Bibliografie
BERCKMOES, D. & ROMBOUTS, H., Intern rapport verkennend onderzoek naar knelpunten taalvaardigheid in het hoger onderwijs, Antwerpen, Linguapolis/Universiteit Antwerpen, 2009
BOCHARDT, I.M., Taalvaardigheid in het hoger onderwijs: een enquête-onderzoek onder eerstejaars studenten, Amsterdam, SVO, 1985
BONSET, H., ‘Nederlands in voortgezet en hoger onderwijs: hoe sluit dat aan? Deel 1’, in: Levende Talen, 97 (2010), nr. 3, p. 16-20
BONSET, H., ‘Nederlands in voortgezet en hoger onderwijs: hoe sluit dat aan? Deel 2’, in: Levende Talen, 97 (2010), nr. 4, p. 4-8
BONSET, H. & BRAAKSMA, M., Het schoolvak Nederlands opnieuw onderzocht, Enschede, SLO, 2008
BONSET, H. & DE BOER, M., Doorlopende leerlijnen voor taal in het onderwijs, Enschede, SLO, 2008, p. 40-42
BONSET, H. & DE VRIES, H., Talige startcompetenties hoger onderwijs, Enschede, SLO, 2009
DAEMS, F., RYMENANS, R. & LEROY, G., Taalvaardigheid van afgestudeerden van het secundair onderwijs: wat vindt “men” ervan? Interimrapport 1, Antwerpen, Universitaire Instelling Antwerpen, 1990
DAEMS, F. & VAN DER WESTEN, W., ‘Doorlopende leerlijn taal? Dan ook in het hoger onderwijs! Conceptuele uitgangspunten voor een taalbeleid in het hoger onderwijs’, in: Tweeëntwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands, Gent, Academia Press, 2008, p. 100-104
DECLERCQ, K. & VERBOVEN, F., Slaagkansen aan Vlaamse universiteiten: tijd om het beleid bij te sturen?, Leuven, Vives, 2010, p. 10
DE WACHTER, L., ‘Een begeleidingsinitiatief ‘Academisch Nederlands’ voor eerstejaarsstudenten aan de K.U.Leuven’, in: Tweeëntwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands, Gent, Academia Press, 2008, p. 105-110
DE WACHTER, L., ‘Hoe de K.U.Leuven de ‘academische taalvaardigheid’ ondersteunt: twee projecten toegelicht’, in: Taalbeleid in het hoger onderwijs: de hype voorbij?, Leuven, Acco, 2010, p. 153-164
DE WACHTER, L. (e.a.), Nota: taalbeleidsplan, Leuven, Associatieraad voor Onderwijs, 2010
DE WACHTER, L. & HEEREN, J., Taalvaardig aan de start. Een behoefteanalyse rond taalproblemen en remediëring van eerstejaarsstudenten aan de KU Leuven, Leuven, ILT (KUL), 2011
DE WACHTER, L. & VAN SOOM, C., Academisch schrijven. Een praktische gids, Leuven/Den Haag, Acco, 2008
GREZEL, J.E., ‘“Taalvaardigheid kun je slechts marginaal beïnvloeden”. Interview met hoogleraar retorica Antoine Braet’, in: Onze Taal, 70 (2001), nr. 2/3, p. 50-52
HUIZING, K., ‘Attitudes van leerlingen over de onderdelen van het vak Nederlands’, in: Levende Talen, (1989), nr. 438, p. 112-117
KUIKEN, F., ‘Taalbeleid in het hoger onderwijs : verslag van werk in uitvoering’, in: Taalbeleid in het hoger onderwijs: de hype voorbij?, Leuven, Acco, 2010, p. 195-200
KUIPER, C., Effectieve ondersteuning van studieschrijfvaardigheid, Deventer, Promotievoorstel, 2012
LIVENS, J., ‘Naar een taalbeleid dat het verschil maakt’, in: Vijfentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands, Gent, Academia Press, 2011, p. 142-146
PHILIPS, I., ‘«Gelaarsd, gespoord en geletterd » is ook geGOKt!’, in: Maatschappelijke taalvaardigheid in duet (conferentiebundel), Schaarbeek, Vlaamse Overheid, 2012, p. 151
RAIJMAKERS-VOLAART, C., ‘Adviezen voor taalbeleid in het hoger onderwijs’, in: Levende Talen, 3 (2002), nr. 4, p. 26-35
RIJLAARSDAM, G., RAEDTS, M. & VAN DER WESTEN, W., ‘Academisch schrijven in voortgezet en hoger onderwijs : effectieve didactiek’, in: Vijfentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands, Gent, Academia Press, 2011, p. 39-41
RYMENANS, R. & DAEMS, F., Geletterdheid op achttien jaar. Peiling naar de lees- en schrijfvaardigheid aan het einde van het secundair onderwijs. Deel 5: Attitudes tegenover lezen en schrijven, Wilrijk, UIA, 1991
SIMONS, M., ‘Taalbeleid en taalproblemen op de Hogeschool van Utrecht’, in: Levende Talen, 6 (2005), nr. 3, p. 18-24
SPEELMAN, D., Informatiekunde voor taal- en literatuurstudenten (Syllabus), Leuven, 2011, module 3-4
VAN DEN BRANDEN, K., ‘Leesonderwijs in Vlaanderen: van hoera! naar aha!’, in: Vonk, 32 (2003), nr. 3, p. 12-29
VAN DEN BRANDEN, K., ‘Taalbeleid in het hoger onderwijs’, in: Taalbeleid in het hoger onderwijs: de hype voorbij?, Leuven, Acco, 2010, p. 213-223
VAN DER WESTEN, W., ‘Van nul tot platform; Taalbeleid in het hoger onderwijs’, in: Eenentwintigste conferentie Het Schoolvak Nederlands, Gent, Academia Press, 2007, p. 58-65
VAN ES, M., Docenten in het hoger onderwijs over taalvaardigheid van eerstejaars studenten, Amsterdam, SVO, 1986
VAN HOGEN, R. & MELISSEN, M., Studeren in het hoger onderwijs. Ervaringen van studenten, Utrecht, Nederlands Centrum Buitenlanders, 2002
VANMAELE, L., ‘Hoe leren beginners informatieve teksten schrijven? Op zoek naar een scenario voor didactische ondersteuning in de klas.’, in: Vonk, 34 (2005), nr. 5, p. 3-28
Genootschap Onze Taal, internet, (http://www.onzetaal.nl/taaladvies). (Toegang 26 februari 2013)
Taalunieversum, internet, (http://taaladvies.net/). (Toegang 29 januari 2013)
Taaltelefoon, internet, (http://taaltelefoon.vlaanderen.be). (Toegang 29 januari 2013)
Onderwijs Vlaanderen, internet, (http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/derde-graad…). (Toegang 27 oktober 2012)
VRT Taalnet, internet, (http://www.vrt.be/taal). (Toegang 29 januari 2013)