9. Literatuurlijst
Dautzenberg, J.A., ‘Iemand weigert het leesdossier – Of het herstel van de literaire cultuur.’ In: Lierop - Debrauwer, van, H. & Mooren, P. (red.), Dat moet je gelezen hebben. Literaire en educatieve canonvorming in de (jeugd)literatuur. Biblion, Leidschendam, 2004.
Geljon, C., ‘Dalende meesters en stimulerende moeders: de invloed van school en huis op het lezen op lange termijn.’ In: Tsjip/Letteren 13 (2003), nr. 1, 21-24.
Het Gemeenschapsonderwijs, ‘Leerplan Secundair onderwijs derde graad Nederlands’, 2008, [online raadpleegbaar op:] < http://pbd.gemeenschapsonderwijs.net/lrplso/0708/2007-088.pdf > [15/05/2008].
Janssen T., Literatuuronderwijs bij benadering: een empirisch onderzoek naar de vormgeving en opbrengsten van het literatuuronderwijs Nederlands in de bovenbouw van het HAVO en vwo. Amsterdam, Thesis Publishers, 1998.
Janssen, T., Lerarenopleiders over literatuurdidactiek: een onderzoek naar de wijze waarop Nederlands in Nederland en Vlaanderen worden voorbereid op het geven van literatuurlessen. Nederlandse Taalunie voorzetten, ’s Gravenhage, 1988.
Laarakker, K., ‘Baart oefening kunst? De rol van literaire jeugdliteratuur bij de overgang naar volwassenenliteratuur.’ In: Lierop - Debrauwer, van, H. & Mooren, P. (red.), Dat moet je gelezen hebben. Literaire en educatieve canonvorming in de (jeugd)literatuur. Biblion, Leidschendam, 2004.
Ministerie van Onderwijs Vlaanderen1, ‘Secundair onderwijs, derde graad ASO: vakgebonden eindtermen Nederlands.’, 2008, [online raadpleegbaar op:] < http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/3degraad/aso/eindtermen/nede… > [15/05/2008].
Ministerie van Onderwijs Vlaanderen2, ‘Secundair onderwijs, derde graad ASO: uitgangspunten Nederlands.’, 2008, [online raadpleegbaar op:] < http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/secundair/3degraad/aso/uitgangspunten/… > [15/05/2008].
Onderwijssecretariaat van de Steden en Gemeenten van de Vlaamse Gemeenschap, ‘Schooljaar 2007-2008, 3de graad basisvorming Nederlands’, 2008, [online raadpleegbaar op:] < http://www.ovsg.be/siteA/filesystem/LPSO/Schooljaar%202007-2008/3de%20G…; [15/05/2008].
Openbare Bibliotheken Stad Antwerpen, ‘online catalogus’, 2008, [online raadpleegbaar op:<http://obib.antwerpen.be/desktop/obibopac/core/index.phtml?language=&eu… > [15/05/2008] )
Thissen, J., e.a., Leraren over literatuuronderwijs: verslag van een rondvraag onder leraren Nederlands in Vlaanderen en Nederland naar hun ervaringen en problemen bij het geven van literatuurlessen. Nederlandse Taalunie voorzetten, ’s Gravenhage, 1988.
Trioen, M., ‘Lezen voor de lijst. Twee visies op het wat, hoe en waarom.’ In: de Leeswelp 7, 2007, 276-279.
Van Os, Q., ‘Discussie voor alle leeftijden? In: Lierop - Debrauwer, van, H. & Mooren, P. (red.), Dat moet je gelezen hebben. Literaire en educatieve canonvorming in de (jeugd)literatuur. Biblion, Leidschendam, 2004.
Verboord, M., Moet de meester dalen of de leerling klimmen? De invloed van literatuuronderwijs en ouders op het lezen van boeken tussen 1975 en 2000. Proefschrift, Universiteit Utrecht, Utrecht, 2003.
Verboord, M., ‘Lezen na het literatuuronderwijs.’ In: Lierop - Debrauwer, van, H. & Mooren, P. (red.), Dat moet je gelezen hebben. Literaire en educatieve canonvorming in de (jeugd)literatuur. Biblion, Leidschendam, 2004.
Verboord, M., ‘Het leesrepertoire van leerlingen in het secundair onderwijs, 1962-2005. De literatuurlijst Nederlands als culturele classificatie.’ In: Sociologie 2 (2006), nr. 4, 386-415.
Verboord, M., ‘Uittreksels, mediaoriëntatie en het lezen voor het leesdossier door havo- en vwo-leerlingen.’ In: Tijdschrift voor Communicatiewetenschap 35 (2007), nr. 2, 141- 156.
Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs, ‘Leerplannen Nederlands 2006-2008’, 2008, [online raadpleegbaar op:] < http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen/doc//Nederlands-2006-008.pdf > [15/05/2008].
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming, ‘Vlaams Onderwijs in cijfers: 2006-2007’, 2007, [online raadpleegbaar op:] < http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/77.pdf > [15/05/2008]
Wuyts, R., ‘Interkl@s: Op zoek naar het juiste boek voor 15+’, In: Vonk 36 (2007), nr. 5, 41-45