Abbott, P., & Meerabeau, L. (1998). Chapter one: Professionals, Professionalization and the Caring Professions. In P. Abbot & L. Wallace (Eds.),
The Sociology of the Caring Professions (2nd ed.) (pp. 1-19). London: UCL Press. Journal of Marriage and the Family, 57(4), 879-893. . Basisboek kwalitatief onderzoek: Praktische handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. Groningen: Stenfert Kroese. Mens en organisatie. Liber Amicorum Pol Coetsier (pp.149-164). Gent: Academia Press. Werkboek: Normatieve professionalisering 2.0. Utrecht: Universiteit voor Humanistiek. Geraadpleegd op 25 juli, 2010 op http://studentenweb.uvh.nl/Media/download/8827/NP2.0%2009-10.wb.pdf Belaste pleegouders en verscheurde pleegkinderen? Onderzoek naar de wijze waarop pleegouders de opvoedingssituatie beleven en pleegkinderen de relatie met het pleeggezin en het gezin van oorsprong beleven. Doctoraatsproefschrift van Katholieke Universiteit Nijmegen: Instituut voor Orthopedagogiek. Nieuwsbrief Jeugdrecht, 17, 6-8. Bestaat er een tendens dat er met de jaren meer kinderen met ernstiger probleemgedrag in de pleegzorg opgenomen worden? Probleemgedrag van pleegkinderen in kaart gebracht. Scriptie van Rijksuniversiteit Groningen: Faculteit der Gedrags- en Maatschappijwetenschappen. Geraadpleegd op 25 juli, 2010, op http://www.pleegzorg.info/Pleegzorgscripties/Esmiralda%20Boer/Esmiralda… Onthaalouders in Vlaanderen: Een klik vooruit? Onuitgegeven masterproef van Universiteit Gent: Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen. Geraadpleegd op 25 juli, 2010, op http://archive.ugent.be/input/download?func=downloadFile&fileOId=494030…. Klantentevredenheid bij de Overheid. Eerste rapport ‘Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de 76
Overheid’.
Bouverne-De Bie, M. (2010).
Brown, J. (2007). Fostering children with disabilities: A concept map of parent needs.
Buysse, A. (2007).
Cunningham, H. (1997).
de Brabander, A. (1988). Hoofdstuk 10: Pleegzorg. In K. Doornbos, C. Van Rijswijk, & A. van Veen (Eds.).
De Cort, L. (2008). Vrijwilligerswerk in zorg en hulpverlening: naar een nieuwe vermaatschappelijking. In J. Mostinckx & F. Deven (Eds.),
Doornenbal, J. (1997). De ervaren opvoedingsonzekerheid van moeders en vaders.
Dorsey, S., Farmer, E. M., Barth, R. P., Greene, K. M., Reid, J., & Landsverk, J. (2008). Current status and evidence base of training for foster and treatment foster parents.
Dozier, M., Albus, K., Fisher, P.A., Sepulveda, S. (2003). Interventies bij pleegouders: implicaties voor de ontwikkelingspsychologie.
Driessens, K., & Geldof, D. (2008). Normatieve professionaliteit in het sociaal werk.
Du Bois-Reymond, M. (1994). Jongeren en ouders: Hedendaagse gezinsculturen.
Edwards, R., & Gillies, V. (2004). Support in Parenting: Values and Consensus concerning who to turn to.
Evans, M.E., Armstrong, M.I., Dollard, N., Kuppinger, A.D., Huz, S., & Wood, V.M. (1994). Development and evaluation of treatment foster care and family-centered intensive case
Leuven: Instituut voor de Overheid. Geraadpleegd op 9 december, 2009, op http://soc.kuleuven.be/io/pubpdf/io05050040_rap1.pdf Nota's bij sociale pedagogiek/sociaal pedagogische studie van praktijk en beleid. Ongepubliceerde cursus van Universiteit Gent: Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen. Children and Youth Services Review, 29(9), 1235-1248. Opvoedingsondersteuning. Ondersteuning van gezinnen vandaag: een onderzoek. Brussel: Gezinsbond. Geraadpleegd op 14 april, 2010, op http://www.gezinsbond.be/images/stories/opvoeden/rapport.pdf Het kind in het Westen: Vijf eeuwen geschiedenis. Amsterdam: Van Gennep. Verschuivingen in Orthopedagogische Werkvelden. Publikaties van het Amsterdams Pedologisch Centrum Nummer 4. (pp. 139-150). Amsterdam/Lisse: Swets & Zeitlinger. Welzijn en zorg in Vlaanderen: Wegwijzer voor de sociale sector 2008-2009 (pp. 351-370). Mechelen: Kluwer. Comenius, 17, 281-292. Children and Youth Services Review, 30(12), 1403-1416. Kind en Adolescent Review, 10(4), 475-505. Alert, 34(2), 66-75. Jeugd en samenleving, 24(12), 676-689. Journal of Social Policy, 33(4), 627-647. 77
management in New York.
Federatie Pleegzorg vzw. (2008).
Fees, B.S., Stockdale, D.F., Crase, S.J., Riggins-Caspers, K., Yates, A.M., Lekies, K.S., & Gillis-Arnold, R. (1998). Satisfaction with foster parenting: Assessment one year after training.
Friesen, L.D. (2001). Privatized child welfare services: Foster parents‟ perspectives.
Geerts, F. (1995). De organisatie van de pleegzorg in Vlaanderen. Zorg voor gezinnen en kinderen. In
George, S., Van Oudenhoven, N., & Wazir, E. (2003). Foster care beyond the crossroads: Lessons from an international comparative analysis.
Glaser, B., & Strauss, A. (1967).
Goris, P., Burssens, D., Melis, B., & Vettenburg, N. (2006). Opvoedingsondersteuning.
Hampson, R.B., Schulte, M.A., & Ricks, C.C. (1983). Individual vs. group training for foster parents: Efficiency/effectiveness evaluations.
Heeren, V. (2009).
Hermanns, J. (1992).
Hermanns, J. (2008). Opvoedingsondersteuning: een winst- en verliesrekening.
Hudson, P., & Levasseur, K. (2002). Supporting foster parents: Caring voices.
Kruis, M. (2010). Pleegouders langs de lat. Zeven kerncompetenties voor pleegouders.
Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 2(4), 228-239. doi: 10.1177/106342669400200405 De pleegzorgregistratie 2007: 10 jaar pleegzorg geregistreerd. Geraadpleegd op 14 april, 2010, op http://www.pleegzorgvlaanderen.be/files/pages/files/Registratierapport_… Children and Youth Services Review, 20(4), 347-363. Child Welfare, 80(3), 309-324. Welzijnsgids – Welzijnszorg; Zorg voor gezinnen en kinderen. Afl. 16 (pp. 51-76). Mechelen: Kluwer. Childhood: A Global Journal of Child Research, 10(3), 343-361. doi: 10.1177/09075682030103006 The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Aldine de Gruyter. Alert, 32(5), 31-46. Family Relations, 32(2), 191-201. Opvolgingsrapport. Perspectief! Evaluatie van het Globaal Plan Jeugdzorg. Visie op en toekomstperspectieven voor welzijn van kinderen en jongeren. Brussel: Vlaams Parlement. http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2008-2009/g2167-1.pdf Het sociaal kapitaal van jonge kinderen: Jonge kinderen, opvoeders en opvoedingsondersteuning. Utrecht: SWP. Welwijs, 19(1), 12-15. Child Welfare, 81(6), 853-877. Mobiel, 36(2). Geraadpleegd op 25 juli, 2010, op http://www.mobiel-pleegzorg.nl/ 78
Kunneman, H. (1996).
Kunneman, H. (2005). Social Work as laboratory for Normative Professionalisation.
Kuppens,N., Verdonck, D., D‟haene, G., & Telemans, K. (2008). De kracht van het netwerk. Pleegzorg voor volwassen personen met een beperking.
Linares, L.O., Montalto, D., Li, M., & Oza, V.S. (2006). A promising parenting intervention in foster care.
Maas, J.G.V. (2000).
Maso, I., & Smaling, A. (1998).
Morales, A., & Sheafor, B. (1980). The Emergence of Social Work as a Profession. In A. Morales & B. Sheafor (Eds.),
Morgan, D. (1998).
Nenquin, P. (2009). Bijzondere jeugdzorg. Praktijkvoorbeeld 4. Pleegzorg, een maatpak in de bijzondere jeugdzorg. In T. Wijnen (Ed.),
Oberhuemer, P. (2000). Conceptualizing the professional role in Early Childhood Centers: Emerging profiles in four European countries.
Oberhuemer, P. (2005). Conceptualising the early childhood pedagogue: Policy approaches and issues of professionalism.
Pacifici, C., Delaney, R., White, L., Cummings, K., Nelson, C. (2005). Foster parent college: Interactive multimedia training for foster parents.
Patton, Q.M. (1990).
Payne, S. (1999). Interview in qualitative research. In A. Memon & R. Bull (Eds.),
Van theemutscultuur tot Walkman-ego: Contouren van een postmoderne individualiteit. Amsterdam: Boom. Social Work & Society, 3(2), 191-200. Vlaams Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 27(4), 1-16. Geraadpleegd op 6 april, 2010, op http://www.pleegzorgvlaanderen.be/files/pages/files/VTVO_Pleegzorg_voor… Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74(1), 32-41. Professionaliteit: Management van professie en professionele organisaties. Deventer: Kluwer/INK. Kwalitatief onderzoek: praktijk en theorie. Amsterdam: Boom. Social Work: A Profession Of Many Faces (2nd ed.). (pp. 33-48). Boston: Allyn and Bacon Inc. The focus group guidebook. London: Sage. Praktijkboek kwaliteitszorg in welzijnsvoorzieningen. Afl. 26 (pp. 30-41). Brussel: Politea. Early Childhood Research & Practice, 2(2), 1-9. European Early Childhood Education Research Journal, 13(1), 5-16. doi: 10.1080/13502930585209521 Social Work Research, 29(4), 243-251. Qualitative evaluation and research methods (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage. Handbook of the psychology of interviewing (pp. 89-102). Chichester: John Wiley & Sons. 79
Peeters, J. (2008).
Philippart, M. (2000). Verwijzen met zorg voor de context. In Opvang vzw,
Pleegouders Vlaanderen vzw. (2009).
Pleegzorg Vlaanderen vzw. (2010a). www.pleegzorgvlaanderen.be
Pleegzorg Vlaanderen vzw. (2010b).
Poot, W. (1994). De populariteit van opvoedingsondersteuning, aandacht voor opvoeding en ondersteuning in onderzoek. In A. Hol (Ed.),
Puddy, R. W., & Jackson, Y. (2003). The development of parenting skills in foster parent training.
Punselie, E. C. (2006).
Reddy, L.A., & Pfeiffer, S.I. (1997). Effectiveness of treatment foster care with children and adolescents: a review of outcome studies.
Regiocommissie NVP-Gelderland. (N.D.).
Robbroeckx, L. (2001). Naar een ruimer pedagogisch ondersteuningsaanbod voor pleegouders.
Robson, C. (2002). Chapter 9: Interviews. In C. Robson (2002).
Rodger, S., Cummings, A., & Leschied, A.W. (2006). Who is caring for our most vulnerable children?: The motivation to foster in child welfare.
De warme professional. Begeleid(st)ers kinderopvang construeren professionaliteit. Gent: Academia Press. Twintig jaar Opvang. Colloquium: Wanneer kiezen voor pleegzorg? Verslagboek (pp. 29-35). Verslag van interprovinciale vergadering afdelingen Antwerpen en Vlaams-Brabant donderdag 26/03/2009 in Mechelen. Verkregen via e-mail. Memorandum: De federale verkiezingen 13 juni 2010. Geraadpleegd op 25 juli, 2010, op http://www.pleegzorgvlaanderen.be/files/pages/files/Memorandum_Pleegzor… Opvoedingsondersteuning: Methoden, nieuwe opvattingen en praktische toepassingen (pp. 38-49). Utrecht: SWP. Children and Youth Services Review, 25(12), 987-1013. Voor een pleegkind met recht een toekomst: Een studie naar de (rechts)positie van (pleeg)ouders en (pleeg)kinderen in geval van langdurige uithuisplaatsing. Leiden: Kluwer, E. M. Meijers Instituut. Journal of the American Child and Adolescent Psychiatry, 36(5), 581-588. Deskundigheidsbevordering voor pleegouders op maat. Geraadpleegd op 6 april, 2010, op http://www.denvp.nl/modules.php?name=News&file=print&sid=29 Mobiel, 27(6), 10-11. Geraadpleegd op 25 juli, 2010, op http://www.mobiel-pleegzorg.nl/archief/2001/mo01610.htm Real world research: A resource for social scientists and practitioner-researchers (2nd ed.) (pp. 269-291). Oxford: Blackwell science. Child Abuse & Neglect, 30(10), 1129-1142. 80
Sanchirico, A., Lau, W.J., Jablonka, K., & Russel, S.J. (1998). Foster parent involvement in service planning : Does it increase job satisfaction?
Small, S., & Eastman, G. (1991). Rearing adolescents in contemporary society: A conceptual framework for understanding the responsibilities and needs of parents.
Spierts, M. (2005). Een derde weg voor de sociaal-culturele beroepen.
Testa, M..F., & Rolock, N. (2001). Professional foster care: a future worth pursuing? In K. Barbell, & R. Wright, (Eds.),
Tronto, J. (1994). Moral boundaries: A political argument for an ethic of care. Routledge: New York.
Van Crombrugge, H. (2006).
van Daal, H. J. (1994). Hoofdstuk 11. Hedendaags vrijwilligerswerk: Gedaanten, identiteit en aantrekkingskracht. In P. Dekker (Eds.),
van den Bersselaar, V. (1999). Hoofdstuk 6: Vuile handen in de gedwongen hulpverlening. Normatieve professionaliteit en subjectiviteit in de context van hulp en recht. In V. van den Bersselaar (Ed.),
Van Gils, J. (2004). Opvoedingsonzekerheid. Maak er geen drama van.
Van Holen, F. (2005). Ondersteuningsbehoeften van pleegouders in Vlaanderen.
Van Houdt, S., & Van Meerbeeck, A. (2002).
van Lieshout, J. (1997). De ontwikkeling van het pleegouderschap. In H. Baartman, & T. Zandberg (Eds.).
van Pagée, R. (1997). Naar een systeemgerichte aanpak van deskundigheidsbevordering. In H. Baartman, & T. Zandberg (Eds.).
Children and Youth Services Review, 20(4), 325-346. Family Relations, 40(4), 455-462. Tijdschrift voor sociale interventie, 14 (1), 13-22. Family foster care in the next century (pp. 107-124). New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers. Denken over opvoeden: Inleiding in de pedagogiek. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. Civil Society: Verkenningen van een Perspectief op Vrijwilligerswerk. Civil Society en Vrijwilligerswerk I (pp. 201-219). Rijswijk: Sociaal en Cultureel Planbureau. Zorgvuldig hulpverlenen. Maatschappelijk werk en sociale participatie. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Alert, 30 (2), 10-14. Tijdschrift voor orthopedagogiek, 44, 472-483. Pleegzorg voor personen met een handicap: een doorlichting. Onderzoek in opdracht van het Vlaams Fonds voor Sociale Integratie van Personen met een Handicap. Leuven: Lucas. Geraadpleegd op 25 juli, 2010, op http://www.kuleuven.be/lucas/_docs/Publicaties/RapportPleegzorg.pdf. Pleegzorg (pp.13-61). Groningen: Wolters-Noordhoff. Pleegzorg (pp. 77-92). Groningen: Wolters-Noordhoff. 81
Van Woensel, A. (2006).
Vandemeulebroecke, L., & De Munter, A. (2004).
Vandenbroeck, M. (2008).
Vandenbroeck, M., & Bouverne-De Bie, M. (2006). Children‟s agency and educational norms: A tensed negotiation.
Vandenbroeck, M., Boonaert, T., Van der Mespel, S., & De Brabandere, K. (2007).
Vanderplasschen, W., Vandevelde, S., Claes, C., Broekaert, E., & Van Hove, G. (2006).
Vanthuyne, T., Verschelden, G., & Bouverne-De Bie, M. (2006). De vrijwilliger of zijn werk?
Vaughn, S., Schumm, J., & Sinagub, J. (1996).
Verbruggen, A. (2007).
Verreth, K. (2009).
Verschelden, G. (2005). Eenieder geboeid door levenslang leren? De plaats van sociaal-cultureel werk in het debat over levenslang leren en EVC. In Y. Larock, F. Cockx, G. Gehre, G. Van den Eeckhaut, T. Vanwing, & G. Verschelden (Eds.),
Verschelden, G., & Vanthuyne, T. (2007). Vrijwilligerswerk en participatie aan het verenigingsleven binnenstebuiten.
In het lang en in het breed. Levenslang leren in Vlaanderen en Europa. Leuven: Steunpunt Werkgelegenheid, Arbeid en Vorming. Geraadpleegd op 9 december, 2010, op www.steunpuntwse.be/download/nl/343010/pdf Opvoedingsondersteuning. Visie en kwaliteit. Leuven: Universitaire Pers Leuven. Gezinspedagogiek. Ongepubliceerde cursus van Universiteit Gent: Faculteit Psychologie en Pedagogische wetenschappen. Childhood, 13(1), 127 – 143. Opvoeden in Brussel. Gent-Brussel: Universiteit Gent – VBJK – VCOK – VGC. Geraadpleegd op 25 juli, 2010, op http://www.vbjk.be/files/Opvoeden%20in%20Brussel%20-%20eindrapport_0.pdf Orthopedagogische werkvelden in beweging: organisatie en tendensen. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. Vrijwillige Inzet Onderzocht, 3(2), 7-16. Focus group interviews in education and psychology. California: Sage publications. De ziel van de stiel. Maatschappelijk assistenten en hun beroep: bouwstenen voor een gedeeld verhaal. Gent: Academia Press. KC-rapport. Pleegzorg Wanneer? Deel 1. (Rechts)vergelijkend onderzoek naar beleid en wetgeving in Vlaanderen en enkele Europese landen. Brussel: Kenniscentrum WVG. Geraadpleegd op 25 juli, 2010, op https://wvg.vlaanderen.be/applicaties/kenniscentrum/pdf/KC-rapport_WVG_… Spoor zoeken: Handboek sociaal-cultureel werk met volwassenen (pp. 343-369). Gent: Academia Press. Sociale Interventie, 16(4), 21-30. 82
Vlaams Parlement (2008).
Weterings, A.M., Bakhuizen, N.C.A., Oppenoorth, W.H., Quik-Schuijt, A.C., Singer, E., & Verbraak, A.M.L. (1998).
White, M.D., & Marsh, E.E. (2006). Content analysis: A flexible methodology.
Willems, L. (1994). Hoofdstuk 10. Burgerzin en Vrijwillige Zorg. In P. Dekker (Eds.),
Willemse, A. i.s.m. Federatie Pleegzorg. (2004).
Wubs, J. (2004).
Zwiep, C., Ligtermoet, I., & de Ruyter, B. (1996). Vragen hebben is nog geen opvoedingsonzekerheid. Onderzoek naar de behoefte aan opvoedingsondersteuning in Harderwijk.
Beleidsbrief Welzijn, Volksgezondheid en Gezin. Beleidsprioriteiten 2008-2009 ingediend door de heer Steven Vanackere Vlaams Minister WVG. Stuk 1923 (2008-2009). Nr. 1 Pleegzorg in balans. A.M. Weterings, (Ed.). Leuven/Apeldoorn: Garant. Library Trends,55(1), 22-45. Civil Society. Verkenningen van een perspectief op vrijwilligerswerk. Civil Society en Vrijwilligerswerk I (pp. 185-200). Rijswijk: Sociaal en Cultureel Planbureau. Elke dag is pleegzorgdag. Alles voor en over pleeggezinnen. Tielt: Lannoo. Luisteren naar deskundigen: Opvoedingsadvies aan Nederlandse ouders 1945-1999. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Jeugd en samenleving, 26(2/3), 81-86.
Ambert, A.M., Adler, P.A., Adler, P., & Detzner, D.F. (1995). Understanding and evaluating qualitative research.
Baarda, D.B., De Goede, M.P.M., & Teunissen, J. (2001)
Baele, A., Claes, R., De Waele, F., & Pringels, A. (2002). Een mens werkt niet voor geld alléén: Psychologische betekenis van vrijwilligerswerk in Oost-Vlaanderen. In P. Vlerick, F. Lievens, R. Claes (Eds.),
Bakker, D., Dohmen, J., Jorna, T., Kunneman, H., Leeman, Y., Lensvelt-Mulders, G., & Lugten, B. (2009).
Bastiaensen, P. (2001).
Berghmans, M. (2002). Pleegzorg: jongeren aan het woord.
Boer, E. (2009).
Boonaert, T. (2006).
Bouckaert, G., Kampen, J. K., Maddens, B., & Van De Walle, S. (2001).