A Picture is Worth a Thousand Words: Storytelling with Instagram

Zane
Verdina

Achter de mist

Even geleden, toen er nog werd gewerkt aan mijn scriptie, vroeg een vriend aan mij: Vertel me nu eens waarom Instagram zo populair is? Waarom is iedereen zo wild van die filters? Deze vraag bevatte de essentie, het meest wezenlijke onderdeel van instagram – de filters. De mogelijkheid om met één klik een foto door een filter te halen, maakte Instagram een nieuw, interessant en aantrekkelijk instrument.

Maar draait het alleen om de filters? Neen, dit is enkel de top van de ijsberg, en er valt veel meer te verkennen, voldoende om een thesis te vullen. Het was een geweldige ervaring om Instagram te analyseren, dieper te gaan dan allen het overduidelijke gadget. De kern van Instagram, de oorsprong van dit nieuwe fenomeen werd bestudeerd én openbaard.

En heb ik het antwoord op de vraag van mijn vriend gekregen? Laat me beginnen met één van de oorzaken van het succes voor te stellen, globalisering. We leven niet in een uniform eentalige wereld, waar communicatie een noodzaak is, maar ook voor de nodige moeilijkheden zorgt. Een voorbeeld maakt dit duidelijk. Ik ben afkomstig uit Letland, maar de laatste drie jaar woon en werk ik in België. Wekelijks, zelfs bijna dagelijks, gebruik ik 4 talen, en het gebruik van sociale netwerken versterkt dit nog. Mijn levensloop, maar ook dat van vele andere (reizigers, expats, internationale werkcontacten, …) zorgde ervoor dat de mensen uit mijn kennissenkring niet allemaal dezelfde taal spreken. Welke taal kan ik dan best gebruiken in de sociale media? Mijn eigen moedertaal, het Lets, is onbegrijpelijk voor de mensen uit België, maar het is wel de taal die ik 100% beheers. Nederlands, en zelfs Engels geeft moeilijkheden aan het thuisfront, maar ook voor mezelf lukt het me niet om alle nuances perfect te verwoorden.

Om een boodschap duidelijk over te brengen is een universele taal, een lingua franca, noodzakelijk. Beelden zijn deze universele taal. Hoeveel woorden heb je nodig om de smaak en de geur van vers gebakken brood te omschrijven, of de atmosfeer die dit in een keuken brengt? Een foto nemen, bewerken en plaatsen op Instagram. Dit maakt alles duidelijk zonder woorden. Een beeld is een boodschap, vertaald naar de universele taal, met haar eigen codes en betekenissen.

Sinds haar uitvinding vertegenwoordigt fotografie de realiteit. Het beschermt de waarheid tegen het verloren gaan. André Bazin noemt dit het mummie complex, het behoedt “het vlees en de beenderen van de dood”. Het nemen van een foto maakt iets onvergankelijk. Sterfelijk wordt onsterfelijk. De foto levert het bewijs dat een gebeurtenis plaatsvond, dat een plaats bestond. Wij nemen foto’s, bekijken ze, doorbladeren albums om onszelf eraan te herinneren dat gebeurtenissen reëel zijn. Als je ze niet bekijkt of aan anderen toont, dan vergeten we ze, alsof bepaalde evenementen nooit plaatsvonden. Hiermee bied ik een tweede verklaring voor de populariteit van Instagram. Beelden houden ervan om bekeken te worden. Toen de digitale fotografie de wereld veroverde, leek deze gewoonte te verdwijnen. Steeds meer foto’s werden genomen, en steeds minder afgedrukt. Toen het filmrolletje nog bestond, drukte iedereen de foto’s af omdat iedereen nieuwsgierig was naar het resultaat, omdat dit de enige manier was om de beelden te bekijken. Bij de digitale fotografie krijg je onmiddellijke voldoening op het scherm van de camera. De foto’s verdwenen op een Cd-rom, om later te bekijken wanneer je maar wou. Alleen vroeg dit een grote moeite, die je vaak niet maakte, terwijl de torens met Cd-roms zich verder opstapelden. Het punt is, dat het bekijken van foto’s, ze aanbieden aan gasten de normale gang van zaken is. De sociale media (en in het bijzonder Instagram) bracht deze gewoonte weer tot leven, met groot succes.

Filters zijn slechts het topje van de ijsberg… . De vraag is waarom we ze willen gebruiken? Welke berichten geven we (on)bewust aan onze foto’s? Waarom delen we ze met de hele wereld?

Bibliografie

 

Barthes, R. (1977). Image Music Text. London: Fontana Press.

Bazin, A. & Hugh, G. (1960) The Ontology of the Photographic Image. Film Quarterly, 13 (4), p. 4-9.

Beckmann, S. C. & Langer, R. (2005). Netnography: Rich insights from online research. Frederiksberg: Copenhagen Business School. Retrieved May 29, 2013, from http://frontpage.cbs.dk/insights/pdf/670005_beckmann_langer_full_versio…

Benjamin, W. (2006 [1936]). The Work of Art in The Age of Mechanical Reproduction. London: Penguin Books.

Benjamin, W. (1992 [1939]). On Some Motifs in Baudelaire in Illuminations. London: Fontana.

Benjamin, W. (2011 [1931]). A Short History of Photography. Oxford: Oxford Journals.

Bercovici, J. (01/11/2011). Why Time Magazine Used Instagram To Cover Hurricane Sandy. Forbes. Retrieved May 29, 2013, from

http://www.forbes.com/sites/jeffbercovici/2012/11/01/why-time-magazine-…

Boellstorff, T., Nardi, B., Pearce, C. & Taylor, T. L. (2012). Ethnography and Virtual Worlds: A Handbook of Method. Princeton: Princeton University Press.

Bourdieu, P. (2010 [1979]). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge.

Bourdieu, P. (1990). Photography A Middle-brow Art. Cambridge: Polity Press.

Bryman, A. (2008). Social Research Methods (3rd edition). Oxford: Oxford University Press.

Creeber, G. & Royston, M. (2009). Digital Culture: Understanding of New Media. Berkshire: Open University Press.

Cronin, O. (1998). Psychology and Photographic Theory. In J. Prosser (Ed.), Image-based Research: A Sourcebook for Qualitative Researchers (p. 64-83). London: Falmer Press.

Dant, T., Gilloch, G. (2002). Pictures of the Past: Benjamin and Barthes on photography and history. European Journal of Cultural Studies, 5(1), p. 5-25.

Edwards, E. (2005). Photography and the Sound of History. Visual Anthropology Review, 21 (1-2), p. 27-46.

Frey, A. (2012). Pics or it Didn’t Happen: Instagram in Prosumer Capitalism and Reflexive Modernity (Masters Thesis). Retrieved May 29, 2013, from http://ideometric.com/2012/09/masters-thesis-instagram-in-prosumer-capi…

Gere, C. (2008). Digital Culture. London: Reaktion Books.

Hans, A. (2011). Transforming culture into data (Masters Thesis). Retrieved May 29, 2013, from http://issuu.com/ankeh/docs/transforming_culture_into_data

Hartley, J. (1999). Uses of Television. London: Routledge

Has Instagram made everyone's photos look the same? (11/04/2012). BBC. Retrieved May 29, 2013, from http://www.bbc.co.uk/news/magazine-17667891

Henning, M. (1995). Digital encounters: mythical pasts and electronic presence. In M. Lister (Ed.), The Photographic Image in Digital Culture (p. 217-236). London: Routledge

Instagram in Statistics. Retrieved May 28, 2013, from http://instagram.com/press/

Instagram is the best, Instagram is the worst (09/04/2012). Retrieved May 29, 2013, from http://www.theverge.com/2012/4/9/2928975/instagram-filters-ping-counter…

Ito, M. (2005). Intimate Visual Co-Presence. Retrieved May 29, 2013, from www.spasojevic.org/pics/PICS/ito.ubicomp05.pdf

Koskinen, I. (2004). Seeing with Mobile Images: Towards Perpetual Visual Contact. Proceedings of the conference “The Global and the Local in Communication: Places, Images, People, Connections”, June 10-12, 2004, Budapest. Retrieved from http://www.fil.hu/mobil/2004/

Kozinets, R. V. (2002). The Field Behind the Screen: Using Netnography for Marketing Research in Online Communities. Journal of Marketing Research (39), p. 61-72

Lambert, J. (2012). Digital Storytelling: Capturing Lives, Creating Community (4th edition). London: Routledge.

Landow, G. P. (1997). Hypertekst 2.0: The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology. Baltimore: John Hopkins University Press.

Landow, G.P. (2006). Hypertekst 3.0: Critical Theory and New Media in an Era of Globalization. Baltimore: John Hopkins University Press.

Lapenta, F. (2011). Some Theoretical and Methodological Views on Photo-Elicitation. In L. Pauwels & E. Margolis (Ed.), The SAGE Handbook of Visual Research Methods (p. 201-213). London: SAGE Publications.

Leadbeater, C. (2009). We-Think: Mass innovation, not mass production. London: Profilebooks

McCrum, S. (1991). Snapshot Photography. Circa, 60, p. 32-36.

McCune, Z. (2011). Consumer Production in Social Media Networks:

A Case Study of the “Instagram” iPhone App (dissertation). Retrieved May 29, 2013, from http://thames2thayer.com/portfolio/a-study-of-instagram/

Mirzoeff, N. (1999). The Age of Photography. In N. Mirzoeff, An Introduction to Visual Culture (p. 65 – 88). Routledge: Social Science.

Mitchell, W. (1994). The Reconfigured Eye: Visual Truth in the Post-Photographic Era. Cambridge: MIT Press.

Murray, S. (2008). Digital Images, Photo-Sharing, and Our Shifting Notions of Everyday Aesthetics. Journal of Visual Culture, 7, p. 147-163.

Nicolescu, R. (forthcoming). The Normativity of Boredom. Social Media among Romanian Teenagers. In Anne Line Dalsgaard et al., Time Objectified: Ethnographies of Youth and Temporality. Philadelphia: Temple University Press.

Pauwels, L. (2008). A Private Visual Practice Going Public? Social Functions and Sociological Research Opportunities of Web‐based Family Photography. Visual Studies, 23(1), p. 34 – 49.

Pink, S. (2001). Doing Visual Ethnography. London: Sage.

Prosser, J. (1995). Image-based Research: A Sourcebook for Qualitative Researchers. London: Falmer Press.

Robin, K., (1995). Images move us still. In M. Lister (Ed.), The Photographic Image in Digital Culture (p. 29 – 49). London: Routledge

Slater, D. (1995). Domestic Photography and Digital Culture. In M. Lister (Ed.), The Photographic Image in Digital Culture (p. 129-146). London: Routledge.

Sontag, S. (1977). On Photography. London: Picord.

Swirski, P. (2005). From Lowbrow to Nobrow. Montréal: McGuill Queens University Press.

Ward M. (26/04/2004). A life pictured online. BBC. Retrieved May 29, 2013, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3658977.stm

Warner Marien, M. (2012), “100 Ideas That Changed Photography”. London: Laurence King Publishing.

Yung-Hui, L. (4/09/2012). Inspiring Insights by Instagram CEO Kevin Systrom, The Man Who Built A $1 Billion Startup. Forbes. Retrieved May 29, 2013, from http://www.forbes.com/sites/limyunghui/2012/04/09/inspiring-insights-by…

 

 

Download scriptie (4.36 MB)
Universiteit of Hogeschool
Universiteit Antwerpen
Thesis jaar
2013