Uitgegeven bronnen:
Boeken:
ANCKAERT, L. (red.) (2007), Kunsteducatieve vormingsprocessen, Antwerpen/Apeldoorn: Garant, 71 p.
BAMFORD, A. (2007), Kwaliteit en consistentie. Kunst- en cultuureducatie in Vlaanderen, Brussel: CANON Cultuurcel, 96 p.
CJP Vlaanderen (2007), Smakers. Jongeren en cultuur 2006, Brussel: CJP en Afdeling Jeugd, 144 p.
CJP Vlaanderen (2009), Smakers. Jongeren en cultuur 2008, Brussel: CJP en Afdeling Jeugd, 142 p.
DEVOS, F. (2004a), Ambrassadeurs. Over jongeren, cultuur en communicatie, Brussel: CultuurNet Vlaanderen, CJP en CANON Cultuurcel, 95 p.
DEVOS, F. (2007), KIES*. Bijna 150 aanbevelingen voor een MAS in jonge handen, Antwerpen: MAS, 31 p.
GOEGEBUER, A. (2004), Audiovisuele vorming in het Vlaamse onderwijs 2004, Gent: IAK vzw, 218 p.
LADDA VZW (2007), Talkie Walkie. Jongerensubcultuur 4 believers / non-believers, Leuven: Uitgeverij Acco, 159 p.
MORBEE, A. (2006), Koken met Cookies. Handleiding voor het opzetten van een kunsteducatief erfgoedproject in secundaire scholen, Leuven: Marc Collier, 67 p.
MORBEE, A. (2007), Kunstvakwerk. Handleiding voor een optimale samenwerking tussen een museum en een vaktechnische school, Antwerpen/Apeldoorn: Garant, 71 p.
PEETERS, E. (red.) (2008), Beeldend Vlaanderen. Een gids met 147 organisaties beeldende kunst, Gent: Dirk De Wit, 64 p.
VAN CAMPENHOUT, D. (2005), Ambrassadeurs 2. Over jongeren, cultuur en communicatie. Een duik in de praktijk, Brussel: CultuurNet Vlaanderen, CJP, CANON Cultuurcel, 64 p.
VAN HULLE. J. (red.) (2008), Gedeeld/verbeeld. Eindrapport van de commissie onderwijs cultuur, Brussel: CANON Cultuurcel, 94 p.
VAN OOST, O. (2009), Mind the Gap! The Sequel. Een onderzoek naar het vrijetijdsaanbod voor jongeren in Vlaamse en Nederlandse musea, Leuven: AmuseeVous, 110 p.
WAUTERS, R. en VAN HULLE J. (2008), Audiovisueel onderwijs: de knop omdraaien, Brussel: CANON Cultuurcel, 80 p.
Reader:
ANCIAUX, B. (2001), ‘Kunsteducatie en beleid. De verhouding van cultuur en onderwijs’, 121 – 125 in DE GROOF J., SCHECK W. M. e.a. (red.), Cultuur en participatie. Opleiding, vorming, begeleiding, Antwerpen/Apeldoorn: Garant, 223 p.
SCHRAMME, A. (2001), ‘Klas, kunst en cultuur’, 141 – 151 in DE GROOF J., SCHECK W. M. e.a. (red.), Cultuur en participatie. Opleiding, vorming, begeleiding, Antwerpen/Apeldoorn: Garant, 223 p.
Artikels:
CLOOSTERMANS, M. (2009), ‘Beeldende kunst ‘in het wild’ in Beaufort03 Zeemagazine 2009, 31.03.2009.
DEVOS, F. (2004b), ‘Cultuurbeleving is geen leerstof’ in De Standaard Online, 11.05.2004.
SMITS, W. (2005), ‘De participatie van jongeren in de vrijetijds-, sociale en culturele ruimte’ in UVV-info, 22, (4): 8-11.
VANDERPOORTEN, M. (2004), ‘In elk kind zit creativiteit’ in De Standaard Online, 13.05.2004.
VAN GREMBERGEN, P. (2004), ‘Cultuur voor alle jongeren’ in De Standaard Online, 17.05.2004.
Elektronische bronnen:
ANCIAUX, B. (2004a), Beleidsnota Cultuur 2004 – 2009, (online), http://docs.vlaanderen.be/portaal/beleidsnotas2004/anciaux/cultuur.pdf, gelezen op 4.03.2009.
ANCIAUX, B. (2004b), Beleidsnota Jeugd 2004 – 2009, (online), http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2004-2005/g101-1.pdf, gelezen op 4. 03. 2009.
ANCIAUX, B. (2008a), Smaakmaker. Beleids- en actienota over cultuureducatie voor smakers en makers binnen het Vlaams cultuur- en jeugdbeleid, (online), http://www.cjsm.vlaanderen.be/cultuurbeleid/docs/nota_cultuureducatie_d…, gelezen op 17.02.2009.
ANCIAUX, B. (2008b), Beleidsbrief Cultuur 2008, (online), http://www.ministeranciaux.be/attachments/1195133114842/Cultuur.pdf, gelezen op 30.03.2009.
Bureau Promotie Podiumkunsten (2005), Format Jeugdtheatermarketing. Versie juni 2005, (online), http://www.promotiepodiumkunsten.nl/Beheer/DynamicMedia/documenten/down…, gelezen op 20.05.2009.
DE CONINCK, C., MAES, B., SLEURS, W. e.a. (2002), Over de grenzen. Vakoverschrijdende eindtermen in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs, (online), http://www.ond.vlaanderen.be/DVO/publicaties/over_de_grenzen/OVER_DE_GR…, gelezen op 24.05.2009.
DE GRAUWE, J. (2005), Het beleid van de kunsteducatie in Vlaanderen. Een algemene schets, casestudy en kritische analyse, (online), http://www.veerman.be/jelle.pdf, gelezen op 26.02.2009.
SAEY, P., VAN EECKHAUT, M. (2003), Publieksbegeleiding in de praktijk, (online), http://www.cultuurnet.be/sites/default/files/webform/publicaties/Publie…, gelezen op 8/05/2009.
SAEY, P., VAN EECKHAUT, M. (2006), Bemiddeling tussen cultuuruiting en publiek in cultuurhuizen. Van educatie naar bemiddeling, (online), http://www.ibknet.be/files/BemiddelingCultuuruitingenpubliek_SaeyEeckha…, gelezen op 24.04.2009.
VAN DER AUWERA, S., SCHRAMME, A. e.a. (2007), Erfgoededucatie in het Vlaamse onderwijs. Erfgoed en onderwijs in dialoog, (online) http://onderwijs.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/271.pdf, gelezen op 2/03/2009.
VANDERPOORTEN, M. en ANCIAUX B. (2002), Protocol van samenwerking met betrekking tot cultuur en onderwijs, (online), http://www.ond.vlaanderen.be/schooldirect/bijlagen0201/protocol_CO.pdf, gelezen op 20.05.2009.
VAN HECKE, M. (2004), Cultuur en Onderwijs, (online), http://depot.vti.be/dspace/bitstream/2147/275/7/GrandTour_Lezing_Cultuu…, gelezen op 20.05.2009.
VLAAMS MINISTERIE VAN ONDERWIJS EN VORMING (2008), Onderwijs in Vlaanderen. Een brede kijk op het Vlaamse onderwijslandschap 2008, (online) http://www.ond.vlaanderen.be/publicaties/eDocs/pdf/103.pdf, gelezen op 2.03.2009.
VLAAMS THEATER INSTITUUT (2007), Courant #83. Dossier onderwijs en cultuur, (online), http://www.vti.be/files/courant83.pdf, gelezen op 21.04.2009.
VOS, I. (2003), Cultuurparticipatie en maatschappelijk kwetsbare groepen, (online), http://www.cultuurnet.be/sites/default/files/webform/publicaties/CMKG.p…, gelezen op 4.03.2009.
WEYTS, K. (2003), Communicatieplanning van theorie naar praktijk, (online), http://www.cultuurnet.be/sites/default/files/webform/publicaties/cvtnp…, gelezen op 8.05.2009.
Onuitgegeven bronnen:
CONTOUR MECHELEN, Inhoudelijk en financieel beleidsplan 2008 & 2009 en geactualiseerd beleidsplan 2008, ongenummerd.
CONTOUR MECHELEN, Aangepast beleidsplan 2008 – 2009, ongenummerd.
CONTOUR MECHELEN, Beleidsplan 2010 – 2013, 68 p.
CONTOUR MECHELEN, Subsidieaanvraag voor het geheel van de werking in 2008 en 2009 in het kader van het Kunstendecreet, 94 p.
CONTOUR MECHELEN, Werkingsverslag 2008, 22 p.
CONTOUR MECHELEN, Financieel jaarverslag 2007, ongenummerd.
MUHKA, Jaarverslag 2008, 151 p.
SINNAEVE, I., VAN NUFFEL, K. EN SCHILLEMANS, L. (2004), ‘Jeugd en vrije tijd. Thuis tv-kijken, voetballen of naar de jeugdbeweging?’ in: D. BURSSENS, S., DE GROOF, H., HUYSMANS, I. (eds.), Jeugdonderzoek belicht. Voorlopig syntheserapport van wetenschappelijk onderzoek naar Vlaamse kinderen en jongeren (2000 – 2004), onuitgegeven onderzoeksrapport, K. U. Leuven, Vrije Universiteit Brussel en UGent, 59 – 80 p.
VERSTRAETEN, J. (2005 – 2006), Een communicatieplan voor Contour Mechelen vzw, onuitgegeven masterverhandeling, Universiteit Antwerpen, 162 p.
Lesmappen en andere documentatie voor onderwijs:
BEAUFORT03 (2009), Lesmap Kunst aan zee, 24 p.
BEAUFORT03 (2009), Brochure Kunst aan zee, ongenummerd.
BE-PART ATELIER (2008), Lesmap Masterclass/Workshop Secundair onderwijs met kunstenaar Viola Groenhart, ongenummerd.
BE-PART ATELIER (2008), Brochure onderwijs, ongenummerd.
BOZAR STUDIOS (2009), Lesmap Da Van Dyck a Bellotto. Magnificenza alla corte dei Savoia. Luister aan het Hof van Savoye, (online),
http://www.bozar.be/downloads/sabauda/nl.pdf, gelezen op 11.03.2009.
BOZAR STUDIOS (2008), Bozar Studios 2008 – 2009. Scholen. Basisonderwijs en secundair onderwijs, (online), http://www.bozar.be/downloads/studios/08-09brochure_scholen_NL.pdf, gelezen op 23.04.2009.
JEKINO EDUCATIE, Lesmap No Network Jekino, (online), http://www.jekino.be/distributie/films/nonetwork.html, gelezen op 8.04.2009.
JEKINO EDUCATIE (2009), Film en media voor kinderen, jongeren en hun begeleiders, 31 p.
LESSEN IN HET DONKER, Infopakket Film voor de tweede en derde graad secundair onderwijs, (online),
http://www.kuleuven-kortrijk.be/renwv/moviemaker/extra/INFOPAKKET_SECUN…, gelezen op 25.03.2009.
LESSEN IN HET DONKER, Lesmap Paradise Now, (online), http://www.lesseninhetdonker.be/media/downloads/Voorbeeldmap%20Paradise…, gelezen op 25.03.2009.
MIDDELHEIMMUSEUM, Kijkoefening Je kwam, je keer en je zag, (online), http://www.middelheimmuseum.be/docs/Stad/Bedrijven/Cultuur_sport_recrea…, gelezen op 11.04.2009.
MIDDELHEIMMUSEUM, Werkmap Kijken – structureren – ordenen, (online), http://www.middelheimmuseum.be/docs/Stad/Bedrijven/Cultuur_sport_recrea…, gelezen op 11.04.2009.
MUHKA_MEDIA (2008), Filmaanbod voor onderwijs (schooljaar 2008 – 2009), 30 p.
S.M.A.K. (2009), Lesmap Mark Manders, (online), http://www.smak.be/docs/Lesmap_secundair.pdf, gelezen op 18.03.2009.
S.M.A.K., Kijkwijzer. Een pedagogische handleiding voor het secundair onderwijs, 55 p.
TRIËNNALE HASSELT VZW (2009), Superstories didactische map, (online), http://www.superstories.be/press/LEERKRACHTENMAP.pdf, gelezen op 1.04.2009.
TRIËNNALE HASSELT VZW (2009), Superstories Kijkwijzer, ongenummerd.
WIELS, Pedagogisch dossier voor leerkrachten, (online), http://www.wiels.org/site2/dbfiles/mfile/700/768/pedagogish_dossierNL1…, gelezen op 12.03.2009.
ZAP33, Educatie Exces (13 februari tot 21 mei), intern document.
ZAP33 (2009), Lesmap PLACE@SPACE. (re)shaping everyday life, ongenummerd.
ZAP33 (2009), Brochure Mooi niet, ongenummerd.
Geraadpleegde websites voor het veldonderzoek:
Argos, http://www.argosarts.org
Artefact, http://www.artefact-festival.be
BE-PART, http://www.be-part.be
Beaufort03, http://www.beaufort03.be
Beursschouwburg, http://www.beursschouwburg.be
Bozar, http://www.bozar.be
Brussel Biënnale, http://www.uitinbrussel.be/evenement/brussel-bi-nnale
BUDA, http://www.budakortrijk.be
Cinemamed, http://www.cinemamed.be
Cinema Zed, http://www.cinemazed.be
Contour, http://www.contourmechelen.be
Courtisane, http://www.courtisane.be
Cultuurcentrum Mechelen, http://www.cultuurcentrummechelen.be
De Kunstbank, http://www.dekunstbank.org
De Veerman, http://www.veerman.be
EMAF, http://www.emaf.de
ERROR ONE, http://www.errorone.be
H30, http://www.freewebs.com/hdertig
Imagica, http://imagica.vgc.be
Internationaal Kortfilmfestival, http://www.kortfilmfestival.be
Jekino, http://www.jekino.be/index.html
Kunst en Zwalm, http://www.kunst-en-zwalm.be
Lessen in het Donker, http://www.lesseninhetdonker.be
Middelheimmuseum, http://www.middelheimmuseum.be
Mooss, http://www.mooss.org
MuHKA, http://www.muhka.be
Netwerk, http://www.netwerk-art.be/nl
Rasa, http://www.rasa.be
S.M.A.K., http://www.smak.be
Superstories, http://www.superstories.be
Vidéoformes, http://www.videoformes-fest-engl.com
Wiels, http://www.wiels.org/site2/home.php
Z33, http://www.z33.be
E-mails
Argos Centre for art & media, Paul, 15/03/2009
BE-PART Atelier, Dieter Debruyne, 19/03/2009
EMAF, Alfred Rotert, 31/03/2009
ERROR ONE, Ria Van Landeghem, 22/03/2009
STUK (Artefact), Annelies Mommen, 25/03/2009