Dit zijn de finalisten van de Klasseprijs 2025!

Persbericht
Shortlist Klasseprijs 2025

Hoe kunnen we scholen beter ondersteunen bij de overstap van leerlingen van het buitengewoon naar het gewoon secundair onderwijs? Kunnen leerlingen wiskunde echt begrijpen in plaats van alleen regels toe te passen? Hoe ontwikkelen leerlingen zelfsturingsvaardigheden op een speelse manier? Bestaat er een tool die leraren overzicht geeft over de berg leerlingendata? En hoe helpt vroege observatie van bewegingskwaliteit kleuters met DCD?

Ontdek het antwoord op deze vragen in de shortlist van de Klasseprijs 2025. Met deze prijs bekronen SciMingo vzw en Klasse thesissen over onderwijs binnen de Vlaamse Scriptieprijs. Uit de 59 inzendingen die in aanmerking kwamen, maakte de jury een shortlist van vijf genomineerden. Wie van hen de prijs, goed voor 1.500 euro, uiteindelijk in de wacht sleept, maken we op woensdag 17 december bekend tijdens de prijsuitreiking in het stadhuis van Kortrijk.


Ontdek de finalisten

Iris Cuypers

“Kan ik blijven?” Praktisch document helpt scholen bij inschrijvingen onder ontbindende voorwaarde

Iris Cuypers

Hogeschool VIVES - Bachelor-na-bachelor buitengewoon onderwijs

Leerlingen die de overstap maken van het buitengewoon naar het gewoon secundair onderwijs worden vaak ingeschreven onder ontbindende voorwaarden. Zo kunnen ze lessen volgen zolang de nodige ondersteuning haalbaar is. Die vorm van inschrijving brengt echter heel wat onzekerheden met zich mee: is de ondersteuning haalbaar en hoe motiveer je een beslissing over de inschrijving correct? Om scholen hierbij te ondersteunen, ontwikkelde Iris Cuypers een nieuw motivatiedocument met bijhorende handleiding. Die licht de regelgeving toe, bevat praktijkvoorbeelden en geeft antwoorden op veelgestelde vragen, zodat beslissingen niet alleen volgens de regels, maar vooral in het belang van de leerling genomen worden.

Lees het artikel


Christel Bombeeck

Wanneer invullen niet genoeg is: wiskunde leren door denken

Christel Bombeeck

Universiteit Gent - Educatieve Master of Science in de wetenschappen en technologie (engineering en technologie)

In wiskundelessen ligt de focus vaak nog op het correct toepassen van regels, waardoor leerlingen moeilijk verbanden kunnen leggen en kennis toepassen in nieuwe situaties. Christel Bombeeck onderzocht hoe ze een klasomgeving kon creëren waarin redeneren, ontdekken en samenwerken centraal staan. Ze startte lessen met korte, prikkelende opgaven en liet leerlingen in groepjes rechtstaand aan whiteboards werken. Zo werden denkprocessen zichtbaar en werd leren actief. Haar onderzoek toont dat leerlingen meer eigenaarschap nemen, van elkaar leren en wiskunde ervaren als een denkvak in plaats van een reeks regeltjes. Hoewel tijdsdruk, puntencultuur en inclusie uitdagingen blijven, biedt haar aanpak een veelbelovende manier om inzicht en betrokkenheid in wiskundelessen te vergroten.

Lees het artikel


Jana Kerfs

In elke leerling schuilt een leerkracht

Jana Kerfs

Hogeschool PXL - Educatieve Bachelor in het lager onderwijs

In de lagere school worden vaardigheden zoals aandacht houden, nadenken voor je handelt en zorg dragen voor materialen nog vaak te laat aangeleerd, terwijl ze essentieel zijn voor zelfsturing. Om hier verandering in te brengen, ontwikkelde Jana Kerfs een toolbox met acht materialen en een handleiding voor leraren. Hiermee leren leerlingen verantwoordelijkheid nemen over hun eigen leerproces. De toolbox bevat onder meer weekdoelen in ik-taal, speelse oefeningen zoals de Pauzepizza en checklists zoals de Boekentas Bingo, waarmee leerlingen op een motiverende manier leren plannen, organiseren en reflecteren. Volgens Jana vergroot deze aanpak niet alleen de zelfstandigheid van leerlingen, maar versterkt het ook de betrokkenheid en samenwerking in de klas.

Lees het artikel


Jonas Van Hove

Excel zegt niets over je talenten

Jonas Van Hove

KU Leuven - Master of Science in de toegepaste informatica (optie AI)

Vlaamse leerkrachten worstelen met talloze Excel-bestanden vol cijfers over toetsen, taken en examens. Met de komst van competentiegericht onderwijs, waarbij vaardigheden beoordeeld worden, is de behoefte aan overzicht alleen maar groter geworden. Jonas Van Hove ontwikkelde daarom CLAIRE, een gebruiksvriendelijk dashboard dat leerlingendata omzet in heldere visualisaties. Leraren zien hiermee in een oogopslag welke leerlingen vooruitgaan, wie extra begeleiding nodig heeft en waar talenten liggen. Zo helpt CLAIRE tijdens klassenraden om sneller en rechtvaardiger beslissingen te nemen.

Lees het artikel


Marie Vervaet - Silke Moerman

De verborgen stoornis in de kleuterklas

Marie Vervaet en Silke Moerman

Universiteit Gent - Master of Science in de revalidatiewetenschappen en kinesitherapie (afstudeerrichting pediatrie)

Ongeveer één op twintig kleuters heeft DCD, een motorische ontwikkelingsstoornis die alledaagse handelingen bemoeilijkt. Kleuters met DCD lijken onhandig: ze struikelen vaker, morsen of hebben moeite met tekenen. Bestaande testen richten zich vooral op wat een kind kan, niet op hoe het beweegt. Marie Vervaet en Silke Moerman ontwikkelden daarom een nieuwe observatielijst om de kwaliteit van bewegen te beoordelen. In een pilootstudie met 26 vijfjarigen, waaronder kinderen met verhoogd risico op DCD, lieten de resultaten duidelijke verschillen zien: ook wanneer taken werden voltooid, verliepen de bewegingen bij kleuters met DCD opvallend anders. Vroege observatie van bewegingskwaliteit blijkt cruciaal voor succeservaringen, zelfvertrouwen en deelname aan spel, sport en schoolactiviteiten.

Lees het artikel


Wil je op de hoogte blijven van het verdere verloop van de wedstrijd? Schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrief!
Inschrijven op de nieuwsbrief