Antony M., & Roemer, L. (2003). Behavior Therapy. In: Gurman, A. & Messer, S. (2003). Essential Psychotherapies. Theory and Practice. New York: Guilford Press.
Baarda B., De Goede, M., & Teunissen, J. (2005). Basisboek kwalitatief onderzoek. Handleiding voor het opzetten en uitvoeren van kwalitatief onderzoek. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Belsky, J. (1984). The determinants of parenting: a process model. Child Development, 55 (1), 83 – 96.
Blackford, H. (2004). Playground panopticism. Ring-around-the-children, a pocketful of women. Childhood, 11 (2), 227-249.
Bockel, J.M. (2010). La prevention de la délinquance des jeunes. Rapport à monsieur le Président de la République. Paris: Secrétaire d’Etat à la Justice.
Bouverne-De Bie, M., & Roose, R. (2000). Opvoedingsondersteuning en Jeugdzorg. Gent: Academia Press.
Bouverne-De Bie, M. (2007). Cursus Sociale Agogiek. Gent: Academia Press.
Bradt, L., & Bouverne-De Bie, M. (2009). Social work and the shift from welfare to justice. British Journal of Social Work, 39, 113-127. doi: 10.1093/bjsw/bcm072
Butler, J. (1990). Gender trouble. London: Routledge.
Buysse, A. (2008). Opvoedingsondersteuning. Ondersteuning van gezinnen vandaag: een onderzoek in opdracht van de Gezinsbond. Gent: UGent – Gezinsbond.
Campos, G. P. (2004). What are cultural models for? Child-rearing practices in historical perspective. Culture & Psychology, 10 (3), 279-291.
Choi, P., Hensaw, C., Baker, S., & Tree, J. (2005). Supermum, superwife, supereverything: performing femininity in the transition to motherhood. Journal of reproduction and infant psychology, 23 (2), 167-180. doi: 10.1080/02646830500129487
Cockburn, T. (1998). Children and citizenship in Britain. A case for a socially interdependent model of citizenship. Childhood, 5 (1), 99-117. doi: 10.1177/09075682980050010077
Colpin, H. (2001). Opvoeding en preventie: een ‘ecologische’ visie. Alert, 27 (1), 50- 60.
De Mey, W., Coussée, F., Vandenbroeck, M., & Bouverne-De Bie, M. (2009). Social work and parent support in reaction to children's antisocial behaviour: constructions and effects. International Journal of Social Welfare, 18 (3), 299-306. doi: 10.1111/j.1468-2397.2008.00609.x
Dehaene, T., Jans, V., Voorhamme, R., Caron, B., Van der Broght, V., & Stevens, H. (2007). Decreet houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning. Goedgekeurd door het Vlaams Parlement op 13 juli 2007.
Depaepe, M. (1998). De pedagogisering achterna. Aanzet tot een genealogie van de pedagogische mentaliteit in de voorbije 250 jaar. Leuven: Uitgeverij Acco.
Drentea, P., & Moren-Cross, J.L. (2005). Social capital and social support on the web: the case of an internet mother site. Sociology of Health & Illness, 920-943. doi: 10.1111/j.1467-9566.2005.00464.x
Edwards, R., & Gillies, V. (2004). Support in parenting: values and consensus concerning who to turn to. Journal of social policy, 33 (4), 627-647. doi: 10.1017/S0047279404008037
Ellis, B.J., & Heisler, M.J. (2008). Motherhood and the Construction of ‘mommy identity’: messages about motherhood and face negotiation. Communication Quarterly, 56 (4), 445-467. doi: 10.1080/01463370802448246
Expertisecentrum opvoedingsondersteuning. (2010). Dialoogmoment Triple P - Eindverslag. Retrieved from http://www.expoo.be/kennisdocumenten/dialoogmoment-triple-p-eindverslag
Expertisecentrum opvoedingsondersteuning. (2011). Jaarverslag EXPOO 2011. Retrieved from http://www.expoo.be/sites/default/files/jaarverslag_expoo_2011_def.pdf
Fairclough, N. (2003). Analysing discourse. Textual analysis for social research. New York: Routledge.
Featherstone, B. (2006). Rethinking family support in the current policy context. British Journal of Social Work, 36, 5-19. doi:10.1093/bjsw/bch226
Foucault, M. (1993). About the beginning of the hermeneutics of the self. Two lectures at Dartmouth. Political Theory, 21 (2), p. 198-227.
Foucault, M. (1998). Politics, philosophy, culture: interviews and other writings of Michel Foucault, 1977-1984. New York: Routledge.
Gillies, V. (2005). Meeting parents’ needs? Discourses of ‘support’ and ‘inclusion’ in family policy. Critical Social Policy, 25, 70-90.
Groeimee. (2012a). Ontwikkeling van een baby. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/ontwikkeling/baby
Groeimee. (2012b). Gezonde voeding. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/eetgedrag
Groeimee. (2012c). Slapen bij baby’s. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/slapen-bij-babys
Groeimee. (2012d). Angsten bij kinderen. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/angsten-bij-kinderen
Groeimee. (2012e). Huilen en huilbaby’s. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/huilen-en-huilbabys
Groeimee. (2012f). Voorkeur ouder. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/voorkeur-ouder
Groeimee. (2012g). Positief opvoeden. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/positief-opvoeden
Groeimee. (2012h). Voorlezen, plezier voor twee. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/voorlezen-plezier-voor-twee
Groeimee. (2012i). Bijtende peuters. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/bijten
Groeimee. (2012j). Fopspeen afleren. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/fopspeen-afleren
Groeimee. (2012k). Kinderspel. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/kinderspel
Groeimee. (2012l). Koppigheidsfase of peuterpuberteit. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/koppigheidsfase
Groeimee. (2012m). Meertalig opvoeden. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/meertalig-opvoeden
Groeimee. (2012n). Ontwikkeling bij peuters. Retrieved form http://www.groeimee.be/dossiers/ontwikkeling/peuter
Groeimee. (2012o). Slapen bij jonge kinderen. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/slapengaan-bij-jonge-kinderen
Groeimee. (2012p). Stotteren bij peuters en kleuters. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/stotteren-bij-peuters-en-kleuters
Groeimee. (2012q). Zindelijkheid. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/zindelijkheid
Groeimee. (2012r). Straffen en belonen. Retrieved from http://www.groeimee.be/dossiers/straffen-en-belonen
Hall, W. & Irvine, V. (2008). E-communication among mothers of infants and toddlers in a community-based cohort: a content analysis. Journal of advanced nursing, 65 (1), 175-183. doi: 10.1111/j.1365-2648.2008.04856.x
Henri, F., & Pudelko, B. (2003). Understanding and analyzing activity and learning in virtual communities. Journal of Computer Assisted Learning, 19, 474-487.
Hermanns, J. (1992). Het sociale kapitaal van jonge kinderen. Utrecht: Uitgeverij SWP.
Heyting, F. (1998). Opvoeden tot samenleven. Afscheid van moraal en deugd als voorwaarden voor maatschappelijke integratie. Nederlands Tijdschrift voor Opvoeding, Vorming en Onderwijs, 14 (1), 35-49.
Hoek, M. (2008). Ontheemd ouderschap. Betekenissen van zorg en verantwoordelijkheid in beleidsteksten opvoedingsondersteuning 1979-2002. Populaire samenvatting. Retrieved from http://www.expoo.be/sites/default/files/kennisdocument/
samenvatting%20ontheemd%20ouderschap.pdf
Hooghe, M., Grommen, R., Van Crombrugge, H., Brinkgreve, C., Wiewauters, C., et al. (2005). Waanzin van het gezin. Duurzame relaties en opvoeden in de 21ste eeuw. Tielt: Lannoo.
Hook, D. (2001). Discourse, Knowledge, Materiality, History: Foucault and Discourse analysis. Theory & Psychology, 11 (4), 521-547. doi: 10.1177/0959354301114006
Jackson, A.Y. (2004). Performativity identified. Qualitative inquiry,10 (5), 673-690. doi: 10.1177/1077800403257673
Jennings, D., Stagg, V., & Connors, E. (1991). Social Networks and Mothers' Interactions with Their Preschool Children. Child Development, 62, 966-967.
Johnson, D.D., & Swanson, D.H. (2006). Constructing the “Good Mother”: The Experience of Mothering Ideologies by Work Status. Sex roles, 54, 509-519. doi: 10.1007/s11199-006-9021-3
Jones, L., & Osgood, J. (2007). Mapping the fabricated identity of childminders: pride and prejudice. Contemporary issues in early childhood, 8 (4), p. 289-300. http://dx.doi.org/10.2304/ciec.2007.8.4.289
Keller, H., Borke, J., Chaudhary, N., Lamm, B., & Kleis, A. (2010). Continuity in parenting strategies: a cross-cultural comparison. Journal of cross-cultural psychology, 41 (3), 391-409.
Kind en Gezin. (2002). Het kind in Vlaanderen. Brussel: Kind en Gezin.
Kind en Gezin. (2010). Jaarverslag 2010. Brussel: Kind en Gezin.
Kind en Gezin. (2012). Het ABC van baby tot kleuter. Brussel: Kind en Gezin.
King, M. (2007). The Sociology of Childhood as Scientific Communication: Observations from a social systems perspective. Childhood, 14 (2), 193-213. doi: 10.1177/0907568207078327
Levering, B., & Smeyers, P. (Eds.). (1999). Opvoeding en onderwijs leren zien. Een inleiding in interpretatief pedagogisch onderzoek. Amsterdam: Boom.
Ley, B.L. (2007). Vive les roses!: The architecture of commitment in an online pregnancy and mothering group. Journal of Computer-mediated Communication, 12, 1388-1408. doi:10.1111/j.1083-6101.2007.00378.x
Miller, R.J., & Darlington, Y. (2002). Who supports? The providers of social support tot dual-parent families caring for young children. Journal of community psychology, 30 (5), 461_473. doi:10.1002/jcop.10023
Miller, S., & Sambell, K. (2003). What do parents feel they need? Implications of parents' perspectives for the facilitation of parenting programs. Children & Society, 17 (1), 32-45. doi: 10.1002/CHI.726
Moss, P., Dillon, J., & Statham, J. (2000). The ‘child in need’ and ‘the rich child’: discourses, constructions and practice. Critical Social Policy, 20 (2), 233-254. doi: 10.1177/026101830002000203
Musatti, T. (2007). La signification des lieux d’accueil pour la petite enfance aujourd’hui. In: Brougère, G. & Vandenbroeck, M. (eds.) (2007). Nouveaux paradigms pour repenser l’éducation préscolaire. Bruxelles: Peter Lang.
Nederlands Jeugdinstituut. (n.d.). Kennis over jeugd en opvoeding. Triple P. Retrieved from http://www.nji.nl/eCache/DEF/1/25/462.html
Nichols, S., Nixon, H., & Rowsell, J. (2009).The “good” parent in relation to early childhood literacy: symbolic terrain and lived practice. Literacy, 43 (2), 65-74. doi: 10.1111/j.1741-4369.2009.00519.x
Parton, N. (2006). Every Child Matters: the shift to prevention whilst strengthening protection in children’s services in England, Children and Youth Services Review, 28 (8), 796-992. doi:10.1016/j.childyouth.2005.10.002
Pinderhughes, E., Nix, R., Foster, E., & Jones, D. (2001). Parenting in context: Impact of neighborhood poverty, residential stability, public services, social networks, and danger on parental behaviors. Journal of Marriage and Family, 63 (4), 941 – 953.
Plantin, L., & Daneback, K. (2009). Parenthood, information and support on the internet. A literature review of research on parents and professionals online. BMC Family Practice, 1-12. doi:10.1186/1471-2296-10-34
Pykett, J., Saward, M., & Schaefer, A. (2010). Framing the good citizen. British Journal of Politics and International Relations, 12, 523-538. doi: 10.1111/j.1467-856X.2010.00424.x
Ramaekers, S., & Suissa, J. (2011). Wanneer is ‘goed’, ook ‘goed genoeg’? Enkele kanttekeningen bij de verwetenschappelijking van de ouder-kindrelatie. Signaal, 72, 4-21.
Ramaekers, S. (2009). Moeten ouders de opvoeders van hun kinderen zijn? Alert, 35 (4), 8-17.
Sanders, M.R., Markie-Dads, C., & Turners, K. (2003). Theoretical, scientific and clinical foundations of the Triple P-Positive Parenting Program: a population approach to the promotion of parenting competence. Parenting Research and Practice Monograph 1. http://www29/triplep.net/
Sanoma Magazines Belgium N.V (2011). Zappybaby. Retrieved from http://www.zappybaby.be/nl/forum/index.html
Tiggelovend, I. (2009, Winter). Triple P magazine nr. 1. Positief opvoeden werkt. Retrieved from http://www.triplepmagazine.be/
Tiggelovend, I. (2010a, Lente). Triple P magazine nr. 2. Positief opvoeden werkt. Retrieved from http://www.triplepmagazine.be/
Tiggelovend, I. (2010b, Winter). Triple P magazine nr. 4. Positief opvoeden werkt. Retrieved from http://www.triplepmagazine.be/
Tiggelovend, I. (2010c, Zomer). Triple P magazine nr. 3. Positief opvoeden werkt. Retrieved from http://www.triplepmagazine.be/
Tiggelovend, I. (2011a, Lente). Triple P magazine nr. 5. Positief opvoeden werkt. Retrieved from http://www.triplepmagazine.be/
Tiggelovend, I. (2011b, Winter). Triple P magazine nr. 6. Positief opvoeden werkt. Retrieved from http://www.triplepmagazine.be/
Tisdall, E. (2006). Antisocial behaviour legislation meets children's services: challenging perspectives on children, parents and the state. Critical Social Policy, 26 (1), 101-120. doi: 10.1177/0261018306059767
Tobin, J., Wu, D., & Davidson, D. (1989). Preschool in three cultures: Japan, China and the United States. Londen: Yale University Press.
Van Crombrugge, H. (2009). Ouders in soorten. Antwerpen: Garant.
Van den Bruel, B. (2004). Aandacht voor het psychosociaal welzijn van kinderen en gezinnen binnen Kind en Gezin. Retrieved from http://www.kindengezin.be/img/aandacht-voor-het-psychosociaal-welzijn-v…
Van Gils, J. (2004). Maak er geen drama van. Alert, 30 (2), 10-14.
Vandemeulebroecke, L., & De Munter, A. (2004). Opvoedingsondersteuning: visie en kwaliteit. Leuven: Universitaire Pers Leuven.
Vandenbroeck M., Verschelden G., & Boonaert T. (2008). E-learning in a low-status female profession: the role of motivation, anxiety and social support in the learning divide. Journal of Computer Assisted Learning, 24, 181–190. doi: 10.1111/j.1365-2729.2007.00252.x
Vandenbroeck, M., & Bouverne-De Bie, M. (2006). Children’s agency and educational norms. A Tensed negotiation. Childhood, 13 (1), 127-143. doi: 10.1177/0907568206059977
Vandenbroeck, M. (2005). Opvoeden door onderhandeling. Bevrijdende of bevreemdende pedagogiek. In H. Van Crombrugge & E. Lombaert (Red.), Gezin en opvoeding: weldadig en gewelddadig (p. 45-59). Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
Vandenbroeck, M. (2009). In verzekerde bewaring. Honderd vijftig jaar kinderen, ouders en kinderopvang. Amsterdam: Uitgeverij SWP.
Vandenbroeck, M. (2011). Gezinspedagogiek. Gent: Academia Press.
Vandenbroeck, M., Boonaert, T., Van der Mespel, S., & De Brabandere, K. (2009). Dialogical spaces to reconceptualize parent support in the social investment state. Contemporary Issues in Early Childhood, 10 (1), 66-77. Retrieved from http://dx.doi.org/10.2304/ciec.2009.10.1.66
Vandenbroeck, M., Boonaert, T., Van der Mespel, S., & De Brabandere, K. (2007) Opvoeden in Brussel. Gent-Brussel: UGent – VBJK – VCOK – VGC.
Vandeurzen, J. (2009). Beleidsnota 2009-2014. Welzijn, volksgezondheid en gezin. 1-76.
Verenigde Naties (1989, November). Verdrag inzake de Rechten van het Kind. Artikel 18. Retrieved from http://www.ond.vlaanderen.be/zorgvuldigbestuur/pdf/Kinderrechtenverdrag…
Verkinderen, D. (2008). Virtuele ouderlijke netwerken: een verkenning van het discussieforum op www.zappybaby.be. Onuitgegeven meesterproef. Gent: vakgroep Sociale Agogiek – Ugent.
Wellman, B., Quan Haase, A., Witte, J., & Hampton, K. (2001). Does the Internet increase, decrease or supplement social capital?: social networks, participation and community commitment. American Behavioral Scientist, 45, 436-455. doi:10.1177/00027640121957286
Woodcock, J. (2003). Social work assessment of parenting. British Journal of Social Work, 33 (1), 87-106. doi: 10.1093/bjsw/33.1.87
Wyness, M. G. (1999). Childhood, agency and education reform. Childhood, 6 (3), 353-368. doi: 10.1177/0907568299006003004