Literatuurlijst
Agirdag, O., Nouwen, W., Mahieu, P., Van Avermaet, P., Vandenbroucke, A., & Van Houtte, M. (2012).
Segregatie in het basisonderwijs: geen zwart-witverhaal. Antwerpen: Garant.
Akresh, R., & Akresh, I.R. (2009). Using achievement tests to measure language assimilation and language bias among the children of immigrants. The journal of human resources, 46, 3.
Boone, S. & Van Houtte, M. (2010). Sociale ongelijkheid bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs. In opdracht van de Vlaamse minister voor Onderwijs en Vorming, in het kader van het onderwijskundig beleids- en praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek (OBPWO 07.02).
Boone, S., & Van Houtte, M. (2011). Sociale ongelijkheid bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs: een onderzoek naar de oriëntatiepraktijk. Samenvatting van de onderzoeksresultaten en de aanbevelingen (OBPWO-project 07.03). Geraadpleegd op http: //www.ond .vlaanderen.be/obpwo /projecten / 2007/0703/brochure_OBPWO_07_03.pdf
Brehm, S.S., Kassin, S.M., Fein, S., Mervielde, I., & Van Hiel, A. (2006). Sociale Psychologie. Gent: Academia Press.
Centra voor leerlingbegeleiding. Wegwijzer voor leerlingen, ouders, personeel, instellingen, ... (n.d.). Welkom op de website over het CLB. Geraadpleegd op http://www.ond.vlaanderen.be/clb
Christelijke onderwijscentrale ACV (2011). Het gok-decreet. Het extra ondersteuningsaanbod. Geraadpleegd op http://www.coc.be/files/publications/.176/20110701%20Wegwijzer%20GOK%20…
Clycq, N. (2008). Habitus in de gezinssocialisatie. Een Bourdieuaanse analyse van de betekenisgevingsprocessen van Belgische, Italiaanse en Marokkaanse moeders en vaders (Ongepubliceerd proefschrift). Universiteit Antwerpen, België.
Clycq, N., Mahieu, P., & Lodewyckx, I. (2004). School leadership and equity: the cases of Antwerp. Geraadpleegd
op http://webh01.ua.ac.be/sgkb/wp-content/uploads/17.-School-leadership-an…
Creten, H., Douterlungne, M., Verhaeghe, J.-P., & De Vos, H. (2000). Voor elk wat wils. Schoolkeuze in het basis- en secundair onderwijs. (Rapport OBPWO-project 97.02). Geraadpleegd op
https://hiva.kuleuven.be/resources/pdf/publicaties/R685_eindrapport_sch…
De Boer, H., van der Werf, M.P.C., Bosker, R.J. & Jansen, G.H. (2006), Onderadvisering in de provincie Friesland, Pedagogische Studiën, 83, pp. 452-468.
De Maeyer, S. (2010). OLP statistiek met R. Antwerpen: Universiteit Antwerpen.
De Maeyer, S. (2011). OLP statistiek met R. Antwerpen: Universiteit Antwerpen.
Dewaele, A., (1982). De onderwijssituatie van de verschillende sociale groepen in Vlaanderen. Een
literatuurstudie met bijzondere aandacht voor de arbeidersgroep, Leuven: HIVA.
Duquet, N., Glorieux, I., Laurijssen, I., & Van Dorsselaer, Y. (2005). Problematische schoolloopbanen: Zittenblijven, waterval en ongekwalificeerde uitstroom in het secundair onderwijs. Vakgroep sociologie. Onderzoeksgroep TOR. Vrije Universiteit Brussel. Geraadpleegd op http://www.vub.ac.be/TOR/main/publicaties/downloads/t2005_8.pdf
Duquet, N., Glorieux, I., Laurijssen, I. & Van Dorsselaer, Y. (2006). 'Wit krijgt schrijft beter'. Schoolloopbanen van allochtone jongeren in beeld. Antwerpen: Garant.
Edulex Wetgeving omzendbrieven voor het Vlaamse onderwijs. (2008). Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de basiscompetenties van de leraren. Geraadpleegd op http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/document.asp?doci…
Edulex Wetgeving en omzendbrieven voor het Vlaamse onderwijs. (2012). Decreet betreffende gelijke onderwijskansen-I. Geraadpleegd op http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/database/document/ document . asp?docid=13298
Federatie Steinerscholen. (2013). Steinerpedagogie. Geraadpleegd op http://steinerscholen.be/het-
steineronderwijs/pedagogie
Glorieux, I., Koelet, S., & Laurijssen, I. (2011). Gekleurd door het leve: getuigenissen van jonge Turkse en Marok- kaanse vrouwen over hun schooljaren en eerste ervaringen op de arbeidsmarkt. Antwerpen: Garant.
Grossi, V. & Vaerewyck, W. (2008). Achterstand van zaken. Etnisch-culturele minderheden in Antwerpen doorgelicht. Geraadpleegd op http://www.de8.be/ downloads/producten /publicaties /achter stand_van_zaken.pdf
Karsten, S., Roeleveld, J., Ledoux, G., Felix, C., & Elshof, D. (2002). Schoolkeuze in een multi-etnische samenleving (SCO-rapport 642). Geraadpleegd op http://www.kohnstamminstituut .uva.nl/pdf_documenten /642print.pdf
Kruispunt M.I.vzw. (2012). Project: de katrol. Geraadpleegd op http:// www.kruispuntmi. be/toolbox/ fiche .aspx?id=5158
Mönks, F.J., & Knoers, A.M.P. (2004). Ontwikklingspsychologie: inleiding tot de verschillende deelgebieden. Assen: Koninklijke van Gorcum.
Nicaise, I. (2001). Onderwijs en armoedebestrijding: op zoek naar een nieuwe adem. Armoede en sociale uit sluiting – Jaarboek. Geraadpleegd op https://perswww. kuleuven. be/ ~u0014508/articles/ Onderwijs_ en_armoedebestrijding_jaarboek_2001.pdf
Omey, E. & Van Trier, W. (2008). Maken jongeren in Vlaanderen de overgang van school naar werk met succes? Steunpunt voor beleidsrelevant onderzoek. Geraadpleegd op http://informatieportaalssl.be/archiefloopbanen/studiedagen/240408_sona…
Online Encyclopedie. (2013). Opzoeken: nieuwe vlaming. Geraadpleegd op http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=nieuwe+vlaming
Oprit 14, naar een schooltraject zonder snelheidbeperkingen. (2011). Geraadpleegd op http://www.oprit14.be/content/oprit-14-een-notendop
Pannecoucke, I. (2010). De buurt en de school: gescheiden contexten? Antwerpen: Acco.
Pietarinen, J. (2000). Transfer to and study at secondary school in Finnish school culture: developing schools on the basis of pupils' experiences. International Journal of Education Research, 33, 383-400.
Piqueray, E. (2011). Poolse ouders over de Vlaamse schoolomgeving. Geraadpleegd op http://www.oprit14.be/sites/oprit14.drupalgardens.com/files/Cultuurover…
Reulens, L., Nicaise, I., & Desmedt, E. (2005). Gelijke onderwijskansen: We doen er wat aan, maar hoe? Manuscript submitted for publication. Leuven.
Sieben, I., & Linssen, L. (2009). Logistische regressie analyse: een handleiding. Geraadpleegd op http://www.ru.nl/socialewetenschappen/rtog/
Smet, P. (2010). Mensen doen schitteren. Eerste oriëntatienota hervorming secundair onderwijs. Brussel.
Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting. (2010). Informatieve nota: studieoriëntering in het secundair onderwijs: in de Franse, Vlaamse en Duitstalige gemeen schap. Geraadpleegd op http:// www.armoedebestrijding.be /publications/ 100706_ informatie ve%20nota _ studieorientering_%20DEF.pdf
Tan, B. (1998). Blijvende sociale ongelijkheden in het Vlaamse onderwijs. Centrum voor sociaal beleid UFSIA. Universiteit Antwerpen.
Ten Broeke, L. & Bosveld, W. (2004). Schoolkeuzemotieven: Onderzoek naar het schoolkeuzeproces van Amsterdamse ouders. Geraadpleegd op http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2004_ schoolkeuze motieven.pdf
Tsiplakides, I. & Keramida, A. (2010). The relation between teacher expectations and student achievement in the teaching of English as a foreign language. English language teaching. Vol. 3, No. 2. Geraadpleegd op http://www.ccsenet.org/journal/index.php/elt/article/view/5347/0
Van Der Werf, S. (2005). Allochtonen in de multiculturele samenleving: Een inleiding. Bussum: Coutinho.
Van Landeghem, G., & Van Damme, J. (2011). Vroege schoolverlaters in Vlaanderen Evolutie van de ongekwalificeerde uitstroom tot 2009—Kort verslag. Steunpunten beleidsrelevant onderzoek. Geraadpleegd op http://www.steunpuntloopbanen. be/publi_upload/OD1_2011_46_ Vroege Schoolverlaters-kortverslag.pdf
Van Peet, A.A.J.,Van den Wittenboer, G.L.H., & Hox, J.J. (2004). Toegepaste statistiek beschrijvende technieken. Groningen: Wolters-Noordhoff.
Van Petegem, P. & Imbrechts, I. (2010). Wegwijs in het Vlaamse onderwijs. Onderwijsorganisatie en -beleid in kaart gebracht. Mechelen: Plantyn.
Verschelden, W. (2012, september 20). Waarom wij, De Morgen, 'allochtoon' niet meer gebruiken. DMorgen.be. Geraadpleegd op http://www. demorgen.be/dm/nl/2462/Standpunt /article/detail/1503948/ 2012/09/20/Waarom-wij-De-Morgen-allochtoon-niet-meer-gebruiken.dhtml
Vestigingsplaatsen met gewoon secundair onderwijs in de fusiegemeente Antwerpen (2013). Geraadpleegd http://www.ond.vlaanderen.be/onderwijsaanbod/lijst.asp ?nis1=11002&hs=311&fusie=F&app=20
Verhoeven, J.C. (1993). Overgangsproblematiek secundair onderwijs – universiteit. Enkele
overwegingen vanuit de sociologie. In Janssens, P.J, e.a. (red.), Van secundair naar hoger onderwijs. Is er een einde aan die jaarlijkse hecatombe? (pp. 49-68). Leuven/Apeldoorn: Garant.
Vlaams ministerie van Onderwijs en Vorming (2013). Masterplan hervorming S.O. Geraadpleegd op http://www.vlaamsparlement.be/vp/pdf/20122013/masterplan_hervorming_so…
Vlaamse overheid (2012). Centra voor leerlingenbegeleiding. Wegwijzer voor leerlingen, ouders, personeel, instellingen,... . Geraadpleegd op http://www.ond.vlaanderen.be/clb/default.htm
Vlaamse overheid (2013). Curriculum. Wat heb je vandaat op shool geleerd? Geraadpleegd op http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/eerste-graa…; uitgangspunten/inleiding-uitgangspunten-b-stroom.htm
Vlaams Verbond van het Katholiek Secundair Onderwijs (2012). Toekomst SO in kleuren. Brussel.
Zeldenrijk, D. (2010). Je voelt het gewoon: Een onderzoek naar schoolkeuze en segregatie in Amsterdam- Noord. Raad voor Maatschappelijk Ontwikkeling. Geraadpleegd op http://www.adviesorgaan- rmo.nl/Publicaties/Onderzoeken/Je_voelt_het_gewoon_december_2010