AELTERMAN, A. (2007). De versterking van het draagvlak van scholen: focus op de rol van de leraar en de ondersteuning hierbij. Impuls, 37(4), 173-184.
Agentschap voor onderwijsdiensten - AgODi (2012). Uitgebreide toelichting vernieuwde TBS-regelingen. Brussel.
BARMBY, P. (2006). Improving teacher recruitment and retention: the importance of workload and pupil behaviour. Educational Research, 48(3), 247-265.
BEERTEN, N. & EYCKMANS, P. (2009). Mogelijkheden en bekommernissen van Vlaamse ambtenaren binnen een duurzaam personeelsbeleid van de Vlaamse overheid. Gevalsstudie binnen het Agentschap Wegen en Verkeer en het Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen. Hasselt: Universiteit Hasselt, Faculteit Bedrijfseconomische wetenschappen - Masterproef.
BOYD, D., GROSSMAN, P., ING, M., LANKFORD, H., LOEB, S., & WYCKOFF, J. (2011). The Influence of School Administrators on Teacher Retention Decisions. American Educational Research Journal, 48(2), 303-333.
BRONFENBRENNER, U. (1977). Toward an Experimental Ecology of Human Development. American Psychologist, July 1977, 513-531.
DE CUYPER, P. & VAN GYES, G. (2003). Leerkrachtenparticipatie in het schoolmanagement. Een Vlaamse beleidsstudie. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven, Hoger instituut voor de arbeid.
DEVOS, G., BOUCKENOOGHE, D., ENGELS, N., HOTTON, G. & AELTERMAN, A. (2007). An assessment of well-being of principals in Flemisch primary schools. Journal of Educational Administration, 45(1), 33-61.
Edulex (2002). Omzendbrief: Volledige terbeschikkingstelling wegens persoonlijke aangelegenheden voorafgaand aan het rustpensioen voor personeelsleden van het onderwijs en van de CLB’s. Wetwijs – Webgids voor de schooladministratie: PERS/2002/03
ELCHARDUS, M., HUYGE, E., KAVADIAS, D., SIONGERS, J. & VANGOIDSENHOVEN, G. (2009). Leraars, profiel van een beroepsgroep. Tielt: LannoCampus.
GERRING, J. (2007). Case Study Research. Principles and Practices. Cambridge: Cambridge University Press.
GRISSMER, D. & KIRBY, S. (1992). Patterns of Attrition Among Indiana Teachers, 1965-1987. Santa Monica: RAND.
HATTIE, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Oxon: Routledge.
HR Praktijk (2013). Successen en valkuilen van duurzame inzetbaarheid. Gelezen op 14/02/2013, via: http://www.hrpraktijk.nl/ads/landingpage/leeftijdsbewust_personeelsbeleid.html
HUGHES, G.D. (2012). Teacher Retention: Teacher Characteristics, School Characteristics, Organizational Characteristics, and Teacher Efficacy. The Journal of Educational Research, 105(4), 245-255.
HUYGE, E., VANDROOGENBROECK, F., ELCHARDUS, M., KAVADIAS, D., SIONGERS, J. & DE SMEDT, J. (2011). Oorzaken en motieven van vroegtijdige uittrede van leraars. Eindrapport van het onderzoeksproject OBPWO 09.06. Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs en Vorming.
INGERSOLL, R.M. & SMITH, T.M. (2003). The Wrong Solution to the Teacher Shortage. Educational Leadership, 60(8), 30-33.
KARDOS, S. & MOORE, S. (2006). On Their Own and Presumed Expert: New Teachers’ Experiences with Their Colleagues. Harvard Graduate School of Education, Project on the Next Generation of Teachers.
KENIS, P., MICHIELSENS, P. & VAN ANDEL, W. (2013). Kom op tegen planlast! Onderzoek naar initiatieven die de planlast [irriterende regeldruk] voor scholen en leerkrachten in het leerplichtonderwijs kunnen verminderen. . Antwerp Management School, Onderzoek in opdracht van de Vlaamse minister van Onderwijs, Jeugd, Gelijke Kansen en Brussel, Pascal Smet.
LAMBRECHTS, F., MARTENS, H., POISQUET, J. & JORDENS, P. (2007). Met goesting blijven werken en leren. Kritische condities voor een leeftijdsbewust en duurzaam personeelsbeleid. Diepenbeek: Universiteit Hasselt.
LOEB, S., DARLING-HAMMOND, L. & LUCZAK, J. (2005). How Teaching Conditions Predict Teacher Turnover in California Schools. Peabody Journal of Education, 80(3), 44-70.
MOORE, S., BIRKELAND, S., KARDOS, S., KAUFFMAN, D., LIU, E. & PESKE, H. (2001). Retaining the Next Generation of Teachers: The Importance of School-Based Support. Harvard Education Letter Research Online.
Pensioendienst voor de overheid – PDOS (2011). Overzicht van de nieuwe pensioenmaatregelen in de overheidssector. Brussel: PDOS.
SELS, L., DE WINNE, S., MAES, J., DELMOTTE, J., FAEMS, D. & FORRIER, A. (2002). De meerwaarde van HRM in kleine en middelgrote ondernemingen. Tijdschrift voor HRM, 5 (2), 61-86.
SERV (2001). Oud maar niet out! Handleiding voor een leeftijdsbewust personeelsbeleid. Goekint Graphics. Gelezen op 14/02/2013, via http://www.leeftijdenwerk.be/html/pdf/B11_Diversiteit_Oudmaarnietout.pdf
SHEN, J. (1997). Teacher Retention and Attrition in Public Schools: Evidence From SASS91. The Journal of Educational Research, 91(2), 81-88.
STEVENS, F. & ELCHARDUS, M. (2001). De speelplaats als cultureel centrum. Beeldvorming en leefwereld van jongeren. Eindrapport van het onderzoeksproject PBO 97/16/15. Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs en Vorming.
VAN BUUL, G.J.C.M. & MAAS, J.F.J. (2004). Praktische adviezen voor de ontwikkeling en implementatie van LEVENSFASEGERICHT PERSONEELSBELEID. Fontys Hogeschool voor Personeel en Arbeid, in opdracht van Sectorfondsen Zorg en Welzijn.
VANERUM, L. & POLASTER, E. (2009). De feminisering van het lerarenkorps in het Vlaamse secundair onderwijs. Liever een man of een vrouw voor de klas? Impuls, 40(2), 57-63.
VAN PETEGEM, P. & VAN HOOF, J. (2004). Een pleidooi voor geïnformeerde schoolontwikkeling. Impuls, 34(4), 192-197.
VDAB studiedienst (2011). Analyse vacatures 2011. Knelpuntberoepen. Brussel: VDAB
Vlaams Ministerie van Onderwijs en vorming (2010). Statistisch jaarboek van het Vlaams onderwijs: schooljaar 2009-2010. Brussel.
Vlaams Ministerie van Onderwijs en vorming (2011). Arbeidsmarktrapport 2011 Basisonderwijs en Secundair Onderwijs. Brussel.
Werkgelegenheidsagentschap Vlaams-Brabant & Vlaams-Brabantse Voka (2007). Talent +. Leeftijdsbewust Personeelsbeleid met aandacht voor oudere werknemers. Vlaams-Brabant.