Bibliografie
A world of connections: online social networks are changing the way people communicatie, work and play, and mostly for the better, says Martin Giles. (28 januari 2010).
Opgehaald van http://www. economist.com/specialreports/displaystory.cfm?story_id=
15351002
Alexa, the web information company. (2010). The top 500 sites on the web. Opgehaald van
http://www.alexa.com/topsites
Bekel, P. (2008). De betekenis van web 3.0 en het semantische web: Nova Spivack op The Next Web Conference 2008. Opgehaald van http://www.frankwatching.com/archive/ 2008/04/11/de-betekenis-van-web-30-en-het-semantic-web/
Bleyen, V-A., Braet, O. & van Hove, L. (2009). Innovatieve bedrijfsmodellen. In J. Bierhoff (Red.) EPublishing trends: digitaal uitgeven in perspectief (pp. 25-42). Brussel: Flemish E-Publishing Trends [FLEET].
Bowman, S. & Willis, C. (2005). The future is here, but do news media companies see it? Opgehaald van http://www.hypergene.net/blog.comments.php?id=327_0_1_0_C
Briggs, M. (2007). Journalism 2.0: How to survive and thrive: A digital literacy guide for the information age. J-Lab and The Knight Citizen News Network.
Bugeja, M.J. (2006). Facing the Facebook. Opgehaald van http://chronicle.com/article/
Facing-the-Facebook/46904
Carroll, B. & Frank, B. (2007). Blogs without borders: international legal jurisdiction issues facing bloggers. In M. Tremayne (Ed.) Blogging, citizenship, and the future of media (pp. 205-224). New York: Routledge Taylor & Francis Group and Information Business.
Company timeline (s.d.). Opgehaald van http://www.facebook.com/press/info.php?timeline
Costera Meijer I., m.m.v. Adolfsson, R. & van Vossen, M. (2006). De toekomst van het nieuws: hoe kunnen journalisten en programmamakers tegemoetkomen aan de wensen en verlangens van tieners en twintigers op het gebied van onafhankelijke en pluriforme informatievoorziening? Amsterdam: Otto Cramwinckel.
Dearing, J.W. & Rogers, E.M. (1996). Agenda-setting. Thousand Oaks, Californië: SAGE Publications Inc.
Deltour, P. (2010). Gerechtsjournalistiek [cursus]. Brussel: HUBrussel.
Eveland, W.P., Dylko, J.R. & Dylko, I. (2007). Reading political blogs during the 2004 election campaign: correlates and political consequences. In M. Tremayne (Ed.) Blogging, citizenship, and the future of media (pp. 105-126 ). New York: Routledge Taylor & Francis Group and Information Business.
Facebook’s privacy policy. (9 december 2009). Opgehaald van http://www.facebook.com/policy.php
Facebook steekt Google voorbij in de VS. (16 maart 2010). Opgehaald van http://www.
nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100316_050
Fuchs, C. (2009). Social Networking Sites and the Surveillance Society: A Critical Study of the Usage of StudiVZ, Facebook and MySpace by Students in Salzburg in the Context of Electronic Surveillance. Opgehaald van http://creativecommons.org.licenses/by-nc-nd/3.0/at/deed.en
Glorieux, I., Minnen, J. & Vandeweyer, J. (2005a). De tijd staat niet stil: veranderingen in de tijdsbesteding van Vlamingen tussen 1999 en 2004. Opghaald van http://www.vub.ac.be/TOR
Glorieux, I., Minnen, J., & Vandeweyer, J. (2005b). Vlaanderen de klok rond -2004: Enkele resultaten van het Vlaamse tijdsbestedingsonderzoek. Opgehaald van http://www.vub.ac.be/TOR
Google Buzz moet Facebook doen vergeten. (10 februari 2010). Opgehaald van
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20100210_036
Groot privacylek in Google Buzz. (11 februari 2010). Opgehaald van http://www.
nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=20100211112672
Hendrickson, L. (2007). Press protection in the bloghosphere: applying a functional definition of “press” to news web logs. In M. Tremayne (Ed.) Blogging, citizenship, and the future of media (pp. 187-204). New York: Routledge Taylor & Francis Group and Information Business.
Hopkins, S. (2008). Social network sites: are they all the same? Opgehaald van http://online
academics.org/CAInternet/HandoutsArticles/ExampleHCIActionResearchProjectPaper.doc
InSites Consulting. (2009). People trust their friends, acquaintances and colleagues most. Opgehaald van http://www.insites.eu
Katz, E., Blumler, J.G., & Gurevitch, M. (1974). Utilization of mass communication by the individual. In J.G. Blumler & E. Katz (Eds.). The uses of mass communications: Current perspectives on gratification research (pp. 19-34). London: Sage Publications.
Ketelaar, P. (2008). Virale marketing [cursus]. Leuven: KULeuven.
Keen, A. (2008). De @ cultuur: Hoe internet onze beschaving ondermijnt. Amsterdam:
Richard Kruis en J.M. Meulenhoff bv (vertaling).
Kolodzy, J. (2006). Convergence journalism: writing and reporting across the news media.
Maryland: Rowman & Littlefield Publishers Inc.
Lenhart, A., Purcell, K., Smith, A., & Zickuhr, K. (2010). Social media and mobile
internet use among teens and young adults. Opgehaald van http://pewresearch.org/pubs/
1484/social-media-mobile-internet-use-teens-millenials-fewer-blog
Liu, F.C.S. (2007). Constrained opinion leader influence in an electoral campaign season:
revisiting the two-step flow theory with multi-agent simultation. Advances in Complex
Systems, 10(2), 233-250.
McCombs, M.E. & Shaw, D.L. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), pp. 176-187.
McQuail, D., & Gurevitch, M. (1974). Explaining audience behavior: three approaches considered. In J.G. Blumler & E. Katz (Eds.). The uses of mass communications: Current perspectives on gratification research (pp. 287-302). London: Sage Publications.
Mendelsohn, H. (1974). Some policy implications of the uses and gratifications paradigm. In J.G. Blumler & E. Katz (Eds.). The uses of mass communications: Current perspectives on gratification research (pp. 303-318). London: Sage Publications.
Messner, M. & DiStaso, M.W. (2008). The Source Cycle: How Traditional Media and Weblogs use each other as Sources. Journalism Studies, 9(3), pp. 447-463. doi: 10.1080/1416700801999287
O’Connor, R. (2009) Facebook journalism. Opgehaald van http://www.huffintonpost.com/
rory-oconnor/facebook-journalism_b_157920.html#
O’Reilly, T. (2005). What is web 2.0: design patterns and business models for the next generation of software. Opgehaald van http://oreilly.com/pub/a/web2/archive/what-is-
web-20.html?page=1
Paulussen, S. & Spek, S. (2009). Journalistieke kwaliteit. In J. Bierhoff (Red.) EPublishing trends: digitaal uitgeven in perspectief (pp. 65-80). Brussel: Flemish E-Publishing Trends [FLEET].
Pew Internet & American Life Project. (2009). Pew Internet Project Data Memo. Opgehaald van http://www.pewinternet.org
Picone, I. (2009). De consument. [FLEET-conferentie]. Brussel: Crowne Plaza Hotel.
Pleijter, A., Hermans, L., & Vergeer, M. (2007). De opmars van online nieuwsgaring:
veranderingen in internetgebruik van Nederlandse journalistiek 2002-2006. In E. van
Heeswijk (Red.). Journalistiek en internet: onderzoek 2002-2007 (pp. 27-48). Appeldoorn-
Antwerpen: Het Spinhuis.
Quin, S. & Lamble, S. (2008). Online newsgathering: research and reporting for journalism. United States of America: Elsevier, Focal Press.
Raeymaekers, K. (2004). Newspaper editors in search of young readers: content and layout strategies to win new readers. Journalism Studies, 5(2), 221-232.
Raeymaekers, K., Hoebeke, T., & Hautekeete, L. (2008). Newspapers in education in Flanders: A press policy to support the future readership market for newspapers. Journalism Practice, 2(3), 414-426.
Reynaers, D. & Van den Broek, A. (2009). Journalistieke kwaliteit [FLEET-conferentie]. Brussel: Crowne Plaza Hotel.
Roe, K. (2008). Media-adoptie [cursus]. Leuven: KULeuven.
Schuurman, D. & De Marez, L. (2010). Gebruikersgecentreerde ICT-innovatie: een aanzet tot het aanwenden van verschillende gebruikerstypologieën in Living Lab-settings. [Etmaal communicatiewetenschap]. Gent: Universiteit Gent.
Statistics. (2010). Opgehaald van http://www.facebook.com/press/info.php?statistics
Stevens, F. (2004). Jeugd en media: Het leven zoals het is…Media als verlengstuk van het
dagelijks leven. In Burssens, D., De Groof, S., Huysmans, H., Sinnaeve, I., Stevens, F., &
Van Nuffel, K. (Reds.). Jeugdonderzoek belicht: voorlopig
syntheserapport van wetenschappelijk onderzoek naar Vlaamse kinderen en jongeren
(2000-2004) (pp. 81-104). Onuitgegeven onderzoeksrapport, KULeuven, VUB en UGent.
Teunissen, T. (2008). Harnassing the collective intelligence of the World-Wide Web, Nova Spivack. Opgehaald van http://www.tristanthomaskenrickteunissen.nl/blog/2008/10/10/ harnassing-the-collective-intelligence-of-the-www/
The innovator theory. (s.d.). Opgehaald van http://www.mitsue.co/jp/english/case/
concept/02.html
Thelwall, M. (2008). No Place for News in Social Network Web Sites? Online Information Review, 32(6), pp. 726-744.
The Pew Research Center For The People and The Press. (2008). Audience Segments in a Changing News Environment: Key News Audiences now blend Online and Traditional Sources. [Pew Research Center Biennal News Consumption Survey]. Opgehaald van http://www.people-press.org
Tien opvallende Facebook/Twitter-verhalen van het voorbije jaar. (2 december 2009). Opgehaald van http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid
=DMF02122009_033
Tilkin, K. (19-25 maart 2010). Humo’s Pop Poll De Luxe 2010: Beste website: Facebook. Humo, 22-27.
Trekt Facebook naar de beurs? (20 november 2009). Metro, p. 8.
Tremayne, M. (2007). Preface. In M. Tremayne (Ed.) Blogging, citizenship and the future of media (vii-x). New York: Routledge Taylor & Francis Group and Information Business.
Uskali, T. (2009). Weak Signals in Innovation Journalism: Cases Google, Facebook and Twitter. Innovation Journalism, 6(6), 1-24. Opgehaald van http://www.innovation
journalism.org/ archive/injo-6-6.pdf
Van Dyck, F., Van der Mensbrugghe, T.F., & Dumon, P. (2009). De consument. [panelgesprek tijdens FLEET-conferentie]. Brussel: Crowne Plaza Hotel.
Van Ess, H. (2007). Samenvatting. In E. van Heeswijk (Red.). Journalistiek en internet: onderzoek 2002-2007 (pp. 5-26). Appeldoorn-Antwerpen: Het Spinhuis.
Van Leemputten, P. (18 januari 2010). Privacywebsite moet jeugd sensibiliseren. Opgehaald van http://www.zdnet.be/news/111881/privacywebsite-moet-jeugd-sensibilisere…
van Nieuwerburg, S. (17 februari 2010). Facebook Zero: lichter dan Lite. Opgehaald van
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=20100217112923
van Nieuwerburgh, S. (10 februari 2010). EU pakt privacyinstellingen Facebook aan: Bezwaar tegen standaardinstelling ‘openbaar’. Opgehaald van http://www.zdnet.be/
news/112632/eu- pakt-privacyinstellingen-facebook- aan/?utm_source=nieuwsblad
&utm_medium=newsmlfeed&utm_campaign=daily
van Nieuwerburg, S. (3 februari 2010). Aanvallen op Facebook nemen snel toe: netwerksites steeds belangrijker doelwit van webgeboefte. Opgehaald van http://www.zdnet.be/news/
112421/ aanvallen-op-facebook-nemen-snel- toe/?utm_source=nieuwsblad&utm_medium
=newsmlfeed& utm_campaign=daily
Vlaamse Vereniging van Journalisten [VVJ]. (2008). De beroepsjournalist in 2008. Opgehaald van http://www.agjpb.be/vvj/nieuws.php?nieuwsid=578
Walravens, N. (2009). Technologische vernieuwing. In J. Bierhoff (Red.) EPublishing trends: digitaal uitgeven in perspectief (pp. 5-23). Brussel: Flemish E-Publishing Trends [FLEET].
Wasserman, E. (2009). Media: facebook journalism. Opgehaald van http://www.cqpolitics.
com/wmspage.cfm?docID=weeklyreport-000002911196
Werkers, E. & Depreeuw, S. (2009). Juridische implicaties. In J. Bierhoff (Red.) EPublishing trends: digitaal uitgeven in perspectief (pp. 43-63). Brussel: Flemish E-Publishing Trends [FLEET].
Werkers, E., Lievens, E., & Valcke, P. (s.d.) Bronnengeheim voor bloggers? Opgehaald van http://www.law.kuleuven.be/icri/publications/826NjW_bronnengeheim_Werke…