Appiah, K. A (1994). Identity, Authenticity, Survival: Multicultural Societies and Social Reproduction. In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism, Examining the politics of recognition (pp. 149 – 163). New Jersey: Princeton University Press.
Appiah, K. A. (2006). Cosmopolitanism, ethics in a world of strangers. New York: W. W. Norton & Company, Inc.
Beheydt, L. (2007). Immersie en taalbeleid voor tweedetaalonderricht aan jonge kinderen. In J. De Schryver & A. Vlasselaers (red.), Naar Panama! Opstellen voor Fred Van Besien (pp. 25 – 45). Brussel: VLEKHO.
Blackledge, A. (2006). The magical Frontier between the Dominant and the dominated: Sociolinguistics and Social Justice in a Multilingual World. J. of Multilingual and Multicultural Development, 27 (1), 22-41.
Blommaert, J.; Creve, L. & Willaert, E. (2006). On being declared illiterate: Language-ideological disqualification in Dutch classes for immigrants in Belgium. Language and Communication, 26, 34-54.
Blommaert, J & Van Avermaet, P (2006). Wiens Nederlands? Over taalnaïviteit in het beleid. Sampol, 13 (3).
Blommaert, J & Van Avermaet, P (2008). Taal, onderwijs en de samenleving. De kloof tussen beleid en realiteit. Berchem: EPO.
Bourhis, R. Y; El-Geledi, S. & Sachdev, I (2007). Language, ethnicity and intergroup relations. In A. Weatherall, B. M. Watson & C. Gallois (ed.), Language, discourse & social psychology (pp.15 – 50). New York: Palgrave Macmillan.
Candelier, M. (2005). Talensensibilisering – een Europese innovatie. . In L. Top & H. De Smedt (red.), Zin voor Talen. Talensensibilisering en de taalportfolio in een meer talig onderwijs (pp. 21- 41). Antwerpen: Appeldoorn Garant
Clément, R.; Noels, K. A. & Macintyre, P. D (2007). Three variations on the social psychology of bilinguality: context effects in motivation, usage and indentity. In A. Weatherall, B. M. Watson & C. Gallois (ed.), Language, discourse & social psychology (pp.50 – 77). New York: Palgrave Macmillan.
Cummins, J. (2008). Language and Literacy Teaching for Immigrant Students: A Pedagogical Framework. Scientia Paedagogica Experimentalis, 45.
De Bleyser, D., Housen, A., Mettewie, L. & Pierrard, M. (2001). Taalvaardigheid en attitudes van Nederlandstalige en Franstalige leerlingen in het Nederlandstalige secundaire onderwijs in Brussel. In E. Witte & A. Mares (red), 19 keer Brussel, 19 fois Bruxelles, 19 times Brussels. Brusselse Thema’s, Thèmes Bruxellois, Brussels Themes,7 (pp. 359 – 374). Brussel: VUBPress.
De Coninck, D & Van De Perre, K (2008, 31 oktober). Vlaanderen Vlaams! Anderstalige let op uw woorden. De Morgen, 23 – 24.
Decoo, W. (2007). Compliciteit tussen politiek en taalonderwijs. Hoe beleid, onderzoek en visies elkaar vinden en steunen. In J. De Schryver & A. Vlasselaers (red.), Naar Panama! Opstellen voor Fred Van Besien (pp. 75 – 91). Brussel: VLEKHO.
Decreet van 7 mei 2004 art. 43 houdende het tweedetaal- en vreemdetaalonderwijs in het gewoon basisonderwijs.
De Houwer, A. (2007). Reflections on child family bilingualism. Time to focus more on factors promoting harmonious bilingual development. In J. De Schryver & A. Vlasselaers (red.), Naar Panama! Opstellen voor Fred Van Besien (pp. 111 – 129). Brussel: VLEKHO.
De Houwer, A. (2009). Bilingual First Language Acquisition. Bristol, Buffalo, Toronto: Multilingual Matters.
De Jong, J. (2001). Multiculturalisme, onderwijsvrijheid en sociale cohesie. In P. Smeyers & B. Levering (red.), Grondslagen van de wetenschappelijke pedagogiek Modern en postmodern (pp. 191 – 207). Amsterdam: Uitgeverij Boom.
De Schutter, H. (2001). Taalpolitiek en multiculturalisme in het Brussels Nederlandstalige Onderwijs. In E. Witte & A. Mares (red), 19 keer Brussel, 19 fois Bruxelles, 19 times Brussels. Brusselse Thema’s, Thèmes Bruxellois, Brussels Themes,7 (pp. 375 – 422). Brussel: VUBPress.
De Schutter, H. (2005). Moedertaal en taalpolitiek bij Herder. Over de taalfilosofische grond van Herders taalnationalisme. Filosofiedag – Uitdagingen voor de Filosofie in de 21ste Eeuw. Rotterdam, 19 november 2005.
De Smedt, H. (2002). Bicultureel onderwijs – een labo. Op de onderzoekstafel: de chemische reactive meertaligheid/burgerschap. In J. Leman & L. Top (red.), Intercultureel en Meertalig Onderwijs, burgerschaps en vredesopvoeding (pp. 31 – 47). Antwerpen: Appeldoorn Garant
Dewaele, J (2005). Sociodemographic, Psycholgical and Politicocultural Correlates in Flemish Students’ Attitudes towards French and English. Journal of Multicultural Development, 26 (2), 118-137.
Donald, J. (2007). Internationalisation, Diversity and the Humanities Curriculum: Cosmopolitanism and Multiculturalism Revisited. Journal of Philosophy of Education, 41 (3), 289–308.
Gal, S. (2006). Contradictions of standard language in Europe: Implications for the study of practices and publics. Social Anthropology, 14 (2), 163-181.
Guiora, A. Z. (1992). Language and cognition. Reflections of Native Language. Scientia Paedagogica Experimentalis XXIX Supplement.
Gutmann, A. (1994). Introduction . In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism, Examining the politics of recognition (pp. 3 – 24). New Jersey: Princeton University Press.
Habermas, J. (1994). Struggles for recognition. In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism, Examining the politics of recognition (pp. 107 – 148). New Jersey: Princeton University Press.
Heller, M. (2003). Globalization, the new economy, and the commodification of language and identity. Journal of Sociolinguistics, 7 (4), 473-492.
Hirtt, N.; Nicaise, I. & De Zutter, D. (2007). De school van de ongelijkheid. Berchem, EPO.
Klasse (2008, 16 december). Eerst naar de derde kleuterklas. www.klasse.be
Krejci, J. & Velimsky, V. (1996). Ethnic and Political Nations in Europe. In J. Hutchinson & A. D. Smith (Ed.), Oxford Readers: Ethnicity (pp. 209 – 221). Oxford: Oxford University Press.
Kymlicka, W. (1995). Multicultural Citizenship. Oxford: Oxford University Press.
Kymlicka, W. & Straehle, C. (1999). Cosmopolitanism, Nation-States, and Minority Nationalism: A Critical Review of Recent Literature. European Journal of Philosphy, 7 (1), 65-88.
Laine, E. J. (1993). Belgian upper secondary school pupils’ attitudes towards learning the second national language. Scientia Paedagogica Experimentalis XXX Supplement.
Leman, J. (2005). Leren in een samengebalde wereld. Een aantal uitdagingen voor het Vlaamse onderwijs in het licht van de globalisering. In L. Top & H. De Smedt (red.), Zin voor Talen. Talensensibilisering en de taalportfolio in een meer talig onderwijs (171- 187). Antwerpen: Appeldoorn Garant
Levinson, M. (1999). The Demands of Liberal Education. Oxford: Oxford University Press.
Magga, O. H.; Nicolaisen, I.; Trask, M.; Skutnabb-Kangas, T. & Dunbar R. (2004). Indigenous Children’s Education and Indigenous Languages. Expert paper written for the United Nations Permanent Forum on Indigenous Issues.
Masschelein, J. & Simons, M. (2003). Globale immuniteit. Een kleine cartografie van de Europese ruimte voor onderwijs. Leuven: Acco.
May, S. (2000). Uncommon Languages: The Challenges and Possibilities of Minority Rights. Journal of Multilingual and Multicultural Development, 21 (5), 366-385.
May, S. (2003). Rearticulating The Case for Minority Language Rights. Current Issues in Language Planning, 4 (3), 95-125.
Myhill, J. (1999). Identity, Territoriality and Minority Language Survival. Journal of Multilingual And Multicultural Development, 20 (1), 34-50.
Nash, M. (1996). The Core Elements of Ethnicity. In J. Hutchinson & A. D. Smith (Ed.), Oxford Readers: Ethnicity (pp. 24 - 28). Oxford: Oxford University Press.
Petrovic, J.E. (2005). The Conservative Restauration And Neoliberal Defenses of Bilingual Education. Language Policy, 4, 395-416.
Rockefeller, S. C. (1994). Comment. In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism, Examining the politics of recognition (pp. 87 – 98). New Jersey, Princeton University Press.
Roosens, E. (2002). Migratie en onderwijs. In J. Leman & L. Top (red.), Intercultureel en Meertalig Onderwijs, burgerschaps en vredesopvoeding (pp. 109 – 126). Antwerpen: Appeldoorn Garant
Simons, M. (2001). Kwaliteitszorg in het onderwijs: de ‘wil tot kwaliteit’ in een gewijzigd veld van bestuurlijkheid. Pedagogiek, 21 (2), 106-123.
Skutnabb-Kangas, T (1998). Human Rights and Language Wrongs – A Future for Diversity? Language Sciences, 20 (1), 5-27.
Snik, G. (1999). Grondslagen van liberale visies op onderwijsvrijheid. Pedagogisch Tijdschrift, 24 (1), 125-151.
Spencer, V. (2008). Language, history and the nation: an historical approach to evaluating language and cultural claims. Nations and Nationalism, 14 (2), 241-259.
Spoelders M. & Van de Craen, P. (1992). Sociolinguistic, educational and political aspects of bilingualism in Belgium (Engelstalige versie) . Il quadrante scolastico, 52, 1-18.
Spotti, M. (2007). Conceptual framework. Developing Identities, identity Construction in multicultural primary classrooms in the Netherlands and Flanders (pp. 9 – 22). Amsterdam: Aksant.
Standaert, R. (2008). Onderwijs voor allochtone leerlingen. Globalisering van het onderwijs in contexten (pp. 181 – 212). Leuven: Uitgeverij Acco.
Steutel, J. & Spiecker, B. (1999). Family Education, State Intervention and Political Liberalism. Journal of Philosophy of Education, 33 (3), 371-386.
Storme, M. E. (2003). Culturele identiteit, welvaart, solidariteit, zingeving en democratie. Aangevulde versie van in Secessie verschenen tekst,
http://www.secessie.nu/?tekst=toonnr&nummer=januari%202003.
Taylor, C. (1994). The Politics of Recognition. In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism, Examining the politics of recognition (pp. 25 – 73). New Jersey: Princeton University Press.
Top, L. (2002). Savoir vivre ensemble. In J. Leman & L. Top (red.), Intercultureel en Meertalig Onderwijs, burgerschaps en vredesopvoeding (pp. 9 – 15). Antwerpen: Appeldoorn Garant
Top, L. (2005). Zin voor Talen. In L. Top & H. De Smedt (red.), Zin voor Talen. Talensensibilisering en de taalportfolio in een meer talig onderwijs (7- 17). Antwerpen: Appeldoorn Garant
Vandenbroeck, M. (1999). De blik van de Yeti. Over het opvoeden van jonge kinderen tot zelfbewustzijn en verbondenheid. Utrecht: Uitgeverij SWP.
Vandenbroucke, F. (2007a). Vraag nr. 69 van 20 december 2006 van Marc Demesmaeker. Vlaams Parlement- Vragen en Antwoorden- Nr. 5- Februari 2007
Vandenbroucke, F. (2007b). Talenbeleidsnota: De lat hoog voor talen in iedere school. Goed voor de sterken, sterk voor de zwakken.
Vandenbroucke, F. (2008, 6 mei). Taal is cruciaal voor gelijke kansen. www.destandaard.be
van Oostendorp, M (2006, 15 april). Meningen over taal Frankrijk, België en Nederland. Verkregen op 11 februari 2008, via http://www.vanoostendorp.nl/pdf/meningen.pdf
van Sterkenburg, P.G.J., Booij, G.E. & Verhoeven, P.R.F. (1996). van Dale. Groot woordenboek hedendaags Nederlands. Utrecht/Antwerpen: Van Dale Lexicografie
Verckens, A.; Simons, M. & Kelchtermans, G. (2009). Welke overheid voor welk onderwijs? Een kritische studie van Vlaamse beleidsdocumenten. Pedagogische Studiën, 86, 21-40.
Verenigde Naties, (1989). Verdrag inzake de rechten van het kind.
Verkuyten, M. (1999). Etnische Identiteit. Theoretische en empirische benaderingen. Amsterdam: Het Spinhuis.
Vincke, J. (2002). Sociologie. Een klassieke en hedendaagse benadering. Gent: Academia Press.
Vlaamse overheid. (2002). De Taalwetwijzer, Welke taal wanneer? Brussel: Arte-Print.
Vriens, L. & Levering, B. (2001). De zichtbare hand van de markt in opvoeding en onderwijs. In P. Smeyers & B. Levering (red.), Grondslagen van de wetenschappelijke pedagogiek Modern en postmodern (pp. 261 – 282). Amsterdam: Uitgeverij Boom.
Walzer, M. (1994). Comment. In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism, Examining the politics of recognition (pp. 99 – 103). New Jersey: Princeton University Press.
Wet van 30 juli 1963 houdende de taalregeling in het onderwijs.
Witte, E. & Van Velthoven, H. (1998). Taal en Politiek. De Belgische casus in historisch perspectief. Brussel: VUBPRESS.
Wolf, S. (1994). Comment. In A. Gutmann (Ed.), Multiculturalism, Examining the politics of recognition (pp. 75 – 85). New Jersey: Princeton University Press.
Websites
http://www.ronse.be/algemeen/welzijn/onderwijs-en-vorming/artikel/secun…;
www.vgc.be