Bibliografie
Barnett, S. W. (1995), ‘Long-term effects of Early Childhood Programs on Cognitive and School outcomes’ in The Future of Children, 5, 3: 25-50
Bastenier, A., Dassetto, F. en Scheuer, B. (1985), Mômes d’immigrés en maternelle, Louvain-la-Neuve: CIACO, 79 p.
CITO, (2006), Piramide. Methode, (on line), http://www.cito.nl/po/piramide/methode/eind_fr .htm, gelezen op 24-04-2006
De Boyser, K. (2003), ‘De blik op uitsluiting op diverse domeinen van het maatschappelijk leven’, 51-78 in Vranken, J., De Boyser, K. en Dierckx, D. (eds.), Armoede en sociale uitsluiting. Jaarboek 2003, Leuven: Acco, 517 p.
D’Olieslager, T. en De Boyser, K. (2003), ‘Armoede en sociale uitsluiting becijferd’, 399-467 in Vranken, J., De Boyser, K. en Dierckx, D. (eds.), Armoede en sociale uitsluiting. Jaarboek 2003, Leuven: Acco, 517 p.
Groenez, S., Van den Brande, I. en Nicaise, I. (2003), Cijferboek Sociale Ongelijkheid in het Vlaamse Onderwijs, (on line), http://www.hiva.be/publicatie/nl/2668/publicatie, gelezen op 07-04-2005
Groenez, S. (2004), ‘Gekregen of verdiend ? Ongelijkheid op school: omvang, oorzaken en gevolgen’ in School en Samenleving, 6: 53-75
Haerden, H. en Soors, M. (1995), ‘Zeven jaar moeders onder elkaar: de ervaringen van School en Gezin’, 173-198 in Haerden, H. en Janssen, D. (eds.), Pedagogische preventie: een antwoord op kansarmoede ?, Leuven: Garant, 200 p.
Hermans, P. (2002a), ‘Etnische minderheden en schoolsucces: een overzicht van diverse benaderingen’, 21-42 in Timmerman, C., Hermans, P. en Hoornaert, J. (eds.), Allochtone jongeren in het onderwijs, Leuven: Garant, 234 p.
Mahieu, P. (2002), ‘Desegregatie in functie van integratie’, 205-232 in Timmerman, C., Hermans, P. en Hoornaert, J. (eds.), Allochtone jongeren in het onderwijs, Leuven: Garant, 234 p.
Meijnen, G.W. (1998), Opvoeding, onderwijs en sociale integratie, Groningen: Wolters-Noordhoff, 207 p.
Nicaise, I. (1997), ‘Kansarmoede in de basisschool: een literatuuroverzicht van oorzaken en remedies’ in Gids voor het basisonderwijs, Kind /420/: 28.
Nicaise, I. (2000), The right to learn. Educational strategies for socially excluded youth in Europe, Bristol: The Policy Press, 424 p.
Nicaise, I. (2001), ‘Onderwijs en armoedebestrijding: op zoek naar een nieuwe adem’, 223-242 in Vranken, J., Geldof, D., Van Menxel, G. en Van Ouytsel, J. (eds.) Armoede en Sociale uitsluiting- Jaarboek 2001, Leuven / Leusden: Acco, 430 p.
Pels, T. (1991), Marokkaanse kleuters en hun cultureel kapitaal. Opvoeden en leren in het gezin en op school, Amsterdam: Swets & Zeitlinger, 230 p.
Pels, T. (1995), ‘Allochtone gezinnen en school: het belang van opvoedingsondersteuning en pedagogische preventie’, 35-50 in Haerden, H. en Janssen, D. (eds.), Pedagogische preventie: een antwoord op kansarmoede ?, Leuven: Garant, 200 p.
Reezigt, G. (2003), ‘Voor- en vroegschoolse educatie’, 79-96 in Meijnen, W. (ed.), Onderwijsachterstanden in basisscholen, Antwerpen /Appeldoorn: Garant, 188 p.
Ruelens, L. en Van Heddegem, I. (2003), ‘De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen’, School en Samenleving, 3, 41-58
Rutten, S. (2004), Een eindeloze haastklus, Utrecht: Sardes, 100 p.
Schweinhart, L. J. (2004), The High/Scope Perry Preschool Study Through Age 40, (on line), http://www.highscope.org/Research/PerryProject/PerryAge40SumWeb.pdf, gelezen op 27-04-2006
Spiess, C. K., Büchel, F. en Wagner, G. (2003), ‘Children’s school placement in Germany: does Kindergarten attendance matter ?’ in Early childhood Research Quarterly, 18, 2: 255-270.
Vandormael, L. (1995), ‘Pedagogische preventie en schoolopbouwwerk: waar school, ouders en buurt mekaar vinden…’, 149-173 in Haerden, H. en Janssen, D. (eds.), Pedagogische preventie: een antwoord op kansarmoede ?, Leuven: Garant, 200 p.
Verhoeven, J. C., e.a. (2000), Ouders op school en thuis. Onderwijskundig onderzoek in opdracht van de Vlaamse Minister van onderwijs en vorming, (on line), http://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/projecten/2000/oudersopschoolenthuis…, gelezen op 06-03-2006
Vranken, J., Timmerman, C. en Van der Heyden, K. (2001), Komende generaties. Wat weten we (niet) over allochtonen in Vlaanderen ?, Leuven : Acco, 326 p