Dit zijn de finalisten van de Bachelorprijs 2022

Artikel

Bachelorprijs

Hoe kunnen we het taboe rond zelfdoding binnen het gezin doorbreken? Twee studenten zorgen voor veiligere zeeën! Valt er iets te doen aan het emotioneel welzijn bij jongeren op internaat? Zullen leerlingen meer interesse tonen voor geschiedenis als ze hun stamboom onderzoeken? En kan een rat getraind worden om bacteriën op te sporen? 

 

Dat zijn de onderwerpen waarnaar de finalisten van de Bachelorprijs 2022 onderzoek deden. Wie van deze vijf genomineerden de Bachelorprijs, goed voor 1.500 euro, in de wacht sleept, onthullen we op 20 december tijdens de uitreiking van de Vlaamse Scriptieprijs. 
 

Ontdek de kanshebbers
 

Vlekje, de rat die bacteriën aanduidt

Manon De Meester
Hogeschool Odisee – Agro- en biotechnologie Dierenzorg HAO
Manon

Als ziekteverspreider heeft de rat een nare reputatie gekregen. Manon De Meester vond het dan ook bijzonder om voor haar bachelorproef ratten te trainen om ziektes net op te sporen. Negen maanden lang trainde ze vier ratten om de MAP-bacterie op te sporen, die bij dieren zoals koeien of geiten voor paratuberculose zorgen. Die ziekte is extreem besmettelijk, maar aangezien het vee er wel nog altijd gezond uitziet, zijn veehouders zich vaak niet bewust van het gevaar. Dat maakt dat het moeilijk is om de ziekte onder controle te houden. Met haar onderzoek hoopte Manon om een snelle en kostenefficiënte manier te ontdekken om de bacterie op te sporen. En dat lukte, met Vlekje! 

Lees het artikel.


 

Samen, de sleutel doorheen de stilteSandra

Sandra Mannaerts
Hogeschool Odisee – Bachelor in de Gezinswetenschappen

Ongeveer 1.000 mensen stappen per jaar uit het leven in Vlaanderen. Zij laten telkens 6 à 10 mensen achter die een moeilijk rouwproces moeten verwerken. Omdat tijdens dat rouwproces de traumatische gebeurtenis vaak wordt stilgezwegen, komt er druk op de familieband binnen een gezin. Sandra Mannaerts onderzocht of zij als gezinswetenschapper iets kon doen om te helpen die stilte te doorbreken. Dat deed ze uiteindelijk door drie producten te ontwikkelen: een interactief vormingspakket voor de klas, een educatief spel voor het gezin en een interactief theaterstuk. Met haar bachelorproef hoopt ze zo te helpen om het taboe rond rouw na zelfdoding weg te werken. 

Lees het artikel.


 

Twee studenten zorgen voor veiligere zeeënIllias

Ilias Vynckier & María Luján
VIVES Hogeschool – Bachelor in de elektronica-ICT

María Luján en Ilias Vynckier liepen stage bij een internationaal bedrijf. Hun bachelorproef maakt daar deel uit van een lopend project om ontmijningsdrones te leveren aan de Belgische en Nederlandse marine. Ze ontwikkelden een geautomatiseerde testbank om de prestaties van een deel van de sonar van deze drones te valideren. Die drones kunnen dan zeemijnen opsporen in de oceaan, om zo te zorgen voor veiligere zeeën. 

Lees het artikel.



Inzicht verwerven in het emotioneel welzijn van jongeren op internaat

Nathalie Biesemans
UC Leuven-Limburg – Bachelor in de orthopedagogieNathalie

Het leven van een tiener is niet altijd even gemakkelijk. Denk maar aan studiedruk of onzekerheid door de pandemie. Dit geldt ook voor jongeren die op internaat zitten. Als er veel internen zijn, krijgen opvoeders niet de kans om van elke interne het emotioneel welzijn van dichtbij op te volgen. Wanneer die jongeren alleen blijven zitten met moeilijke gevoelens kan dit een negatief effect hebben op hun emotioneel welzijn. Nathalie Biesemans zocht hier een oplossing voor. Ze ontwierp praatkaarten waarmee de internen op een discrete manier kunnen communiceren over hun emotionele noden met de opvoeders. 

Lees het artikel.


 
Genealogie in het onderwijs? Thomas

Thomas E.J. Vanwelsenaere 
VIVES hogeschool – Educatieve Bachelor in het secundair onderwijs: Geschiedenis – Engels

Kunnen we met genealogie de interesse voor het vak geschiedenis bij studenten vergroten? Die vraag stelde Thomas E.J. Vanwelsenaere zich toen hij aan zijn bachelorproef begon. Hij stelde een literatuurstudie op en maakte een handleiding voor leerkrachten geschiedenis op basis van twee enquêtes die hij afnam bij leerkrachten en 187 Vlaamse leerlingen. De bedoeling is om studenten aan stamboomonderzoek te laten doen, en gaandeweg hun interesse op te wekken voor hun familiegeschiedenis en de historische evenementen die hieraan gelinkt zijn. 

Lees het artikel.

Share this on: