Bibliografie
boeken
• Baines, P. , Haslam A. , 2002. Type & typography. London
• Bolder, T. , Klinkenberg, J. , Van Krimpen, H. , Menningh, S. ,
• Mijksenaar, P. , Oosterhoorn, B. , Ruyter, K. , Westerveld, W. , 1991
• (2de druk). Typografie, uitgangspunten, richtlijnen, techniek.Amsterdam
• Costers, N. , Van de Craen, P. , 2001. Schrijf eens een tekst... in een museum.Brussel
• Debruyn, M , 1988. Handboek voor de organisatie van kunsttentoonstellingen. Reeks
• Grafische communicatie Van Loghum Slaterus. Den Haag
• Dirken J. , Crouwel W. , 1976. Onderscheiden, opnemen en verwerken. Leesbaarheid.
• Eindhoven (lecturis: serie documentaires)
• Itten J. , 1992 (5de druk): Kunst en kleur: een kleurenleer over het subjektief beleven en
• objektief leren zien van kleur als weg naar de kunst. De Bilt. oorspronkelijke titel: •
• Kunst der Farbe. 1973
• Jury, D. , 2003. Over typografie. Wie de regels van de typografie wil overtreden moet ze
• eerst kennen.Amsterdam
• Katalogus bij de tentoonstelling over bewegwijzering van de beroepsvereni-
• ging grafische vormgevers Nederland GVN, 1976. Linksaf, rechtsaf, alsmaar recht-
• door... .Amsterdam
• Leering, J. , van Toorn J. , 1978. interview: Vormgeving in functie van museale
• overdracht. Amsterdam
• Lenting, H. , s.d. . cursus: typografie (ongepubliceerd)
• Mestdagh L. , 1993. leesbaarheid a.Werkgroep informatie in de Openbare Ruimte.
• Rapport voor de Koning Boudewijnstichting 1993. (ongepubliceerd)
• Mombaerts, M. , Vossen, M. , 1999 (2de oplage). Goed voor druk, grafische communicatie
• en grafische technieken.Gent
• Morison, S. , 1990 (3de druk). Grondbeginselen der typografie. Amsterdam
• eerste herziene druk 1983. oorspronkelijke titel: First Principles of Typography
• Peppelenbos, C. , 2000. Tekst bij beeld. Verslag van een onderzoek naar teksten bij schil-
• derijen: Kies je eigen gids of: jongeren in het museum.Amsterdam
• Roediger, Capaldi, Paris, Polivy, Herman, Brysbaert, 2001 (2de oplage). Een inlei-
• ding Psychologie.Gent
• Sas J. , 1992. Schriftelijke communicatie in musea.Amsterdam
• Spencer, H. , 1969. The visible word.London
• Stichting Landelijk Contact van Museumconsulenten, TILBURG 2000 ,2000. Syl-
• labus bij de basiscursus Museum en Publiek.Utrecht
• Vademecum: voor het schrijven van de zaalteksten en etiketten van het circuit
• Middeleeuwen-barok. (ongepubliceerd)
tijdschrift
• Eye magazine 52/2004: Larson, K. , 2003. Monitor: The science of word recognation.UK
websites
• http://www.bda-dyslexia.org.uk/main/campaigning/daw_intro_dys.asp
• http://www.hmso.gov.uk/acts/acts1995/1995050.htm
• http://www.readregular.com/nederlands/dyslexie.html
• http://www.textmatters.com/kidstype/
• http://www.tiresias.org/guidelines/visual.htm
• http://www.tiresias.org/pats/text/17a.html
• http://www.wired.com/news/print/0,1294,60834,00.html
lezingen / studiedagen
• studiedag: Wit is altijd schoon? Kleurgebruik in musea en bij het presenteren van
• objecten. 25 november 2004. Brussel
• lezing: ‘Charles Nyples Lectures: the tomorrow book’ 10 december 2004.
• Maastricht