Literatuur
Adler, L.A. et al. (2007). ‘Functional outcomes in the treatment of adults with ADHD’. Journal of Attention Disorders, 11(6):720-727.
American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. 4the revised edition (DSM IV). Washington, DC: American Psychiatric Association.
Baeyens, D., Van Dyck, L. & Danckaerts, M. (2010). ‘ADHD binnen en buiten de onderwijscontext: van symptoomherkenning tot objectieve interventie’. In C. Detrez et al., Handboek leerlingenbegeleiding, deel 2, afl. 26, 35-62. Antwerpen: Plantyn.
Barkley, R.A. & Cox, D. (2007). ‘A review of driving risks and impairments associated with attention-deficit/hyperactivity disorder and the effects of stimulant medication on driving performance’. Journal of Safety Research, 38(1):113-128.
Barkley, R.A., Dupaul, G.J. & McMurray, M.B. (1990). ‘Comprehensive evaluation of attention deficit disorder with and without hyperactivity as defined by research criteria’. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 58(6):775-89.
Barkley, R.A. et al. (2002). ‘Preschool children with disruptive behavior: Three-year outcome as a function of adaptive disability’. Development and Psychopathology, 14(1):45-67.
Beekman, A. & Dijk, W. (2012). Tien keer beter! Leraren verbeteren hun onderwijspraktijk door onderzoek. Vol. 4. Antwerpen & Apeldoorn: Maklu.
Beenackers, M. & Kat, F. (2010). Een patiënt met ADHD. Altrecht te Nieuwegein: Bohn Stafleu Van Loghum.
Belgisch Centrum voor Farmacotherapeutische Informatie (2010). ‘Transparantiefiche: Aanpak van ADHD’. Geraadpleegd op 16 september 2011, via http://www.bcfi.be
Biederman, J. & Faraone S.V. (2005). ‘Attention-deficit/hyperactivity disorder’. Lancet, 366(9481):237-248.
Biederman, J. et al. (2006). ‘Functional impairments in adults with self-reports of diagnosed ADHD: A controlled study of 1001 adults in the community’. Journal of Clinical Psychiatry, 67(4):524-540.
Bogaert, S. (2012). De medicalisering van ADHD. De economische impact op het budget voor gezondheidszorg in België. Masterscriptie. Gent: Universiteit Gent.
Bollaert, R. (2005). De ADHD-zorgsector in kaart gebracht.Onderzoeksresultaten en knelpunten.Wilrijk & Brussel: ZitStil.
Breggin, P.R. (2001). ‘Questioning the treatment for ADHD’. Science, 291(5504):595.
Brocatus, N. & Vermeersch, K. (2012). Psycho-educatie bij dyslexie. Antwerpen & Apeldoorn: Garant.
Brod, M. et al. (2006). ‘Validation of the adult attention-deficit/hyperactivity disorder quality-of-life scale (AAQoL): A disease-specific quality-of-life measure’. Quality of Life Research, 15(1):117-129.
Buitelaar, J.K. (2001). ‘Discussies over aandachtstekort-hyperactiviteitstoornis (ADHD): feiten, meningen en emoties’. Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 145:1485-1489.
Carpentier, P.-J. (2004). ‘ADHD bij volwassenen: voer voor psychotherapeuten?’ Tijdschrift voor Psychotherapie, 30(2):50-59.
Carpentier, P.-J. (2005). ‘Onderdiagnostiek ADHD bij meisjes en vrouwen’. ADHD Netwerk. Geraadpleegd op 14 juni 2013, via http://www.adhdnetwerk.nl/ADHDaspx?id=493&idam=13
Centrum ZitStil (2013). ‘Omgaan met ADHD’. Geraadpleegd op 12 juni 2013, via http://www.zitstil.be/
Coussens, A. (2009). Methodisch werken in de gezondheidszorg. Antwerpen & Apeldoorn: Garant.
Dannon, P.N., Iancu, I. & Grunhaus, L. (2002), ‘Psychoeducation in panic disorder patients: effect of a self-information booklet in a randomized, masked-rater study’. Depression and Anxiety 16(2):71-76
Danckaerts, M. & Dewitte, I. (2009). ADHD Toolkit. UPC-KULeuven.
De Ridder, T. et al. (2008). ‘ADHD in de Belgische volwassen bevolking: een epidemiologische exploratieve studie’. Tijdschrift voor Psychiatrie, 50(8):499-508.
De Zeeuw, P. (2011). Neurobiological Hererogeneity in ADHD. Doctoraalscriptie Rudolf Magnus Institute of Neuroscience, University Medical Center Utrecht. Enschede: Ipskamp Drukkers. Geraadpleegd op 11 juni 2013, via http://igitur-archive.library.uu.nl/ dissertations/2011-0923-200318/zeeuw.pdf#page=201
Dedeurwaerder, H. (2008). ADHD tijdens de puberteit. Een psycho-educatief programma binnen het secundair onderwijs vanuit een ergotherapeutische visie. Bachelorscriptie. Kortrijk: Hogeschool West-Vlaanderen.
Dupaul, G.J. & Eckert, T.L. (1997). ‘The effects of school-based interventions for attention deficit hyperactivity disorder: A meta-analysis’. School Psychology Review, 26:5-27.
Dupaul, G.J. et al. (2006). ‘Children with attention deficit hyperactivity disorder: Are there gender differences in school functioning?’ School Psychology Review, 35(2):292-308.
Durston, S. (2013). ‘ADHD: In de hersenen of tussen de oren?’ Nationale Hersenlezing 2013: ADHD. Geraadpleegd op 9 juni 2013, via http://www.youtube.com/watch?v= YCRw7AeiXyM
Engberink, M. & Buitelaar, J.K. (2011). ‘Kan de huisarts starten met methylfenidaat voor een kind met ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder-syndroom)?’ Vademecum permanente nascholing huisartsen, 2945-2947.
Faraone, S.V. et al. (2006). ‘Comparing the efficacy of medications for ADHD using meta-analysis’. Medscape General Medicine, 8(4):4.
GGZ Groep (2013). ‘Cognitieve Gedragstherapie Behandeling’. Geraadpleegd op 17 juni 2013, via http://www.ggzgroep.nl/cognitieve-gedragstherapie/
Groeneveld, E. (2008). ‘ADHD en omgaan met stress: invloed van de hersenen’. Online Pedagoog. Geraadpleegd op 30 juni 2013, via http://www.onlinepedagoog.nl/nieuws/ bekijken/39-orthopedagogiek-adhd-en-omgaan-met-stress-invloed-van-de-hersenen.html
Guare, R. & Dawson, P. (2010). ‘Executieve functies bij kinderen en adolescenten’. Hogrefe.
Idema, K.T. (2006). ‘Voorlichting aan patiënt en partners: Rollen van zorgverleners en patiëntenverenigingen’. In C.L. Franke & M. Limburg (red.), Handboek cerebrovasculaire aandoeningen, 433-445. Utrecht: De Tijdstroom.
Hoencamp, E. & Haffmans, P.M.J. (2008). Psycho-educatie in de GGz en de verslavingszorg. Theorie en praktijk. Assen: Van Gorcum.
Jensen, P.S. et al. (2005). ‘Cost-effectiveness of ADHD treatments: Findings from the multimodal treatment study of children with ADHD’. The American Journal of Psychiatry, 162(9):1628-1636.
Jüngen, I.J.D. & Sesink, E.M. (red.) (2010). De verpleegkundige in de AGZ. Algemene verpleegkundige zorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Jüngen, I.J.D., Kerstens, A.M. & Sesink, E.M. (red.) (2011). De verpleegkundige in de AGZ. Specialistische verpleegkundige zorg. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Jonkers, A. (2002). ‘ADHD gedurende de levensloop’. Verslag Internationale ADHD-Conferentie 1 oktober 2002. Tijdschrift Huisartsengeneeskunde, 19(12):389-392.
Kooij, J.J.S. (2001). ‘ADHD bij volwassenen’. Neuropraxis, 5(6):142-147.
Kooij, J.J.S. (2002). ADHD bij volwassenen. Inleiding in diagnostiek en behandeling. Lisse: Swets & Zeitlinger.
Kooij, S.J.J. (2009a). ‘ADHD en persoonlijkheidsstoornissen’. In E.H.M. Eurelings-Bontekoe, R. Verheul & W.M. Snellen (red.), Handboek persoonlijkheidspathologie, 471-482. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Kooij, J.J.S. (2009b). ‘Hoe herken je ADHD en hoe wordt de diagnose gesteld?’ YouTube-presentatie van Sandra Kooij over de diagnose van ADHD. Geraadpleegd op 30 juni 2013, via http://www.youtube.com/watch?v=gCE9O3AI-oQ
KU Leuven (2013). Website Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Geraadpleegd op 22 mei 2013, via http://ppw.kuleuven.be/
Lahey, B.B. et al. (1998). ‘Validity of DSM-IV attention-deficit/hyperactivity disorder for younger children’. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37(7):695-702.
Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie (2013). ‘ADHD bij kinderen en adolescenten’. Geraadpleegd op 17 mei 2013, via http://www.kenniscentrum-kjp.nl/ Professionals/Stoornissen/ADHD-1/Inleiding-adhd
Landelijke Stuurgroep Muldisciplinaire Richtlijnontwikkeling in de GGZ (2007). Multidisciplinaire richtlijn voor ADHD bij kinderen en jeugdigen. Versie 1.0. Utrecht: Trimbos-Instituut.
Lee, S.I. et al. (2008). ‘Predictive validity of DSM-IV and ICD-10 criteria for ADHD and hyperkinetic disorder’. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(1):70-78.
Luman, M. (2009). ‘Een afwijkende gevoeligheid voor beloning: een neurobiologische verklaring voor ADHD?’ Neuropraxis, 13(3):55-60.
Matza, L.S. et al. (2007). ‘Responsiveness of the adult attention–deficit/hyperactivity disorder quality of life scale (AAQoL)’. Quality of Life Research, 16(9):1511-1520.
McBurnett, K. et al. (1999). ‘Experimental cross-validation of DSM-IV types of attention deficit/hyperactivity disorder’. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38(1):17-24.
McGough, J.J. & Barkley, R.A. (2004). ‘Diagnostic controversies in adult attention deficit hyperactivity disorder’. American Journal of Psychiatry, 161(11):1948–1956.
Milich, R., Balentine, A.C. & Lynam, D.R. (2001). ‘ADHD combined type and ADHD predominantly inattentive type are distinct and unrelated disorders’. Clinical Psychology: Science and Practice, 8(4):463-488.
Minderaa, R. (2013). ‘ADHD een modeverschijnsel? Steeds meer kinderen krijgen de diagnose ADHD’. Gezondheid voor een vitaal leven.
MTA Cooperative Group (1999). ‘A 14-month randomized clinical trial of treatment strategies for attention-deficit/hyperactivity disorder. The MTA Cooperative Group. Multimodal Treatment Study of Children with ADHD’. Archives of General Psychiatry, 56(12):1073-86.
Murphy, K.R. (1998). ‘Psychological counseling of adults with ADHD’. In R.A. Barkley (red.), Attention-deficit hyperactivity disorder. A handbook for diagnosis and treatment, 2nd ed., 582-591. New York & London: The Guilford Press.
Murphy, K.R. & Barkley, R.A. (1996). ‘Attention deficit hyperactivity disorder adults: comorbidities and adaptive impairments’. Comprehensive Psychiatry, 37(6):393–401.
Nijs, D. & Vermeulen, P. (red.) (2012). ‘De hulpverlening gaat digitaal?’ Themanummer TOKK 2.0. Tijdschrift voor orthopedagogiek, kinderpsychiatrie en klinische kinderpsychologie, 37(3-4).
Oudejans, S. & Spits, M. (2013). Investeren in verslavingspreventie. Beschrijving van Nederlandse programma’s voor jeugd en jongeren. Stichting Resultaten Scoren / Mark Bench VOF. Geraadpleegd op 19 juni 2013, via http://www.resultatenscoren.nl/data/upload/ files/rapport-basisaanbodjeugdpreventie.pdf
Palm, J. (2011). Leven na een beroerte. 2de druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Pellow, J., Solomon, E.M. & Barnard, C.N. (2011). ‘Complementary and alternative medical therapies for children with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)’. Alternative Medicine Review: A Journal of Clinical Therapeutic, 16(4):323-337.
Pennington, B.F. et al. (2009). ‘Gene X environment interactions in reading disability and attention-deficit/hyperactivity disorder’. Developmental Psychology 45(1):77-89.
Perreira, R.R., Kooij, S. & Buitelaar, J. (2011). ‘Angst voor overdiagnostiek is ongefundeerd. ADHD zeker geen modegril’. Medisch Contact, 66(3):130-133.
Pieterse, K. et al. (2013). Leerkrachtinterventies voor de aanpak van ADHD in de klas: een overzicht van effectstudies’. Kind & Adolescent, 34(1):2-29.
Prins, P.J.M. et al. (1999). ‘ADHD: Een multimodale behandeling’. In W. Vandereycken, P. Eelen & P.J.M. Prins (red.), Praktijkgids gedragstherapie, deel 10, 1-55. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Rapport, L J. et al. (2002). ‘Experienced emotion and affect recognition in adult attention-deficit hyperactivity disorder’. Neuropsychology, 16(1):102-110.
Reiff, M. (2004). ADHD: A complete and authoritative guide. Elk Grove Village, IL: American Academy of Pediatrics.
Resnick, R.J. (2005). ‘Attention deficit hyperactivity disorder in teens and adults: They don’t all outgrow it’. Journal of Clinical Psychology, 61(5):529–533.
Richards, T. (1999). ‘Patients’ priorities’. British Medical Journal, 318:277.
Robeva, R. et al (2004). ‘Combined psychophysiological assessment of ADHD: A pilot study of Bayesian probability approach illustrated by appraisal of ADHD in female college students’. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 29:1-10.
Rommelse, N.N.J. & Oosterlaan, J. (2009). Het ADHD bij kinderen formularium. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Ros, A. (2013). ‘Psycho-educatie… Meer dan alleen informeren’. Geraadpleegd op 17 mei,2013, via http://www.psycho-educatie-autisme.nl/index.php/psycho-educatie/meer-da…
Rowland, A.S., Lesesne, C.A. & Abramavitz, A.J. (2002). ‘The epidemiology of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): A public health view’. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews 8(3):162-170.
Ryan-Krause, P. (2010). ‘Attention-deficit hyperactivity disorder’. Journal of Pediatric Health Care, 24(3):194-198.
Schalken, F., Wolters, W., Tilanus, W., van Gemert, M., van Hoogenhuyze, C., Meijer, E., … Postel, M. (2010). Handboek online hulpverlening. Hoe onpersoonlijk contact heel persoonlijk wordt. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.
Scheepers, A. (2012). Sociale competenties bij kinderen met ADHD en ASS. Masterscriptie. Leiden: Universiteit Leiden. Geraadpleegd op 3 juni 2013, via https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/19903/023_A.Sche…
Singh, I. (2008). ‘Beyond polemics: science and ethics of ADHD’ Nature Reviews: Neuroscience, 9(12):957-964.
Sixma, H.J. et al. (1998). ‘Quality of care from the patients’ perspective: from theoretical concept to a new measuring instrument’. Health Expectations, 1(2):82-95.
Spetie, L. & Arnold, E.L. (2007). ‘Attention deficit/hyperactivity disorder’. In A. Martin & F. R. Volkmar (red.), Lewis's child and adolescent psychiatry. A comprehensive textbook, 430-454. London: Wolters Kluwer / Lippincott: Williams & Wilkins.
Snellen, A. (2007). Basismodel voor methodisch hulpverlenen in het maatschappelijk werk. 3de editie. Bussum: Coutinho.
Stichting Zelfacceptatie (2008-2013). ‘Zelfacceptatie, basis voor een mens om te functioneren en voor een goed gevoel’. Geraadpleegd op 19 juni 2013, via http://www.zelfacceptatie.nl/index2.php?page=organisatie
Stern, P.H. (2002). ‘When children with attention-deficit/hyperactivity disorder become adults’. Southern Medical Journal, 95:985-993.
Swaim, K.F. & Morgan, S.B. (2001). ‘Children’s attitudes and behavioral intentions toward a peer with autistic behaviors: does a brief educational intervention have an effect?’ Journal of Autism and Developmental Disorders, 31(2):195-205.
Timmer, S. (2011). eHealth in de praktijk. Handreiking voor iedereen die wil kennismaken of starten met eHealth. Houten, Nederland: Bohn Stafleu van Loghum.
Tripp, G. et al. (1999). ‘DSM-IV and ICD-10: A comparison of the correlates of ADHD and hyperkinetic disorder’. Journal of American Child and Adolescent Psychiatry, 38(2):156-164.
Van Beirendonck, L. (2004). Iedereen competent. Lannoo.
Van den Berg, H. & Meijer, B. (2011). Zakwoordenboek van de psychiatrie. 5de druk. Amsterdam: Reed Business.
Van der Oord, S. & Prins, P. (2007). ‘Welke behandeling is effectief voor kinderen met ADHD?’ Kind en Adolescent Praktijk, 6(2):51-57.
Van Epen, J.H. (2002). Drugsverslaving en alcoholisme. Kennis en achtergronden voor hulpverleners. 4de herziene druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Van Lammeren, A.M.D.M. (2007). ‘ADHD bij volwassenen’. Bijblijven, 23(1):48-57.
Van Lieshout, T. (2002). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
Van Rooijen, K. & Rietveld, L. (2013). Wat werkt bij autisme? Nederlands Jeugd Instituut. Geraadpleegd op 19 juni 2013 via http://www.nji.nl/nji/dossierDownloads/ Watwerkt_Autisme.pdf
Van Peperstraten, H. (2012). ‘Het belang van psycho-educatie’. Bijzijn XL, 5(8):18-25.
Van Regenmortel, T. (2004). Empowerment in de praktijk van het OCMW. Leuven: HIVA.
Van Regenmortel, T. (2009). ‘Empowerment als uitdagend kader voor sociale inclusie en moderne zorg’. Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 18(4):22-42.
Vandormael, J. & Steerneman, P. (2000). ‘ADHD: een complexe hulpvraag’. Psychopraxis, 2(7):154-158.
Vermeulen, P. (red.) (2009). Ik ben speciaal 2. 6de druk. Berchem: EPO.
Vingerhoets, A.J.J.M., Kop, P.F.M. & Soons, P.H.G.M. (red.) (2002). Psychologie in de gezondheidszorg. Een praktijkoriëntatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
Voogt, A. & Landsdaal, I. (2005). ‘1 + 1 = 3? Onderzoek naar de samenwerking tussen de schuldhulpverlening en het algemeen maatschappelijk werk in Den Haag’. Masterscriptie. Den Haag: Haagse Hogeschool. Geraadpleegd op 19 juni 2013, via http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/hh/show.cgi?fid=972
Wenning, H. & Santana, M. (2005). AD(H)D: een volwassen benadering. Individuele coaching en groepsbegeleiding. Amsterdam: Pearson Assessment and Information.
World Health Organisation (1992). International statistical classification of diseases and related health problems. 10de herziene editie (ICD-10). Geraadpleegd op 19 juni 2013, via http://apps.who.int/classifications/icd10/browse/2010/en
Zametkin, A.J. & Ernst, M. (1999). ‘Problems in the management of attention-deficit/hyperactivity disorder’. New England Journal of Medicine, 340:40-46.