Geschreven bronnen
De Jonghe, E. (1922, mei). Ons beschavingswerk in Belgisch Congo: Opvoeding en Onderwijs.
Verhandelingen van de Algemene Katholieke Vlaamsche Hoogeschooluitbreiding.
Dubois, A. (1955). La lèpre: Diagnostic et traitement. s.n. : Publié sous le patronage de la foperda et
du foreami.
Kivits, M. (1956). La lutte contre la lèpre au Congo belge en 1955. Bruxelles : Académie royale des sciences d'outre-mer. Classe des sciences naturelles et médicales, Mémoires in 8°, Nouvelle série, Tome IV, folio 4.
Ryckmans, P. (1931). Dominer pour servir. Bruxelles: Librairie Albert Dewit.
Van der Elst (1950). La prothèse des amputés du membre inférieur au Congo. Annales de la Société
Belge de Médecine Tropicale, 30, 615-617.
Vermeersch, A. (1906). La Question Congolaise. Bruxelles: Imprimerie Scientifique.
Verthe, A. (1958). Vlamingen in Kongo. Hun werkende aanwezigheid en hun innerlijke kultuurstrijd. Leuven: Davidsfonds.
Mondelinge bronnen
Gesprek met zuster Walburgis van Quekelberghe en zuster Renildis Van Puyvelde, 20 oktober 2011.
Gesprek met zuster Marie-Therèse Hausman, 8 februari 2012.
Gesprek met Marie-Thérèse Knapen , 17 november 2011.
Telefonisch gesprek met Vaast Vanoverschelde, wetenschappelijk medewerker aan Dr. Museum Guislain in Gent, 30 augustus 2011.
Audiovisueel materiaal
Cauvin, A., De Boe, G., & Genval, E. (z.d.) Belgisch Congo Belge [Speelfilm]. Brussel: Koninklijk Belgisch Filmarchief.
De Boe, G. (1958). Tokende: Les troubadours du roi Boudain [speelfilm]. Consulteerbaar in het
Katholiek Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving
(KADOC).
Dr. Jean Hissette’s Research Expeditions to Elucidate River Blindness [Speelfilm]. Als bijlage in Kluxen, G. (2011). Dr. Jean Hissette’s Research Expeditions to Elucidate River Blindness. Heidelberg: Kaden.
Buse, J.C. (spreekstem)(1995). Homme comme toi: Les Villages Bondeko: Centres pour Handicapés Kinshasa [Speelfilm]. Behoort tot de persoonlijk collectie van zuster Marie-Thérèse Hausmann/ I.C.M. zusters, Zavelstraat 76, Kessel-lo.
Werken
Alaerts, T. (2001). Geneeskunde in het koloniale en postkoloniale discours: Reflecties en impact in
Afrika. Niet gepubliceerde Licentiaatsverhandeling, Katholieke Universiteit Leuven,
Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Departement Sociale en Culturele
Antropologie.
Aziza, Z., & Vints, L. (1992). 100 jaar Zusters van liefde van Jezus en Maria in Zaïre 1891-1991.
Leuven: KADOC.
Barker, C., & Murray, S. (2010). Disabling Postcolonialism: Global Disability Cultures and
Democratic Criticism. Journal of Literary & Cultural Disability Studies, 4 (3), 219-236.
Barnes, C., Barton, L., & Oliver, M. (2002). Disability Studies Today. Cambridge: Polity Press.
Barnes, C., & Mercer, G. (2011). Exploring Disability: A sociological introduction ( 2nd ed.)
Cambridge: Polity Press.
Baynton, D. (1998). Defectives in the land: Disability and federal Immigration Policy, 1882-1924.Paper presented at American Historical Association Annual Meeting. Seattle.
Blanchard, P., Boëtsch, G., & Jacomijn-Snoep, N. (2011). Exhibitions: L’invention du sauvage. Paris:
ActesSud/Musée du quai Branly.
Blondeel, W. (1992). Tokende. Een missiebeeld voor expo ’58. In Verzameling studies: Congo 1955-
1960. Brussel: Koninklijke Academie voor Overzeese Wetenschappen.
Boardman, F.K., & Brown, L. (2011). Accessing the field: Disability and the research process. Social Science & Medicine, 72 (1), 23-30.
Briffaerts, J. (2005). Het missionaire beschavingswerk in Belgisch-Congo. In Depaepe, M., Simon, F.
& VanGorp, A. (Eds.), Paradoxen van pedagogisering: Handboek pedagogische
historiografie (pp. 177-191). Leuven: Acco.
Briffaerts, J. (2007). Als Kongo op de schoolbank wil: De onderwijspraktijk in het lager onderwijs in Belgisch-Congo (1925-1960). Leuven: Acco.
Buckingham, J. (2011, June). Writing histories of disability in India: strategies of inclusion. Disability
& Society, 26 (4), 419-431.
Ceuppens, B. (2003). Onze Congo? Congolezen over de Kolonisatie. Leuven: Davidsfonds.
Ceuppens, B., Van Reybrouck, D., & Viane, V. (2009). Koloniale cultuur in de Belgische metropool.
In B. Ceuppens, D. Van Reybrouck, & V. Viane (Eds.), Congo in België: Koloniale cultuur
in de metropool (pp. 11-29.)Leuven: Universitaire Pers Leuven.
Charlton, J.I. (1993). Development and Disability: Voices from the Periphery-Zimbabwe. In J.I.
Charlton, B.L. Kofi Marfo, Mallory, & R.W. Nicholls (Eds.), Traditional and Changing
Views of Disability in Developing Societies: Cautions, Consequences, Cautions. Durham,
NH: University of New Hampshire and World Rehabilitation Fund.
Christens, R. (2006). Terra Incognita: 75 jaar Annuntiaten in Afrika. Heverlee: Annuntiaten/ Print:Uitgeverij Lannoo.
Corker, M., & Thomas, C. (2002). A Journey around the social model. In M. Corker & T. Shakespeare
(Eds.),Disability/Postmodernity: Embodying disability theory (pp. 18-31). London:Continuum.
Depaepe, M. (1992). Tot glorie van God en tot de zaligheid der zielen: Brieven van Moeder Maria
Adonia Depaepe over haar leven en werk als zuster van Liefde van Jezus en Maria in Belgisch Congo (1909-1961). Leuven: Standaard Uitgeverij.
Depaepe, M., & Van Rompaey, L. (1995). In het teken van de bevoogding: De educatieve actie in Belgisch-Kongo (1908-1960). Leuven: Appeldoorn.
Depaepe, M. (2005). Geen ambacht zonder werktuigen. Reflecties over de conceptuele omgang met
het pedagogische verleden. In M. Depaepe, F. Simon, & A. Van Gorp (Eds.), Paradoxen van pedagogisering: Handboek pedagogische historiografie (pp. 23-71). Leuven: Acco.
Debaere, F., Depaepe, M., & Van Rompaey, L. (1991). Opvoeding en onderwijs in de Katholieke missies van Belgisch Kongo (1908- 1960). Belgisch Tijdschrift voor Nieuwste Geschiedenis- Revue belge d’histoire contemporaire, 22 (3-4), 691-719.
De Greve, A., & Devlieger, P. (1999). Handicap in intercultureel perspectief: Verkenning rond
classificatie, familieleven en discours. Schaarbeek: Platvorm Handicap en Ontwikkelingssamenwerking.
De Coster, J., & Devlieger, P. (2009). Disability in African films: A semiotic analysis. Semiotica, 174
(1-4), 145-164.
Desmet, E. (1969). De pedagogische bekommernis voor de doven in België in de periode 1820-1880.
Niet gepubliceerde licentiaatsverhandeling. Katholieke Universiteit Leuven. Faculteit
Psychologie en Pedagogische wetenschappen. Departement Pedagogische wetenschappen.
Devlieger, P. (1989). De sociaal- culturele betekenis van fysieke afwijking in Oost- Kasai (Zaïre). Medische Antropologie, 1(1), 49-61.
Devlieger, P. (1999). From handicap to disability: Language use and cultural meaning in the United
States. Disability and rehabilitation, 21 (7), 346-354.
Devlieger, P. (2001). ‘Handicap’ and Education in the United States of the 1930: Discursive
Formations in the NewYork Times, Paedagogica Historica, 37 (2), 279-289.
Devlieger, P. (2005). Generating a cultural model of disability. Paper presented at the 19th Congress of
the European Federation of Associations of Teachers of the Deaf (FEAPDA), October 14-
16 2005, Geneve (Switzerland).
Devlieger, P., Pfeiffer, D., & Rusch, F. (2003). Rethinking disability: The emergence of new
definitions, concepts and communities. Antwerpen: Appeldoorn.
Duren, A.(1951). Hygiène Coloniale. In Encyclopédie du Congo Belge. Bruxelles: Bieleveld.
Edgerton, R. (1987). Everyone Here Spoke Sign Language: Hereditary Deafness on Martha’s
Vineyard by Nora Ellen Groce. American Antropologist, 89 (2), 466-467.
Eynikel, H. (1983). Onze Kongo: Portret van een Koloniale Samenleving. Antwerpen: Standaard
Uitgeverij.
Fanon, F.(1971). Zwarte huid, Blanke maskers. Antwerpen: Bruna & Zoon.
Hayt, F., Grommen, J., Janssen, R., & Manet, A. (2003). Atlas van de Algemene en Belgische
Geschiedenis. Lier: Van In.
Hoerauf, A., & Kluxen, G.(2008). The significance of some observations on African Ocular
Onchocerciasis described by Jean Hissette (1888-1965). Bulletin Société belge d’
ophtalmologie, 307, 53-58.
Hunt, N. (1999). A colonial lexicon of Birth Ritual, Medicalization and Mobility in the Congo.
Durham (Verenigde Staten): Duke University Press.
Ingstad, B. & Whyte, S. (1995). Disability and Culture. Londen: University of California Press.
Ingstad, B., & Whyte, S. (2007). Disability in Local and Global worlds. Berkeley: University of
California Press.
Janssens, P., Kivits, M., & Vuylsteke, J. (1997). Health in Central Africa since 1885. Volume 1.
Bruxelles: Fondation roi Baudouin.
Kluxen, G. (2011). Dr. Jean Hissette’s Research Expeditions to Elucidate River Blindness. Heidelberg(Germany): Kaden.
Kudlick, C. (2003). Disability History: Why We Need Another “Other”. The American Historical
Review, 108 (3), 763-793.
Kusters, W. (2011). The presence-absence ambiguity of the Belgian migrant child in Northern France
(1870- 1914): A study of the role of education, citizenship, and oblivion in cultural identity
formation. Niet gepubliceerde doctoraatsverhandeling. Katholieke Universiteit Leuven:
Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen. Departement Pedagogische
wetenschappen.
Livingstone, J. (2006, Winter). Insights from an African History of Disability. Radical History
Review, 94, 111-126.
Longmore, P., & Umansky, L. (2001). The New Disability History: American Perspectives. New
York: New York University Press.
Lovern, L. (2008). Native American Worldview and the Discourse on Disability. Essays in
Philosophy, 9(1).
Meade, T., & Serlin, D. (2006, Winter). Editors’ Introduction. Radical History Review, 94, 1-8.
Miles, M. (2011). The ‘social model of disability’ met a narrative of (in)credulity: A review.
Disability, Community-based Rehabilitation and inclusive development (DCID), 22 (1), 5-
15.
Oriëntalisten en Afrikanisten in de Belgische kunst: 19e en 20e eeuw. [Tentoonstelling ASLK Galerij]).
(1984). Brussel: Algemene Spaar en lijfrentekas (ASLK).
Rikken, B. (1957). De eerste schoolconventie tussen staat en missie in Belgisch-Kongo: Onderzoek
naar de samenwerking op gebied van schoolorganisatie tussen de regering en de nationale
missies 1914-1925. Niet gepubliceerde Licentiaatverhandeling. Katholieke Universiteit
Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen.
Ryon, F. (2005). De laatste kolonialen: Vlamingen in de Congo 1950-1960. Leuven: Van Halewyck.
Shaun, G. (2011). Disability and the Majority World: Challenging Dominant Epistemologies. Journal
of Literary & Cultural Disability Studies, 5 (2), 217-219.
Shekhar, R. (2009). Global perspectives on Disability. Chandigarh: Abhishek Publications.
Smith Kipp, R. (1994). The Evangelic uses of Leprosy. Social Science and Medicine, 39 (2), 165-178.
Stockman, R.Br.(broeder) (2008). 50 ans Centre de Rééducation pour Handicapés physiques de Kinshasa(CRHP). Brothers of Charity Publications.
Szymanski, C.F. (2009). The Globalization of Disability Rights Law-From the Americans with
Disabilities Act to the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Baltic
Journal of Law & Politics, 2 (1), 18-34.
Vangroenweghe, D. (1985). Rood rubber: Leopold II en zijn Kongo. Brussel-Amsterdam: Elsevier.
Van Istendael, G. (2001). Het Belgisch Labyrint: Wakker worden in een ander land. Amsterdam:
Arbeiderspers.
Van Reybrouck, D. (2002). Grote kinderen en zieke volwassenen: de ontmoeting met de niet-Westerse
ander in Belgische en Nederlandse koloniale contexten. In H. De Smaele, L. Nys, J.
Tollebeek, & K. Wils (Eds.). De zieke natie: over de medicalisering van de samenleving
1860-1914 (pp. 370-386) Groningen: Historische Uitgeverij.
Van Reybrouck, D. (2010). Congo een geschiedenis. Amsterdam: De Bezige Bij.
Vaughan, M. (1991). Curing their ills: Colonial power and African illness. Cambridge: Polity Press.
Viane, V. (2009). Reprise-Remise: De Congolese identiteitscrisis van België rond 1908. In B.
Ceuppens, D. Van Reybrouck, & V. Viane (Eds.), Congo in België: Koloniale cultuur in de
metropool (pp. 43-62.). Leuven: Universitaire Pers Leuven.
Whiteley, J.G. (z.d.). Belgian Congo at war. New York: Belgian Information Center.
Websites
http://cedresknust.org/pages/news.php?siteid=cedres&id=4
http://www.jean-hissette.de/