Wie wint de Klasseprijs 2019? Het antwoord op die vraag maken we pas op 21 december bekend, maar we geven je wel graag mee welke zeven mensen in aanmerking komen.
Na rijp beraad nomineerde de Klasse-redactie vijf scripties uit een totaal van 78 inzendingen. Sinds 2003 gaan onderwijsplatform Klasse en Scriptie vzw jaarlijks op zoek naar de sterkste onderwijsscripties in Vlaanderen.
De genomineerde scripties zijn:
Multi talen multi beleving
(Titel journalistiek artikel: Met het Meertalige Gezin als nieuwe norm wordt het tijd voor een meertalige mindset!)
Julie van der Schaaf
Odisee
Bachelor in de gezinswetenschappen
In welke taal poets je je tanden? In welke taal vind je jezelf het grappigst? Gezinswetenschapper Julie van der Schaaf onderzocht in haar bachelorproef hoe hulpverleners meertalige gezinnen kunnen ondersteunen en ontwikkelde gesprekskaartjes waarmee ze deze gezinnen in gesprek laat gaan over hun eigen taalbeleving.
Aansluiten bij ouders met een lvb
(Titel journalistiek artikel: Leer ouders met een lvb begrijpen)
Daphne de Kam
Universiteit Gent
Master orthopedagogiek
Een eerste bezoek aan de verloskundige, de eerste prikjes bij het consultatiebureau, de ouderavond op school. Voor ouders met een licht verstandelijke beperking kunnen dit soms moeilijke opgaven zijn. Maar hoe kunnen professionals hier rekening mee houden? Daphne de Kam ontwikkelde een gratis e-learning waarin ze experts aan het woord laat, maar ook de ouders met een licht verstandelijke beperking zelf laat vertellen. “Heel wat mensen komen wel eens in contact met een ouder met een licht verstandelijke beperking."
Leesbevordering bij laagtaalvaardigen - Het ontwikkelen van een literatuurhandboek
(Titel journalistiek artikel: "De anderstalige leerlingen lezen niet graag." Onzin!)
Thibaut Duthois, Nikolaas Mergan & Robbe Pessemier
Arteveldehogeschool Gent
Bachelor secundair onderwijs
Anderstalige jongeren die Nederlands willen lezen, zijn niet geïnteresseerd in kinderachtige boeken over prinsessen en robots. Thibaut Duthois, Nikolaas Mergan & Robbe Pessemier verzamelden daarom interessante teksten op hun maat. Ze werkten hiervoor samen met bekende auteurs, waaronder Herman Brusselmans en Fikry El Azzouzi. Na maanden werk kwamen ze tot een volwaardig literatuurhandboek dat ze ‘Overhaald’ doopten.
Het personaliseren van motivationele strategieën en gamificationtechnieken m.b.v. recommendersystemen
(Titel journalistiek artikel: Eindelijk gemotiveerd wiskunde oefenen!)
Jeroen Ooge
KU Leuven
Master toegepaste informatica
Informaticastudent Jeroen Ooge ging op zoek naar een manier om wiskunde aantrekkelijker te maken voor jongeren. Hij baseerde zich op de spelelementen in games (zoals onder meer de 'day streak' in Snapchat) en ontwikkelde Wiski, een online leerplatform.
Phonotype - The visual identity of a language according to its Phonology
(Titel journalistiek artikel: De kracht van letters)
Walda Verbaenen
Hogeschool PXL
Master Reading Type and Typography
Wanneer je aan het lezen bent, valt het je waarschijnlijk al lang niet meer op: eenzelfde letter staat vaak voor meerdere klanken. Een 'o' in school of een 'o' in kous: ze klinken niet hetzelfde. Vervelend als je de taal nog niet onder de knie hebt. Typografe Walda Verbaenen (PXL) vond dat dit beter kan en ontwikkelde voor haar masterproef een eigen schrift, gericht op iedereen die vlot Nederlands wil leren lezen.
Ontknoping op 21 december
Klasse gaf de naam van de winnaar van de Klasseprijs vrij op de uitreiking van de Vlaamse Scriptieprijs op 21 december in het Congrescentrum Lamot in Mechelen. Klasse beloonde de winnaar met een reischeque ter waarde van €1.000 en het winnende eindwerk krijgt redactionele aandacht via de kanalen van Klasse.