Appel, R., Kuiken, F., & Vermeer, A. (2001). Nederlands als tweede taal in het basisonderwijs.
Amsterdam: Meulenhoff Educatief.
Appel, R., & Vermeer, A. (2000). Tweede-taalverwerving en simultane taalverwerving. In S.
Gillis & A. Schaerlaekens (Red.), Kindertaalverwerving een handboek voor het Nederlands.
(pp. 347 - 393). Groningen: Martinus Nijhoff Uitgevers.
Baker, C. (2006). Foundations of bilingual education and bilingualism (4ndded.). Clevedon:
Multilingual Matters.
Baker, C., & Hornberger, H. (2001). An introductory reader to the writings of Jim Cummins.
Clevedon: Multilingual Matters LTD.
Berk, L. (2006). Child development (7th ed.). Toronto: Pearson Education Canada.
Blumenthal, M., & Hoogsteder, M. (1999). Preventie en signalering. In M. Hoogsteder,
M. Blumenthal, & T. Yumusak (Red.), Meertaligheid en spraak-/taalmoeilijkheden bij
Kinderen (pp. 19 - 21). Utrecht: Nederlands Centrum Buitenlanders.
Blumenthal, M., & Julien, M. R. (2002). Anamnese meertaligheid als voorwaarde voor
spraak- en taaldiagnostiek van jonge meertalige kinderen. In J. G. Van Hell, A. de Klerk,
D. E. M. Strauss, & T. Torremans (Red.). Taalontwikkeling en taalstoornissen theorie,
diagnostiek en behandeling (pp. 167 - 181). Leuven: Garant.
Boukous, A. (1982). Le langage efantin. Langues et Littérature, 1, 7-40.
Bruin, K., & Van der Heijde, H. (2002). Intercultureel onderwijs in de praktijk (4del dr.).
Bussum: Coutinho.
Campbell, G. L. (1995). Concise compendium of the world’s languages. London: Routledge.
Cavendish M. (2006). World and its peoples. NY: Marshall Cavendish Corporation.
Chaudron, C. (2003). Data collection in second language acquision research. In C. Doughty &
M. Long (Eds.), The handbook of second language acquisition (pp. 763 - 828). Oxford:
Blackwell Publishing.
Coetsier, L. M., & Besien, F. (1987). TOAST: handleiding en normen bij algemene analyse.
Leuven: Acco.
Crystel, D. (1991). A dictionary of linguistics and phonetics (3ndded.). Cornwall: Blackwell.
Crystel, D. (1997). The Cambridge encyclopedia of language (2ndded.). NY: Cambridge
University Press.
Cummins, J. (1991). Interdependence of first- and second-language proficiency in bilingual
children. In E. Bialystok (ed.), Language processing in bilingual children (pp. 70-89).
Cambridge: University Press.
De Jong, J. (1999). Specific language impairment in Dutch: inflectional morphology and
argument structure. Niet gepubliceerde proefschrift, Rijksuniversiteit Groningen, o.l.v.
P.J. Fletcher.
De Jong, J., & Orgassa, A. (2007). Specifieke taalstoornissen in tweetalige context. Logopedie
en Foniatrie, 79, 208-212.
De Houwer, A. (2006). The acquisition of two languages from birth: a case study. Cambridge:
Cambridge University Press.
De Pétigny, A. (2004). Floortje van dag tot dag. Chevron: Hemma.
De Meyer, G. (2004). Cultuur met een kleine c. Leuven: Acco.
Dorren, G. (1999). Nieuwe tongen: de talen van migranten in Nederland en Vlaanderen.
Antwerpen: De Standaard.
Elen, R. (2007). Fonetiek. Cursus 1ste jaar Bachelor in de Logopedie, Lessius Hogeschool
Antwerpen.
Elen, R. (2008). Taalwetenschappen 2. Cursus 2de jaar Bachelor in de Logopedie, Lessius
Hogeschool Antwerpen.
El Aissati, A. (1994). Nessawal Tmazight (Tarifiyt). Nijmegen: Universiteitsdrukkerij.
Erickson, J. G. (1981). Communication assessment of the bilingual bicultural child. In J. G.
Erickson & D. R. Omark (Eds.), Communication assessment of the bilingual bicultural
child (pp. 1 - 24). Baltimore: University Park press.
Erickson, J. G. (1981). Communication assessment of the bilingual bicultural child. In J. G.
Erickson & D. R. Omark (Eds.), Suggestions for interviewing children (pp. 285 - 289).
Baltimore: University Park press.
E-Rramdani, Y. (2003). Acquiring Tarifit-Berber by children in the Netherlands and Morocco.
Amsterdam: Aksant Academic Publishers.
Fase, W. (1997). Migratie en educatie in Europa. Leuven: Garant.
Foster-Cohen, S. H. (1999). An introduction to child language development. London: Longman.
Gass, S. M., & Selinker, L. (2008). Second language acquisition an introductory Course
(3ndded.). London: Routledge Taylor & Francis Group.
Genesee, F. (2007). Early bilingual language development. In L. Wei (ed.), The bilingualism
reader (2ndded.) (pp. 320 - 335). London: Routledge.
Gerrits, E. (2005). Taaldiagnostiek bij meertalige kinderen: problem en oplossingen.
Toegepaste Taalwetenschappen in Artikelen, 74, 169-175.
Gianicio, L. J., & Altarriba, J. (2008). The psycholinguistics of bilingualism. In J. Altarriba, &
Heredia, R. R. (Eds.), An introduction to bilingualism: principles and processes
(pp. 71 - 103). London: Taylor & Francis Group.
Gillis, S., & De Houwer, A. (2000). Methodologie van de kindertaalstudie. In S. Gillis & A.
Schaerlaekens (Red.), Kindertaalverwerving: Een handboek voor het Nederlands
(pp. 39 - 91). Groningen: Nijhoff.
Goorhuis, S. M., & Schaerlaekens, A. M. (2000). Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en
taaltherapie bij Nederlandssprekende kinderen. Utrecht: De Tijdstroom.
Goorhuis-Brouwer, S. M. (1997). Het wonder van de taalverwerving. Utrecht: De Tijdstroom.
Goorhuis, S. M., & Schaerlaekens, A. M. (2000). Handboek taalontwikkeling, taalpathologie en
taaltherapie bij Nederlandssprekende kinderen. Utrecht: De Tijdstroom.
Grech, H., & Dodd, B., (2007). Assessment of speech and language skills in bilingual children:
an holistic approach. Stem-, Spraak-, en Taalpathologie, 15, 84-91.
Groenhuis, M., & Sleeswijk, B.W. (1998). Meten en beschrijven van taal: Observaties en
spontane taal-analyses. In Peters et al., Handboek Stem-Spraak-Taalpathologie, Afl. 5,
deel A9.4.2. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.
Haddadou, M. A. (2000). Le guide de la culture berbére. Paris: Paris-Méditerranée.
Hoffman, K. E. (2006). Berber language ideologies, maintenance, and contraction: gendered
variation in the indigenous margins of Morocco. Language & Communication, 26,
144–167.
Hyltenstam, K., & Abrahamsson, N. (2003). Maturational constrints in Second language
acquisition. In C. Doughty & M. Long (Eds.), The handbook of second language
acquisition (pp. 539 - 588). Oxford: Blackwell Publishing.
John, V. E. (2004). Foundations of bilingualism. In T. K. Bhatia & W. C. Ritchie (Eds.), The
handbook of bilingualism (pp. 7 - 31). Oxford: Blackwell Publishing.
Julien, M. (2007). Spontane taalanalyse bij meertalige kinderen; alternatief voor, of aanvullend
op genormeerde taaltest?. Stem-, Spraak- en Taalpathologie, 15, 104-114.
Julien, M. (2008). Taalstoornissen bij meertalige kinderen: diagnose en behandeling.
Amserdam: Harcourt.
L-Afano, L. (1998). Help, mijn bootje zinkt! Mechelen: Bakermat.
Laghzaoui, M., & Kurvers, J. (2006). De ontwikkeling van schooltaalvaardigheid in het Tarifit en
het Nederlands. Een eerste beschrijving van codering in het Tarifit. In T. Koole & et. al.
(Eds), Bijdrage aan de 5e Sociolinguistische Conferentie (pp. 330 - 341). Belft: Eburon.
Laghzaoui, M. et al. (2006). Ontluikende schooltaalvaardigheid in interacties tussen moeders en
driejarigen. Op zoek naar schooltaalkenmerken in Nederlandse, Berber en Turkse
gezinnen. Toegepaste Taalwetenschap in Artikelen, 76(2), 21-38.
Laghzaoui, M. (2008). Developpement de la langue academique chez des enfants marocains
amazighes aux Pays-bas. In J. De Ruiter (Ed.), Langues et cultures en contact: Le cas des
langues et cultures arabes et turques en France et aux Pays-Bas (pp. 123 - 146). Paris:
L'Harmattan.
Leurs, P. (1984). Étude sociolinguistique de la communauté marocaine berbérophone d’Anvers
(Borgerhout): une introduction. Niet gepubliceerde proefschrift, Universitaire Instelling
Antwerpen, o.l.v. S. P. Verluyten.
Mennen, I., Levelt, C., & Gerrits, E. (2007). Dutch speech acquisition. In S. McLeod (Ed.), The
international guide to speech acquisition (pp. 327 - 339). NY: Thomson Delmar Learning.
Narain, G., & Verhoeven (1994). Ontwikkeling van tweetaligheid bij allochtone kleuters. Tilburg:
University Press.
Odlin, T. (2003). Cross-linguistic influence. In C. Doughty & M. Long (Eds.), The handbook of
second language acquisition (pp. 436 - 486). Oxford: Blackwell Publishing.
Postel, R.(2002).Taalstimulering bij meertaligen. In E. Manders & I, Zink. Taaltherapie bij
kinderen (pp. 91 - 106). Antwerpen: Garant.
Schaerlaekens, A. M., (2008). De taalontwikkeling van het kind. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Schaerlaekens, A. M., & Gillis, S. (1987). De taalverwerving van het kind (5deldr.). Groningen:
Wolters-Noordhoff.
Schaerlaekens, A. M., Zink, I., & Ommeslaeghe, K. (1993). Reynell taalontwikkelingsschalen,
handleiding. Nijmegen: Berkhout.
Schiff-Myers, N. B. (1992). Considering arrested language development and language loss in
the assessment of second language learners. Language, Speech, and Hearing services in
Schools, 23, 28-33.
Schlichting, L. (2002). TARSP taalontwikkelingsschaal van Nederlandse kinderen van 1- 4 jaar.
Almere: Swets & Zeitlinger Publishers.
Schraeyen, K. (2008a). Meertalige kinderen met communicatiestoornissen. Cursus 3e jaar
Bachelor in de Logopedie, Lessius Hogeschool Antwerpen.
Schraeyen, K. (2008b). Tweetalige kinderen binnen de logopedische praktijk: Nood aan een
goed diagnostisch kader. Logopedie, 21 (5), 32-39.
Singleton, D., & Ryan, L. (2004). Language acquisition: The age factor (2ndded.). Clevedon:
Multilingual Matters.
Slofstra-Bremer, C. (2000). Als meer dan één taal teveel is. In M. W. Donker-Gimbrère, C.
Slofstra-Bermer, S. Van Der Meulen, M. Van Denderen-Lubbers, B. Van Beek & A.
Verschoor (Red.), Spraak- en taalproblemen bij kinderen (pp. 97 - 105). Assen:
Van Gorcum.
Slofstra-Bremer, C.F. (2006). Diagnostiek bij specifieke taalontwikkelingsstoornissen. In Peters
et al., Handboek Stem-Spraak-Taalpathologie, Afl. 32, deel B8.2. Houten: Bohn Stafleu
Van Loghum.
Sluijmers, J. (2007). Specifieke taalstoornissen in tweetalige context. Logopedie en Foniatrie,
79, 208-212.
Smith, N. V., & Tsimpli, L. (1995). The mind of a savant: language learning and modularity.
Oxford: Blackwell Publishing.
Van Besien, F. (1985). Kindertaal: de verwerving van het Nederlands als moedertaal (2defdr.).
Leuven: Acco.
Van den Dungen, L., & Verbeek, J. (1994). STAP-handleiding. Universiteit van Amsterdam:
Publicaties van het Instituut voor Algemene Taalwetenschap.
Verhoeven, L., & Vermeer, A. (2001). Taaltoets Alle Kinderen (TAK). Arnhem: Citogroep.
Wei, L. (2007). Dimensions of bilingualism. In L. Wei (ed.), The bilingualism reader (2ndded.)
(pp. 3 - 24). London: Routledge.
Wong-Fillmore, L. (1979). Individual differences in second language acquisition. In C. Fillmore,
D. Kepler, & W. S. Y. Wang (Eds.), Individual differences in language ability and
language behaviour (pp. 203 - 227). San Diego: Academic Press. WW