Agresti, A. (2007). An introduction to categorical data analysis (2nd ed.). Hoboken: John Wiley &
Sons.
Alexander, K. L., Entwisle, D. R., & Bedinger, S. D. (1994). When expectations work: race and socioeconomic differences in school performance. Social Psychology Quarterly, 57, 283-299.
American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and statistical manual of mental disorders. Text Revision (4th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association.
Bornstein, M. H., Hahn, C. S., Suwalsky, J. T. D., & Haynes, M. O. (2003). Socioeconomic status, parenting and child development: The Hollingshead Four-Factor Index of Social Status and the Socioeconomic Index of Occupations. In M. H. Bornstein & R. H. Bradley (Eds.), Socioeconomic status, parenting, and child development (pp. 29-82). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Butterworth, B. (2005). The development of arithmetical abilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46, 3-18.
Calhoun, G., Greenwell-Iorillo, E., & Chung, S. (1997). Attention-deficit hyperactivity disorder: mountain or a mole hill? Education, 118, 244-250.
Centrum ZitStil. (2012). ADHD/ADD. FAQ. Wie stelt de diagnose en waar kan je daarvoor terecht? Opgehaald 2 mei 2012 van http://www.zitstil.be/adhd-add/faq/2376-wie-stelt-de-diagnose-en-waar-kan-je-daarvoor-terecht
Datawarehouse Onderwijs en Vorming. (2010). 2009-2010 Aantal leerlingen in het
Nederlandstalig gewoon en buitengewoon onderwijs naar fusiegemeente (woonplaats) en
nationaliteit/cluster van nationaliteiten. Opgehaald 10 april 2012 van http://www.
ond.vlaanderen.be/onderwijsstatistieken/2009-2010/rapporten/Basis_Secundair_
Inschrijvingen_Geografie_W_Nationaliteit_cluster_09.pdf
Datawarehouse Onderwijs en Vorming. (2010). Leerlingkenmerken naar gemeente woonplaats
schooljaar 2009-2010. Opgehaald 10 april 2012 van http://www.ond.vlaanderen.be/
onderwijsstatistieken/2009-2010/rapporten/Basis_Secundair_Sociale_Mix_Geografie_W
Dexia_Net_Graad_Leerjaar_Onderwijsvorm_09.pdf
Denton, C. A. (2012). Response to intervention for reading difficulties in the primary grades:
some answers and lingering questions. Journal of Learning Disabilities, 45, 232-243.
Desoete, A., Roeyers, H., & De Clercq, A. (2004). Children with mathematics learning disabilities in Belgium. Journal of Learning Disabilities, 37, 50-61.
Duncan, G. J. , & Magnuson, K. A. (2003). Off with Hollingshead: socio-economic resources, parenting and child development. In M. H. Bornstein & R. H. Bradley (Eds.), Socioeconomic status, parenting, and child development (pp. 83-106). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Evans, G. W. (2004). The environment of childhood poverty. American Psychologist, 59, 77-92.
Faraone, S. V., Sergeant, J., Gillberg, C., & Biederman, J. (2003). The worldwide prevalence of ADHD: is it an American condition? World Psychiatry, 2, 104-113.
Fletcher, J. M., Lyon, G. R., Fuchs, L. S., & Barnes, M. A. (2007). Learning disabilities. New York: The Guilford Press.
Fombonne, E. (2003). The prevalence of autism. The Journal of the American Medical Association, 289, 87-89.
Geary, D. C. (2004). Mathematics and learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 37, 4-15.
Gersons-Wolfensberger, D. C. M., & Ruijssenaars, W. A. J. J. M. (1997). Definition and treatment of dyslexia: a report by the Committee on Dyslexia of the Health Council of the Netherlands. Journal of Learning Disabilities, 30, 209-213.
Ghesquière, P., & Ruijssenaars, W. (2005). Kinderen en jongeren met een leerstoornis. In H. Grietens, J. Vanderfaeillie, W. Hellinckx, & W. Ruijssenaars (Eds.), Handboek orthopedagogische hulpverlening. Deel 1. Een orthopedagogisch perspectief op kinderen en jongeren met problemen (pp. 65-90). Leuven: Acco.
Gingerich, K. J., Turnock, P., Litfin, J. K., & Rosén, L. A. (1998). Diversity and attention deficit hyperactivity disorder. Journal of Clinical Psychology, 54, 415-426.
Gottfried, A. W. , Gottfried, A. E., Bathurst, K., Guerin, D. W., & Parramore, M. M. (2003). Socioeconomic status in children’s development and family environment: Infancy through adolescence. In M. H. Bornstein & R. H. Bradley (Eds.), Socioeconomic status, parenting, and child development (pp. 189-208). Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Groenez, S., Van den Brande, I., & Nicaise, I. (2003). Cijferboek sociale ongelijkheid in het
Vlaamse onderwijs. Een verkennend onderzoek op de Panelstudie van Belgische
Huishoudens. Opgehaald 3 april 2012 van http://www.steunpuntloopbanen.be/rapporten/LOA-rapport_10.pdf
Ho, C. S., Chan, D. W., Leung, P. W. L., Lee, S., & Tsang, S. (2005). Reading-related cognitive deficits in developmental dyslexia, attention-deficit/hyperactivity disorder, and developmental coordination disorder among Chinese children. Reading Research Quaterly, 40, 318-337.
Hoff, E., Laursen, B., & Tardif, T. (2002). Socioeconomic status and parenting. In M. H.Bornstein
(Ed.), Handbook of Parenting. Volume 2 Biology and Ecology of Parenting (2nd ed., pp. 231-
252). Mahwah, New Jersey: Erlbaum Associates.
Huss, M., Hölling, H., Kurth, B., & Schlack, R. (2008). How often are German children and adolescents diagnosed with ADHD? Prevalence based on the judgment of health care professionals: results of the German health and examination survey (KiGGS). European Child and Adolescent Psychiatry, 17, 52-58.
Inspectie van het onderwijs. (2012). De staat van het onderwijs. Hoofdlijnen uit het onderwijsverslag 2010/2011. Opgehaald 8 mei 2012 van http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Onderwijsversl…
onderwijsverslag_2010_2011_hoofdlijnen_printversie.pdf
Johnson, C. P., Myers, S. M., & the Council on Children with Disabilities. (2007). Identification and evaluation of children with autism spectrum disorders. Pediatrics, 120, 1183-1215.
Kleijnen, R., Bosman, A., de Jong, P., Henneman, K., Pasman, J., Paternotte, A., Ruijssenaars, A., Struiksma, A., van den Bos, K. P., van der Leij, A., Verhoeven, L., & Wijnen, F. (2008). Dyslexie. Diagnose en behandeling van dyslexie. Brochure van de Stichting Dyslexie Nederland (SDN). Bilthoven: Stichting Dyslexie Nederland.
Leggett, C., & Hotham. E. (2011). Treatment experiences of children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Paediatrics and Child Health, 47, 512-517.
Light, J. G., & DeFries, J. C. (1995). Comorbidity of reading and mathematics disabilities: genetic and environmental etiologies. Journal of Learning Disabilities, 28, 96-106.
Liu, K., King, M., & Bearman, P. S. (2010). Social influence and the autism epidemic. American Journal of Sociology, 115, 1387-1434.
Lord, C., & Paul, R. (1997). Language and communication in autism. In D. J. Cohen & F. R. Volkmar (Eds.), Handbook of autism and pervasive developmental disorders (2nd ed., pp. 195–225). New York: Wiley.
Magnuson, K. A., Sexton, H. R., Davis-Kean, P. E., & Huston, A. C. (2009). Increases in maternal education and young children's language skills. Merrill-Palmer Quarterly, 55, 319-350.
Maughan, B., & Carroll, J. (2006). Literacy and mental disorders. Current Opinion in Psychiatry, 19, 350-354.
Mayes, S. D., Calhoun, S. L., & Crowell, E. W. (2000). Learning disabilities and ADHD: overlapping spectrum disorders. Journal of Learning Disabilities, 33, 417-424.
Newschaffer, C. J., Falb, M. D., & Gurney, J. G. (2005). National autism prevalence trends from United States special education data. Pediatrics, 115, 277-282.
Plizska, S., & the AACAP Work Group on Quality Issues. (2007). Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with attention- deficit/hyperactivity disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 46, 894-921.
Polanczyk, G., Silva de Lima, M., Lessa Horta, B., Biederman, J., & Rohde, L. A. (2007). The worldwide prevalence of ADHD: a systematic review and metaregression analysis. American Journal Psychiatry, 164, 942-948.
Ramtekkar, U. P., Reiersen, A. M., Todorov, A. A., & Todd, R. D. (2010). Sex and age differences in attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms and diagnoses: implications for DSM-V and ICD-11. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 49, 217-228.
Reber, A. S. (2004). Woordenboek van de psychologie. Amsterdam: Bert Bakker.
Reigosa-Crespo, V., Valdés-Sosa, M., Estévez, N., Rodríquez, M., Santos, E., Suárez R., Butterworth, B., Torres, P., & Lage, A. (2012). Basic numeral capacities and prevalence of developmental dyscalculia: the Havana survey. Developmental Psychology, 48, 123- 135.
Reynders, T., Nicaise, I., & Van Damme, J. (2005). Longitudinaal onderzoek in het
basisonderwijs. De constructie van een SES-variabele voor het SiBO-onderzoek. Opgehaald 3
april 2012 van http://www.steunpuntloopbanen.be/rapporten/LOA-rapport_31.pdf
Reynders, T., Van Heddegem, I., Nicaise, I., & Van Damme, J. (2004). Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs. Oudervragenlijst schooljaar 2002-2003. Opgehaald 3 april 2012 van http://www.steunpuntloopbanen.be/rapporten/LOA-rapport_22.pdf
Rijksuniversiteit Groningen. (2012). Dr. Laura Batstra: 'ADHD is geen ziekte'. Opgehaald 8 mei 2012 van http://www.rug.nl/corporate/nieuws/opinie/2012/18LauraBatstra
Roeyers, H., Keymeulen, H., & Buysse, A. (1998). Differentiating attention-deficit/hyperactivity disorder from pervasive developmental disorder not otherwise specified. Journal of learning disabilities, 31, 565-571.
Rowland, P., & Barrett, Ph. D. (2004). Is there an autism epidemic? The Brown University Child and Adolescent Behavior Letter, 18, 7-8.
Scheiris, J., & Desoete, A. (2008). De prevalentie van enkele specifieke ontwikkelings- en gedragsstoornissen en hun comorbiditeit. Signaal, 62, 4-14.
Schafer, J. L., & Graham, J. W. (2002). Mising data: our view of the state of the art.
Psychological Methods, 7, 147-177.
Shalev, R. S., Auerbach, J., Manor, O., & Gross-Tsur, V. (2000). Developmental dyscalculia: prevalence and prognosis. European Child & Adolescent Psychiatry, 9, 58-64.
Shalev, R., Manor, O., Amir, N., Wertman- Elad, R., & Gross-Tsur, V. (2000). Developmental dyscalculia and brain laterality. European Child and Adolescent Psychiatry, 9, 1158-1164.
Shaywitz, S. E., & Shaywitz, B. A. (2003). Dyslexia (specific reading disability). Pediatrics in review, 24, 147-153.
Shaywitz, S. E., Morris, R., & Shaywitz, B. A. (2008). The education of dyslexic children from childhood to young adulthood. Annual review of psychology, 59, 451-475.
Sierens, S., Van Houtte, M., Loobuyck, P., Delrue, K., & Pelleriaux, K. (2006). Onderwijs onderweg in de immigratiesamenleving. Gent: Academia Press.
Skounti, M., Philalitis, A., & Galanakis, E. (2007). Variations in prevalence of attention deficit hyperactivity disorder worldwide. European Journal of Pediatry, 166, 117-123.
Smet, P. (2009). Beleidsnota 2009-2014. Onderwijs: samen grenzen verleggen. Opgehaald 5 maart 2011 van http://www.ond.vlaanderen.be/beleid/nota/2009-2014.pdf
Smet, P. (2012). Voorontwerp van decreet betreffende dringende en andere maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Vlaamse regering.
Smith, T. J., & Adams, G. (2006). The effect of comorbid AD/HD and learning disabilities on parent-reported behavioral and academic outcomes of children. Learning Disabilities Quarterly, 26, 101-112.
Studiedienst van de Vlaamse Regering. (2011). Scholingsgraad van de bevolking (25-64 jaar), in %. Opgehaald 10 april 2012 van http://aps.vlaanderen.be/sgml/largereeksen/idnr.htm
Studiedienst van de Vlaamse Regering. (2011). Schoolbevolking in het gewoon lager onderwijs, naar geslacht. Opgehaald 10 april 2012 van http://apps.vlaanderen.be/sgml/largereeksen/4872.htm
Taylor, L. C., Clayton, J. D., & Rowley, S. J. (2004). Academic socialization: understanding parental influences on children's school-related development in the early years. Review of the General Psychology, 8, 163-178.
Tracey, D. H., & Young, J. W. (2002). Mother's helping behaviors during children's at home oral-reading practice: effects of children's reading ability, children's gender and mother's educational level. Journal of Educational Psychology, 94, 729-737.
The MTA Cooperative group. (1999). A 14-month randomized clinical trial of treatment strategies for attention-deficit/hyperactivity disorder. Archives of General Psychiatry, 56, 1073-1086.
Timimi, S., & Taylor, E. (2004). ADHD is best understood as a cultural construct. The British Journal of Psychiatry, 184, 8-9.
Van den Broeck, W., & Staels, E. (2012). Open brief n.a.v. onderwijsregelgeving Sticordi.
Opgehaald 22 april 2012 van http://sticordibank.wikispaces.com/Belangrijke+documenten
Vandenbroucke, F. (2008). Voorontwerp van decreet leerzorg – versie eerste principiële
goedkeuring Vlaamse regering. Opgehaald 5 maart 2011 van http://www.ond.vlaanderen.be/nieuws/2008p/files/1119-leerzorg-voorontwe…
Vangoidsenhoven, S., & Vastmans, K. (2001). Knelpunten in de typologie van het buitengewoon onderwijs in Vlaanderen. Analyse van het perspectief van onderwijsverstrekkers, leerlingbegeleiders en ouders. Opgehaald 11 april 2012 van http://www.ond.vlaanderen.be/obpwo/projecten/1999/9910/synthese.pdf
van Luit, J. E. H., & Ruijssenaars, A. J. J. M. (2004). Dyscalculie, zin en onzin. Panama-Post. Tijdschrift voor Nascholing en Onderzoek van het Reken-wiskundeonderwijs, 23, 3-8.
Vermeulen, P. (2005). Kinderen en jongeren met een autismespectrumstoornis. In H. Grietens, J. Vanderfaeillie, W. Hellinckx, & W. Ruijssenaars (Eds.), Handboek orthopedagogische hulpverlening. Deel 1. Een orthopedagogisch perspectief op kinderen en jongeren met problemen (pp. 279-328). Leuven: Acco.
Verté, S., Geurts, H. M., Roeyers, H., Oosterlaan, J. & Sergeant, J. A. (2005). Executive functioning in children with autism and Tourette syndrome. Development and Psychopathology, 17, 415-445.
Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming. (2011). 2010 – 2011. Schoolse vorderingen in
het Nederlandstalig gewoon lager onderwijs naar fusiegemeente (woonplaats), leerjaar en
Belg/niet-Belg – procentueel. Opgehaald 19 april 2012 van
http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsstatistieken/2010-2011/rapporten/…
Vlaamse Overheid. (2010). Vlaams onderwijs in cijfers 2009-2010. Beleidsdomein onderwijs en vorming. Opgehaald 6 maart 2011 van http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsstatistieken/
Volkmar, F. R., Lord, C., Bailey, A., Schultz, R. T., & Klin, A. (2004). Autism and pervasive developmental disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45, 135-170.
Werkgroep Prodia. (2012). Prodiagnostiek by PRODIA. Opgehaald 24 februari 2012 van http://www.prodiagnostiek.be/
White, S. W., Scahill, L., Klin, A., Koenig, K., & Volkmar, F. R. (2007). Educational placements and service use patterns of individuals with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 37, 1403-1412.
Wolraich, M. L., & Baumgartel, A. (1996). The prevalence of attention deficit hyperactivity disorder based on the new DSM-IV criteria. Peabody Journal of Education, 71, 168-186.
Xu, Y., & Drame, E. (2008). Culturally appropriate context: unlocking the potential of response
to intervention for English language learners. Early Childhood Education Journal, 35, 305-312.