BARTHES, R. (2004). Het werkelijkheidseffect in: Barthes, R., Het werkelijkheidseffect
[ed. R. Hofstede & J. Pieters]. Groningen. Historische uitgeverij.
CANNAERT, J.B. en MADOU, J.B. (1829). Bydragen tot het oude strafregt in België, gevolgd door eenige merkweerdige vonnissen van vroegere tyden, van allerlei aard. Brussel. M. Hayez, drukker der Koninklijke Academie van Wetenschappen.
DAVIS, W. (2011). A general theory of visual culture. Princeton. Princeton University Press.
FLAUBERT, G. (1991). lettre à Ernest Duplan, 12 juin 1862, Correspondance, tome III, Parijs, Gallimard.
ISER, W. (1972). The Reading Process: A Phenomenological Approach, New Literary History, Vol. 3, No. 2, On Interpretation: I (Winter, 1972), pp. 279-299. John Hopkins University Press.
JAMES, H. (1904). The Golden Bowl. New York. Scribner.
KRESS, G. en VAN LEEUWEN, T. (2006). Reading images, the grammar of visual design. Abingdon, Routledge.
NIKOLAJEVA, M. en SCOTT C., (2000). The Dynamics of Picturebook Communication. Children’s Literature in Education, December 2000, Volume 31, Issue 4, pp. 225-239 Human Sciences Press, Inc.
PINT, K. (2013). Roland Barthes & ‘Een terugkeer’ van Erik Spinoy in: Van Dijk, Yra; De Pourcq, Maarten; De Strycker, Carl (eds.). Draden in het donker: Intertekstualiteit in theorie en praktijk, Nijmegen: Vantilt, pp. 81-100
ROSENTHAL, P. Deciphering S/Z. College English, Vol. 37, No. 2 (Oct., 1975), pp. 125-144. National Council of Teachers of English.
SUMMERS, S. (2003). Real Spaces, World Art History and the Rise of Western modernism. Londen. Phaidon Press Limited.
TUCKER, A. (2010). The Illustration of the Master, Henry James and the Magazine Revolution. Stanford. Stanford University Press.
WÖLFFLIN, H. (1915). Kunstgeschichtliche Grundbegriffe. Bazel. Benno Schwabe & Co