Longlist Klasseprijs 2023

Van diversiteit in prentenboeken, tot een blik in de geschiedenis van de waardering van de leerkracht. De jury van Klasse koos de 10 strafste scripties over onderwijs van het afgelopen academiejaar voor hun longlist. Begin december weten we wie van hen ook de shortlist haalt. De winnaar wordt tijdens de prijsuitreiking in AMUZ Antwerpen onthuld.
De redactie van Klasse, het multimediaal communicatieplatform voor onderwijs in Vlaanderen, wilt samen met SciMingo boeiende scripties de nodige belangstelling geven. Met de Klasseprijs komen scripties met een onderwerp rond onderwijs in aanmerking voor een prijs ter waarde van 1.500 euro. Zo bekroont Klasse scripties die zowel rechtstreeks communiceren over pedagogische onderwerpen, als scripties die onderzoek doen naar het welzijn van kinderen en studenten in de schoolomgeving.
Bij deze editie kwamen 65 inzendingen in aanmerking voor de Klasseprijs.
Ontdek de genomineerden
Christina Van Goethem, Anouck Smeets, Nancy Marivoet & Rovena Hoxha
AP Hogeschool Antwerpen - Educatieve Bachelor lerarenopleiding kleuter- en lager onderwijs
Etnisch-raciale diversiteit in prentenboeken
Nieuwsartikel: Kleurrijk Lezen
Jorre Vanhaelen
Hogeschool Odisee - Lerarenopleiding secundair onderwijs BASO Brussel
Spelend leren en topografieonderwijs - Hoe kan spelend leren de topografische kennis verbeteren bij leerlingen in de eerste graad?
Nieuwsartikel: Wat krijgt leerlingen gemotiveerd voor de toets topografie?
Rani Vanlerberghe, Emilia Renier, André Wittevrongel-Liefhooghe, Brontië Courtens, Liza Keulemans & Laurens Van Der Meulen
VIVES Hogeschool - Bachelor in het sociaal-agogisch werk
(BE)SCHERM
Nieuwsartikel: (BE)SCHERM: Een sprong in de wereld van kinderen en hun digitale mediagebruik
Zoë Alaerts
VIVES Hogeschool - Bachelor in de Orthopedagogie in afstandsonderwijs
'k Blijf staan
Nieuwsartikel: Alles begint bij de basishouding
Ellie Lefevre
Universiteit Antwerpen - Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen
Bij wijze van lezen - een documentanalyse van kenmerken effectieve didactiek begrijpend lezen in Vlaamse methodes lager onderwijs
Nieuwsartikel: Bij wijze van lezen
Lara Roosens
KU Leuven - Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen
Turning Competency Data into Actionable Insights for Teachers
Nieuwsartikel: Sleutelcompetenties omzetten in actiegerichte inzichten voor leraren
Stijn Kerkhofs
Universiteit Antwerpen - Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen
Gestandaardiseerde toetsen voor gelijke onderwijskansen. Een mixed-method onderzoek naar de invloed van netgebonden toetsen op het getuigschrift basisonderwijs.
Nieuwsartikel: Gestandaardiseerde toetsen: onbenut potentieel voor gelijke onderwijskansen?
Alexander Ghysens
KU Leuven - Master in de Geschiedenis
De Waarde van Waardering: Onderzoek naar de ervaringen van waardering van leerkrachten in het secundair onderwijs in België van 1958 tot 2008
Nieuwsartikel: Toonde jij waardering voor je leerkrachten?
Monia Van Damme
Universiteit Antwerpen - Master in de opleidings- en onderwijswetenschappen
Exploreren hoe mentoren co-reguleren - Een fenomenografisch onderzoek naar de bevordering van zelfregulerend professioneel leren
Nieuwsartikel: Levenslang leren kan je leren!
Eva Verhelst
UGent - Master of Computer Science Engineering
Adaptive second language tutoring through generative AI and social robots
Nieuwsartikel: In gesprek met robots
Wil je op de hoogte blijven van het verdere verloop? Schrijf je dan zeker in op onze nieuwsbrief!
Inschrijven op nieuwsbrief