects A New Paradigm?. European Journal of Communication, 10(2), pp. 245-270.
  • Blakeman, K., & Brown, S. (2010). Part II: Social media: Essential for research, marketing and branding. Bulletin of the American Society for Information Science and Technology, 37(1), pp. 47–50.
  • Blood, R. (2002). Weblogs: A history and perspective. In J. Rodzvilla (Ed.), We’ve Got Blog:How Weblogs are Changing Our Culture (pp. 7–16). Cambridge MA: Perseus Publishing.
  • Blumler, J. G. (1979). The role of theory in uses and gratifications studies. Communication Research, 6(1), pp.9–36.
  • den Boer, D., & Bouwman, H., Frissen, V., & Houben, M. (1994). Methodologie en statistiek voor communicatie-onderzoek, Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, pp.133.
  • boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1), pp. 210-230.
  • Boyle, K., & Johnson, T.J. (2010). MySpace is your Space? Examining self-presentation of MySpace users. Computers in Human Behavior, 26(6), pp. 1392-1399.
  • Brandtzæg, P.B., & Heim, J. (2009). Children’s electronic gaming content preferences and psychosocial factors – Is there a connection?. Nordicom Review, 30(2), pp. 69–87.
  • Bunz, M., (20.11.2009). BBC bows to SEO. [22.05.2011, Guardian: http://www.guardian.co.uk/media/pda/2009/nov/20/bbc-digital-media-seo-h…]
  • Burdick, B. (2010). Social Graces. Quality Progress, 43(1), pp. 28-33.
  • Carnegie, D. (1982). How to win friends and influence people. New York: Simon & Schuster.
  • Castells, M. (red.) (2004). The network society: a cross-cultural perspective. Northampton: Edward Elgar Publishing.
  • Castells, M., & Cardoso, G. (2006). The network society: From knowledge to policy. Washington, D.C.: Johns Hopkins Center for Transatlantic Relation.
  • Cision (20.01.2010). National Survey Finds Majority of Journalists Now Depend on Social Media for Research.[24.05.2011, Cision : http://us.cision.com/news_room/press_releases/2010/2010-1-20_gwu_survey…].
  • ComScore (26.04.2011). Nederland wereldwijd nummer 1 in bereik van Twitter en LinkedIn in maart 2011.[22.05.2011, comScore: http://www.comscore.com/dut/Press_Events/Press_Releases/2011/4/The_Neth…].
  • ComScore (04.05.2011). comScore Releases European Engagement and Top Web Properties Rankings for March 2011. [22.05.2011, comScore: http://www.comscore.com/Press_Events/Press_Releases/2011/5/comScore_Rel…].
  • Daft, R.L., Lengel, R. (1986). Organizational information requirements, media richness and structural design. Management Science, 32(1), pp. 554-571.
  • Dahlgren, P. (1996). Media logic in cyberspace: Repositioning journalism and its publics. Javnost/ The Public 3(3), 59-72.
  • De Bens, E., & Raeymaeckers, K. (2007). De pers in België. Het verhaal van de Belgische dagbladpers gisteren, vandaag en morgen. Leuven: LannooCampus, p. 504.
  • De Bens, E., De Clercq, M., & Paulussen, S. (2003). Dossier: de Vlaamse journalist. Het profiel van de Vlaamse beroepsjournalist, De Journalist , 59 (pp. 4-7), 60 (pp. 5-8), 61 (pp. 6-8).
  • Debruyne, I. (14.10.2010). De journalist van de toekomst is een geëmancipeerde journalist. [12.08.2011, De Nieuwe Reporter: http://www.denieuwereporter.nl/2010/10/de-geemancipeerde-journalist-is-…].
  • Deetz, S. (1992). Communication in an age of corporate colonization. Albany: State University of New York Press.
  • Deltour, P. (2010). Nieuwe media, nieuwe journalisten. De journalist, 132, pp. 10-11.
  • Deltour, P., & Declerq, I. (2010). Vademecum voor zelfstandige journalisten. Herentals: Knops Publishing. Deltour, P. (pol.deltour@journalist.be). (27.04.2011). Freelance journalistiek [E-mail aan Astrid Boelen (astrid.boelen@student.kuleuven.be)].
  • Denolf, W. (2011). Koop mij. Knack Weekend, pp. 20-23. Derks, M. (nvjacademy@nvj.nl). (22.07.2011). Freelance journalistiek in Nederland. [E-mail aan Astrid Boelen (astrid.boelen@student.kuleuven.be)].
  • De Schutter, B. (2011). De betekenis van digitale spellen voor een ouder publiek [Doctoraatsthesis]. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.
  • Deuze, M. (1999). Journalism and the web: an analysis of skills and standards in online environment. International Communication Gazette, 61, pp. 373-390.
  • Deuze, M. (2003). The Web and its Journalisms: considering the consequences of different types of news media online. New Media & Society, 5(2), pp. 203-230.
  • Domingo, D., Quandt, T., Heinonen, A., Paulussen, S., Singer, J. B., & Vujnovic, M. (2008). Participatory journalism practices in the media and beyond: an international comparative study of initiatives in online newspapers. Journalism Practice, 2(3), pp. 326-342.
  • Elliot, P. (1974) Uses and gratifications research: a critique and a sociological alternative. In Blumler, J. G. (Red.), The uses of mass communications: current perspectives on gratifications research (pp. 249-266). Beverly Hills: Sage Publications.
  • Elmore, L. (2010). Personal branding 2.0. Women in business, 3, pp. 12-14.
  • Esterberg, K. G. (2002). Qualitative methods in social research. United States of America: Mc Graw Hill Higher Education, pp. 256.
  • Fairclough, N. (1993). Critical Discourse Analysis and the Marketization of Public Discourse: The Universities. Discourse and Society, 4(2), pp. 133-68.
  • Gall, D. (2010). Librarian like a rockstar: Using your personal brand to promote your services and reach distance users. [24.02.2011, Iowa Research Online: http://ir.uiowa.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1079&context=lib_pubs].
  • Gaublomme, P. (2004). Waarom kijken adolescenten naar televisie? Persoonlijkheidsverschillen en kijkmotieven in een Uses and Gratifications-perspectief. [Licentiaatsthesis]. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.
  • Garrison, D. R., Anderson, T., Archer, W. (2001). Critical thinking and computer conferencing: A model and tool to assess cognitive presence. American Journal of Distance Education, 15(1), pp. 7-23.
  • Goffman, E. (1959). The presentation of self in everyday life. New York: Doubleday.
  • Gossett, L. (2003). Kept at arm’s length: Questing the desirability of member identification. Communication Monographs, 69(1), pp. 385-404.
  • Graham, S. (2001). Build your own life brand!: A powerful strategy to maximize your potential and enhance your value for ultimate achievement. New York: International Publishers.
  • Greenberg, B. S. (1974). Gratifications of television viewing and their correlates for British children. In Blumler, J., & Katz, E. (Eds.), The uses of mass communications: Current perspectives on gratifications research (pp. 71-92). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Greenwell, S., & Kraemer, B. (2007). Internet reviews: social networking software follow-up: Facebook and MySpace (and more). Ky Lib, 71(4), pp. 5-11.
  • Gross, R., & Acquisti, A. (2005). Information revelation and privacy in online social networks. Paper gepresenteerd op de 2005 ACM Workshop on Privacy in the Electronic Society van 07.11.07 in Alexandria, USA.
  • d’Haenens, L., van Summeren, C., Saeys, F., & Koeman, J. (2004). Integratie of identiteit? Mediamenu’s van Turkse en Marokkaanse jongeren. Amsterdam: Boom onderwijs. d’Haenens, L. (leen.dhaenens@soc.kuleuven.be ). (01.05.2011). Literatuurstudie freelance journalistiek [E-mail aan Astrid Boelen (astrid.boelen@student.kuleuven.be)].
  • Haythornthwaite, C. (2000). Online personal networks: size, composition and media use among distance learners, New Media and Society, 2(2), pp. 195–226 Hearn, A. ( 2008). Meat, Mask, Burden: Probing the contours of the branded ‘self’. Journal of Consumer Culture, 8(2), pp. 197-217.
  • Dennis, E., & Merrill, J.(1996). Media Debates. Issues in Mass Communication, New York: Longman.
  • Heinonen, A. (1999) Journalism in the Age of the Net. Tampere: Acta Universitatis Tamperensis.
  • Herbots, K. (24.04.2009). Vijftigplussers vinden weg naar netwerksites. De Morgen, p. 12.
  • Hermans, L., Vergeer, M., d’Haenens, L., & Joniaux, K. (2009). Journalistiek en internet in de Lage Landen. Een vergelijkende studie naar het internetgebruik van Nederlandse en Vlaamse journalisten. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 37(2), pp. 99-117.
  • Herzog, H. (1940). Professor quiz: A gratification study. In P. F. Lazarsfeld & F. N. Stanton (Eds.), Radio and the printed page (pp. 64-93). New York: Duell, Sloan & Pearce.
  • Herzog, H. (1944). What do we really know about daytime serial listeners? In P. F. Lazarsfeld & F. N.Stanton (Eds.), Radio research 1942–1943 (pp. 3-33). New York: Duell, Sloan & Pearce.
  • Howe, J. (2006). The rise of crowdsourcing. Wired, 14, p. 06.
  • Huizingh, E. (2001). Wat doe je met het internet? En wat doet het internet met jou? Amsterdam: Nieuwezijde, p. 224.
  • Kane, C. (2008). I’ll see you on MySpace: Self-presentation in a social networking web site [Licentiaatsthesis]. Cleveland: Cleveland State University.
  • Kaplan, A., Haenlein, M., (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media. Business Horizons, 53(1), pp. 59-68.
  • Kaputa, C. (2006). U R a brand: How smart people brand themselves for business success. Mountain View, CA: Davies Black Publishing.
  • Katz, E., & Gurevitch, M., & Haas, H. (1973). On the use of the mass media for important things. American, Sociological Review, 38, pp. 164–181.
  • Katz, E., Blumler, J. G., & Gurevitch, M. (1974). In Blumler, J. (Red.), The uses of mass communications: current perspectives on gratifications research (pp. 19-32). Beverly Hills: Sage Publications.
  • Knoop, B. (10.09.2010). Marktplaats voor freelance journalisten. [24.05.2011, De Nieuwe Reporter: http://www.denieuwereporter.nl/2010/09/marktplaats-voor-freelance-journ…].
  • Ko, H., Cho, C., & Roberts, M. S. (2005). Internet uses and gratifications: A structural equation model of Interactive Advertising. Journal of Advertising 34(2), pp. 57-70.
  • Lair, D., Sullivan, K., Cheney, G. (2005). Marketization and the recasting of the professional self. Management Communication Quarterly, 15(3), pp. 307-343.
  • Lemmens, J. (2010). Een uses and gratificationsonderzoek [Licentiaatsthesis]. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.
  • Lichtenstein, A., & Rosenfeld, L. B. (1983). Uses and misuses of gratifications research: An explication of media functions. Communication Research, 10(1), pp. 97–109.
  • Lin, C.A. (1999). Online service adoption likelihood. Journal of Advertising Research, 39(2), pp. 79–89.
  • March, J. (1995). Disposable organizations and the rigidities of imagination. Organization, 2(3), pp. 427-440.
  • Martine, C. (2008). Facebook for professionals. Information Today, 25(4).
  • McLeod, J. M., & Becker, L. B. (1981). The uses and gratifications approach. In Nimmo, D. D., &
  • McNally, D. and Speak, K. (2002). Be Your Own Brand: A breakthrough formula for standing out from the crowd. San Fransisco, CA: Berrett-Koehler Pub.
  • McQuail, D. (2000). Mass communication theory. London: Sage, p. 352.
  • Michielsen, T. (17.03.2009). LinkedIn, 35 miljoen leden later. De Tijd, z.p.
  • Montangie, Y., Dirix, E., Vanhees, H. (2005). Handels- en economisch recht in hoofdlijnen. Antwerpen: Intersentia.
  • Montoya, P. and Vandehey, T. (2003). The Brand Called You: The ultimate brand-building and business development handbook to transform anyone into an indispensable personal brand. Santa Ana, CA: Personal Branding Press. Moons, L. (lisbeth.moons@journalist.be). (27.04.2011). Verschil in definitie beroepsjournalist en journalist in bijberoep. [E-mail aan Astrid Boelen (astrid.boelen@student.kuleuven.be)].
  • Morris, D. (1979).The strategy of own brands. European Journal of Marketing, 13(2), pp. 59-78.
  • Mortelmans, D. (2007). Handboek Kwalitatieve Onderzoeksmethoden. Leuven: Acco
  • Nardi, B., Whittaker, S., & Schwarz, H. (2002). It’s Not What You Know, It’s Who You Know: Work in the Information Age. First Monday, 5(1), pp. 1-5.
  • Noyelle, T.J. (1990). Skills, wages and productivity in the service sector. Boulder, CO: Westview.
  • Olins, W. (2000). How brands are taking over the corporation, in Schultz, M., Hatch, M.J., Larsen, M.H. (Eds.).The Expressive Organization (pp. 51-65). Oxford: University Press.
  • Olsen, L. (2008). Professional networking online [Licentiaatsthesis]. Bergen: University of Bergen.
  • Palmgreen, P., Wenner, L. A., & Rosengren K. E. (1985). Uses and gratifications research: the past ten years. In K. E. Rosengren, & Wenner, L. A. (Reds.), Media gratifications research : current perspectives (pp. 11-37). Beverly Hills: Sage Publications.
  • Papacharissi, Z., & Rubin, A.M. (2000). Predictors of Internet Use. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 44 (2), pp. 175-196.
  • Paulussen, S. (2004a) Journalistiek@Internet.be: Een studie naar de Mogelijkheden en Gevolgen van het Internet voor de Journalistieke Nieuwsgaring en Nieuwsproductie. [Doctoraatsthesis]. Gent: Universiteit Gent.
  • Paulussen, Steve (2004b). Online News Production in Flanders: how
  • Flemish online journalists perceive and explore the Internet’s potential. Journal of Computer-mediated Communication, 9(4), [ 05.05.2011, Journal of Computer-mediated Communication: http://jcmc.indiana.edu/vol9/issue4/paulussen.html]
  • Paulussen, S. (2007). CAR als middel voor primaire journalistiek. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 35(3), pp. 219-231.
  • Peters, T. (1999). The Brand You 50: or: Fifty ways to transform yourself from an 'employee' into a brand that shouts distinction, commitment and passion!. New York, NY: Knopf.
  • Phillipson, I. (2002). Married to the job: Why we live to work and what we can do about it. New York: Free Press.
  • Pleijter, A., Tebbe, F. & Hermans, L. (2002). Nieuwe journalisten door nieuwe bronnen? In Deuze, M. (2003). The Web and its Journalisms: Considering the Consequences of Different Types of Newsmedia Online, New Media and Society, 5, pp. 203-229.
  • Pleijter, A. (17.02.2009). De bloggende journalist.[11.08.2011, Toekomst van de Journalistiek: http://www.toekomstvandejournalistiek.nl/2009/02/de-bloggende-journalis…]
  • Quadrant Communications (16.12.2010). Gebruik van social media bij Belgische journalisten voorbije jaar verdubbeld. [24.02.2011, Quadrant Communications: http://www.quadrantcommunications.be/blog/detail/pers_en_social_media].
  • Raacke, J., & Bonds-Raacke, J. (2008). MySpace and Facebook: Applyting the uses and gratifications theory to exploring friend-networking sites. CyberPsychology & Behavior, 11(1), pp. 169-174.
  • Raeymaeckers, K., Paulussen, S., & De Keyser, J. (2008a). De beroepsjournalist in 2008: een profielstudie (deel 1). De Journalist, 115(1), pp. 4-6.
  • Raeymaeckers, K., Paulussen, S., & De Keyser, J. (2008b). De beroepsjournalist in 2008: een profielstudie (deel 2). De Journalist, 116(1), pp. 4-6.
  • Raeymaeckers, K., Paulussen, S., & De Keyser, J. (2008c). De beroepsjournalist in 2008: een profielstudie (deel 3). De Journalist, 117(1), pp. 6-8.
  • Rheingold, H. (1995), The Virtual Community, Utne Reader, 68(2), pp. 60-65.
  • Roberts, S., Roach, T. (2009). Social Networking Web Sites and Human Resource Personnel: Suggestions for Job Searches. Business Communication Quarterly, 72(1), pp. 110-114.
  • Robertson, S.P., Vatrapu, R., & Medina, R. (2009). YouTube and Facebook: Online video "friends" social networking. Paper gepresenteerd op Conference on YouTube and the 2008 Election Cycle van 2009 in Amherst, MA., Verenigde Staten, pp. 159-176.
  • Roffer, R. F. (2002). Make a Name for Yourself Eight steps every woman needs to create a personal brand strategy for success. New York, NY: Broadway.
  • Roy, K. S. (2009). Internet uses and gratifications: A survey in the Indian contex, 25(4), pp. 878-886.
  • Rubin, A. M. (1981). An examination of television viewing motivations. Communication Research, 8, pp. 141–165.
  • Ruggiero, T. E. (2000). Uses and gratifications theory in the 21st century. Mass Communication & Society, 3(1), pp. 3-37.
  • Salwen, M. D., & Stacks, D.W. (1996). An Integrated Approach to Communication Theory and Research. Mahwah NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Sanders, K. R. (Eds.) Handbook of political communication (pp. 67-100). Beverly Hills, CA: Sage.
  • Schau, H. J., Gilly, M. C. (2003). We Are What We Post? Self-Presentation in Personal Webspace. Joumal of Consumer Research, 30(12), pp. 385-404.
  • Schawbel, D. (2009). Me 2.0. New York, NY: Kaplan.
  • Sennett, R. (1998). The corrosion of character. New York: Norton.
  • Shepherd, I. (2005). From cattle and coke to Charlie: meeting the challenge of self marketing and personal branding. Journal of Marketing Management, 21 (5-6). pp. 589-606.
  • Short, J. A., Williams, E., Christie, B. (1976). The social psychology of telecommunications. London: Wiley.
  • Smith, V. (2001). Crossing the great divide: Worker risk and opportunity in the new economy. Ithaca, NY: Cornell University Press.
  • Spillane, M. (2000). Branding Yourself How to look, sound and behave your way to Success. Basingstoke, England: Pan.
  • Stafford, T. F., & Stafford, M. R. (1998). Uses and gratifications of the World Wide Web: A preliminary study. In Muehling, D. (Ed.), Proceedings of the 1998 American Academy of Advertising Conference (pp. 174-182). Pullman : Washington State University.
  • Stafford, T.F., & Stafford, M.P., & Schkade, L.L. (2004). Determining uses and gratifications for the Internet. Decision Sciences, 35(2), pp. 259-289.
  • Swanson, D. (1979). Political Communication Research and the Uses and Gratifications Model a Critique. University of Illinois at Urbana-Champaign Communication Research , 6(1), pp. 37-53.
  • Swift, C. R. (1989). Audience activity in computer-mediated communication. [Doctoraatsthesis]. Bloomington: Indiana University.
  • Teugels, M., Van Hoof, E., Mory, K., & De Witte, H. (2009). Is er een crisis op de redacties? Een onderzoek naar burnout bij beroepsjournalisten in Vlaanderen. Over Werk. Tijdschrift van het steunpunt WSE, 19(4), pp. 120-126.
  • Tijdelijke Commissie Innovatie en Toekomst Pers. (23.06.2009). De volgende editie, Adviesrapport van de Tijdelijke Commissie Innovatie en Toekomst Pers, p. 77. Tufekci, Z. (2008). Can You See Me Now? Audience and Disclosure Regulation in Online Social Network Sites. Bulletin of Science Technology Society, 28 (1), pp.20-36.
  • Van den Bulck, J. (1999). Communicatiewetenschap. Leuven: Acco.
  • Vekeman, E. (2003). Sms-taal: meer dan tekstberichten op de GSM? Uses and gratifications-studie van sms.[Licentiaatsthesis]. Gent: Universiteit Gent.
  • Verreet, E. (2011). Hoe u een sterk merk wordt. Vacature., pp. 4-6.
  • Verwey, W.B. (2001). Concatenating familiar movement sequence: The versatile cognitive processor. Acta Psychologica, 106, pp. 69-95. Vickery, G., Wunsch-Vincent, S., (2007). Participative web and user-created content: Web 2.0, wikis, and social networking. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development, p. 124.
  • VVJ (2011). Persmedewerker. [12.02.2011, VVJ: http://www.journalist.be/persmedewerker.php].
  • Waters, R.D., Tindall, N. T. J., Morton, T.S. (2010). Media catching and the journalist-public relations practitioner relationship: How social media is changing the practice of media relations. Journal of Public Relations Research, 22(3) pp. 241–264.
  • Westling, M. (05.2007). Expanding the public sphere: The impact of Facebook on political communication. [12.08.2011, The New Vernacular: http://www.thenewvernacular.com/projects/facebook_and_political_communi…].
  • Williams, K. (2005). European Media Studies. London: Hodder Arnold.
  • Wood, L. (2000). Brand and brand equity: Definition and management. Management Decision, 38(9), pp. 662-669.

 

Download scriptie (530.32 KB)
Universiteit of Hogeschool
KU Leuven
Thesis jaar
2011